reklama

reklama

Atherton S.150 – Dostupnější, ale stále unikátní | TECH NEWS

Kola rodinné značky Athertonů v českých luzích a hájích nejspíš hned tak nepotkáte… Přesto je zajímavé čas od času nakouknout, co tahle trojice sourozenců staví a kam své snažení postupem času posouvá. Tím spíš, že se nabídka jejich rodinné značky solidně rozrůstá, což krásně dokazuje i aktuální novinka v podobě hliníkového enduro modelu S.150.

O strojích značky Atherton Bikes jsme psali naposledy loni v dubnu, kdy se představovala náruživá „big-mountain“ bestie Atherton A.170. Tento model je přitom typický reprezentant vyšší třídy strojů této značky s řadou pro ně typických prvků. Konkrétně s unikátním rámem skládaným z karbonových trubek usazených do 3D tištěných titanových spojek, zároveň využívajícím dosti svérázný systém zadního zavěšení DW6.

Od té doby se na trhu objevila jedna neméně zajímavá alternativa v podobě hliníkového modelu S.170. Ten sice svými zdvihy a celkovým určením míří do stejných vod, avšak díky užití hliníkového rámu, jednoduššího, ale stále precizně vyladěného systému odpružení DW4, nabídne podobné jízdní vlastnosti, pouze v dostupnějším balení. Zároveň s nikterak ochuzenou dávkou unikátnosti a osobitosti.

reklama

Modelové řady A/S, aneb materiál přidat, nebo odebrat?

Vlastně dost podobný příběh, pouze posazený o stupínek níž, se nyní odehrává díky příchodu novinky Atherton S.150. Opět se jedná o materiálově a konstrukčně odlišného bratra luxusní varianty A.150, opět na hliníku a se systémem DW4. Pojďme si ale o něm říct víc, ať si vše lépe usadíme do celkového kontextu.

Na úvod bychom si mohli vysvětlit, proč se jedna řada jmenuje „A“ a druhá „S“? Jistě by vás napadla řada více či méně vtipných vysvětlení, faktem ale je, že „A“ zastupuje výraz „Additive“, „S“ zase „Subtractive“. Přeloženo do trochu lidského jazyka, výraz „A – Additive“ odkazuje na skutečnost, že se při výrobě materiál přidává (3D tisk titanových spojek), „S – Subtractive“ naopak reprezentuje jeho odebírání při CNC frézování hliníku.

V jednom i druhém případě hrají důležitou roli strojně vyráběné spojky, do kterých se vkládají a lepí samotné trubky, což má hned několik důvodů. Jednak jde o možnost nabídnout mimořádně širokou škálu velikostí (12 rozměrů*) pro dokonalé přizpůsobení každému jezdci. Zároveň lze díky tomuto přístupu, který nevyžaduje sváry a jejich následné teplené opracování, využít ušlechtilejší hliníkovou slitinu (7075), která je o 60-70 % pevnější než nejčastěji užívaná varianta 6061.

Atherton S.150

Kde všude řádila fréza!

Už jen díky popisovanému originálnímu přístupu k výrobě je vzhled a řada detailů rámů Atherton S.170 a nového S.150 hodně svérázná a originální. Přední části vzhledově jasně dominují výrazné frézované spojovací body, jako je komplexní oblast hlavy, spojení sedlové a horní trubky, nebo zajímavě řešený a z více stran otevřený šlapací střed. Přímé linky mezi těmito body poté reprezentují striktně rovné trubky s čistě kruhovým průřezem.

Zajímavým kontrastem k přední části je nápadně hranatá zadní stavba, která působí jako by od začátku vznikala jako jeden celek, dost možná jeden odlitek. Díky tomu nabízí opět hodně specifické tvary a řešení, jako je třeba zespodu otevřený profil nohou zadní vidlice s oválnými otvory. *Jak moc se v nich bude usazovat bláto?

Atherton S.150 – parametry a zaměření

Jak jste již možná odhadli podle číselného označení v názvu a logiky řazení současných strojů Atherton, model S.150 nabízí zdvih zadní stavby 150 mm, který doplňuje vidlice s délkou kroku 160 mm. Celý koncept je navržen jen pro rozdílně velká kola (MX/mullet – 29“/27,5“), aby byl výsledek jistý, hravý a zábavný. Velkou zadní obruč do rámu rozhodně nedáte!

Vzhledem k obecnému zaměření značky Atherton a jezdeckým dovednostem či tendencím všech tří sourozenců se model S.150 prezentuje spíše jako ostré enduro s rozumnými zdvihy než lehčí trailový divoch. Tuto roli zastává model A.130, který možná časem dostane také svého hliníkového bratra S.130, ale to už dost předbíháme…

Zpět k modelu S.150, který je zařazen do páté kategorie EFBE – tedy do nejtvrdšího pevnostního standardu, jenž počítá s nasazením v bikeparcích a na nekompromisní sjezdy (enduro/DH). Ostatně Rachel Atherton ve svém promo videu říká, že s tímto bikem dala i pár svých oblíbených DH lajn a nebyl to pro kolo žádný velký problém!

DW6 je moc, stačí DW4!

Alespoň kratší zmínku bychom mohli věnovat také systému zadního odpružení, jelikož jde o další místo, kde se, vůči vrcholné řadě A.150, trochu šetřilo! Vlastně už v úvodu bylo zmíněno, že se řada S.150, ale i S.170 nemůže chlubit unikátním řešením s šesticí čepů (DW6) jako je tomu u „Áčkové řady“, ale pracuje s „lehce chudším“ systémem DW4.

Pravda je ale taková, že pod označením DW4 se skrývá tradiční, oblíbené a odzkoušené řešení, které známe častěji pod označením DW-link. Jde tedy o systém, který používá třeba Pivot a několik dalších značek, jež si platí licenci u legendárního konstruktéra, kterým není nikdo jiný než Dave Weagle.

Zadní stavba DW4, tedy klasický DW-link s dvojicí vahadel a čtveřicí čepů.

Kolik toho vydrží lepené spoje?

Když jsme výše v textu probírali konstrukci a výrobní postupy, zmínili jsme absenci svarů nahrazenou spojením, lepením trubek do frézovaných spojek. Někdo by si mohl myslet, že jde o proces poměrně choulostivý, který extra vysoké namáhání nemusí dlouho snášet?! Jenže u Athertonů zjevně vědí, co dělají. Stejné řešení používají u zdvihově vyšší řady S.170 a navíc na své rámy, nyní i ty hliníkové, dávají celoživotní záruku!

Jak je tohle možné? Zřejmě díky dokonalému zvládnutí výrobního procesu, volbě správných materiálů, postupů a prostředků, ale také díky de facto kusové výrobě, která probíhá přímo v sídle značky – Machynlleth, Wales (UK).

Spojování hliníkových trubek do CNC spojek
Rachel Atherton a S.150

Atherton S.150 – shrnutí

V dnešním představení už nejednou zaznělo, že model Atherton S.150 není prvním hliníkovým strojem této značky, nýbrž následuje cestu vyšlapanou modelem S.170. Díky tomu se lze domnívat, že se tato konstrukční linie, vyzkoušená na vyšším modelu, celkově osvědčila, tato kola fungují a zákazníci „na ně slyší“. Ostatně proč ne!

Bylo by rozhodně lákavé mít možnost vystoupit z davu, pořídit si unikátní výtvor z nabídky Atherton Bikes, užívat si možností výběru jedné z 12 velikostí a řady dalších specifik. Tím spíš, že hliníková verze Athertona nemusí nutně zruinovat váš rozpočet a nemusíte si na něj brát hypotéku!

Rozumná se zdá být i skladba kompletně nabízených kol (v nabídce i rámová sada), vždy s pečlivě volenými komponenty. Jednotlivé modely S.150.3, S.150.2 a S.150.1 přitom více než nápadně rozlišuje použité odpružení, kdy se začíná u kompletu Marzocchi, postupuje se k výbavě RockShox a končí se u Foxu ve Factory provedení.

Nyní už ale nechme pracovat především vaši fantazii, prohlédněte si jednotlivé stroje, či zkoukněte komplexní představní od Rachel Atherton… Jednou se možná poštěstí, že některé z kol značky Atherton potkáme i v ČR, třeba se jednou na jedno z nich i posadíme. Leda že by ne!

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Atherton Bikes

Atherton S.150

  • Zdvihy: 160/150 mm (P/Z)
  • Kola: mullet (29“/27,5“) – jen a pouze!
  • Materiál rámu: Alu 7075 T6, CNC frézované spojky, rovné trubky
  • 100% výroby rámu probíhá v Machynlleth, Wales (UK)
  • Kategorie (EFBE): 4/5 (enduro/DH)
  • 12 velikostí rámu pro dokonalé přizpůsobení jezdci / Reach 415-525 mm po 10 mm, pro výběr velikosti slouží online kalkulátor
  • Doživotní záruka na rám pro původního majitele
  • Geometrie: úhel hlavy 64.5°, sedlový úhel 77.5-79.5°
  • Konvenční vnitřní vedení kabeláže
  • Středové složení BSA 73 mm
  • Demontovatelné úchyty ISCG05
  • Patka UDH
  • Maximální šířka plášťů 2,5“
Rachel Atherton a S.150
Atherton S.150