reklama

reklama

Fazua Ride 60 (Pivot Shuttle SL) – Test nového pohonu

Před pár dny jsme si v podrobném testu představili nanejvýš zajímavý stroj, kterým je od základu nový Pivot Shuttle SL. Jedná se o elektrokolo „nového věku“, které vděčí za řadu ze svých výjimečných vlastností zcela novému motoru Fazua Ride 60. Pojďme se na něj podívat blíže!

Značka Fazua není ve světě elektrokol žádným nováčkem. Zatím sice nepatří mezi vysloveně dominantní hráče, ale bokem také rozhodně nezůstává. Do hlavního proudu eBiků se doposud nezapojila hlavně proto, že její originální systém, původně pojmenovaný Evation, nyní Ride 50 Evation, se vydal poněkud jinou cestou než hlavní vlna eBiků.

Malá připomínka – Fazua (Ride 50) Evation

Na rozdíl od velkých konkurentů jako je Bosch, Shimano a další, bylo cílem vývojářů Fazua nabídnout pohonný systém lehký a kompaktní, který rozhodně nebude „trhat asfalt“, pomůže ale tam, kde to bude nezbytně nutné.

Systém Fazua Evation se navíc vyznačuje dost unikátním řešením, kdy je pevnou součástí rámu pouze kompaktní středová převodovka. K ní se samostatně připojuje tubus obsahující motor a do něj se následně vkládá baterie. Dohromady toto řešení vydalo 4,6 kg, s nadílkou točivého momentu 55 Nm a výkonem 250 W. Akumulátor nabídl střízlivých 250 Wh.

Jednou z výjimečných vlastností byla možnost vyjmout celý blok s motorem a baterií, vyměnit jej za prázdný box a používat kolo tak, jako by žádný motor nikdy nemělo!

Fakticky se toto řešení nejčastěji uplatňuje u městských, silničních, cestovních, nebo jiných spíše lehčích a svižnějších kol. Modelovým příkladem budiž gravel-bike Pivot e-Vault, určitou výjimkou zase Lapierre eZesty AM 9.0 Ultimate – kolo testované v roce 2019. Aktuálně je v nabídce i lehce vylepšená verze Fazua Ride 50 v provedení Trail nebo Street (o 10 % silnější, o 6 % lehčí než původní Evation).

Více o tomto systému najdete na webu: www.fazua.com/../ride-50-evation

Lapierre eZesty AM 9.0 Ultimate + Fazua Evation 2.0 (rok 2019)
Původní systém Fazua Evation 2.0 byl stylový a krásně kompaktní
Zato dálkové ovládání čekalo už tehdy na zásadní inovaci

Skok do budoucnosti – Fazua Ride 60!

Ač je systém Fazua Ride 50 stále aktuální a stále má a nejspíš i bude mít své místo na řadě kol, prstem namířeným do budoucnosti (nejen kategorie eMTB) je neoddiskutovatelně jednotka pojmenovaná Fazua Ride 60. Ta přináší výrazně jinou konstrukci, jiné určení, velice lákavé parametry a vlastně i značně jiný pohled na věc.

Ve snaze dosáhnout lepších výkonů bylo upuštěno od původní myšlenky motoru vyjímatelného z rámu, naopak bylo rozhodnuto o jeho pevném usazení ve středové partii. Baterie má své tradiční místo v útrobách spodní rámové trubky, kde může být usazena napevno, nebo s jednoduchým spodním přístupem a možností její výměny. Záleží na záměru konstruktéra samotného rámu.

Z hlediska parametrů je na tom Fazua Ride 60 hodně zajímavě. Začít můžeme u faktu, že je celý systém je lehčí, než v případě řešení Ride 50 (Evation) – 4,5 kg vs 4,2 kg ve prospěch Ride 60!

Točivý moment přitom vzrost na 60 Nm, kapacita baterie se rozšířila na 430 Wh a znatelně vyšší je také maximální výkon dosahující hodnoty až 450 W. Nominální je „legislativně“ omezen na 250 W. Toto vše jsme ale již popisovali v rámci představení letošní novinky Pivot Shuttle SL.

Co nás tedy zajímá především, je skutečnost, jak se nový motor projevuje v praxi, jak se ovládá a nakolik se posunul oproti předchůdci (Evation)? Opominout bychom neměli ani srovnání, jak si novinka stojí oproti zaběhnuté konkurenci, nabízející sice vyšší výkony a větší kapacity, avšak za cenu výrazně vyšší hmotnosti?

Novou jednotku Fazua Ride 60 jsem měl tu čest zkoušet na Pivotu Shuttle SL.

reklama

Fazua Ride 60 – motor tak akorát!

Z popisu výše je snad dostatečně zřejmé, že Fazua Ride 60 není žádným „plnotučným“ motorem s ohromujícím výkonem, ale neměl by být ani žádnou „vyšeptalou“ zohýbanou berličkou.

Je to zkrátka motor, který nabídne síly tak akorát, tedy ani málo ani moc! Těží přitom z unikátního poměru hmotnosti a výkonu a spoléhá na to, že bude použit u celkově lehčích kol, což by mělo do jisté míry kompenzovat jeho o něco slabší parametry (oproti velkým motorům konkurence).

Praktický popis bychom mohli začít u originálně a ergonomicky příjemného ovládání usazeného tradičně u levého gripu. Řešení nazvané Fazua Ring Control je krásně přilepené ke gripu, nikde netrčí a nepřichází proto do konfliktu s dalším ovládacími prvky (např. páčka sedlovky).

Jedná se o v principu jednoduchý „kruhový volič“, který posouváte nahoru nebo dolů (zapnout/vypnout motor, přidat/ubrat sílu dopomoci), případně jej lze ještě stlačit z boku a aktivovat „Walk mode“.

Základní poznatky k ovládání Fazua Ride 60

Práce s tímto ovladačem je prostá, příjemná a příkladně logická. Podržením nahoru celý systém „nahodíte“, pak už si jen rychlými pohyby nahoru a dolu vybíráte požadovaný jízdný režim. Na výběr jsou tři barevně odlišené módy, které si můžete v přehledně navržené aplikaci osobně upravit, a to v takřka neomezeném rozsahu. Na to ale ještě dojde řeč.

Druhou částí ovládacího systému je panýlek na horní trubce – Fazua LED Hub –, kde se nachází kontrolní diody, rovněž je zde ukrytý nabíjecí USB-C port. Signalizace a komunikace se systémem je každopádně dost přímočará. Počet rozsvícených diod reprezentuje stav akumulátoru, jejich barva zase zvolený režim.

Stupně dopomoci: zelený „Breeze“ / modrý „River“ / červený „Rocket“

*Pokud svítí diody bíle, je systém zapnutý, pohonná jednotka ale není aktivní = jedete jen za své!

Fazua LED hub – počet diod znázorňuje stav akumulátoru, barva pak zvolený režim.

Zvyknout si, nebo upravit křivky?

V počátcích mých osobních zkušeností s motorem Fazua Ride 60, kdy jsem začínal s továrním nastavením, byl jeho projev poměrně svižný, akční a místy až nečekaně razantní a agresivní. Toto bylo patrné zejména na rovině.

Celý systém, dle mých postřehů, reagoval hlavně na otáčky klik, méně na sílu investovanou jezdcem do pedálů. Trochu mi proto chyběl plynulejší nástup a také možnost cíleně pracovat s výkonem.

Vše se ale postupně vyřešilo hned několika způsoby. Jednak jsem si začal na projev kola a jeho motoru postupně zvykat, už jsem se nenechal zaskočit, jednak jsem sáhl po aplikaci Fazua (Google Play) a začal si hrát s nastavením jednotlivých režimů.

Pochvalu naopak v tomto směru zaslouží skoro až okamžitý záběr, sotva po čtvrt otáčce kliky, díky čemuž jsou zejména rozjezdy do kopce příkladně snadné!

Když najdete společnou řeč

Zejména po úvodních jízdách jsem měl pocit, že se projev motoru Fazua Ride 60 blíží asi nejvíce Shimanu Steps, jelikož s určitou kadencí šlapání přichází poměrně ostrý nárůst síly. Chtělo to proto delší čas na seznámení, vzájemné pochopení a dostatečnou souhru jezdce a jeho pohonu, nakonec jsme k ní ale došli.

Kupříkladu jsem vypozoroval, že při pomalejším šlapání je nástup výkonu o dost plynulejší, proto v určitých technických sekcích stačilo otáčet pomaleji klikami. Člověk ale musí vychytat tu správnou kadenci, jelikož v nízkých otáčkách nemá motor mnohdy dostatek síly, jako třeba Bosch nebo systémy Giant, které poctivě „táhnou již odspodu!“

Toto jsou ale věci, které je potřeba si vyzkoušet. Poznat a pochopit, jak konkrétní motor funguje a pak mu jít trochu naproti. Párkrát to, pravda, znamenalo zbytečně protočené zadní kolo (velké otáčky a moc síly), nebo naopak stopku uprostřed výjezdu (nízké otáčky a málo síly).

S každou další vyjížďkou byla naše souhra lepší a lepší, já si mohl dovolit více, a nakonec jsem nejednou žasl nad tím, co vše jsem vlastně vyjel a z jakých situací mě motor ve výsledku vytáhl.

Pivot Shuttle SL

Když narazíš na strop

Pokud se na výkony motoru Fazua Ride 60 podíváme trochu s nadhledem, narazíme na jeden zajímavý kontrast. Na jedné straně máte poměrně zostra nastupující křivku výkonu, na straně druhé nelze přehlédnout, že s rostoucím sklonem narážíte postupně na strop točivého momentu.

Pivot Shuttle SL, na které jsem tento motor zkoušel, je proto zejména na rovnějších úsecích, v lesích a na cyklostezkách, dost živý a svižný, jeho „agresivita“ v prudších kopcích ale znatelně slábne. Zároveň se ale nedá říct, že by síla jeho motoru byla nedostatečná.

Zajímavé je především pocitové srovnání starší generace pohonu Fazua, tehdy Evation 2.0, a nové jednotky Fazua Ride 60. Starší a slabší motor jezdci ve výjezdech sice pomáhal ušetřit trochu sil, rychlost stoupání ale byla obvykle dost podobná jízdě na srovnatelném kole bez motoru. S Fazou Ride 60 je to ale výrazně jiné.

Člověk s dostatkem zkušeností z „velkých eBiků“ sice pozná, že to není takové „moto“ jako „plnotučné motory“, zároveň si ale uvědomí, že stále šetří nemálo sil a také stoupá k nebi významně rychleji, než kdyby žádný motor neměl. Pocit v sedle se proto značně blíží „velkým strojům“, na své limity přitom naráží spíše jen v extrémních případech se zásadním sklonem.

Nechtít po něm zázraky!

Když se ale podíváme na specifické eBikové disciplíny, je jasné, že zde lze snadno narazit na limity použití konstrukce a technologie. Kupříkladu těžší výjezdy nejsou s Pivotem Shuttle SL a s motorem Fazua až tak divoké a vzrušující jako u eBiků s velkými motory. To po něm ale vlastně ani nemá smysl chtít!

Stále přitom platí, že lze s tímto kolem a motorem vyjet skutečně mnohé, častokrát i věci, o kterých byste, bez elektrické dopomoci, ani neuvažovali. Chce to jen najít potřebnou souhru s vaším strojem i se samotným motorem, zapojit do akce dostatek vlastních a potom…

Snad i trochu zbytečný Boost!

Bonusem navíc je možnost dočasně aktivovat přídavný „Boost“ režim. Ten se spouští delším podržením ovládací páčky směrem vzhůru. Aktivní zůstává zhruba 18-20 sekund. Po tomto čase se bez varování vypíná, případně stačí na chvíli přestat šlapat a jste zpět na normálu. K jeho smysluplnému využití by to ale chtělo hodně specifické podmínky, už jen proto, že je celá procedura aktivace Boostu složitější a zdlouhavější.

Vyžaduje totiž onen dlouhý stisk ovládacího tlačítka, poté kontinuální šlapání… Výkon motoru je v tomto režimu také skoro až zbytečně ostrý a razantní. Fakticky by jej tak šlo nejlépe využít v prudkém stoupání s pevným podkladem, jak často ale něco takového potkáte?

Pivot Shuttle SL

Nastavení křivek výkonu v aplikaci Fazua

Ve svém hodnocení jsem již vícekrát zmínil snadno dostupné úpravy projevu motoru, tedy nastavení křivek jeho jednotlivých režimů. Možnosti jsou v tomto směru prakticky neomezené, vaše nastavení může být hodně plynulé a jemné, nebo naopak silné a agresivní.

Já si v první fázi hrál s optimálním vyzněním střední polohy „River“ (modrá barva), kde jsem se snažil dosáhnout plynulejšího nástupu síly a rozumné síly s možností přepnout občas na nejsilnější „Rocket“ (červená). V druhé fázi jsem pak přistoupil k nastavení ještě trochu jinak.

Vytvořil jsem si dvě různě silné křivky pro základní režimy „Breeze“ a „River“, které jsem střídal na běžných trailech dle aktuální potřeby. K tomu jsem měl v záloze víceméně původní setup vrcholného módu „Rocket“, ten ale nebyl skoro potřeba. V podobném duchu jsem si nejednou nastavoval i motory Shimano STePS a nebylo to vůbec špatné!

Porovnání továrního nastavení motoru (dva obrázky vlevo) a jednoho z mých profilů (dva vpravo) – výše popisovaný druhý případ osobního nastvení:

Jak dlouho vydrží baterie?

Poslední důležitý bod věnujme baterii, hlavně její výdrži, která také není vůbec špatná. Na jednu stranu jsem se nesnažil motor ždímat neustálým zatížením pod plným výkonem, zároveň jsem jej ale vysloveně nešetřil. Nejvíc jsem na jedno nabití nastoupal okolo 1 100 výškových metrů, potenciál je zde ale ještě o něco větší.

Ono už jen počasí s teplotami mezi 0° a 10°C baterii příliš nepřidávalo, spíš naopak. Každopádně při průběžném sledování nastřádaných výškových metrů a úbytků kapacity akumulátoru bych si troufnul tvrdit, že by se za většího tepla a za vhodných podmínek nebylo těžké dostat na hranici 1200 m, případně i výš.

V určitých situacích jsem zvládl „na jednu čárku“ (20 % kapacity) i 300 výškových metrů! To by teoreticky mohlo hodit až 1500 výškových metrů, ale to je vážně jen teorie. Vybíjení baterie není plynulé, jízdní podmínky také nejsou vždy stejné, ale ano, potenciál je zde rozhodně slušný!

Jak dlouho vydržíš ty?

Je zmíněná výdrž dostatečná, nebo ne? Ono hodně záleží na úhlu pohledu. Pro odpolední rychlou vyjížďku po práci nabídne Pivot Shuttle SL a Fazua Ride 60 energie víc než dost. Dáte si 2 až 3 hodiny v plném tempu, přiblížíte se k 1000 m převýšení a ještě vám nejspíš trocha energie v akumulátoru zbude.

V případě prostoru pro celodenní ježdění by už ale mohl člověk narazit. Faktem zůstává, že mi obvykle stačilo kolem 3 hodin skutečně aktivního řádění v terénu a baterie byla na nule, nebo se k nule blížila. Co v takové situaci?

Když si to člověk dobře naplánuje, může řádit třeba dopoledne, přes oběd si dát pauzu spojenou s „dobíjecím Pit Stopem“. Případně by časem měla být dostupná externí baterie montovaná na rám, která vám s kapacitou pro celodenní ježdění také pomůže. Sice to bude znamenat nějakou zátěž navíc, ale to by za tu srandu stálo, ne? Hlavně by ji člověk použil, jen pokud by ji skutečně potřeboval.

*V případě Pivotu Shuttle SL jsou skutečně možné jen tyto dva zmíněné scénáře. Už jen proto, že baterie je zde napevno usazená v rámu a vyndat ji lze jedině tak, že nejdříve vysunete motor a až poté akumulátor. To rozhodně nebude práce na pár minut! U jiných kol, s přístupem do rámu, by si člověk mohl jednoduše pořídit druhou baterii, vyměnit ji v případě potřeby a pak už by se dalo jezdit skutečně celý den!

Fazua Ride 60 – závěr

Když tak při zpětném pohledu hodnotím svoje postřehy a poznatky s jízdou ve společnosti Pivotu Shuttle SL a motoru Fazua Ride 60, musím přiznat, že mi tentokrát trvalo trochu déle, než jsem si k tomuto řešení našel cestu. Když si přitom vybavím třeba poslední velký eBike v testu – Rocky Mountain Instinct Powerplay – s jejich vlastním motorem Dyname 4.0, to byla poněkud jiná písnička.

Nemám ale na mysli ani tak sílu, výkon, nebo výdrž, jelikož Rocky v tomto směru nabízí o dost jiné parametry, ale také o dost vyšší hmotnost (24,3 kg). Zásadním rozdílem je hlavně projev motoru a jeho souhra s jezdcem. Jednotka Dyname 4.0 je totiž vskutku unikátní v jemnosti a preciznosti dávkování své síly s níž lze nakládat až neskutečně jemně a citlivě.

Fazua Ride 60 je naopak v základu dost divoká a člověk se musí chvíli snažit a hledat cesty, jak ji zkrotit. Ono to ale nakonec není tak žhavé, jen to chce trochu času a vzájemného pochopení, případně i nějaké úpravy výkonových křivek.

Pivot Shuttle SL

reklama

Víc síly nepotřebuješ a s kapacitou si vystačíš!

Když se ale vše konečně sejde, zjistíte, že má nová Fazua síly tak akorát. Pokud se totiž vyvarujete vyslovených extrémů, v podstatě hraničících s obecným pojetím cyklistiky, zjistíte, že více síly ani potřeba není! Člověk s tímto systémem vyjede skoro vše, na co si ukáže prstem, na kopci je většinou rychleji a s menším množstvím potu na čele, proto si za stejný čas užije i více sjezdů nebo běžných hravých trailů.

Když se vše navíc zabalí v luxusní celek s velice příjemnou hmotností (18 kg), máte v rukou kolo, které se stále ovládá prakticky jako kolo, ne jako malá motorka. Člověk si tak může vychutnat své oblíbené stezky, aniž by se u toho sám přehnaně ždímal.

S celkovou kapacitou a dojezdem nemá toto řešení také rozhodně problém. Ano, na limity baterie je možné narazit již po pár hodinách intenzivní jízdy, ale i to se dá řešit různými cestami, když už na to přijde. Celkově, podle mého, trefila Fazua dokonalý průsečík výkonosti, výdrže a hmotnosti.

Pokud by se výhledově ještě trochu zapracovalo na mapě výkonu, pro plynulejší nástup síly motoru, nebo vyšší citlivosti torzních čidel na klikách, pak budu super spokojený. Jestli se navíc, za nějaký ten rok, podaří do stejného balení nacpat zase o něco větší kapacitu energie… Juchůůů!

Text a foto: Štěpán Hájíček

Více informací: pivotcycles.com / www.fazua.com

České zastoupení značky Pivot: protocycles.cz

FAZUA Ride 60 – Motor, který skoro nevidíte!