reklama

Pivot Shuttle 2021 – Nejen EP8 a nová baterka!!! (tech news)

V Pivotu se poslední dobou zřejmě hodně snažili, jelikož tento týden mají premiéru hned dva nové, či výrazně přepracované modely. V úterý to byl znovu na výsluní vyzdvižený Pivot Mach 6, dnes se přidává nová evoluční podoba ultimátního eBiku Pivot Shuttle, který nabídne více než jen nový motor Shimano EP8 a baterii s ultimátní kapacitou 726 Wh!

Aktuální Pivot Shuttle, který se pomalu ale jistě odebírá na odpočinek, byl poměrně zajímavým strojem, který se u své poslední podoby snažil dosáhnout na post nejlehčího plně odpruženého eBiku dané kategorie – cílová hmotnost nejlepšího kousku byla 20,29 kg. Zajímavostí této de facto první generace přitom byla nejen jeho výrazná váhová dieta, ale také třeba integrace baterie Shimano, která pro integrování do rámu ani nebyla původně určena.

To vše ale postupně odvane prach, jelikož je zde nová, fakticky teprve druhá generace modelu Pivot Shuttle. U té první se vlastně měnila pouze specifikace, kdy se ze stroje původně postaveného na kolech 27,5 Plus stala čistokrevná devětadvacítka, což zůstalo zachováno i u novinky pro rok 2021.

Najdi deset rozdílů!

Jak by si třeba člověk u aktuálně představeného modelu Pivot Mach 6 nemohl splést jeho předposlední a poslední generaci, jelikož jsou už jen siluetou rámu dosti odlišné, u řady Shuttle to tak úplně neplatí. V tomto případě by si nezkušené oko mohlo obě generace snadno splést a zaměnit jednu za druhou. Rozdíly zde samozřejmě jsou a nejsou malé, jen tolik nebijí do očí!

Začít můžeme třeba s pohonnou jednotkou Shimano EP8 (představení), která je díky magnesiovému tělu o 380 g lehčí než předchozí STePS E8000 a díky točivému momentu 85 Nm také o 21% výkonnější. Tělo nového motoru je též o něco kompaktnější (používá ale stejné montážní body) a dost výrazně se změnily mapy výkonů u jednotlivých režimů dopomoci s cílem hladšího a přirozenějšího záběru.

Nového motoru si, díky jeho důslednému zabudování do karbonového rámu, možná ani nevšimnete. Co vás rovněž nemusí trknout na první pohled je rozličný způsob usazení baterie (akumulátoru), kdy měl současný Shuttle šroubovací dvířka na spodním konci dolní trubky, ten nový je má nahoře!

Pivot Shuttle (2021)
Pivot Shuttle (2019)
Vnitřnosti motoru Shimano EP8

Větší kapacita, snazší přístup

S akumulátorem souvisí i další posun a nové konstrukce. Zaprvé končí doba, kdy se do speciálního úchytu vkládala klasická baterie Shimano (504 Wh) primárně určená pro montáž na rám, doplněná o malé kontrolní okénko (viz třeba náš test Pivot Shuttle 07/2019).

Nově se do rámu, otvorem v horní části spodní trubky, vkládá baterie Darfon* s kapacitou 726 Wh, k níž je výrazně lepší přístup. Dříve bylo totiž potřeba povolit řadu šroubů, nyní by měly jistit vstup do rámu jen dva šrouby, a proto je možné baterii pohotově vyjmout a nabíjet kupříkladu mimo rám!

*Akumulátory Darfon používá kupříkladu také domácí Rock Machine a to již druhým rokem, nutno říct, že k plné spokojenosti (viz např. novinky Rock Machine 2021).

Skutečně velkým skokem vpřed je kapacita čítající již vícekrát zmíněnou hodnotu 726 Wh, což výrazně převyšuje současné pětistovky i dnes stále rozšířenější akumulátory s kapacitou 625-630 Wh. Společně s energeticky úspornějším motorem Shimano EP8 by se tak mělo jednat o stroj se skutečně velkým akčním rádiusem!

*Myslím, že mám před sebou žhavého kandidáta pro můj oblíbený test počtu nastoupených metrů na jedno nabití! Rekord (cca 1500 m) zatím drží Whyte E-180 s motorem Bosch Performance CX a s baterií 625 Wh!

Nový praktičtější přístup k baterii.
Oproti předchozí generaci lze akumulátor snadno vyjmout z rámu.
Masivní spodní trubka a důsledné zakrytování motoru!

Chytré elektrodetaily

O jedné z novinek v podobě upraveného praktičtějšího přístupu k baterii již byla řeč. Další inovace v tomto směru hledejte na bocích rámu, přesněji kousek za hlavou v místech, kde do rámu vstupuje kabeláž. Pivot totiž poladil svůj systém portů (Cable Port System) a zapracoval do něj konektor pro nabíjení (vpravo) a startovací tlačítko (vlevo).

Nikoliv zcela neviditelné, ale poměrně nenápadné a snadno dostupné zapracování těchto prvků do uhlazeného designu celého rámu je jistě chytrým a elegantním řešením. V případě nabíjení tak stačí odklopit záklopku na pravé straně za hlavou, pro zapnutí či vypnutí systému zase stačí stisk nenápadného tlačítka na levém boku.

Šikovně integrovaný konektor pro nabíjení.
Nenápadné, přesto snadno dostupné startovací tlačítko.

DW-Link, Fox 38 a spol.

Z hlediska odpružení vsází Pivot u nového Shuttelu na klasiku i modernu. V první řadě jsme již zmínili, že se nemění základní silueta rámu, ale vlastně ani jeho konstrukce se zadním zavěšením dw-link či základní parametry. Zachována totiž byla hodnota zdvihu zadní stavby 140 mm, společně s vidlicí pracující v rozsahu 160 mm.

Co je jinak, je v prezentaci několikrát zdůrazňovaný metrický tlumič Fox DPX2, vepředu pak Pivot vsází na nejnovější přírůstek z liščí rodiny, vidlici Fox 38! Z této nové modelové řady se stává skutečný hit, a to nejen mezi eBiky, i když mezi nimi především.

V rámu opět utopený metrický tlumič Fox DPX2.

Pivot Shuttle 2021 – Co ukáže tvrdá realita?

Dnes bychom mohli asi náš základní sumář informací o nové generaci Pivotu Shuttle pomalu uzavřít. Podobně jako v případě novinky Pivot Mach 6 i zde mi bylo řečeno, že se nové eBiky Pivot již pomalu sunou do ČR! Proto by neměla být příliš vzdálená situace, kdy usednu za řídítka i tohoto stroje a budu schopen říci vám o něm více a přinést vám hlavně praktické postřehy z reálného provozu. Tohle bude určitě zase parádní svezení!

 

Pivot Shuttle 2021 v kostce

  • Lehčí, silnější a efektivnější motor Shimano EP8
  • Zadní odpružení dw-link se zdvihem 140 mm a metrickým tlumičem Fox DPX2
  • Vidlice Fox 38 – zdvih 160 mm
  • Baterie Darfon 726 Wh (kompatibilní s akumulátory 635 Wh a 508 Wh)
  • Snadný přístup k akumulátoru (na dva šrouby)
  • Ergonomické startovací tlačítko a nabíjecí port čistě integrované do systému Pivot Cable Port (zboku za hlavou)
  • Agresivní geometrie s enduro potenciálem
  • Pláště Maxxis Assegai/Minion DHR II (29×2,5“/29×2,4“)
  • Plně karbonový rám

Více o tomto kole najdete na webu pivotcycles.com, české ceny a dostupnost lze ověřit na stránkách protocycles.cz  

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Pivot Cycles