Nový motor Bosch CX, nové baterie a příchod ABS Pro | TECH NEWS
Motory Bosch CX vnímá řada z nás, minimálně poslední roky, jako určitý etalon silného a schopného pohonu pro „plnotučné“ eBiky. Motor s poctivým výkonem, velice dobrou odezvou a nešizenou výdrží. Jenže doba a vývoj se ženou i v tomto oboru neustále vpřed, proto nyní Bosch představuje motory z řady Performance Line CX nové generace!
Je to právě řada Bosch CX, která za dlouhou dobu své existence (uvedení na trh v roce 2015) nepřicházela zrovna každý rok s novou konstrukcí či různými dílčími vylepšeními, nýbrž si vždy šetřila postupně nastřádané inovace k větším mezigeneračním skokům.
Poslední, chcete-li současná jednotka Bosch CX, se, alespoň v době svého uvedení, častokrát označovala jako model 4. generace. I proto bychom mohli, o dnes představeném kousku, hovořit jako o Boschi CX jubilejní 5. generace. Faktem ale je, že se zrovna toto označení nikde v produktových materiálech neobjevuje. V nich totiž najdeme jen „suché“ katalogové označení „BDU384Y“.
Jak přitom naznačuje předchozí text, ani nyní nejde rozhodně o drobná a kosmetická vylepšení, ale o solidní konstrukční posun, který ale na první pohled není vlastně příliš patrný. Už třeba jen základní technické parametry zůstaly prakticky nedotčené – točivý moment 85 Nm, maximální výkon 600 W a 340 % dopomoci k síle jezdce. Vše už tu bylo… Ale nenechte se zmást!
Klame čísly, nebo tělem?
Právě uvedené parametry skutečně nejsou ničím, co by vás mělo zvednout ze židle, nebo srazit na kolena, ale ono se vlastně není příliš čemu divit. Už současné motory Bosch CX jsou natolik schopné a silné, že by prakticky nedávalo smysl přidávat jim razantně na výkonu, proto se ladily a výrazněji měnily spíše jiné prvky.
Dramatická a šokující není ani úspora hmotnosti, která by měla činit zhruba 100 gramů proti současné 4. generaci. Řečí čísel to je 2,9 kg u aktuální „čtyřky“ mínus oněch 100 gramů… Výsledek by mohl být údaj 2,8 kg, což ale zatím nikde v promo materiálech konkrétně nesvítí.
*Pro zajímavost, současná verze Bosch CX Race váží 2,75 kg
Toto, pro někoho skoro až zanedbatelné snížení hmotnosti přitom vychází jak z použití hořčíkové slitiny na pozici základního těla (s tradičním černým lakem), tak i z upravené vnitřní a vnější konstrukce, která je skutečně zajímavá, pokud odhalíte ty správné detaily.
Bosch CX v závěsu SX?
Jeden velice zajímavý konstrukční „vtípek“ totiž spočívá v tom, že se Bosch rozhodl, zřejmě už dávno a dopředu, že sjednotí zatím výrazně odlišené upevňovací body motorů řady SX a nového CX. Tím zároveň netvrdím, že jsou motory Bosch SX a CX nové generace rozměrově identické, nejsou! Už při bližší analýze fotek je znát, že je nové CX ve více směrech „baculatější“, úchyty by se ale měly shodovat.
Následující berte jen jako z půlky podloženou „spekulaci…“ V bikových kuloárech jsem zaslechl, že bude potenciálně možné prostřídat v jednom a tom samém rámu motor Bosch SX a silnější CX, nebo klidně i obráceně. Určité značky s tímto „prohazováním“ a „překategorizováním“ svých vybraných kol už dopředu počítají, víc ale říkat radši nebudu a počkám si, až to někdo přizná oficiálně!
Tišší, hladší, vnímavější
Vedle samotného vzhledu, vnější konstrukce a uchycení toho zatím zase tak moc nového není… Nebo to vidíte jinak? Vrátíme-li se k již vzpomínaným parametrům, které „zůstaly na svém“, můžeme stočit hovor lehce jiným směrem.
Tedy k tomu, že se vývojáři Bosch nesnažili udělat nový motor „super silný“, tedy takový, že by vás na první „našlápnutí“ shodil z kola a poslal rovnou do škarpy, ale naopak si hodně hráli s optimalizací jeho projevu a precizním dávkováním výkonu. A vedle toho třeba i s hlučností…
„S točivým momentem 85 Nm, maximálním výkonem 600 W, ale také s až 340% podporou přináší nová řada Performance Line CX (BDU384Y) ideální rovnováhu mezi výkonem, dynamikou, účinností a dojezdem,“ říká Claus Fleischer, generální ředitel společnosti Bosch eBike Systems.
„Ať už jde o citlivé rozjezdy ve strmých svazích, nebo o svižné a dokonale kontrolované výjezdy ze zatáček: naše nová pohonná jednotka s přesnou a citlivou odezvou umožňuje sportovně založeným cyklistům na elektrokolech zažít jedinečnou jízdní dynamiku.“
1000x za vteřinu!
Podle toho, jak já osobně chápu informace z promo materiálů Bosch, byla značná pozornost zaměřená nejen na vytvoření nových a ještě lepších map výkonu, ale také na jejich propojení s řadou nově instalovaných, či obecně vylepšených čidel. Za jízdy by se tak mělo sbírat mnohem více údajů než dříve, a to s rychlostí odečtu až 1000krát za vteřinu!
Nový, vylepšený by měl být třeba snímač síly na pedálech (síla a výkon jezdce), přesnější by mělo být i snímání kadence, nová či vylepšená by měla být čidla náklonu, otřesů a řada dalších akcelerometrů (pracujících snad až v šesti osách). Vše s důrazem na co nejlepší analýzu aktuální situace a co nejpřesnější, maximálně přirozené dávkování výkonu zejména v technicky náročných podmínkách.
V souvislosti s tímto tématem můžeme poukázat i na novou funkci asistence rozjezdu do kopce, která vám pomůže „našlápnout mašinu“ i v poměrně náročných situacích. Třeba už jen díky analýze aktuálního sklonu. Vylepšená a zpřesněná by měla být i pomoc při tlačení („walk assist“).
Omezení hluku vnitřní i vnější
Abychom nezapomněli na dříve naťuknuté odhlučnění nového motoru Bosch CX. V promo materiálech je uvedeno, že je při jízdě z kopce nově „odpojen“ vnější pohon (řetěz, převodník a kazeta) od vnitřního pohonu (volnoběžka, převodovka, motor). Tím by se měl znatelně snížit mechanický hluk, který nový motor vydává. Tedy pro mnohé (konkurenční) jednotky typické klepání a hrkání.
Zároveň se pracovalo i na vnitřním soukolí, na ozubených kolech a převodech uvnitř motoru, které by zase měly nové jednotce dopřát celkově nižší hlučnost při jízdě a záběru.
Nový motor si žádá nové baterie – PowerTube 600 a 800
K nové pohonné jednotce si Bosch připravil i dvojici nových pokročilých baterií (akumulátorů), a to konkrétně kousky s označením PowerTube 800 a PowerTube 600 (číslovka udává kapacitu – Wh). První zmíněná baterie (PowerTube 800) přitom bude největším akumulátorem doposud dostupným v rámci Smart Systému Bosch, a to i díky nejvyšší energetické hustotě 205 Wh/kg.
Hmotnosti samotných akumulátorů zatím Bosch nikde přesně neudává, tak se nechme překvapit.
Co je ale známo už nyní, je fakt, že nové bateriové bloky PowerTube 600 a 800 využívají nové, či upravené konstrukce s tím, že jsou oba akumulátory stejně dlouhé, proto je lze bez dalších úprav prohazovat v jednom a tom samém kole. Z fotek je přitom celkem dobře patrné, v čem se, už jen po konstrukční stránce, tyto dva nové aku-bloky liší (nikoliv délkou, ale „mohutností“).
Perličkou na dortu může být další inovace, tedy možnost používat tyto nové akumulátory společně na jednom kole (režim DualBatery), díky čemuž lze dosáhnout celkové kapacity až úctyhodných 1 600 Wh!!! Případně bude možné sáhnout po menší externí baterce montované na rám PowerMore 250, kterou známe už ze současných kol.
Nový kompaktní displej Purion 400
Pro některé jistě vítanou inovací může být také nový, kompaktní, ale současně dostatečně přehledný displej Purion 400, který se „schová“ za řídítka hned vedle představce (kde už jsem to viděl?). Pokud jsou pro vás displeje Kiox 300 a 500 moc velké a úplně bez displeje taky jezdit nechcete, bude právě Purion 400 s úhlopříčkou 1,6“ vítanou střední cestou.
Nezbytná udržitelnost
Pro Bosch, ale i pro celou planetu je ožehavým tématem také udržitelnost. V tomto směru se může Bosch u nových motorů řady CX pochlubit využitím částečně recyklovaných materiálů, zejména u největších plastových dílů v motoru i v případě různých držáků.
Spotřeba klíčových materiálů se snížila i u akumulátorů PowerTube 600 a PowerTube 800, které budou navíc záměrně ponechány v přirozené stříbrné barvě jejich hliníkového krytu, aby se ušetřil lak potřebný k jejich nástřiku.
„Společnost Bosch eBike Systems pro pilotní projekty nakupuje komponenty, které byly vyrobeny s využitím elektřiny z obnovitelných zdrojů. To platí kupříkladu pro hliník v případě baterií PowerTube 600 a PowerTube 800 i pro vnější kryt v řadě Performance Line CX.“
Nezapomeň na nové ABS Trail Pro a Race!!!
Není to jen motor Bosch CX, který si zaslouží náležitou pozornost, jelikož vedle něj se může Bosch pochlubit i novou generací svého „brzdového asistentu“, tedy již dříve představeného systému ABS pro jízdní kola. Tento systém, v jeho dosavadní podobě, jsme si poměrně podrobně představili, vyzkoušeli a také jej zmapovali ve videu.
Nové, respektive inovované ABS nese hrdě označení Pro a jeho vylepšení je primárně na softwarové úrovni… Ač je samozřejmě pevně spojené s fyzickým světem. Nově totiž nabídne režimy ABS Race a ABS Trail Pro. Jak totiž bylo aktuálně využívané ABS určené a laděné více pro městská, nákladní a přepravní kola, tak je nové ABS Pro zamýšleno cíleně pro náročné a agresivní eMTB disciplíny.
Hodně se řešilo třeba přesné vyladění účinku a okamžik zásahu systému ABS do samotného brzdění tak, aby se jezdec v terénu necítil omezený, zároveň aby byl zajištěný spolehlivý kontakt s podkladem.
V režimu ABS Trail Pro je účinek protiblokovacího systému vyladěn tak, aby bylo možné brzdit později a s vyšší silou, zároveň bez rizika, že byste si „přivodili“ neplánovaný smyk.
Druhý nový režim ABS Race jde ještě o něco dál, dává ještě více důvěry jezdci samotnému a zasahuje ještě o něco později, zároveň mu stále hlídá záda. V tomto režimu bylo kupříkladu „povoleno“ záměrné nadlehčení a třeba i odhození zadního kola, k němuž se v režimu ABS Trail a Trail Pro běžně nedostanete.
„Od našich sportovců dostáváme zpětnou vazbu v tom duchu, že jsou s ABS Race prostě rychlejší. Cítí se jistěji, podávají lepší výkony a dokáží při sjezdu snáze získat rozhodující náskok,“ říká Claus Fleischer, CEO společnosti Bosch eBike Systems.
„S režimem ABS Race mám svou rychlost ve sjezdu více pod kontrolou a můžu začít brzdit později a s větší razancí, aniž bych ztratila trakci či flow. To mi umožňuje dokonale se soustředit a hlídat si ideální stopu,“ říká Nathalie Schneitterová, mistryně světa eMTB.
Nový Bosch CX již brzy na vlastní kůži!
Obecných a v pravdě teoretických poznatků bychom měli víc než dost. Zásadní otázkou je, jaký bude projev a jaké budou schopnosti nového pohonu v reálném terénu? Na to bychom mohli znát prvotní odpovědi poměrně brzy, jelikož jsme od českých zástupců Bosch pozváni na společnou novinářskou testovací akci, kde bude možné prověřit nové systémy, tedy zejména nový pohon CX, ale také baterie, případně i nové ABS.
Zůstaňte tedy naladěni na naši frekvenci, jelikož o reálné zážitky a postřehy se s vámi rádi brzy podělíme.
Text: Štěpán Hájíček / Foto: Bosch eBike Systems
Více informací o systémech Bosch na webu: www.bosch-ebike.com