GIANT Reign 2023 – Dobývá nové pozice (tech news)
Ještě relativně nedávno, minimálně v dobách vládnoucího středního průměru, byl Giant Reign vnímán jako etalon moderního endura. Alespoň v našich zeměpisných šířkách. S příchodem velkého průměru jako by však na čas zlehka vyklidil pozice, aby se nyní vrátil s novým elánem a chutí porvat se (nejen) o EWS vavříny!
Abych snad někoho neuvedl v omyl… Giant Reign samozřejmě nezaspal nástup velkých kol napříč všemi disciplínami, enduro nevyjímaje. Svou variantu postavenou na tomto průměru totiž předvedl světu již před více jak třemi lety. Připomenout si ji můžeme představením z léta roku 2019, ale i následným testem z podzimu téže roku.
Co stačilo včera…
Již v té době se ale Giant Reign 29 vydal trochu nezvyklou cestou, kterou definovaly zejména nižší zdvihy. Konkrétně 160/146 mm (P/Z), zatímco verze na středním průměru nabízela 160 mm na obou frontách. Kratší krok zadní stavby tehdy ale nebyl zase tak zásadním handicapem, jelikož třeba i Yeti SB150* si donedávna vystačilo s také poměrně skromným rozsahem zadního odpružení (150 mm). *Čerstvě nahrazené modelem SB160.
Doba se zkrátka posunula, tratě jsou drsnější, závody celkově náročnější, rychlosti vyšší a výzvy větší. Původní „receptura“ Giantu Reign se proto již delší čas ukazovala být nedostatečná. Ostatně on se za tu dobu proměnil i pohled na geometrii a řada jiných faktorů, takže inovace byla stejně nezbytná a delší čas očekávaná.
Ze závodních tratí pro širší obec bikerskou
Jelikož je Giant Reign jednoznačně koncipován jako kolo určené pro závodní tratě, jak ty v seriálu EWS, tak i mnohé další národní a lokální, je také závodní sestava – Giant Factory Off-Road team – zázemím, odkud přichází podněty a kde se zkouší nové nápady. Zde se rovněž zkoušel, vyvíjel a ověřoval nový koncept, nová generace Reignu 29.
Kupříkladu jezdci jako jsou Youn Deniaud a Mckay Vezina proháněli po světových tratích prototyp nového Reignu prakticky celý tento rok. Dělili se přitom o své postřehy s vývojáři a postupně pracovali na finalizaci nového stroje, který jim pomáhal dosahovat lepších výsledků.
„Zabralo to dobře celý rok, než jsme u nového Reignu vychytali všechny detaily, aby fungoval tak, jak jsme si představovali,“ popisuje svou účast na vývoji Youn Deniaud. Ten na svém prototypu vybojoval jedno etapové vítězství v rámci seriálu EWS a rovněž se umístil v pětici nejlepších při celkovém hodnocení závěrečného podniku EWS v Loudenvielle (Francie).
„V průběhu roku jsem se na novém kole cítil s každým závodem jistější a jistější, což potvrzují i moje výsledky gradující s koncem sezóny. Myslím si, že velký podíl na tom má i nové kolo, které mi jednoznačně pomohlo posouvat moje osobní limity.“
Giant Reign 2023 – vyšší kapacita a více tváří
Co nového tedy přinese nastupující generace Giantu Reign a jakými parametry se nás bude snažit oslnit? Rád vám to prozradím, jen musím upozornit, že to nebude až tak snadné a stručné, jak byste si možná mysleli. Jak byl totiž třeba současný Reign 29 jasně definovaný a definovatelný, tak je ten nový všestranný, přizpůsobivý a proměnlivý.
Proběhněme prozatím v rychlosti informaci, že bude v nabídce jak plně karbonová varianta – Giant Reign Advanced Pro –, tak i hliníkový Reign (ALUXX SL) a že vedle základní podoby bude dostupný i bikeparkový Reign SX s dvoukorunkou. K tomu se ještě vrátíme. Podstatné je jaké úpravy a konfigurace nabízí samotný rámový základ.
Začneme-li u toho jednoduššího a přehlednějšího, pak se můžeme těšit na kolo se zdvihy 170/160 mm, což zní snad dostatečně uspokojivě. Základem budou, u běžně prodávaných modelů, 29“ kola… Samozřejmě, chtělo by se říct, ale! Giant totiž počítá s tím, a tak i navrhoval novou generaci Reignu, že bude možné dozadu nasadit menší kolo a udělat z něj mullet. Tomu ostatně napomůže i bohatě nastavitelná geometrie!
Když dva kroky nestačí!
Další zajímavou inovaci, kterou Giant u nového Reignu nasazuje vůbec poprvé, jsou Flip-chipy na zadním konci horního ramene. Jasně, toto řešení známe z řady ostatních modelů Giant (letos jsem testoval třeba Giant Trance 29 1), zde je ale něco navíc. Nový Giant Reign nenabídne klasické dvě, ale rovnou tři pozice Flip-chipu, které je možné běžně střídat.
Člověk si tak bude moct přesně vybrat jaký projev a jaké základní úhly mu budou nejlépe vyhovovat pro danou situaci, pro konkrétní trať. Případně si takto může snadno doladit geometrii v případě, kdy bude dělat z čisté devětadvacítky mullet, nebo obráceně.
Určitou specialitou „třístupňového“ Flip-chipu je jeho faktické řešení. Výchozí kameny nabídnou dvě krajní pozice – LOW a HIGH. Budete-li chtít vybrat střední (MID), pak bude potřeba vyměnit Flip-chipy za jinou sadu, která má otvor pro závit šroubu přesně uprostřed.
Jak velké změny použití Flip-chipu přinese? Kupříkladu posun výšky středu v krocích po 5 mm (35, 30 nebo 25 mm), ale samozřejmě i odlišný úhel hlavy, která je celkově hodně položená (63,5°, 63,9° a 64,2°). Měnit se bude také sedlový úhel, naopak poměrně strmý (78,3°, 78,7° a 79° – LOW, MID, HIGH).
Delší a ještě delší krok
Už bylo zmíněno, že nový Giant Reign nabídne, bez ohledu na velikost zadního kola (29“ nebo 27,5“) krok v délce 160 mm. Tedy o 14 mm více než jeho předchůdce. Takhle to nezní jako zásadní skok, že? S tímto se lehce mění také délka aktivního kroku tlumiče, který se posouvá z hodnoty 60 mm na 62,5 mm.
Na papíře opět žádné drama, každopádně i toto je jeden ze střípků, který by měl pomoci dosáhnout hladkého, plynulého a aktivního projevu zadní stavby, jak jsme u Giantu a systému Maestro dlouhodobě zvyklí.
Giant Reign SX – tak trochu z jiného světa!
Pokud by vám ale ani tyto hodnoty nestačily, potom máte teoreticky možnost sáhnout po jednom specifickém kousku, kterým bude Giant Reign SX. Ostřejší varianta se stejným názvem tady již byla, ta nová je ale dost unikátní. Nabídne totiž 165 mm kroku zadní stavby za podpory pružinového tlumiče Fox DHX2, kterému bude vepředu asistovat dvoukorunka Fox 40 (190 mm)!
Díky tomuto posunu na vyšší zdvihy ale platí pro Reign SX určitá omezení. Tím prvním je skutečnost, že lze tuto verzi provozovat pouze jako mullet, tedy s menším zadním kolem. Zároveň není možné využít všechny polohy Flip-chipu. Vyloučená je logicky poloha LOW, v níž by se mohlo zadní kolo dostat do kontaktu s rámem.
Jak byl starší Giant Reign SX zajímavou a jen trochu jinak osazenou alternativou, je ten nový vlastně hodně specifický s potenciálně docela omezeným polem využitelnosti. Prostě takový lehčí freeride do bikeparků, ale proč ne?
Schovka v rámu – pro všechny!
Z obecného hlediska jsme probrali snad vše podstatné a důležité, zapomenout ale nesmíme na jednu bonusovou a praktickou inovaci. Giant se zjevně inspiroval u vícero konkurenčních značek, ale také nejspíš vyslechl prosby svých teamových jezdců a udělal do svého rámu pořádnou díru!
Zkrátka a dobře, z horní strany dolní trubky je v místě košíku na láhev větší otvor, který slouží jako přístup dovnitř rámu, do úložného prostoru. Zajímavé je na tomto řešení hned několik věcí. V první řadě se Giant netrápil s žádným „cool“ označením a říká tomuto řešení prostě „úložný prostor v rámu,“ případně „vnitřní úložiště“.
Z praktického hlediska by neměl chybět originální organizér, tedy něco jako textilní nohavice, do níž lze zabalit duši, bombičky, nářadí a další věci a vše pak snadno vložit do rámu a následně zase vyndat ven. Poslední zajímavostí může být fakt, že Giant neomezuje toto řešení jen na dražší karbonové rámy, ale používá jej, ve stejné podobě, i na hliníkových modelech. Včetně modelu Reign SX.
Vstupní otvory vnitřního úložiště přitom nabízí jednoduché zavírání, jejich „dvířka“ jsou lakovaná stejně jako rám a na jejich povrchu najdete klasické montážní body pro košík.
Teď už to jen shrnout…
Základních informací o nové generaci Giantu Reign (2023) bychom měli mít víc než dost. Pojďme si vše ještě shrnout. Nová generace Reignu bude primárně postavena na parametru 29“, volitelně ale umožní nasadit vzadu menší kolo (27,5“) a přetvořit tak celek v mullet.
V obecné rovině budou existovat dvě materiálové verze, luxusní karbonová jako Giant Reign Advanced Pro a dostupnější hliníková, prostě Reign! Vedle nich se představí i ostřejší kousek Reign SX s velkou vidlicí (Fox 40), vyššími zdvihy, jiným zaměřením a pouze s menším zadním kolem (27,5“) na hliníkovém rámu.
Kromě verze SX nabídne nový Reign zdvihy 170/160 mm, možnost měnit geometrii ve třech krocích, ale také vnitřní úložný prostor ve spodní trubce.
Svezeme se?
Osobně jsem dost zvědavý, kdy se nový Reign objeví v naší malé zemičce, abych tak měl možnost si jej sám zkusit a pořádně prověřit v akci. Za běžného běhu světa to zrovna u Giantu nikdy dlouho netrvalo, dnes ale těžko říct? Situace na trhu kol se ale poslední dobou celkem stabilizovala, proto bych si troufnul hádat, že bychom třeba již na jaře mohli mít jeden kousek na test. Uvidíme!
Text: Štěpán Hájíček / Foto: Giant bicycles
GIANT Reign (2023) – varianty a ceny
- GIANT Reign Advanced Pro 1 (Black Diamond/Carbon) – 174 999 Kč
- GIANT Reign Advanced Pro 2 (Orion Nebula/Carbon) – 135 999 Kč
- GIANT Reign 1 (Airglow/Cold Night) – 112 999 Kč
- GIANT Reign 2 (Black/Metal) – 91 999 Kč
- GIANT Reign SX (Purple/Petra Clay) – 119 999 Kč
GIANT Reign (2023) – základní parametry a přednosti
- Kola primárně 29“, lze přestavět na mullet (29“/27,5“)
- Zdvihy – 170/160 mm
- Systém odpružení – Maestro
- Karbonové horní rameno u všech modelů
- Možnost měnit geometrii (Flip-chip) ve třech krocích (Low, Mid, High)
- Úhle hlavy dle nastavení geometrie – 63,5°, 63,9° a 64,2°
- Moderní geometrie – nízká a dlouhá, ale stále dostatečně obratná
- Karbonové rámy Advanced Pro i hliníkové ALUXX SL
- Vnitřní úložný prostor ve spodní trubce (karbonové i alu rámy)
- Samostatná verze Reign SX – dvoukorunka, zdvihy 190/165 mm, 27,5“ zadní kolo
- Bezdušová kola již z výroby
- Více informací: www.giant-bicycles.com