WHYTE Elyte EVO – Přichází budoucnost eMTB? | TECH NEWS
Když přijde řeč na horská elektrokola, přesněji sportovní eMTB, má řada lidí mnoho protichůdných požadavků – nízkou hmotnost, skvělou ovladatelnost, vysoký výkon, poctivou výdrž či dlouhý dojezd a nejen to. Jak ale tohle vše spojit do jednoho celku? Fungovat by zřejmě mohl recept, se kterým nyní přichází WHYTE a jeho novinka ELyte EVO!
O novém lehkém elektrickém Whytu ELyte u nás neslyšíte rozhodně poprvé. Loni v listopadu jsme si, stále dostatečně čerstvou novinku, WHYTE ELyte (případně E-Lyte) blíže představili, abychom toto kolo mohli v létě letošního roku prohnat poctivým redakčním testem. Zmínka o této řadě a o její aktuálně představované rozšířené variantě EVO přitom zarezonovala také minulý týden v článku představujícím celkový průřez nabídkou Whyte pro rok 2025.
Vhodnou otázkou by mohlo být, kde končí WHYTE ELyte a kde začíná ELyte EVO, a proč vůbec štěpit tuto modelovou řadu? Zásadní rozdíl je v motoru BOSCH (SX/CX), ale také v celkovém přístupu, kdy se WHYTE ELyte EVO zdá být aktuálním vrcholem inženýrských snah Whyte, dílčím završením tohoto příběhu.
Kombinovat Bosch CX a SX?!
Možná si vzpomenete, že když se letos koncem sezóny představoval nový motor BOSCH CX, jeho nová 5. generace, nechal jsem se v jednom bodě „unést“… Mezi řádky jsem zde naznačil, že identická podoba úchytů nového motoru Bosch CX a platformy SX otevírá teoretickou možnost využívat na jednom a tom samém rámu jak lehčí a menší motory (SX), tak i ty velké, „plnotučné“ (CX).
Už tehdy jsem totiž „něco tušil“, každopádně o pár týdnů později, při možnosti prohlédnout si a vyzkoušet si nové jednotky BOSCH CX 5. generace jsem byl postaven před informaci, že až tak doslova to Bosch nemyslel. Respektive, spojování součástí systému BOSCH CX a SX do jednoho celku fakticky nic nebrání, zároveň se ale nepředpokládá, že by výrobci kol tyto prvky mezi sebou extra často míchali.
Jenže přesně této myšlenky se Whyte už od začátku chytil s cílem stvořit eBike, který bude svými schopnostmi a možnostmi zcela unikátní a nabídne, díky dosti neortodoxnímu přístupu, naprosto jedinečné jízdní vlastnosti a možnosti.
Whyte ELyte a ELyte EVO – jak to celé rozmotat?
Značka Whyte se už od chvíle, kdy vstoupila do oblasti eMTB, snaží pojmout celý koncept sportovního eBiku „trochu jinak!“ Vytěžit maximum ze současných dílů Bosch, poskládat je v rámu po svém a dosáhnout zejména co nejnižší polohy těžiště. U dosavadních eBiků Whyte (E-160 a E-180) toho bylo dosaženo pootočením motoru špičkou vzhůru a spuštěním celé baterie co nejníže, tedy její umístění před samotný motor. *V tomto přístupu nebyl Whyte první, ani jediný, ale byl (je) v tom hodně poctivý.
Loni představený lehký eBike Whyte ELyte na to šel trochu jinak. Už dopředu počítal s tím, že interní baterie CompactTube 400 Wh může sloužit jen jako jeden dílek ve výsledné skládance. Proto v tomto případě usadil motor Bosch SX maximálně „na plocho“ (nosem spíše dolů), aby se opět hlavní baterie dostala co nejníž. Zároveň se od začátku počítalo s doplněním druhé baterie (PowerMore 250), která bude sedět těsně nad motorem.
Přidáním této druhé baterie sice vzroste celková hmotnost (cca 1,5 kg), zároveň se tím ale uzavře určitý kruh, jelikož právě její přesně spočítaná poloha působí jako ideální závaží, které dostává bod celkového těžiště kola, jak nejníže to je možné!
Teorie potvrzená praxí
Ostatně i moje osobní postřehy z praxe naznačují, že bez přídavné baterky je „klasický“ Whyte ELyte příjemně lehký a snadno ovladatelný, avšak po jejím usazení do rámu najednou zjistíte, že se celkové těžiště dostalo přesně tam, kde mělo už od začátku být!
Celý tento konstruktérský „majstrštyk“ je vlastně nanejvýš logický, i když se možná nezdá být úplně přímočarý. Když totiž máte k dispozici jeden blok v podobě motoru a druhý velký blok ve formě ne zrovna lehké baterie, nemáte mnoho možností, jak je v rámu uspořádat, aby netrpěla právě pozice těžiště. Když ale jednu komplexní baterii rozdělíte na dva samostatné kusy (větší a menší), je situace hnedle o dost jiná.
Nejvíc nejnižší poloha těžiště (v rámci eMTB)!
Ano, podobná absolutní prohlášení známe z mnoha prezentací, takže je často vnímáme poněkud s rezervou. Whyte je ale v tomto směru hodně důkladný a seriózní, proto bychom mu věřit rozhodně mohli/měli. Pojďme se ale pro jistotu podívat na pár čísel. Při nejčastějším způsobu uspořádání a umístění motoru Bosch CX a příslušné baterie do rámu (např. PowerTube 600) se výška těžiště nad středem přirozeně nachází v úrovni okolo 163,9 mm.
Díky změně polohy motoru (přední konec otočený lehce dolů), s využitím menší a lehčí primární baterie (Compact Tube 400) a díky cílenému umístění druhé přídavné baterie (PowerMore 250), se nový Whyte ELyte dostává s hodnotou těžiště na hladinu cca 123,8 mm. ELyte EVO jde v tomto směru ještě dál, když nabízí hladinu 103,8 mm! *Důvodem rozdílu ELyte a ELyte EVO je těžší motor (SX/CX), jiné komponenty atd.
Pokud tyto hodnoty porovnáte třeba jen „interně“ v rámci strojů Whyte, zjistíte, že proti obecně oceňovanému stroji Whyte E-160 RSX (Bosch CX, 750 Wh) se u modelu Whyte ELyte EVO dostalo těžiště o dalších 21 % níže, u verze EVO Stag Works s TOP výbavou a MX konceptem (mullet) dokonce o 34 % níže!
Whyte ELyte EVO – Kam toto kolo míří?
Vraťme se ale k novince samotné, ať víme, co je toto kolo zač, jaké nabízí základní parametry a kam „tím vším míří?“
V první řadě je potřeba říct, že Whyte ELyte EVO využívá stejný špičkový karbonový rám jako jeho lehčí bratr (bez přídomku EVO) a to ve zdvihově vyšší variantě (150/142 mm – P/Z). Postaven je buď na kolech průměru 29“ (ELyte EVO RS), nebo jako mullet/MX (Elyte EVO Stag Works).
Zaměření těchto kol je trail/enduro, čemuž odpovídá i odpružení, buď Fox 36 a Fox Float X (Stag Works) nebo RockShox Lyrik/Deluxe (Elyte EVO RS).
Zajímavá, ale vlastně již deklarovaná je situace týkající se pohonu. Zde totiž nezvykle úřaduje nejnovější jednotka Bosch Performance Line CX (5. generace), která nabízí 85 Nm točivého momentu a 600 W výkonu. K ní je primárně zapojená interní baterie Bosch CompactTube 400, přímo s kolem se ale zároveň dodává i rozšiřující aku-blok PowerMore. Dohromady tak lze využívat solidní kapacitu 650 Wh!
Přestože cílem celého tohoto „konstruktérského cvičení“ není absolutně nejnižší hmotnost, jako spíše komplexně skvělé jízdní vlastnosti, není ani váha celého kola vůbec špatná. V podobě nejlepšího z nejlepších (Whyte ELyte EVO Stag Works, vel. M, bez pedálů) by měla obrazovka digitální váhy ukázat 20,8 kg. Pokud na kolo nasadíte druhou baterii (PowerMore 250), dostanete se na údaj 22,3 kg.
Porovnávat tyto hodnoty s koly, která používají motor Bosch CX a velkou baterii (600 / 800 Wh) je trochu ošemetné, stejně jako s koly na systému SX… Ale jak už zaznělo, čistá hmotnost zde není hlavním cílem. Přesto je lákavé mít kolo se skutečně plným výkonem (Bosch CX) se základní hmotností 20,8 kg. Nebo ne?!
Teď už jen otázky filozofické a finanční…
Myslím si, že informací a údajů k novince Whyte ELyte EVO jsme si naservírovali už víc než dost. Zamyslet bychom se ale mohli i nad tím, zda má takovýto koncept smysl, zda si najde svoje zákazníky? Osobně musím říct, že se mi líbí už jen základní myšlenka škálovatelnosti výkonu na jednom a tom samém rámu, ale i škálovatelnost kapacity baterie, potažmo hmotnosti kola.
Z vícero kol mám vyzkoušeno, že mi pro moje kratší odpolední vyjížďky menší kapacita energie obvykle bohatě stačí, proto lze při řadě příležitostí nechat druhou baterku doma a užívat si lehký a obratný bike. Naopak v případě, že jedu někam na celý den, nic moc neřeším, doplním PowerMore a rázem můj akční rádius o poznání naroste.
Skutečnost, že tímto krokem přidám kolu dalšího zhruba 1,5 kg mě zase tak moc trápit nemusí, když vím, že toto závaží nezničí, ale spíše vylepší celkové těžiště. Nejlepší na tom je, že o nákupu druhé baterie ani nemusím složitě přemýšlet, jelikož ji zrovna Whyte automaticky přibaluje ke každému novému kolu z řady ELyte.
Ostatně už jen možnost „výhodného balíčku“ kola + range extenderu by, podle mého názoru, měla být samozřejmostí u každého lehkého eBiku! Možnost vybrat si model s menším a slabším motorem, nebo s výkonnější a těžší jednotkou, to už je typická třešinka na dortu.
Whyte S, RS, RSX, Works a Stag Works
Na závěr si pojďme ještě udělat trochu přehled v označování a stupňování výbavy kol Whyte, jelikož s dnešní novinkou se zde objevuje zcela nový pojem Stag Works, který má být představitelem toho nejlepšího z nejlepších, co Whyte umí a dokáže nabídnout. Modely z úrovně Stag Works by se proto měly vyznačovat ojedinělými laky, ale také extra prémiovou výbavou, jak to je vidět níže u modelu Whyte Elyte EVO Stag Works.
Zároveň asi není vysloveně nutné prokousávat se složitě celou hierarchií, bohatě by mohl stačit následující přehled, kde jsou jednotlivé úrovně výbavy kol Whyte seřazeny hezky jedna za druhou:
- Stag Works – Prostě vrchol všech vrcholů
- WORKS – Současná prémiovka
- RSX – Rally Sport eXtra
- RS – Rally Sport
- S – Sport
Text: Štěpán Hájíček / Foto: Whyte Bikes
Více o kolech Whyte ELyte EVO na webu: whytebikes.com
České zastoupení a eshop: eshop.madefortrails.cz