reklama

reklama

Nové gravel šperky Ridley: ASTR RS, ASTR a Kanzo Adventure A

Jen těžko přehlédnutelný belgický výrobce kol Ridley přichází aktuálně hned se třemi novými gravel modely, které ještě více rozšiřují jeho už tak mimořádně bohatou škálu strojů této kategorie. Nezáleží na tom, zda hledáte ryzí závodní gravel, parťáka pro bikepackingové dobrodružství, nebo cokoliv mezi tím! Ridley nyní, i díky čerstvým novinkám ASTR RS, ASTR a Kanzo Adventure A, nabízí řešení skutečně pro každého!

U jiných značek by se možná stalo, že se s příchodem zcela nové řady odsune do ústraní nějaká starší modelová linie, která se s danou novinkou více či méně kryje. Jenže to samé rozhodně neplatí pro Ridley a jejich gravel biky. Už nyní má Ridley snad nejširší nabídku gravel speciálů ve svém portfoliu, alespoň co se velkých a významných značek týká. Tedy od vcelku dostupných hliníkových, po drahé karbonové, od všestranných a dobrodružných, po úzkoprofilově zaměřené rychlostní rakety. Jenže ani to „produkťákům“ z Ridley zřejmě nestačilo.

Proto je nyní potřeba začít se učit 2, přesněji 3 nová označení a seznámit se s dalšími přírůstky do rodiny štěrkoletů Ridley. Konkrétně se jedná o čistě závodně orientované stroje Ridley ASTR RS a jejich dostupnější variantu ASTR, které kráčí trochu jinou cestou než současné Kanzo Fast.

Třetí novinkou je levnější sourozenec oblíbeného všestranného, zábavného a expedičního stroje Ridley Kanzo Adventure, jenž s písmenkem „A“ přilepeným k názvu, přináší ten samý styl a přednosti, pouze v ekonomičtějším „hliníkovém balení“.

reklama

ASTR RS: Nejrychlejší gravel z rodiny Ridley

Špičkový model Ridley ASTR RS je cíleně navržen pro gravel závodníky, kteří se ze všeho nejvíc zaměřují na výkon a efektivitu na zpevněných, ale i nezpevněných tratích. Tento nový závodní gravel bike byl navržen s ohledem na potřeby současných závodů, kde se klade důraz na aerodynamiku, lehkost, dobrou ovladatelnost, ale také komfort a prostupnost díky širším plášťům.

Čím Ridley ASTR RS překvapí a v čem se třeba liší vůči zavedenému modelu Kanzo Fast, je prostor pro pláště až do šířky 52 mm! Tedy za podmínky použití řazení 1x. Za situace, kdy zvolíte dvojpřevodník, se místo pro pláště trochu zmenší, i tak se do rámu vejdou pneumatiky šířky 47 mm. Navíc takto velkorysého prostoru se podařilo dosáhnout i při minimální možné délce zadní stavby.  

*Piotr Havik, závodící za sestavu Classified Ridley Factory Team, dokázal již na novém ASTR RS (na jeho prototypu) vybojovat 4. místo v rámci závodu Unbound Gravel. Řada pozorovatelů a „špionů“ si myslela, že sedlá budoucí Kanzo Fast, jelikož o přípravě zcela nového modelu skoro nikdo dopředu nic netušil. 

Aero rám i rychlostní geometrie

Poměrně svérázná, specifická, na rychlost a výkon zaměřená je i geometrie, mezi jejímiž specifiky najdeme třeba záměrně nižší polohu středu. Rozdíl vynikne zejména při srovnání s „dobrodružnými a komfortními“ gravel biky Ridley. Snížený střed přitom slouží k podpoře stability při vyšších rychlostech. Ze základních čísel zmiňme ještě úhel hlavy 71,5° laděný s ohledem na pohotové reakce řízení a sedlový úhel 74°, pro změnu pro efektivnější přenos síly při stoupáních​.

Nový model Ridley ASTR RS byl, nejen v rovině geometrie, inspirován silničním švihákem Ridley Falcn RS. Od něj čerpá inspiraci i pro svůj aerodynamický design, který zahrnuje i mnohé integrované prvky, jako je difuzor na korunce vidlice nebo aerodynamicky tvarovaná sedlová trubka a sedlovka.

S ohledem na výkonnostní zaměření se u tohoto modelu nepočítá s expedičním využitím, proto u ASTR RS najdeme jen minimum montážích bodů pro rozšiřující zavazadla. Výjimkou potvrzující pravidlo je úchyt na horní straně rámu určený pro doplňky z řady Apidura Aero Packs, které nabízí praktický úložný prostor, zároveň aerodynamiku nekazí, naopak ji dále podporují.

Ridley ASTR: Všestrannost pro každého

Společně s „vyvoněným“ závodním šperkem ASTR RS představuje Ridley i jeho dostupnějšího bratříčka, model ASTR. Ten sice sdílí většinu základních vlastností, specifik a předností s modelem ASTR RS, avšak s několika rozdíly, které ho činí dostupnějším a vhodnějším pro širší spektrum jezdců. Tento model je vyroben z odlišné kombinace karbonových vláken, což vede k mírnému nárůstu hmotnosti​. Zároveň nevyužívá aerodynamickou sedlovku, jinak ale není příliš ochuzen.

Stejně jako ASTR RS, je i nové ASTR navrženo s ohledem na závodní využití, ale díky jmenovaným, i pár dalším rozdílům, třeba i v podobě odlišné výbavy, je tento model vhodný pro ambiciózní amatéry i profesionály s menším rozpočtem. Cenově přátelštější model ASTR přitom nabízí stejnou moderní geometrii jako jeho dražší a prestižnější sourozenec.

reklama

Ridley Kanzo Adventure A: Cenově dostupné dobrodružství

Třetí dnešní novinkou je cenově přívětivý gravel určený pro cyklisty, kteří hledají univerzální stroj na bikepacking a dobrodružství obecně. Pro ně Ridley nově vymodeloval model Kanzo Adventure A, jakožto dostupnější variantu úspěšného a oblíbeného stroje Kanzo Adventure, postavenou tentokrát na hliníkovém rámu.

Geometrie zůstává každopádně stejná jako u dražšího karbonového modelu, což novince zaručuje skvělý výkon, prostupnost a jisté ovládání i při provozu v náročných podmínkách, třeba v průběhu nevybíravých dobrodružství.

Nové Kanzo Adventure A nabídne prostor pro pláště do šířky 47 mm a bude disponovat dohromady 12 montážními body na rámu a 6 na vidlici. Díky tomu se skutečně nemusíte omezovat, pokud se budete chystat na delší dobrodružnou výpravu, klidně i kolem světa!

Ač působí vzhledem nové Kanzo Adventure A poměrně jednoduchým a střídmým dojmem, pamatovalo se při jeho návrhu na takové prvky jako je vnitřní vedení kabelů, ale třeba i snadnou montáž světel a blatníků.

Nabídka nebyla nikdy bohatší

Nyní už máte všechny základní informace k tomu, abyste mohli sami posoudit, že takto širokou nabídku gravel modelů jako u Ridley prakticky nikde jinde nenajdete. Problém může teoreticky snad jen při výběru konkrétního modelu… I když vzhledem k tomu, že je každý gravel kousek od Ridley poměrně specificky orientován, nemusela by to být zase taková komplikace.

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Ridley Bikes