reklama

reklama

Pivot Shuttle SL | E-Trail-Bike budoucnosti (tech news)

Pivot představuje zcela nový, odlehčený a celkově „jinak“ koncipovaný eBike – Shuttle SL! Zatímco jeho současný jmenovec je strojem s velkým motorem, velkou baterií a solidními zdvihy, Shuttle SL nabídne nejen (zásadně) nižší hmotnost, ale i jiný pohon či jinou celkovou filosofii!

Původní Pivot Shuttle jsme naposledy testovali v létě roku 2019, na konci roku 2020 jsme poté informovali o omlazené a poupravené verzi určené pro modelový rok 2021.

Pro připomenutí, původní Pivot Shuttle využívá 29“ kola, pohon Shimano EP8 a akumulátor o kapacitě 726 Wh. To vše zabaleno do luxusního karbonového hávu vybaveného zadním zdvihem 140 mm a vidlicí Fox 38 se 160 mm kroku s celkovou hmotností jen lehce překračující hranici 20 kg (u nejlepší výbavy)!

Původní Pivot Shuttle (model 2019)

Nový Pivot Shuttle SL je přitom výrazně jinde! Rozdíl, či posun směrem k novému stroji, k nové platformě, lze přitom shrnout především do následujících čtyř bodů:

Hmotnost

Celková hmotnost nejlepší varianty Shuttle SL World Cup se dostává na úroveň 16,5 kg! Tedy o více jak 4 kg méně než u jeho předchůdce, který byl sám o sobě výjimečně lehkým eBikem! Běžné konkurenční eBiky dnes přitom váží 22 kg a více! Za zmínku stojí i skutečnost, že na podobný údaj často narazíte u řady běžných trail-biků bez asistence!

Pohon a baterie

Zásadní inovací je zcela nový pohon Fazua Ride 60, který je mimořádně lehký (1,96 kg), až nečekaně kompaktní a také tichý. Jeho zajímavostí je třeba i to, že je z větší části „utopen“ ve spodní části rámu, viditelná je tak pouze část okolo samotného středu s chladícím žebrováním. Díky tomu je spojení pohonu a rámu pevnější a také méně do očí bijící!

Samotný motor nabídne točivý moment 60 Nm a výkon až 450 W. Přidružený akumulátor, usazený ve spodní rámové trubce bez velkého vstupního otvoru, opět pro vyšší tuhost, disponuje kapacitou 430 Wh při hmotnosti svůdných 2,2 kg. Výsledkem je mimořádný poměr nízké hmotnosti, nemalého výkonu a dlouhé výdrže.

Stavba a geometrie

Tuhost a pevnost tradičně špičkového karbonového rámu jsou opět na samém vrcholu možného, což by mělo přispět efektivitě jízdy i lehkosti ovládání. Zadní odpružení DW-link (132 mm) odladěné přesně pro Shuttle SL zajišťuje opět velice jemný průběh, zároveň zvládá i velké rázy a neruší při šlapání.

Geometrie, vycházející z modelu Trail 429, je vyladěná pro značně různorodé využití trailových kol současnosti. Nechybí jí ani možnost úpravy pomocí Flip-chipu (úhel hlavy 65° nebo 65,5°). Rovněž třeba délka zadní stavby se průběžně mění s růstem velikosti rámu tak, aby byl výsledný dojem z jízdy vždy stejný, tedy bez ohledu na velikost jezdce.

Jednoduchost

Jednoduché je ovládání jak samotného pohonu Fazua, tak i kola jako takového, zejména díky jeho mimořádně lehké stavbě a vysoké tuhosti. Není zkrátka potřeba žádný vědecký titul, stačí kolo nabít, zapnout a pak si jen naplno užívat každý okamžik v sedle!

Pivot Shuttle SL – základní parametry

Výše již zaznělo několik skutečností a technických parametrů, nyní si to ještě jednou celé shrňme. Nový Pivot Shuttle SL do jisté míry vychází z modelu Pivot Trail 429. Oproti němu ale nabízí trochu vyšší zdvihy, samozřejmě i pohon nebo geometrii. Z hlediska základní koncepce je Shuttle SL elektrickým trail-bikem, který nabídne 132 mm zadního zdvihu (DW-link), vepředu pak 140 či 150 mm dle zvolené varianty.

Pomyslná dělící čára běží mezi modelem Pivot Shuttle SL World Cup a dalšími třemi vyhotoveními. Zmíněná nejvyšší varianta se bude moci pochlubit vidlicí Fox 34 Factory (140 mm), tlumičem Fox DPS, nebo třeba odlehčenou teleskopickou sedlovkou. Proto i ona famózní hmotnost 16,5 kg! Další tři úrovně (Team, Pro a Ride) budou osazeny vidlicemi Fox 36 (150 mm) a tlumiči Fox Float X. 29“ kola lze brát jako samozřejmost, ne?

reklama

Fazua Ride 60 – nová generace, nové pojetí!

Motory německé značky Fazua nejsou ničím neznámým, ač o nich zároveň nelze mluvit jako o mainstreamu. Zatím nejznámější jednotka – Fazua Evation 2.0 – byla použita kupříkladu u elektrického gravelu Pivot E-Vault (viz naše představení 2/2021). Nový pohon Fazua Ride 60 jde ale poněkud jinou cestou.

Starší Evation byl motorem, jehož předností rozhodně nebyl výkon, ale spíše unikátní konstrukce a kompaktnost. U této varianty bylo možné vyjmout baterii společně s pohonnou jednotkou, nahradit je prázdnou krytkou a používat celé kolo s klidem i bez motoru. Naproti tomu novinka Fazua Ride 60 jde více cestou klasických středových motorů. Hon za maximálním výkonem mnohých konkurentů ale mění za střídmé parametry, minimální rozměry a mimořádně nízkou hmotnost (1,96 kg).

Motor jako takový je plně integrován do středové partie, ač si jeho přítomnosti, díky minimalistickým rozměrům a výraznému zapuštění do rámu, možná ani nevšimnete. Vyjmout jej z rámu, jako v případě předchůdce, nelze, ale to by nemělo vadit, jelikož při jeho odpojení by jezdec neměl pociťovat žádný přidaný odpor. Oproti starší variantě nabízí nový pohon Ride 60 vyšší výkon, vyšší točivý moment a ve spojení s větší baterií i delší dojezd.

Intuitivní ovládání Fazua

Značně jednoduché, intuitivní a minimalistické je také ovládání celého systému. Na řídítkách najdeme řešení nazvané Fazua Ring Control, jehož pomocí se přepínají tři dostupné režimy dopomoci, aktivuje se Walk Mode, nebo lze rozsvítit světla, jsou-li propojena se systémem pohonu.

Druhým kontrolním rozhraním je panel usazený do horní trubky kousek za hlavou – Fazua LED Hub. Zde najdeme startovací tlačítko a sadu barevných diod informujících o stavu akumulátoru i zvoleném režimu (Breeze, River, Rocket). Celý panel lze navíc nadzdvihnout a odhalit tak USB-C konektor, jehož pomocí lze přímo za jízdy nabíjet váš chytrý telefon či jiné příslušenství.

Samotný systém Fazua Ride 60 nemá žádný vlastní displej, využít lze ale aplikaci Fazua App, propojit ji můžete bezdrátově s telefonem a zde celý systém ovládat, nebo si nechat zobrazit jízdní údaje. Téměř samozřejmostí je možnost pomocí této aplikace individuálně ladit jednotlivé režimy dopomoci, či provádět další nastavení.

Fazua rovněž nabízí program pro osobní počítače – Fazua Toolbox –, který je určen pro servisy, ale i pro běžné uživatele. Jeho prostřednictvím by mělo být možné vše ještě více, lépe a přesněji ladit, či diagnostikovat. Nebo též upgradovat firmware celého systému.

Více o pohonu Fazua Ride 60 na webu: fazua.com

PIVOT Shuttle SL – e-trail-bike nové generace!

Teoretické povídání o novém Pivotu Shuttle SL zní skoro jako z pohádky. Hmotnost jen o maličko vyšší než v případě strojů bez pohonu, špičkový rám a pohon s rozhodně dostatečným výkonem i kapacitou pro plnohodnotná eBiková dobrodružství.

Jak se mi dříve různé odlehčené eBiky jevily jako cesta nepříliš smysluplných kompromisů, více mě vždy lákaly plnohodnotné a výkonné mašiny, i při jejich hmotnostním handicapu, pak zde začínám tušit velice lákavou cestu budoucího vývoje.

Točivý moment 60 Nm a výkon 450W mi připadají zcela dostatečné, kapacita akumulátoru 430 Wh by, při daných parametrech a hmotnosti celku, měla také postačovat, tak čeho se bát? Zkrátka a dobře, jestli bude jen nepatrná šance toto kolo osobně vyzkoušet, vrhnu se do toho po hlavě!!!

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Pivot Cycles

PIVOT Shuttle SL – přehled

  • Karbonový rám
  • Odpružení DW-link (130 mm)
  • Možnost úpravy geometrie (hlava – 65°/65,5°, Low/High)
  • Motor: Fazua Ride 60 (integrovaný, 60 Nm, 450 W, 1,96 kg)
  • Akumulátor: Fazua Energy 430 Fix (integrovaná, 430 Wh, 2,2 kg)
  • Kola: 29“
  • Zdvihy: 150/132 mm (Team, Pro, Ride) | 140/132 mm (World Cup)
  • Velikosti: S-XL
  • Zaměření: Trail se vším všudy!

Více informací: www.pivotcycles.com

České zastoupení a české ceny: protocycles.cz

Základní řada Pivot Shuttle SL RIDE – komponenty Shimano SLX/XT, Fox, Praxis, WTB a Galfer
Pivot Shuttle SL PRO – komponenty SRAM X01, Fox, Rotor, WTB a Galfer
Pivot Shuttle SL TEAM XTR – komponenty Shimano XTR, Fox, Rotor, WTB a Galfer
Pivot Shuttle SL TEAM WORLD CUP – komponenty Shimano XTR, KS, Rotor, WTB a Galfer