reklama

reklama

ABS pro elektrokola od Bosch eBike Systems (tech news)

Dle výzkumů je až 29 % pádů na kole způsobeno nesprávným brzděním. Mokro, písek, drolivý či sypký povrch vám již ale nemusí nahánět strach! Bosch totiž přichází se systémem ABS cíleně vyvinutým pro elektrokola všeho druhu.

Technologie ABS, která již 40 let pomáhá řidičům automobilů a 20 let motorkářům, je nyní připravená i pro ebikery. Přichází nejmenší systém ABS na světě, jenž je o 77% menší a o 55% lehčí než jeho předchůdce (rovněž Bosch).

ABS tě udrží v sedle

Systém ABS od Bosch eBike Systems je použitelný pro všechny druhy elektrokol od městských, přes nákladní až po elektrické biky (eMTB). Možná kroutíte hlavou a říkáte si, že to není nic pro vás, nechtěli byste to přeci jen zkusit? Ve svém autě téměř jistě ABS máte, tak proč ne na eBiku?

Technika brzdění je důležitým základem bezpečnosti jízdy na silnicích i na trailech. Zkušený biker si obvykle poradí s většinou situací, dokáže vyhodnotit terén, podmínky, povrch a další faktory. I tak se ale může stát, že to občas nevyjde, vy své kolo přebrzdíte a problém je na světě!

Potenciálně ještě větší riziko vyvstává u jezdců méně zkušených, kteří se mnohdy i bojí brzdit přední brzdou a často si nenechají vysvětlit, že tou zadní toho mnoho neubrzdí. Se systémem ABS od Bosche se přitom nebudou muset bát smyku, ale ani situace, kdy se vlivem prudkého brzdění zvedne zadní kolo, případě je jejich stroj rovnou pošle přes řídítka. Takovéto situace a mnoho dalšího by měl hravě zvládnout nový systém Bosch ABS.

reklama

ABS ve spolupráci Bosch a Magura

Základem vzniku a fungování nejnovějšího systému ABS je spolupráce značky Bosch a Magura. Bosch dodává elektroniku, měřící a kontrolní systém, samotné brzdy jsou od Magury. Systém jako takový funguje podobně jako u aut, či spíše u motorek. Na brzdových kotoučích jsou přídavné disky s pravidelnými otvory, které slouží jako vodítko pro snímač otáček.

Řídící jednotka průběžně vyhodnocuje všechny důležité parametry jako jsou právě otáčky kola, porovnání rychlosti předního a zadního, náklon kola, rychlost, sílu brzdění atd. V případě, že sáhnete po brzdě příliš silně, když se kolo vlivem brzdění zablokuje, dojde automaticky ke snížení tlaku v brzdovém okruhu. Tím se systém snaží předejít smyku, nebo třeba zmíněnému zvednutí zadní části – výletu přes řídítka.

Aktuální varianta systému ABS není první, která se v cyklistice objevila. Samotný Bosch to již jednou zkoušel, na přelomu let 2017 a 2018. Tehdejší systém byl ale příliš velký a těžký. Elektrokola v té době sama procházela bouřlivým vývojem, zkrátka v roce 2017 ještě nebyla ta správná situace.

Inovace ve stylu integrace

Nyní, o pár později, kdy se již běžně proháníme na kolech s maximálně integrovaným pohonem a baterií, se již nezdá, že by připojení sytému ABS, který je o deklarovaných 77 % menší a o 55 % lehčí než prvotní pokus z roku 2017, měl při své cestě k zákazníkům narazit na zásadní překážky. Toto řešení totiž přidá kolu přibližně půl kilogramu, což na eBiku není až tak velký rozdíl.

Tím spíš, že Bosch poslední dobou intenzivně pracuje na inovacích svého pohonu, či spíše celého ekosystému Bosch eBike Systems. Tento zahrnuje jak pohon a baterii, tak třeba i inteligentní ovládání s automatickým dávkováním síly dopomoci, alarm či imobilizér pro ochranu vašeho kola v době vaší nepřítomnosti. Od roku 2020 se přitom intenzivně řeší též udržitelnost.

V posledním bodě se jedná zejména o ucelený koloběh života baterie, která se po konci své „životní dráhy“ posílá zpět do továrny na recyklaci a další využití použitých vzácných kovů.

Jedna malá krabička s řídící jednotkou a systémem pro redukci či kontrolu brzdné síly.

Dostupné již toto léto

Vraťme se ale zpět k samotnému ABS, které by se mělo začít objevovat na sériových kolech již v průběhu letošního léta. Zde bude záležet hlavně na jednotlivých výrobcích nakolik budou ochotní toto řešení implementovat do svých strojů. Ono totiž nejde jen o brzdy a přídavnou řídící jednotku. Celé řešení je koncipováno jako součást komplexního ekosystému Bosch eBike Systems, proto třeba nebude možné dodělat ABS zpětně na starší kola.

V každém případě lze za povzbudivou zprávu vnímat fakt, že společnost Bosch, respektive její cyklistická divize, má své zastoupení i u nás, proto se rýsuje nemalá šance nový systém osobně vyzkoušet. Předpokládám, že pár testovacích kol vybavených kompletním řešením Bosch eBike Systems, zahrnujícím i nejnovější systém cyklistického ABS, se u nás najde. Budeme se rozhodně snažit nějaké z nich získat, osobně vyzkoušet a poté se s vámi velice rádi podělíme o naše praktické postřehy.

Připomeňme článek představující komplexní řešení Bosch eBike Systems

Na závěr doplňme, že Bosch nebude nabízet jeden univerzální set cyklistického ABS, ale více druhů. Respektive více sestav s rozličnými brzdiči a s rozdílným továrním nastavením či specifickým zaměřením pro danou kategorii využití. Více v následujícím seznamu:

  • ABS Cargo – systém uzpůsobený pro nákladní kola
  • ABS Touring – městská elektrokola, která se pohybují převážně po pevných površích
  • ABS Allroad – cestovní kola, nezpevněné povrchy, lehčí terén
  • ABS Trail – eMTB, náročný terén, dynamičtější jízda

reklama

Jako bonus přidejme bližší popis poslední zmíněné kategorie:

Režim ABS Trail byl vyvinutý společně se sportovci. Je určen sportovně založeným cyklistům, kteří hledají nové výzvy na náročných trailech a ve složitém terénu. ABS Trail jim pomáhá jezdit v nečekaných situacích, jako je prudší svah nebo nepřehledná zatáčka, předvídavěji, kontrolovaněji a soustředěněji.

Tímto způsobem mohou eBikeři ještě více zdokonalit svou techniku jízdy a zvýšit tak svou výkonnost na trailech, přičemž zároveň pojedou bezpečněji. Nad to vše, pokud jezdíte po šotolinových nebo asfaltových cestách, můžete v aplikaci eBike Flow nebo na displeji Kiox 300 snadno přepnout z režimu ABS Trail na ABS Allroad.

Na displeji Kiox 300 lze také zobrazit údaje o posledním brzdění. Tímto způsobem mohou eBikeři sledovat a analyzovat svou brzdnou dráhu nebo dobu brzdění a postupně tak zlepšovat svou techniku na různých površích.

Text: Štěpán Hájíček, Bosch / Foto: Bosch eBike Systems

Více o tématu Bosch ABS na stránkách: www.bosch-ebike.com