reklama

reklama

WHYTE E-160S MX | Velká hmota, velké srdce! (TEST)

Různé značky kol a různí výrobci přistupují ke stavbě svých elektrických strojů různě. Někdo střídá a míchá více systémů a pohonů, jiní zůstávají věrni předem pečlivě zvolené cestě a po ní vytrvale kráčí vpřed (nikoliv však zaslepeně). Dokonalým příkladem druhého ze zmíněných přístupů je britská značka Whyte, která okolo svých kol obvykle nedělá žádné velké show, když se jim ale dostanete na kobylku…

Ona naznačovaná konzervativnost, nebo snad vytrvalost a důsledné dodržování vlastních pravidel se jasně odráží v tom, že Whyte od začátku svojí „elektrifikace“ vsází jen a pouze na systémy Bosch! Aktuálně je to pohon z řady Bosch Performance Line CX, k němuž brzy přibude i novinka v podobě lehkého „Éčka“ na systému Performance Line SX.­*

WHYTE E-160S MX (na základně RS)

reklama

Evoluce Whyte E-160

Ostrovní Whyte, ani jejich „elektrika“, pro mě nejsou žádnou neznámou. Spíš naopak. Za roky, co tato značka působí na našem trhu, jsem postupně otestoval prakticky všechny klíčové modely, elektrické nevyjímaje.

Stihl jsem již několikrát prověřit původní elektrické pionýry Whyte E-150 i enduro-elektro-hromotluky Whyte E-180. Později jsem k tomu přidal i navazující modely Whyte E-160, které svého předchůdce (E-150) postupně odsouvají stranou. Na řadě Whyte E-160 je přitom asi nejlépe vidět postupný vývoj, či celkový posun. Poprvé jsem kolo z této modelové linie testoval v lednu roku 2021, nyní, o skoro 3 roky později, se k němu vracím. Kam se tato řada za tu dobu posunula?

Základní určení i parametry zůstaly u této rodové linie prakticky nedotčené. Stále zde najdeme bytelný hliníkový rám, specificky pootočený motor Bosch, baterii posazenou záměrně před až skoro pod motor (otázka těžiště i přístupu k baterii), zdvihy 160/150 mm atd. Pravdou zároveň zůstává, že rám jako takový, ač nese hóóóóódně podobou siluetu jako v roce 2021, se za ty roky také slušně proměnil. Spíš v detailech než v zásadních konstrukčních bodech, ale znáte to (Placebo – Devil in the Details – YouTube).

Toho si prostě „musíš“ všimnout

Pokud pomineme takové věci, jako je nahrazení původního větvení horní trubky a interního stahování sedlovky víceméně klasickou objímkou, odehrávají se nejvíce viditelné změny na úrovni velikosti kol. Původní Whyte E-160 totiž vyrážel do světa jako „čistý střeďák“ (kola průměru 27,5“), zato dnes nabízí celou řadu možností. K sehnání je teoreticky ještě verze čistě 27,5“, v běžné nabídce ale dnes najdete spíše provedení „MX“, alias mullet (29“/27,5“), nebo dokonce „full 29er“. Tomu se Whyte docela dlouho bránil.

WHYTE E-160S MX v hloubi Jeseníků (foto: Vít Horák)

Není (modrý) Whyte jako (modrý) Whyte

Na úvod snad ještě jedna praktická poznámka, ať víme (víte) o čem je řeč. Českými MTB médii letos už jeden modrý Whyte E-160S prošuměl, jenže to nebylo to samé kolo, které jsem měl k testu já. Kolegové z konkurenčních redakcí proháněli Whyte E-160S 29er, kdežto já měl Whyte E-160S MX. Rozdíl je jen v kolech? Není to pravda!

Rámy obou kol jsou prakticky stejné, vzhledem k odlišné velikosti zadního průměru jsou ale u obou strojů použité jiné „vidličky“ systému Whyte shape.it (originální obdoba Flip-chipů), maličko jinak jsou nastavené motory a výrazně jinak vypadá osazení.

Zatímco Whyte E-160S 29er stojí na řazení SRAM GX Eagle a jistí jej brzdy SRAM Guide RE, mnou testovaný Whyte E-160S MX vsází na specifické „elektrikářské“ řazení Shimano Deore XT Linkglide (1×11, označení M8130), ale také třeba na brzdy Tektro, přesněji TRP Trail Evo. Tím část teorie končí!

Velké kolo pro velké… Odhodlání!

Moje první praktické zkušenosti s Whytem E-160S MX odstartovaly tradičně doma za barákem na mých lokálních trailech. Zde se dobře posuzují základní jízdní vlastnosti, jelikož cesty, stezky a pěšiny zná člověk pomalu do posledního kamínku. Moje zcela prvotní seznámení s tímto strojem přitom bylo možná i maličko zvláštní.

Jednak jsem dostal na test stroj velikosti L, což je na mých 180 cm vzrůstu přijatelné, obvykle ale preferuju spíš Mka, pokud je to jen trochu možné. Každopádně Lkový Whyte E-160 působil od začátku poměrně velkým a „prostorově rozmáchlým“ dojmem, každopádně šlo, jako již tradičně, hlavně o otázku zvyku.

Zajímavé bylo především zjištění, jak se postupně měnil můj pohled, přístup a oblíbenost zde aplikovaného MX (mullet) konceptu. Zprvu jsem si totiž říkal: „Ok, kolo je to na mě trochu větší, whyteovsky stabilnější, s delším rámem a rozvorem… Jestli bych se na něm paradoxně necítil lépe, pokud by to byla čistá devětadvacítka?“

První skutečné poznání a postupně mizející pochyby…

Když se na Whyte E-160S MX podíváte z boku a pak i z detailu, nejspíš vám neunikne skutečnost, že je zadní stavba viditelně dimenzovaná na 29“ kolo! Proto, když do ní vložíte menší průměr (27,5“), bude celé kolo vypadat lehce komicky. Snad i proto mi přišlo, že by Whytu více slušela obě kola velká. Jenže…

Jenže pak jsem pomalu začal chápat, co je přede mnou rozloženo za karty a jaká „stolní hra“ se vůbec hraje. Ona se totiž při střídání zadních kol (29“/27,5“) nemění skokově celá geometrie, naopak se projev celého stroje upravuje přesně na míru zvoleného konceptu dík již zmíněnému řešení shape.it. V jeho případě si lze jednak hrát s vloženým excentrem (obdoba Flip-chipu), jednak je možné střídat různě dlouhá raménka a měnit tak výrazněji geometrii a lehce i vyznění zadního odpružení.

V každém případě, základní projev, který jsem rozklíčoval na domácích trailech, byl ten, že je Whyte E-160S MX, vcelku očekávatelně, hodně stabilní a jistý v přímém směru, jakož i ve vyšších rychlostech. Nebo také ve stoupáních. Pokud s ním ale začnete zatáčet, neřkuli kličkovat, zjistíte, že jeho zadní kolo hraje roli nikoliv zanedbatelnou.

WHYTE E-160S MX (foto: Vít Horák)

reklama

Tím se musíš prostě bavit!

Ovládání tohoto kola je totiž maličko jiné, zvláštní, osobité. Menší zadní kolo a delší celková stavba (rozvor 1262,9 mm), jakož i delší zadní partie (444,5 mm) se projevují v tom, že je Whyte E-160S MX, jak již nejednou padlo, hodně jistý, klidný a vyrovnaný. Ve chvíli, kdy jej přitom začnete lámat do zatáčky, do náklonu, zjistíte, že se mu vlastně moc nechce, že se výraznějším změnám svého statusu docela tvrdošíjně brání.

Brání se ale jen do určité chvíle, do určitého bodu zlomu, kdy začne skutečně úřadovat menší zadní kolo. Od tohoto okamžiku totiž skokově nastupuje pocit „Stoupni si na pedálech, zatáhni za řídítka, narvi to zadkem do zatáčky!“

Jakmile přejdete od „bezcílného šmrdlání se“ do režimu „ostrého eMTB“, najednou zjistíte, co vše a jak moc toho dokáže aktuální elektrický Whyte nabídnout. Vezměte ho třeba na trať plnou klopenek! Vysokých precizně vyšejpovaných stěn, ale i mezi nízké jen lehce v hlíně zaříznuté drážky… Poctivě se opírejte nohama do zadního kola a budete jen zírat a hlavně jásat z toho, jaká je to zábava a s jakou chutí a razancí vás tohle kolo vystřelí z každého oblouku ven, vstříc dalším zatáčkám, kamenům, kořenům, překážkám… Jedním slovem ZÁBAVĚ!

Když mu nabídneš to, co má skutečně rád

Pokud si ještě trochu poodstoupíme a podíváme se na základní zařazení a určení tohoto stroje, zjistíme, že je Whyte E-160S MX kolem zapasovaným do kategorie „Trail Enduro“ (pro připomenutí zdvihy 160/150 mm, mullet). Naplno přitom těží z výhod mohutné vidlice RockShox ZEB, přičemž i díky ní není tak úplně „VELKÝM“ elektrickým trail-bikem, jako spíše „středním“ elektrickým endurem.

Skutečně VELKÁ elektrická endura u značky Whyte zastupují modely E-180, lehčí e-trail-biky pak řada E-150 (ta se ale nejspíš pomaličku loučí). Whyte E-160 je zkrátka a dobře solidní e-Enduro, které se za své zařazení nestydí, jde mu naopak dost naproti.

Bukovka za tmy a pád ve Zlatých Horách!

Jak jsem zprvu začínal v dobře známém prostředí „za barákem“ tak jsem měl posléze chuť vzít tohle kolo někam do pořádných kopců! Proto jsem si naplánoval výlet směr Jeseníky se zastávkou na Bukové hoře (lokalita známá třeba i pořádáním Blindura). A nápad to nebyl vůbec špatný.

Na Bukove jsem stihl, vzhledem k pokročilé době a snaze nacvakat předtím i něco jízdních fotek k testu Cannondale Habit HT 1, vlastně jen jeden enduro trail v klidu za světla. Druhý, po kterém jsem se vracel k autu, už byl z větší části za šera a jeho závěr, obohacený o zdejší flowtrail, jsem jel už prakticky za tmy. Nevadí, i tak jsem se bavil a užíval si, co tohle kolo umí z kopce v prostředí, kde není o kořeny, kameny, zatáčky a všeliká terénní překvapení rozhodně nouze.

Už tady mě Whyte E-160S MX skutečně bavil a neodolatelně lákal k dalším a ostřejším jízdám a to jsem s ním ještě nebyl ve Zlatých Horách. Tam jsem své dovádění sice završil nepříjemným pádem a dost tvrdým nárazem hlavou do země – ještě dobře, že jsem měl bytelnou helmu Bell Super Air R (v danou chvíli bez brady) a chrániče Troy Lee Design Stage – každopádně to bylo až na konci závěrečné jízdy, takže pohoda. Testovacích kilometrů jsme zvládli víc než dost!

Vše podstatné…

Přijde mi, že z hlediska ovládání už bylo řečeno snad vše podstatné. Základním projevem Whytu E-160S MX je výrazná stabilita v přímém směru, která ale nepřechází v nepříjemnou strnulost. Když totiž dojde na zatáčky, nechá se Whyte E-160 slušně vodit, jen k tomu vyžaduje dost aktivní zapojení jezdce.

Nestačí jen zlehka překlápět celé kolo řídítky ze strany na stranu, musíte ho do jednotlivých oblouků spíše silou NARVAT! Za to se vám poté odmění mimořádnou mírou jistoty, sebevědomí… A jízdní zábavy, samozřejmě!

Největší zábavou, alespoň v tomto směru, jsou rychlé a agresivní průjezdy alespoň maličko nakloněných, nebo do podoby drážky nakopaných zatáček. U nich je potřeba nejprve tvrdě nalehnout na řídítka, pak se zvednout a zadní kolo protlačit silnou vlastních nohou skrz střední až závěrečnou část oblouku. Musíte si to zkrátka odmakat, ale to mi přijde fér.

S eBikem se přeci jezdí i do kopce! (foto: Vít Horák)

27 kg? A koho to trápí?

Přiznám se, že ne vždy a ne za všech okolností jsem byl při chuti a skutečně v ráži na to, abych každou jednotlivou klopenku a klopenečku dával zrovna tímto stylem. Občas jsem je tak neuměle prošmrdlal, což mě následně štvalo, proto jsem se při další příležitosti radši znovu zvedl, opřel se do oblouku nohama a užil si ten pocit.

Jinak ještě, co se týká pomalejší techniky, strmých sekcí apod., i zde je Whyte E-160S MX hodně jistý a sebevědomý. Člověk si ho musí předem trochu osahat, pochopit, že má radši plynulejší styl jízdy než křečovité, na brzdách visící přískoky od kořenu ke kořenu, ale to není nic proti ničemu.

Poslední bod k tomuto tématu. Už jsem to u eKol od Whytu psal tolikrát, že se snad nechci znovu opakovat… Každopádně díky skvěle posazenému těžišti (pootočený motor a baterie posunutá co nejníže před motor) za jízdy prakticky okamžitě zapomenete na suchý digitální údaj 27,08 kg označující jeho celkovou hmotnost.

Jasně, na zadní se nezvedá úplně snadno, odhazování kola v zatáčkách je také spíše pro „silnější povahy“, jinak se ale tohle kolo vede a řídí jedna báseň. Třeba i na skoky jej vlastně stačí jen vyslat odpovídající rychlostí a dál si bez další horečnaté námahy užívat pohodové plachtění a luxusně jemné přistání.

Lineární krok? Ten umíme upravit!

Poslední větou jsem si krásně nahrál na další sekci věnovanou odpružení, která už může být o něco stručnější. Funguje zde totiž klasická „whytovská škola“! Respektive přesvědčení či tvrzení, že z lineárního systému lze snadno udělat progresivní (tokeny do tlumiče/vidlice), obrácený postup je ale často jen těžko proveditelný.

Výstupem této myšlenky má být informace, že je i zde na modelu Whyte E-160S MX odpružení laděné více komfortním, akčním, nebo chcete-li značně živým stylem. Tento výchozí setup sice nemusí sednout každému, kdo by ale chtěl či potřeboval, ten může velice snadno sáhnout právě po tokenech a přidat odpružení (na obou frontách) na podpoře a progresi.

RockShox ZEB a RockShox Deluxe

Ještě lehká zmínka o samotných jednotkách odpružení. Je vlastně trochu s podivem, že Whyte E-160S MX na jedné straně vsází na masivní a hodně výraznou vidlici RockShox ZEB (průměr vnitřních nohou 38 mm), k níž do dvojice dává vcelku obyčejný, na pohled subtilní a ničím extra zajímavý tlumič RockShox Deluxe Select R. Tedy pouze s kolečkem odskoku, s žádnou možností blokace, ladění komprese apod. Ostatně ani ZEB neoplývá dramaticky obsáhlými možnostmi nastavení (odskok, komprese, tlak vzduchu).

Každopádně jak ukazuje praxe, tato dvojice si vzájemně dobře rozumí, výtečně spolupracuje a parádně se doplňuje. Na absentující páčku blokace jsem si v případě tlumiče snad ani jednou nevzpomněl. Párkrát mě sice napadlo, že by kolu této kategorie a zaměření rozhodně slušel tlumič RockShox Super Deluxe (s expanzkou), ale…

Motor, stoupání a? Pak už balíme!

V dalším bloku, pokud bych chtěl, bych se mohl více a hlouběji zabývat použitým pohonem Bosch Performance Line CX (85 Nm, 250 W, hmotnost motoru 2,79 kg) a baterií Bosch PowerTube 750 Wh. Vše v jednoduchém, ale dokonale funkčním provedení s kontrolní jednotkou LED Remote na řídítkách a aktuálním Smart Systémem.

Tento motor a tento systém už ale dobře známe, proto není nutné připomínat možnost spojení s aplikací eBike Flow, dostupnost osobních úprav jednotlivých režimů dopomoci, jakož i hromady dalších vychytávek a vymožeností. Smiřme se, pro tentokrát, s prostým konstatováním, že celý systém i zde fungoval jistě a spolehlivě, jak jsme u Bosche poslední roky zvyklí.

Stoupá, dokud tě to neomrzí

Lehce pod čarou bych doplnil skutečnost, že, nejen díky síle motoru, dobré dávkovatelnosti jeho síly, ale také vzhledem k delší celkové stavbě, rozložení těžiště atd. zvládá tohle kolo až neskutečné věci nejen dolů, ale také nahoru! A to mě fakt baví! Jako bonus doplňme informaci, že i přes důslednou integraci baterie do rámu ji lze ze spodní trubky velice snadno vyndat. Stačí povolit jeden jistící šroub, sundat rukou spodní velkou krytku, odjistit háček a vytáhnout celý akumulátor.

reklama

KOMPONENTY

Mezi komponentovou výbavou můžeme pro dnešek vypíchnout dva body. Jednak čtyřpístkové brzdy TRP Trail Evo s kotouči průměru 220/203 mm, které nejsou vůbec špatné. Krok mají až mimořádně jistý a stabilní, výkon rozumně dávkovatelný, maximální sílu pak rozhodně dostačující. U Tektro brzd (TRP = Tektro Racing Program) obecně platí, že jim trvá delší čas, než se rozbrzdí, když se tak nakonec stane, jsou jejich výkony rozhodně na úrovni! *Destičkami či kotouči Galfer je přitom jedině podpoříte.

Druhým modem budiž řazení Shimano XT 1×11 Linkglide, které je specificky navržené pro eBiky. Nabízí rozsah kazety 11-50 zubů, o jeden převod méně (11s), zato o něco více materiálu, více odolnosti, životnosti. Dobu, po jakou toto řazení vydrží v provozu po krátkém testu zhodnotit nedokážu, po funkční stránce můžu každopádně říct, že si i toto řazení zachovává „zlatý standard“ převodových systémů Shimano. Chodí tedy jistě a spolehlivě a řadí solidně i při posunu řetězu o více pastorků najednou. 

Whyte E-160S MX – závěr

Vzhledem k tomu, že mám s koly a eKoly Whyte více než bohaté zkušenosti, říkal jsem si předem, zda mě Whyte E-160S MX má vůbec čím překvapit? Nebude to prostě „jenom“ stejně dobré kolo jako všichni jeho předchůdci? Vlastně to tak je! Nová generace řady E-160 skutečně v mnoha ohledech navazuje na své starší sourozence. Konstrukčně, technologicky, i po stránce jízdního projevu ale rozhodně nezaspala.

Jak jsem byl zprvu možná až lehce zaskočený mohutnou stavbou, vysokou hmotností (patrnou nejvíc při manipulaci v ruce, nakládání do auta apod.), tak jsem si na vše vlastně brzy zvykl a začal si naplno užívat přednosti a klady, jaké toto kolo nabízí.

Po úvodním lehkém váhání se mi ve výsledku hodně líbila mullet koncepce, kdy to nakonec dobře fungovalo i s o něco delší devětadvacítkovou zadní stavbou. Skvělá mi přišla kombinace výrazné jistoty a stability s ochotou projíždět zatáčky tvrdě a „na sílu“. U Whytů mě dlouhodobě baví také jejich (dlouhá) geometrie, které musí člověk přijít trochu na chuť, když se tak ale stane, je z vás hnedle „lepší a schopnější jezdec“.

Zvládneš to (skoro) jednou rukou!

Výtečné je u tohoto kola také odpružení, kterému kraluje luxusně svalnatá a ostře tesaná vidlice RockShox ZEB, naladěná na příjemně jemný a vnímavý krok. Podobný, ne-li stejný projev, najdete i u zadní stavby, která i se značně jednoduchým, až „obyčejným“ tlumičem dokáže odehrát velká divadelní představení. Tak je tomu jistě i díky pečlivému vnitřnímu ladění pro každý jednotlivý model.

A co motor a další eMTB parametry? Whyte od začátku vlastní „elektrifikace“ staví svá kola jen a pouze na jednotkách Bosch, což se mu dodnes maximálně vyplácí. S železnou pravidelností přitom přichází se zajímavými konstrukčními nápady, což lze aktuálně demonstrovat na kolejnici, díky níž lze jedním pohybem vyjmout a poté zase vrátit baterii z a do rámu! PECKA!

Text a foto: Štěpán Hájíček (jízdní foto Vít Horák)

WHYTE E-160S MX (foto: Vít Horák)

PROti

  • Začnu nezvykle zápory. Skoro až „extrémní“ je hmotnost celku lehce nad 27 kg! Jenže to vám bude vadit jen při manipulaci s kolem! Za jízdy na tento parametr snadno zapomenete.
  • Vzhled daného kola, s rámem navrženým pro 29“, s aktuálně nasazeným malým zadním kolem (mullet, MX, vzadu 27,5“) je, ruku na srdce, lehce komický. Jenže když pochopíte, jak to jeho tvůrci mysleli, na všechny tyto „stylové křivdy“ snadno a rychle zapomenete.
  • Při vší mohutnosti a robustnosti mi přijde použitý tlumič RockShox Deluxe, hlavně vzhledově a morálně, takový poměrně slabý. Ale nutno uznat, že svou roli plní navýsost dobře!
  • Trochu nešťastné mi přijde umístění ovládacích prvků na pákách brzd TRP. Třeba páčku sedlovky jsem si radši vyměnil za svou vlastní, jelikož jsem na tu původní skoro nedosáhl.

PRO

  • Zprvu jsem si musel zvykat na delší posed (na mě relativně velké kolo – L) a také na specifické a lehce svérázné ovládání (Whyte geometrie + mullet koncepce), ale to byla vlastně jen otázka času a vhodného terénu.
  • Jakmile jsem tomuto kolu naservíroval pořádně těžké a ostré věci, začaly se dít věci!
  • Člověk se může spolehnout na velkou jistotu a stabilitu pramenící jak z geometrie, tak i z přítomnosti mohutné vidlice RockShox ZEB, která sem pasuje jako „pr..l na hrnec!“
  • Když pochopíte, jak funguje tento rám s malým zadním kolem, začnete si neskutečně užívat každou ostřejší zatáčku, do které je potřeba celé kolo narvat silou… Jenže ono vás pak za odměnu vystřelí ze zatáčky „plnou parou“ ven!
  • Osobně se mi líbí, jak je nastavené odpružení, které je poměrně akční, živé a hodně vnímavé. Úplně mu nesedí pomalá jízda ve více rozbitém terénu, ta nesedí celému kolu, jakmile ale udržíte rozumné „flow“ bude to skutečný zážitek.
  • Palec nahoru za nové řazení Shimano XT 1×11 Linkglide určené pro eBiky. Je jisté, přesné a spolehlivé a mělo by i déle vydržet než klasika 1×12.
  • Nakonec se mi líbí i brzdy TRP Trail Evo, které potřebují delší čas na záběh, pak ale fungují jistě a spolehlivě.

Nová doba, nové logo a nové designy kol (nejen) řady E-160