reklama

BOSCH eBike ABS – Zastaví tě, spolehlivě!!! (praktické zkušenosti)

Německou značku Bosch všichni dobře známe a nejspíš i neustále potkáváme, ani o tom nemusíme vědět… Kolik dílů od Bosche je v našich autech? Kolik z nás má doma nářadí Bosch? Nemálo bude i cyklistů s eBiky s pohonem Bosch. Tato značka se přitom poslední dobou hodně snaží, třeba i tím, že představila cyklistické ABS.

Jasně, bikové ABS není vyslovená novinka, tedy jak se to vezme. Poslední (druhá) generace cyklistického ABS (protiblokovacího brzdového systému) značky Bosch byla původně představena na začátku tohoto léta (viz naše původní představení nového ABS).

Mezi tím se podařilo českému zastoupení cyklistické divize Bosch pro Českou republiku vyprosit na centrále a na chvíli k nám do české kotliny dostat jedno kolo se systémem Bosch eBike ABS. Tento systém již sice zná svou produkční podobu, zatím se ale čeká, kteří výrobci eBiků se tohoto nápadu chytí a začnou jej osazovat na svá kola. První vlaštovky by se mohly objevovat na e-kolech modelového roku 2023.

O to zajímavější a lákavější byla příležitost půjčit si funkční vzorek, vzít jej na dva dny do lesa, potrápit jeho brzdy, své tělo i vlastní jezdecký um a zjistit, co to dělá a nedělá? Hloupé, zbytečné a nezajímavé to rozhodně není!!!

Bosch eBike ABS – hodnocení psané i mluvené

Prostoru na zkoušení a testování nového protiblokovacího systému Bosch sice mnoho nebylo, fakticky jsem na něj měl dva dny, času jsem si na tuto akci ale vyčlenil poměrně dost a snažil se zjistit co nejvíc. Až mě z toho bolely ruce i prsty! Své hodnocení bych přitom rád rozdělil do dvou rovin. Jedna bude snad trochu obecnější, psaná, kterou máte právě před sebou, druhá bude „povídací“ podaná video formou.

Snažil jsem se totiž své postřehy a živé zkušenosti zachytit na kameru, sestříhat a poskládat v srozumitelný celek, který možná řekne více než dlouhé románové vyprávění na papíře (na monitoru). Pojďme si tedy nyní shrnout základní fakta a praktické postřehy, které brzy doplní zmiňované video.

reklama

Bosch eBike ABS – základní výbava proti blokaci

Pro jistotu jen v rychlosti shrňme fakta, která zazněla již v původním představení z konce července letošního roku. První pokus o cyklistické ABS představil Bosch na přelomu let 2017 a 2018. Tehdy ale bylo nezbytné vybavení velké, těžké a vzhledově nepříliš lákavé. Nová, aktuální generace, je na tom o poznání lépe, jelikož je o 77 % menší a o 55 % lehčí než prvotní pokus z roku 2017. Ve výsledku tak vašemu kolu přidá přibližně půl kilogramu navíc.

Celé řešení eBike ABS přitom ke své funkci potřebuje pár specifických dílů, které dodává jak přímo Bosch, tak i jeho partner, participující na tomto projektu, kterým je „brzdárna“ Magura. V první řadě jsou na kole s ABS specifické brzdové páky s potřebnými čidly. Cestou dále po hadicích narazíme na středně velkou řídící a brzdný výkon upravující jednotku usazenou na levé noze přední vidlice.

Třetí klíčový prvek představují čidla v blízkosti brzdových třmenů a pomocné disky „připlácnuté“ na klasický brzdový kotouč. Tyto přídavné disky, vybavené řadou pravidelných otvorů na svém obvodu, umožňují zmíněnému čidlu přesně číst pohyb kola – určit nejen rychlost jeho otáčení, ale také moment, kdy dochází k blokaci. Obdobné řešení najdeme u aut i motorek. Někdy to jsou otvory, jindy drobná žebra atd., princip je vždy víceméně stejný.

*Brzdy jako takové jsou čtyřpístkové Magury z rodiny MT, pouze částečně upravené pro potřeby integrace systému ABS – jiné brzdové páky atd.

Bosch eBike ABS – možnosti a rozdělení

Ač jsou přesná čidla otáček na obou kolech, na obou kotoučích, řídící jednotka a systém kontrolující dávkování brzdné kapaliny je propojen pouze s přední brzdou. Systém jako takový má proto dokonalý přehled o tom, co se děje vepředu i vzadu, může porovnávat rychlosti obou kol a měřit či vyhodnocovat celou řadu dalších faktorů.

Možnost zásahu do brzdného účinku pouze na předním kole přitom dává jednoznačný smysl, jelikož přední kolo nese na svých ramenou největší zodpovědnost za bezpečné zkrocení rychlosti a zastavení. U městských či cargo kol by mohlo mít smysl aplikovat systém ABS na obě kola, k tomu ale třeba ještě časem dojde. Nechme se překvapit.

Na závěr úvodního představení bych rád doplnil, že Bosch nebude nabízet jeden univerzální set cyklistického ABS, ale více druhů tohoto řešení. Respektive více sestav s rozličnými brzdiči a s především rozdílným továrním nastavením (programem) či specifickým zaměřením pro danou kategorii využití:

  • ABS Cargo – systém uzpůsobený pro nákladní kola
  • ABS Touring – městská elektrokola, která se pohybují převážně po pevném povrchu
  • ABS Allroad – cestovní kola, nezpevněné povrchy, lehčí terén
  • ABS Trail – eMTB, náročný terén, dynamičtější jízda

Testovací mula – Cannondale Habit Neo

Dříve, než se dostaneme k praktickým postřehům, pojďme si říct něco o kole, na kterém bylo nové ABS od Bosche nasazené. Jako základ byl využit Cannondale Habit Neo s karbonovým rámem (zdvihy 140/130 mm, 29“ – náš test z roku 2020) s lehce specifickým osazením a hlavně s brzdovým systémem Magura/Bosch eBike ABS. Kotouče, pokud se nepletu, průměru 220/203 mm.

Samotné kolo bylo vybavené výkonným pohonem Bosch Performance CX 4. generace, ale také nejnovějším kontrolním a řídícím rozhraním Bosch Smart System. Toto řešení je de facto nutností pro integraci systému ABS. Smart System přitom zahrnuje nové ergonomické dálkové ovládání s vícero tlačítky a kontrolními ledkami, ale také komunikační rozhraní (displej) Kiox 300.

Vzpomenete-li si na různé možnosti nového systému ABS, pak v případě námi testovaného stroje bylo možné v menu volit „jemnější“ režim ABS Allroad, agresivnější ABS Trail, nebo ABS zcela vypnout. Nebudeme si nic nalhávat, zkusil jsem vše, jednotlivé možnosti jsem různě střídal a porovnával a… O tom má být dnešní povídání, a především pak slíbené video!

Cannondale Habit Neo vybavený systémem Bosch e-bike ABS
Pohonná jednotka Bosch Performance CX
Pohonná jednotka Bosch Performance CX

Bosch eBike ABS – první zkoušky na asfaltu

Když jsem dostal Cannondale Habit se systémem Bosch eBike ABS na test, začal jsem tím, že jsem doma před barákem chvíli jezdit a zkoušel, jak to vůbec funguje. Rozjel jsem se, zabrzdil a pak znova! Zkoušel jsem různé situace, různé jezdecké pozice, a hlavně jsem se snažil zjistit, jak velký je rozdíl s aktivovaným ABS a s deaktivovaným ABS? Stejně tak, jaký je rozdíl v režimech ABS Allroad a ABS Trail?

Na rovném pevném povrchu (silnice) brzy zjistíte, že rozdíl v projevu brzdění s a bez ABS není ani tak o prevenci blokování předního kola, jako spíše o eliminaci zvedání zadního kola. To je další z možných rizik „panického brzdění“. Zkrátka a dobře, rozjedu se, sedím na sedle jako pecka a naplno zmáčknu brzdy. Bez ABS sice stojím skoro na místě, veškerá síla jde ale na přední kolo a zadek se nejednou nebezpečně zvedá!

Pokud to člověk dělá schválně a předvádí to jako úmyslný „tríček“, pak je to v pohodě. Pokud začnete brzdit zaskočeni nečekanou překážkou a ono vás to pošle přes řídítka, potom nic moc! Každopádně v tomto směru funguje ABS parádně. Síla a agresivita brzdění je v obou režimech (ABS Allroad i ABS Trail) stále značně vysoká, zadní kolo se možná lehce odlehčí, přes řídítka vás kolo ale rozhodně nevystřelí.

Víceméně srovnatelné výsledky tohoto „základního testu“ lze dosáhnout jak s režimem ABS Allroad, tak i ABS Trail. První zmíněný režim je možná maličko méně agresivní, ale na asfaltu v tom příliš velký rozdíl není.

Bosch eBike ABS – záleží na poloze těžiště

Dříve, než jsem si kolo s ABS půjčoval, jsem si o novém systému něco málo nastudoval a podíval se i na pár videí s jeho prvotními testy. Věděl jsem proto dopředu, že dost záleží také na zatížení předního kola. Co to v praxi znamená? Jednoduše, výše popisované výsledky vychází ze situace, kdy na kole sedíte, nebo stojíte, vaše tělo je v neutrální (střední) poloze a vy prudce vezmete za brzdy.

O dost jiná situace by ale nastala, pokud by člověk preventivně posunul své těžiště dozadu nad zadní kolo jako automatickou reakci, prevenci proti nechtěnému zdvižení zadního kola. Na rovině, na asfaltu, tento postup úplně dobře nefunguje ani bez ABS, respektive chce to dobře vybalancovat, aby člověk dostatečně zatížil předek, zároveň si nenechal zvednout zadek.

Každopádně při záměrných testech zmíněná situace krásně demonstruje princip, možnosti a omezení funkce bikového ABS. Když se totiž posunete dozadu, natáhnete ruce a stisknete přední brzdu, nebude mít přední kolo dostatečný přítlak! Po prvním přitažení destiček na kotouč proto systém zjistí, že má přední kolo tendenci se blokovat, chviličku přibrzdí a poté povolí. Fakticky to znamená, že se brzdná dráha může zatraceně protáhnout!!!

Základní poznatek a postřeh z „tréninku na sucho“ proto zní: Hlídat si zatížení předního kola, držet si agresivní jezdeckou pozici a neposouvat se zbytečně dozadu!

Nejdřív je trénink… Aneb kdo se nebojí, může s ABS do lesa!

Zhruba taková byla moje úvodní teoreticko-praktická příprava před tím, než jsem kolo se systémem Bosch eBike ABS vytáhl poprvé do lesa. Ono není vůbec špatné si takovéto nové řešení nejprve osahat v rámci bezpečného prostředí, abyste alespoň trochu věděli a tušili, jak s ním poté zacházet na místech, kde na experimenty nemusí být dostatek prostoru.

Faktické poznatky a postřehy z „lesního testování“ se přitom snažím shrnout v opakovaně připomínaném chystaném videu. Teď a tady to můžeme vzít už jen relativně stručně.  

Přechod do terénu – první rozdíly ABS Allroad / ABS Trail

Už jen přechod z pevného povrchu na „volný“, v době mého řádění hlavně extra suchý, smýkavý a na mnoha místech drolivý, znamená znatelný rozdíl v chování ABS. Třeba jen fakt, že na asfaltu se projev nastavení ABS Allroad a ABS Trail příliš nelišil, v terénu naopak byly znát slušné rozdíly.

V případě jemného a plynulého kontrolování rychlosti výrazný rozdíl nepoznáte, při ostrém brzdění již ano. S ABS Allroad bylo zejména dobrzďování jemnější a plynulejší (vyšší míra prevence proti smyku, či zdvižení zadního kola), vyžadovalo ale delší brzdnou dráhu. S režimem ABS Trail se brzdy Magura projevovaly často dost agresivně, jak to Magury umí, s tím, že až na skutečné hranici smyku ABS výrazněji zasáhlo – ubralo, povolilo, stabilizovalo kolo či předcházelo smyku.

reklama

Potřebuješ ABS? Záleží, kde s ním jezdíš?

Teď mluvím opět hlavně o chvílích, kdy jsem zkoušel agresivní brzdění na rovině při patřičném rozložení těžiště. Zajímavé přitom bylo chování brzd při běžné jízdě. S aktivovaným ABS si kupříkladu všimnete, že je brzdová páka trochu tvrdší a má lehce jiný krok, klade lehce větší odpor. Bez ABS je její krok krásně jemný a plynulý.

Při porovnání jízdy s a bez ABS na běžných trailech možná zjistíte, že se vám bez ABS jede snad i lépe, alespoň jste-li zkušení jezdci, kteří si s výkonem brzd dokáží dostatečně vyhrát. Když se ale přejde z běžných trailů do ostřejšího terénu, do větších sklonů a do hůře předvídatelného terénu (v době testu extra drolivý), dojdete možná k opačnému zjištění.

Já třeba na jednom zkušebním trailu, který jsem jel bez a poté s ABS, zjistil, že bych ho sice hravě zvládám i bez této pomůcky, s aktivovaným ABS ale byla moje jízda plynulejší, čistší a snad i rychlejší. Záleží tedy hodně na podmínkách, náročnosti terénu, jakož i na zkušenostech jezdce.

BOSCH eBike ABS – prvotní shrnutí

Jízda s protiblokovacím systémem Bosch eBike ABS byla, i při té krátké příležitosti na seznámení, velice zajímavou zkušeností. Zjistil jsem kupříkladu, že je to systém, který bych na svém kole vlastně ani nutně nepotřeboval, jelikož sám sobě v tomto směru docela věřím. Rozhodně bych jej ale ani nezatracoval! Respektive, možná by to chtělo ještě více času, víc zkušeností a zkusit třeba i chování za mokra, kde by ABS mohlo mít rovněž dost zásadní přínos.

Co se mi kupříkladu líbí je skutečnost, jak celý systém funguje poměrně nenápadně a neagresivně. Vývoj jde naštěstí kupředu, proto se člověk rozhodně nemusí bát, že by mu kupříkladu brzdová páka začala vibrovat v ruce, podobně jak to bylo s brzdovým pedálem v dobách počátků ABS v automobilizmu. Ano, se zapnutým ABS je projev páky maličko jiný, snad i trochu digitální, přitom to ale vlastně hezky funguje.

Člověk třeba zjistí, že na suchém drolivém povrchu nemusí s brzdou až tolik pracovat, páku zmáčkne tak akorát, svůj stisk výrazně nemění a zbytek nechává na elektronickém řídícím mozku. Jak už jsem říkal, moje zkušenost na prudkém a drolivém trailu byla značně pozitivní, jelikož jsem nemusel brzdy tolik řešit, má jízda byla plynulejší a vše pocitově bezpečnější.

Chytáky ale mohou přijít ve chvílích, kdy se zhoupnete třeba někde za hranu, přirozeně se posunete tělem více dozadu, abyste vyrovnali prudký sklon, sáhnete na brzdu, ABS si ťukne do kotouče a pak svůj stisk nečekaně povolí. Při stejné situaci bez ABS udělá jezdec víceméně to samé, jen si to sám načasuje, počítá s tím, naopak u ABS to může být dost překvapivé. Ale taková je logika jeho fungování, kterou lze postupně přijmout a naučit se s ní žít.

Všichni testeři zjevně dost intenzivně zkoušeli možnosti a schopnosti ABS, jak dokazují otrhané špunty plášťů:

Bosch eBike ABS – do terénu asi ano, do města určitě!

Za mě tedy značce Bosch rozhodně tleskám za to, že se do tohoto projektu vůbec pustila a že jej dotáhla do takovéto reálně využitelné podoby. Ještě jednou můžeme připomenout, že zkušený jezdec pomoc ABS nejspíš nutně potřebovat nebude, ač by se mohly najít situace či podmínky, kdy by mu právě tento jízdní asistent mohl pomoci třeba i k lepším časům na náročných tratích.

Největší potenciál má každopádně ABS u jezdců, kteří mnoho zkušeností z těžšího terénu nemají. A že těch není v sedle eBiků, kam míří ABS značky Bosch zcela výhradně, rozhodně málo. O to větší smysl mi dává systém ABS v případě různých městských a cargo kol, kde by se toto řešení mohlo časem stát běžným bezpečnostním standardem. Alespoň u vyšších cenových hladin nových kol.

Text: Štěpán Hájíček / Foto: autor + Adam Maršál 

Více informací o systémech Bosch eBike na webu: www.bosch-ebike.com