IN & OUT v MTB v roce 2025 | Co bude trendy a co spíš ne?
Kalendářní rok 2024, sezóna 2024, či modelový rok 2024 jsou již fakticky minulostí, jelikož jsme před pár dny rovnýma nohama skočili do roku 2025! Co nám tato „nová doba“ přinese, ví jen pár zasvěcených hlav. Ale i ty často jen doufají, že se jejich plány a očekávání naplní, jelikož stát se může (opět) ledacos!
S meziročním technickým vývojem v cyklistice to bývalo svého času docela předvídatelné, pak ale přišla řada „celo-planetárních“ a „celo-oborových“ šoků a facek, které nám nevybíravým způsobem ukázaly, že plány na papíře mohou velice rychle vzplanout díky jedné nešťastné jiskřičce. Jsou proto jen krásnou teorií, která svého faktického naplnění dojít může, ale také nemusí. Minimálně ne v takové míře a podobě, jak se věci původně rýsovaly.
I přes veškeré „zmatky“ a záseky posledních let se ale v našem oboru dají vysledovat určité trendy, které hýbou světem (zejména) MTB a které by (teoreticky) mohly v tomto čerstvě nastartovaném roce bobtnat a sílit. Vedle nich se najdou i jiné, které bychom rádi co nejdříve viděli v propadlišti dějin!
Pokud vás zajímá, co v redakci BikeAndRide.cz považujeme za potenciální trendy aktuálně startujícího roku 2025, co se nám naopak jeví jako slepá větev a v čem si netroufáme příliš věštit další budoucnost, pak vám nabízíme následující výčet témat, rozdělený do popsaných třech oblastí (IN / OUT / TĚŽKO ŘÍCT).
Máte-li chuť, určitě se s námi podělte o své vlastní tipy, nápady, názory. Ty nejzajímavější rádi do našeho seznamu doplníme, nebo něco přestěhujeme, jelikož jak moudře pravil náš pan ex-prezident: „Jen blbec nemění svoje názory!“
Text: Štěpán Hájíček / Foto: mix archiv BnR
*Primárně ilustrační Výběr z fotek patří spíše k pozitivům roku 2024 a jako příklady trendů směřujících do budoucna. Nejsou řazeny podle schématu líbí/nelíbí.
Jaké lze čekat trendy v roce 2025?
- Systémy pro potlačení efektu „tahání za pedály“, alias „pedal kickback“. Má vůbec vaše odpružení dost volnosti k práci, pokud na vašem kole není podobné „udělátko“?
- Nedávno jsme si představili inovativní řešení zadního náboje e*thirteen Sidekick, které řeší přesně tento problém přímo v místě kazety zadního kola. Společně s tímto systémem jsme vzpomněli na již delší čas existující a postupně zdokonalovaný systém O-Chain, který ten samý „nešvar“ řeší v místě převodníku
- S taháním za pedály vlastně aktivně bojují i dnes stále častější systémy odpružení s High Pivotem, o jejichž exotických řešeních byla také řeč koncem roku 2024
- High Pivot je stále trendy
- Může se vám to líbit, nebo také nemusí, ale systémy s vysokým čepem jsou, zejména v technickém MTB, stále více oblíbeným řešením. Je přitom zajímavé sledovat, jak k tomuto tématu přistupují jednotlivé značky
- Z velkých značek nás minulý rok hodně zaujal třeba Pivot Phoenix a jeho systém Mid-High Pivot DW6
- Velikostně responzivní rámy, zejména rostoucí délka zadní stavby s rostoucí velikostí rámu a hodnotou „reach“ je trendem, který by se mohl více uchytit a rozšířit
- Třeba u Yeti SB 160 (test 6/2024) se mění délka zadní stavby v rozsahu 437-445 mm u velikostí SM-XXL
- Horská kola se zdvihem 130-160 mm, která se nestydí za svou hmotnost s rezervou přesahující 15 kg
- Moderní trail-biky, AM stroje a endura jsou dnes mimořádně schopné stroje, které pro svou odolnost vyžadují více materiálu (rám, pláště, komponenty). Proto zapomeňte na doby, kdy podobná kola vážila třeba i méně než 14 kg (až na výjimky).
- Potvrzením může být Rocky Mountain Altitude (16,18 kg, M, 170/160 mm), výjimkou zase CDuro Epona (14,22, L, 170/150 mm)
- Tuned Mass Damper – česky něco jako „kompenzační hmotnostní tlumič“.
- Toto téma si budeme muset ještě časem více rozebrat!
- Tlumení s širokými možnostmi nastavení a snadno dostupnými ovládacími prvky
- Připomenout lze tlumiče Cane Creek KITSUMA, ale našly by se i další příklady
- Ještě výkonnější motory pro eBiky, které ale neubírají celku na dojezdu a nepřidávají hmotnost navíc
- S čím dalším se vytasí Bosch v roce 2025? Jak silně do hry zasáhne DJI?
- Co na to Specialized nebo Giant?
- Vylepšené, nikoliv od základu přepracované nové modely kol
- „Nechtěli jsme měnit základ, díky kterému je tato modelová řada tolik oblíbená, proto jsme změnili jen tolik, abychom vás přesvědčili, že je tohle kolo skutečně nové.“
- Posuďte sami, jak moc se mezigeneračně změnila kola jako GT Zaskar LT nebo třeba Orbea Rise LT
- „Udržování při životě“ rozumně starých kol po delší dobu, než bylo dříve zvykem
- Majitel jen řeší funkčnost, spolehlivost, případně občas nějaké dílčí vylepšení a nekupuje hned nové kolo
- Jeden z neblahých dopadů aktuální nejisté doby
- Řídítka s výrazným zdvihem – 30 mm a více
- U nás tento trend nejsilněji vnímám v podobě osoby Richard Gasperotti, aka GASPIho (Insta)
- Komplexnost a funkčnost designu. Tuhost tam, kde je potřeba a flexe, kde se nejvíce hodí. Nebo také široké možnosti přizpůsobení jednoho kola. Něco ve stylu hesla „Have that cake and eat it too.“
- Vybaví se mi třeba Rock Machine Whizz, jeden rám s řadou možných konfigurací (viz např. představení RM Whizz s Adamem Maxou)
- Flip-chipy a jiné prvky osobního uzpůsobení dnes nabízí vícero značek (Giant, Rocky Mountain, Pivot a další)
- Bezdrátové elektronické řazení
- Brzy to budou dva roky, co se světu představil systém SRAM Transmission, dočká se letos konečně smysluplných konkurentů – Shimano, TRP, ???
- Menší výrobci, kteří přináší originální nápady a řešení
- Například volné pedály na principu kyvadla Outlier Pendulum, nebo řešení pro nastavení sklonu sedla Aenomaly SwitchGrade 2.0 EVO
- Líbí se nám také směr, jakým se ubírají Atherton Bikes, ale i řada dalších menších dílen a stavitelů
- Nové mechanické sady?
- Třeba něco jako dostupný mechanický Transmission, to by bylo hodně COOL!
- Ostatně SRAM by měl nabídnout rozumnou alternativu k sadám jako je Shimano Deore, SLX, nebo CUES
- Další varianty elektronicky řízeného odpružení nebo dalších dálkově ovládaných komponentů?!
- Vzpomeňme si na Fox NEO a Fox NEO Live Valve, inovovaný RockShox Flight Attendant (představení / testování). Na cestě jsou možná i další bezdrátové sedlovky a kdo ví co dalšího!
- Další rozmach pružinových tlumičů
- 3D tisk všeho možného
- 3D tiskem lze vyrobit spoustu krásných věcí s mimořádnými užitnými vlastnostmi. Nikoho už nejspíš nezaskočí 3D tiskem vyráběná sedla (např. Fyzik), krásné jsou třeba titanové doplňky Gravity Components.
- 3D tiskem se ale vyrábí kupříkladu i patky pro ocelové rámy 6T9 Frames a tento trend bude spíše sílit, než naopak
- Mullet nikam nezmizí!
- Osobně bych byl rád, kdyby účes typu „mullet“ zase zapadl zpět do šuplíku „Úlety z 90. let, které už nechci nikdy vidět“! Naopak mullet (MX) skladba kol (29“/27,5“) tu s námi jistě ještě nějaký čas vydrží Rozhodně neříkám, že tento koncept musí sedět každému, moje zkušenost zároveň praví, že často záleží na výšce postavy i dalších osobních specifikách. Mě osobě mullety baví, a proto mě těší, že jsou mnohem častěji zastoupeny v testech
- Z poslední doby třeba Pivot Shuttle LT nové generace, jehož plnohodnotný test se už blíží!!!
- Všechny rozumné standardy
- Pozitivním trendem vývoje je rozhodně postupný návrat či určité sjednocení klíčových konstrukčních prvků. Za všechny jmenujme metrické rozměry tlumičů, jen pár hlavních průměrů sedlovek, či řídítek. Po dobách chaosu vcelku ustálenou situaci v oblasti středových složení, kam se ve velké míře vrací závitová varianta BSA73. Dále třeba patky UDH, Boost osy a další obecně přijímané „standardy“.
- Rozmach a rozvoj systémů Bosch
- Zejména rozšíření nové generace motoru Bosch CX (5. gen) a další dílčí inovace Smart Systému Bosch vidím jako jeden z trendů, který do jisté míry udává směr celého tohoto oboru
- RB se vrací na scénu!!!
- Prvotní představení RB HTR
- Test tohoto kola čekejte na jaře 2025
- DownMall je zpět!!!
- Arkády Pankrác 8. 2. 2025
Možná někde na půl cesty, aneb řekněte sami, kam patří:
- Lehké eBiky s menšími motory?
- Přichází doba jejich rozmachu, nebo jde o nafouknutou bublinu, která do pár let splaskne? V rámci testů nás tahle kola rozhodně baví, ale najdou si skutečně svoje místo na slunci, zejména když řada zákazníků požaduje maximální kapacitu baterie a plný výkon??? Ze zajímavých novinek bych rád připomněl Whyte ELyte Evo jako dost specifický mix plného výkonu a lehčího rámu (a menší baterky)
- Případně na druhé straně třeba Rocky Mountain Instinct Powerplay SL s kompletně novým motorem Dyname S4 Lite, na jehož testu se právě pracuje
- Kabeláž vedená skrz představec nebo hlavovým složením?
- Tato móda prostě nemůže v MTB vydržet navěky! Vždyť je to tak nepraktické (už jen změna výšky představce je často boj na několik hodin! Mnohdy jsou tato řešení i značně neestetická, tak jaký je tedy jejich přínos?
- Klasické vstupy do rámu stačí, ne? Plnou integraci ať si užívají silničáři, maximálně luxusní gravel-biky…
- Blíží se doba konce helem typu 2v1, tedy modelů s odnímatelným chráničem brady? Dnes, kdy řada předních výrobců nabízí dostatečně odvětrané a lehké integrálky pro enduro? Uvidíme…
- Prosadí se, či se ztratí menší výrobci motorů pro eBiky?
- Zajímavé bude jistě sledovat, kolik prostoru pro sebe dokáží, nebo naopak nedokáží vybojovat menší výrobci motorů pro eBiky s jejich novými produkty. Nanejvýš zajímavě a lákavě vypadá třeba v Česku kompletovaný motor ZF CentriX. Již delší čas rozdanými kartami by mohl teoreticky zahýbat gigant v oboru elektroniky, značka DJI a její úžasné parametry slibující systém Avinox!
- Své v této otázce mohou říct i značky jako je Bafang, Brose, Yamaha, Pinion a další…
- Automatické řazení v MTB?
- Za loňský rok jsem zkusil systém SRAM a BOSCH/TRP. U obou si dovedu představit použití na městském kole, nebo obecně v lehčím terénu bez náhlých zlomů. Naopak v MTB tento systém, bez nějakého „šestého smyslu“, reálně příliš využít nejde. Dle mojí dosavadní zkušenosti! Ale třeba se budu sám divit!
Co postupně vyšumí
- Rámy bez možnosti instalace mechanicky ovládaného řazení
- U zakázkových perliček klidně, ale pro kola určená širší veřejnosti bude vždy lepší ponechat v rámu příslušné otvory, a tedy i dostupnou možnost protáhnout a instalovat bovdeny klasického řazení
- Značka GT???
- Zkusme věřit tomu, že se tato legenda nevytratí do nenávratna
- Módní, stylové i praktické přešlapy…
- Bílé ponožky, vysoké podkolenky, jízda bez chráničů kolen v bikeparku apod.
- Vidlice, které nemají originální blatníček!
- Blatníčky se zip páskami někteří považují za „relikt“ zhruba z roku 2016. Často jsou i dnes rychlým a funkčním řešením, ale doba se přeci jen posunula a vidlice s originálně tvarovaným a plynule navazujícím blatníčkem je prostě jiná liga!
- Úložný prostor v rámu jen proto, aby „tam byl!“
- Lepší je kolo bez „díry v rámu“ než bike, který sice tuto možnost nabízí, do jeho útrob ale stejně skoro nic nenacpete, a ještě vás mohou trápit nezbytná vstupní dvířka
- Šílené geometrie na ústupu
- Na jedné straně je tento bod na konci sekce „negativního hodnocení“, ale vlastně jej lze brát dost pozitivně. Po období radikálních až překotných proměn geometrie MTB rámů přichází určité zklidnění, ústup z extrémních hodnot a snaha najít optimální balanc pro daný účel a kategorii. Ladit úhlové minuty a vteřiny, nikoliv skákat o celé stupně nahoru a dolů!
Stručně to asi neumím?!
Jak jsem si původně myslel, že toto téma bude čítat jen pár rychlých bodů a postřehů, tak se z něj nakonec vyklubala solidní „analýza“. Každopádně vývoj v MTB je dost dynamický, novinek nás jistě čeká zase slušná nálož a…
Kdyby k ničemu jinému, tak mně osobně tento souhrn pomohl s nalezením pár zajímavých technických témat, kterým bych se rád výhledově věnoval. Jinak řečeno, i v roce 2025 na BikeAndRide.cz najdete mnoho zajímavého obsahu pro pobavení, sebevzdělání i pouhé rozptýlení!
Díky za přízeň i v roce 2025 | Štěpán Hájíček & bikeandride.cz