reklama

reklama

PIVOT E-Vault | S Fazuou do města i do lesa (TECH NEWS)

Vybavíte si Pivot Vault? Exkluzivní karbonový gravel-bike s řadou zajímavých konstrukčních vychytávek, který jsem testoval koncem léta roku 2020. Tento ostrý, rychlý a zároveň i příjemně komfortní štěrkolet nyní dostal nového sourozence posíleného trochou elektriky a pohonem Fazua.

Ono dnes existuje více způsobů, více možností, kterak přistupovat k otázce „elektrifikace“ gravel-biků. Najdou se stroje s nenápadnou baterií v rámu a motorem v náboji zadního kola, jiné kousky s menším akumulátorem a drobnějším méně agresivním motorem ve středu, ale také „potvory“, které do sebe integrují velké silné motory a nešizené akumulátory, jaké běžně nacházíme u strojů kategorie eMTB!

Jakou cestou se vydal PIVOT?

Vlastně již první obrázky vcelku jasně napoví, že si Pivot vybral cestu nenápadného, decentního zabudování elektro-pohonu do svého kola, zřejmě aby nebudil nežádoucí pozornost, ale také, aby fungoval jako příjemná dopomoc sportovně založenému jezdci, kterému stačí, pokud mu jen lehce „fouká do zad“ a nepotřebuje nutně „výtah“, jenž by jej vystřelil na kopec!

Z tohoto důvodu vsadili v Pivotu na originální pohonný koncept Fazua Evation 2.0 (testováno např. na Lapierre eZesty – 10/2019). Ten, oproti mnoha jiným, využívá drobný modul v oblasti středu, kde se nachází pouze čidla a drobná převodovka přenášející sílu pohonu na kliky. Samotný motor a baterie jsou naopak součástí jednoho snadno vyndávaného bloku, který lze nahradit třeba i prázdným boxem.

Jednou z řady výhod tohoto systému je tedy skutečnost, že pokud zrovna nepotřebujete elektrickou dopomoc, můžete modul akumulátoru a motoru nechat doma, nahradit jej prázdným boxem a užívat si lehkou sportovní jízdu na kole s minimálně rozdílnými jízdními vlastnostmi oproti klasice bez pohonu.

Modul obsahující akumulátor (252 Wh) a motor Fazua.
Decentní středová jednotka s čidly a převodovkou.
Kontrolní a ovládací panel usazený v rámu.

Čísla, která (ne)ohromí

S ohledem na konstrukci, ale i specifické zaměření – příjemně neagresivního elektrického asistenta – lze bez problému přijmout hodnoty, které systém Fazua Evation 2.0 nabízí. Předně tedy kapacitu akumulátoru 252 Wh, točivý moment 55 Nm a tři režimy dopomoci (Breeze, River a Rocket – 100 až 250 W). Start systému a změna režimů se realizuje elegantním, do rámu zapuštěným ovladačem nacházejícím se za představcem.

Všechny milovníky detailních statistik nejspíš potěší, že lze pohon Fazua propojit s GPS computery Garmin, Wahoo a dalšími, či přenášet a zobrazovat data o jízdě a pohonu (např. přesný stav nabití akumulátoru) též do chytrého telefonu.

Elektronická sada Shimano GRX Di2
Karbonové kliky Praxis 50/34 zubů (165-175 cm)
Kotoučové brzdy Shimano GRX, kola Reynolds ATRx 23 mm Carbon, pláště Maxxis RE-FUSE 700c x 32mm.

Rukopis Pivot

Zatím jsme dost mluvili o pohonu, ale co rám samotný? Na jedné straně nic extra nového, jelikož Pivot E-Vault se snažil držet co nejvíce tradic, konstrukcí a předností klasického Vaultu bez extra pohonu navíc.

Uhlíkový rám tak nabídne třeba i zde technologii Hollow Core s důrazem na čisté vnitřní stěny rámu (hmotnost a efektivita), dnes již takřka samozřejmé vnitřní vedení kabeláže, prostor pro dostatečně široké pláště (základní výbava – Maxxis RE-FUSE 700x32c) a očekávatelně také systém tlumení otřesů přenášených na sedlo (jezdce) ISO FLEX, opět známé z klasického Vaultu.

Díky posledně zmíněnému lze do rámu instalovat sedlovku průměru 27,2 mm doplněnou elastomerovým „tlumičem“ ISO FLEX, štíhlou teleskopickou sedlovku, nebo pevnou, či „pohyblivou“ sedlovku průměru 30,9 mm (bez ISO FLEXu).

Doplnit můžeme třeba i to, že rám Pivotu E-Vault obsahuje běžnému pohledu skryté montážní body pro blatníky, jsou-li potřeba. Docela mě též zaujala informace, že Fazua k těmto a dalším rámům dodává tzv. „battery bag“, tedy brašnu, do které lze usadit náhradní baterii a vše pak připnout na rám, pokud si potřebujete dopředu zajistit rozšířený dojezd.

Dvě barvy, jedna výbava

Celé dnešní představení můžeme uzavřít informací o připravovaných dvou barevných provedeních – Glacial Green Metallic a Stealth – a plánované jedné komponentové sestavě.  Tato zahrnuje řazení Shimano GRX 815 Di2 s převody 2×11, řadu továrních komponentů Pivot, karbonové kliky Praxis nebo třeba kola Reynolds ATRx 23 mm Carbon. Velikosti rámu XS, SM, MD, LG, XL.

Další informace o novince Pivot E-Vault najdete na webu www.pivotcycles.com, české ceny a dostupnost nových kol si lze ověřit na e-shopu protocycles.cz

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Pivot Cycles

Pivot E-Vault – Stealth
Pivot E-Vault – Glacial Green Metallic