BOSCH Performance Line SX – Velká věc v malém balení (první dojmy)
Kategorie lehkých ebiků je stále poměrně mladou disciplínou čítající jen pár zaznamenáníhodných hráčů, kde se můžou ze dne na den slušně zamíchat karty. Aktuálně to přitom vypadá, že královskou flash vynesl na stůl BOSCH, který tento týden představil svůj první lehký motor s označením Performance Line SX. Jak vypadá, co umí a jak se s ním jezdí?
Hned na úvod si pojďme říct, že toto představení bude trochu atypické, minimálně ve svém časovém a logickém uspořádání. Situace je totiž taková, že prezentace nového pohonu z kategorie „Light eBike“ proběhla toto pondělí (19. 6. 2023), přičemž stejný den padlo i informační embargo.
Následně se v úterý otevřela možnost, pro naši skupinku českých novinářů na německé prezentaci, si kola s novým motorem osobně projet v jedné eMTB a druhé eGravel podobě. Bohužel ale jen v rozsahu dvou kratších koleček, vždy zhruba na třičtvrtě hodiny. Třetí den jsme naopak měli prostor projít si veletrh Eurobike, který se koná ve Frankfurtu nad Mohanem, tedy nadohled vrcholu, kde se pořádala prezentace a následně i testovací jízdy BOSCH.
Z výše popsaných důvodů bych vám proto dnes rád nabídl prvotní představení celého systému Bosch Performance Line SX doplněné o již vzpomínané první dojmy. S menším odstupem se k novinkám BOSCH ještě vrátíme a projdeme si i další zajímavé inovace a vylepšení.
BOSCH Performance Line SX – základní fakta
Jak nejlépe popsat nový motor Bosch Performance SX? V obecné rovině je znatelně menší, lehčí, užší, ale také jinak uchycený zároveň o něco slabší, případně i jinak nastavený než zažitá klasika Bosch Performance CX. Tedy tradiční „plnotučný“ eMTB tahoun.
Řečí čísel je klíčovou hodnotu hmotnost, která spadla na víceméně rovné 2 kg, jak díky konstrukci, rozměrům, menšímu výkonu, tak i samozřejmě zásluhou použitých materiálů, zejména hořčíkového těla. Úspora 750 g oproti řadě CX je všechno, jen ne triviální!
Jinou technickou zajímavostí je odlišně koncipované uchycení v rámu, kdy si nový motor vystačí s dvojicí průchozích šroubů, zatímco u řady CX se využívají 3 montážní body. Nový motor tak bude vyžadovat jinak stavěné rámy, ale to vlastně sedí do celkové filosofie podobného řešení a nejde o nic, s čím by se výrobci rámu nepoprali.
Vedlejší efekty – hlavně ty pozitivní!
Mezi příjemné „vedlejší efekty“ nové konstrukce a nového uchycení rozhodně patří možnost více zapustit a lépe zamaskovat nový motor v samotném rámu. Zásadním posunem je také snížení Q-faktoru na hodnotu 160 mm, což je o slušných 15 mm měně než u řady Performance CX (175 mm). Koho proto někdy trápil širší postoj na pedálech velkých eBiků, ten bude z nové jednotky BOSCH jistě nadšen.
Nahlédnuto z opačné strany by se dalo možná kritizovat, že nový motor Bosch Performance SX není zdaleka tak nenápadný a s kolem splývající jako třeba Fazua Ride 60 (test 12/2022) nebo jiná podobná řešení, ale… Krásně to bylo vysvětleno a obhájeno na prezentaci:
„Neměli jsme v úmyslu vytvořit nejmenší a nejlehčí motor na trhu! Chtěli jsme zkonstruovat jednotku, která bude rozumně velká, dostatečně lehká, ale hlavně funkční s adekvátním výkonem a silou a také s co nejlepším projevem. Věříme přitom, že se nám to povedlo!“
Kolik dává Bosch SX?
Samotná čísla týkající se výkonu a točivého momentu motoru Bosch Performance Line SX možná nejsou vysloveně oslnivá, nenechte se ale zmást a počkejte si na dojmy z praxe. V technických dokumentech se totiž dočtete, že nový Bosch Performance SX nabídne točivý moment střídmých 55 Nm. O poznání zajímavějším údajem je hodnota špičkového výkonu, který může dosahovat až 600 W!
Pro srovnání, výše zmiňovaná Fazua Ride 60, kterou jsem si osobně zkusil, nabízí točivý moment 60 Nm a špičkový výkon 450 W. Záměrně utlumený motor Shimano EP8 RS na kolech Orbea Rise poskytne také 60 Nm a výkonové maximum 500 W. Ale jak už jsem naznačoval, co je na papíře takové, může být v reálu makové…
Kdo živí Bosch Performance SX?
Neméně podstatnou součástí nového řešení Bosch Performance SX je specificky navržená baterie s označením CompactTube 400. Snadno si jistě domyslíte, že její kapacita je poměrně rozumných 400 Wh. Zajímavějším číslem je její hmotnost, kterou se podařilo srazit opět na hladinu 2 kg! Celý systém by proto neměl výrazněji překročit hladinu 4 kg, protože k baterii a motoru se připojí už jen řídící jednotka a dálkové ovládání.
Potřebuješ More Power, nebo PowerMore?
Nově přestavěná baterie CompactTube 400 ale nezůstane ve svém snažení osamocena. Jednak lze nový motor Performance SX propojit s jakoukoliv jinou baterií BOSCH, jen by to znamenalo zbytečný nárůst hmotnosti, jednak se intenzivně pracuje na nové přídavné baterii na rám – Bosch PowerMore 250. Tedy kousku s kapacitou 250 Wh a hmotností slušných 1,6 kg.
Pár zajímavých postřehů k tomuto doplňku. Šikovné bude jeho uchycení umožňující snadnou výměnu držáku baterie za košík pro klasický bidon (lahev s vodou). Stačí si jen před jízdou vybrat, co budete ten den zrovna potřebovat.
Netradičně a chytře je řešené také propojení obou baterek a jejich vybíjení, kdy se nebude tahat šťáva samostatně z jednoho a pak z druhého akumulátoru, jak je tomu běžně zvykem u mnohé konkurence. BOSCH si totiž vymyslel řešení, kdy se napětí obou baterek po jejich propojení vyrovná a poté se odebírá společně, z obou najednou. Představte si to jako spojené nádoby naplněné tekutinou, z niž odpouštíte náplň jedním kohoutkem umístěným v nejnižším bodě.
Výhodou by měla být hlavně šetrnost k článkům obou baterek, tedy podpora jejich životnosti a zamezení jejich zbytečně rychlé degradace.
MTB kolečko vede Jérôme Clementz
Skupina, které jsem byl členem, měla na programu nejdřív MTB okruh, poté jsme jeli „gravel loop“. Terénní mikro švih, který vedl Jérôme Clementz, jeden z ambasadorů BOSCH, začínal sjezdem z vrcholu Großer Feldberg (878 m) po vcelku fajn trailech. Zde jsme si mohli v rychlosti osahat naše kola. Trailové „nonane“ stroje se zdvihem řádově 140 mm, s komplet elektrikou SRAM GX AXS včetně bezdrátové sedlovky Reverb, ale také se systémem Bosch ABS, nově na brzdách TRP (Tektro).
Lehčí sešup po hravém trailu byl fajn, větší očekávání vzbuzoval výjezd zpět na vrchol rozdělený na dvě fáze. Prvotní snazší část vedla nejdříve po štěrku, později po lesní cestě, kde jsme zkoušeli projev nového motoru ve výchozím nastavení. Poté přišla na řadu krátká zastávka, možnost pohrát si individuálně s režimy dopomoci v aplikaci Bosch eBike Flow. Jérôme radil přidat na odezvě a síle dopomoci u režimu eMTB, který bude ideální pro následné stoupání.
Vlastně už první sekce a první dojmy při „továrním nastavení“ byly až překvapivě „oslnivé“. Pár lehčích ebiků jsem už jezdil, vždy mě dostatečně bavily, ale tohle se zdálo být jiné. První šlapání do konce, přepínání režimů, vnímání motoru. Vše příjemné, dost přirozené a vlastně hodně povědomé!
Klasika BOSCH! Jak moc se to liší oproti CX? Zase tak moc ne… Dobře známý motor CX by byl, oproti SX, v podobném nastavení a v podobném terénu určitě více agresivní, více neodbytný, rychlejší, jenže byla by to nutně výhoda? Skoro bych řekl, že ne, protože zrovna tady šlo spíše o plynulost, výběr stopy a citlivé dávkování síly. Což vlastně zvládá i CX, ale pojďme dál.
Naladit, přepnout a hurá k vrcholu!
Při výše zmíněné zastávce jsem si, dle doporučení průvodců, upravil režim eMTB a vrhnul se do následující sekce, která byla prudší a technicky znatelně těžší. Nešlo sice o žádný dramatický sklon, ale slušně rozbitá cesta spíše pro pěší s hromadou kořenů, ostrých šutrů a terénních schodů byla i tak slušnou zkouškou.
Prvních pár metrů se neslo v duchu lehkého váhání a otázek „Co si s tímto kolem a s tímto motorem můžu dovolit“, abych brzy zjistil, že se vlastně nemusím nijak omezovat, že to není žádné slabé šeptátko, ale solidní eBikový motor!
Nakolik by bylo uvěřitelné, kdybych tvrdil, že se projev nové lehké (slabší) jednotky Bosch Performance SX v mnoha směrech blíží plnotučnému motoru Performance CX? To je možná „trochu“ nadsazené, ale zase ne tak moc! Člověk by sice potřeboval přímé srovnání obou motorů na stejném kopci, ale z toho, co jsem slyšel okolo sebe a co jsem sám vnímal a zkusil, můžu zodpovědně prohlásit, že se nové SX až podezřele blíží svou silou a projevem jednotkám CX!
Nahoře na kopci jsme se proto shodli, že se nám hodnota deklarovaného točivého momentu 55 Nm příliš nezdá! „To prostě musí být víc! 60 Nm minimálně, spíš někam k 70 Nm!“ Je to stále jen první dojem a náš subjektivní pocit, proč se ale lidé z Bosche, kteří stáli poblíž naší skupinky a vše poslouchali, tak potutelně usmívali?
Našlápni a jeď, ten schod zvládneš hned!
Zpět k poslední části výjezdu a k našemu nastavení v aplikaci Bosch eBike Flow. Když jsem se s posíleným režimem eMTB rozjel poprvé, přišlo mi, že je motor snad až moc silný a jeho projev skoro až zbytečně agresivní, ale to se brzy poddalo. Zmíněný výšlap byl slušně technický, takže tady nešlo příliš o rychlost, jako spíše o hraní si s terénem a hraní si s motorem. Ten přitom poslouchal a reagoval přesně tak, jak bylo potřeba. U Bosche vlastně nic nového, ale zmínit to musím!
K čemu nás také průvodci nabádali bylo zkoušení funkce záměrně delšího dojezdu motoru, kdy mnohdy stačí jen lehce ťuknout do pedálu, motor na chvíli zabere a kolo vás pak snadno vyveze za hranu terénního schodu. Pohodlně a bezpečně tak zdoláte místa, kde by jinak protočení klik znamenalo kontakt s podkladem a často i stopku! Právě tuto funkci jsem na tomto trailu využil mnohokrát a bylo to vážně skvělé.
Stačilo pár pokusů a už jsem si vybíral schválně ty nejtěžší stopy a zkoušel, co vše se dá vyjet a pokořit. A že to šlo náramně! Až jsem si vzpomněl na zážitky s motorem Bosch Performance CX Race, ale to je poněkud jiná liga!
Bosch Performance SX – prvotní shrnutí
Pokud mám shrnout tuto MTB část našeho testování, pak jen zírám, padá mi brada a nenacházím slov! Je to moc přemrštěné? Možná trošičku, ale dojem z nového motoru je vážně mimořádný. Čekal jsem rozhodně více kompromisů a omezení, ale to, co předvedl systém Performance SX!
Ano, naše zkušební jízda byla hodně krátká, terén dost specifický a také obecné nadšení okolo člověka snadno strhne. Přesto mám pocit, že nový motor Bosch SX je vážně VELKÝ, i když je vlastně malý a lehký! Bližší analýzu a „absolutní soudy“ si nechám radši do doby, až tento systém důkladně prověřím ve vlastním revíru, na což se už teď hodně těším. Počkejme si, jaké to bude a jestli prvotní nadšení přetrvá. Zatím bych tomu (rád) věřil.
Bosch Performance SX – baterie CompactTube 400
Zatím jsme vlastně dost zanedbali jednu otázku, kterou je kapacita a výdrž baterie. Tu ale samozřejmě na okruhu čítajícím pár kilometrů a řádově 200 metrů převýšení hodnotit nelze.
Obecně asi nemůžeme čekat, že 400 Wh kapacity vydrží extra dlouho, zejména pokud si bude jezdec užívat eMTB jízdy skutečně naplno. Vyslovená slabota by to být ale nemusela. Navíc až bude dostupná přídavná baterie PowerMore 250. Ostatně nejen projev, výkon a reakce, ale také výdrž a dojezd budou důležitými parametry při slíbeném domácím testování.
BOSCH Performance Line SX a eGravel
Teď ještě něco k druhému kolečku na gravelech se stejným motorem. V této třídě lze vlastně narazit na jednu softwarovou specialitu, jelikož gravel verze kontrolního systému nemá režim eMTB (logicky), místo něj je zde položka SPRINT, nastavená specificky pro gravel využití. Předností by měla být větší vnímavost na kadenci šlapání, aby se dalo sprintovat, nastupovat, užívat si štěrk nebo i asfalt. Ale na to ještě dojde řeč.
Průběh testovacího kolečka byl v principu podobný jako u MTB cyklu. Nejprve dolů z kopce, následně delší traverz po štěrku, kde jsme si mohli hrát s různými režimy, kratší zastávka, kroužení, focení a zpět na kopec. Jaké jsou aktuální dojmy?
eGravel s SX naživo
Předně možná jedna smutná legislativní klasika v podobě limitu účinnosti dopomoci na hranici 25 km/h. Bosch se sice snažil udělat přechod na této hranici co nejjemnější, takříkajíc do ztracena, co si ale budeme povídat. Zejména na rovině je 25 km/h pro gravel prostě málo! Tím spíš, že s motorem jste na této hranici během chviličky.
Zejména když jsem zkoušel režim SPRINT, tak jsem měl dojem, že ve chvíli, kdy začíná být konečně sranda, jsem akorát na tomto limitu a podpora rázem vadne. Kolo sice jede dál, odpor na klikách je vcelku minimální (údajně o 50 % menší než u CX varianty), ale stejně máte kolo s baterkou a motorem, tedy penalizaci alespoň 4 kg proti gravelu bez motoru. Holý fakt, který se jen těžko maže. Ale o to tady až tak nejde.
Zajímavější byla opět finální cesta zpět k vrcholu, kde se střídal štěrk a následoval asfalt. Po chvíli jízdy v uzavřené skupince a kecání došlo (jako obvykle) na různé hecováním, vzájemné soutěžení, záměrné střídání režimů, prostě sranda!
Je SX pro gravel moc?
Zpět ale k motoru samotnému a jeho projevu. Na pár místech, kde to vlastně ještě nebylo tolik do kopce, jsem si říkal, že je motor SX v režimu SPRINT pro takovéto kolo snad až moc silný a jeho projev přehnaně výrazný. Že to prostě tahá zbytečně moc! Ale co, stačí přepnout na režim TOUR, nebo ještě níž a je vyřešeno.
Jak se ale začal kopec více zvedat, začal se mi výkon motoru i na tomto kole zdát stále více smysluplný. Vrcholný režim TURBO jsem zkusil jen na chvíli, zato SPRINT, ten byl v konečné fázi kopce zařazený skoro pořád. Jak krásně se nastupovalo a závodilo.
Sranda byla, že se i v kopci (na asfaltu) člověk může po chvíli přiblížit hranici 25 km/h a pak je dost těžké soutěžit s lidmi na kole se stejným motorem. Ale i to se dá. Nejvíc se mi přitom na celé věci líbilo, že jsem si do kopce docela nakládal, neflákal jsem se, zároveň mi pomáhal motor a já tak mohl letět k vrcholu v tempu, jako by mi někdo půjčil nohy vrcholového závodníka.
Trochu hůř se to popisuje, každopádně i v tomto „podobenství“ a při tomto nasazení motoru Performance SX se mi zdá, že to lidé z Bosche dokázali trefit vážně dobře. Kdo by chtěl, může se snadno nechat tahat motorem a jen si točit nohama (nuda…), kdo si ale chce užít dostatečné sportovní napětí, nechat rozpumpovat své srdce, ten si své nastavení a svůj optimální režim také snadno najde. Za mě tedy opět velká pochvala a hluboká poklona!
Vždy se máš na co těšit!
Uznávám, že první dojmy z krátkých testů, navíc v neznámém prostředí, jsou často dost ošidné, skreslující a člověka lehko ošálí! Nemusí to tak být vždy a pevně doufám, že to není případ nového motoru Bosch Performance Line SX! Sranda je, jak jsem si zprvu říkal, že když je to tedy lehké a slabé, mohlo by to být klidně o dost menší, hezčí. „Tak snad to alespoň pojede…“
Jenže pak se člověk vyhoupne do sedla, uvědomí si, že se v kopcích pohybuje s podobnou jistotou a sebevědomím jako v případě velkých eMTB motorů, přitom ale jeho pohon váží klidě i o půlku méně! Za mě tedy, alespoň po této úvodní zkušenosti, velký obdiv a naprostý souhlas s tím, že motor nemusí být vysloveně titěrný a super elegantní, hlavně když náležitě maká! A to se u Bosche povedlo!
Text: Štěpán Hájíček / Foto: Bosch + Adam Maršál