Giant Reign 29 – Tak už i on! (TECH NEWS)

Invaze velkých kol do technických disciplín, reprezentovaných především enduro blázněním v závodní i nezávodní podobně, již možná dosáhla svého vrcholu! Trh se pomalu „velkými endury“ nasycuje, stále se najde ještě pár kousků, ale klidně i ikon, které tomuto parametru doposud nepodlehly. Abych se opravil – jedna z nich už vlastně ano! Giant Reign 29!

Asi bych se nemístně opakoval, kdybych se rozhodl znovu hovořit o tom, jak zvláštní vztah má značka Giant k průměru 29“ a nakolik kostrbatá byla její cesta k přijetí tohoto rozměru, kteréžto dnes vlastně stále ještě není úplné. Nebo teď už vlastně ano!

Giant totiž po letech odmítání velkých kol do své nabídky postupně vrátil sportovní Anthem 29, před rokem (modelový rok 2019) přišel s novou verzí trailové hračky Trance 29 (test listopad 2018) a nyní celé toto tažení zakončuje dlouho očekávaným a řadou příznivců napjatě vyhlíženým modelem Reign 29!

Pokud bych měl přitom v úvodu vypíchnout jedno unikum tohoto představení, pak by to mohl být fakt, že na rozdíl od řady Anthem a Trance, které již dříve s velkými koly koketovali, Reign, který se pohybuje na MTB scéně již od rok 2005, tento rozměr zatím vždy programově ignoroval. Nic ale není navždy!

Giant Reign Advanced Pro 29 0

Giant Reign Advanced Pro 29 1

Giant Reign Advanced Pro 29 2

reklama

Prostě větší Reign…

Kdybych si chtěl ušetřit práci, mohl bych po nastudování prezentačních materiálů představujících nový Giant Reign 29 vycucnout jen pár základních údajů s tím, že je „Velký Reign“ pouze naroubovanou mutací postavenou na původní platformě klasického „malého Reignu“ a nebylo by to rozhodně mimo.

Giant Reign 27,5 (test 2017) jistě všichni dobře známe. Originální a za sebe musím říct že i perfektně funkční zadní odpružení Maestro pracující na principu plovoucího (virtuálního) čepu otáčení. Již řadu let obdobná silueta rámu s pevným předním a zadním trojúhelníkem. I na poměry této rychle se vyvíjející kategorie poměrně progresivní geometrie se spíše delším a nižším rámem, výrazně položenou hlavou a zkráceným předsazením korunky… A tak by se dalo pokračovat, nebo naopak přesně zde skončit.

Nový Giant Reign 29 přitom většinu z těchto prvků dědí, přebírá, či dále rozvíjí, proto jsem také o kousek výše psal, že zde vlastně není mnoho nového (krom těch kol), co je potřeba obšírně představovat.

Giant Reign 29 1

Giant Reign 29 2 (Ti)

Giant Reign 29 2 (Dark Olive)

Giant Reign 29 řečí čísel

Ale ať jen netlučeme prázdnou slámu… Zde je pár klíčových parametrů. První, který mě trochu překvapil až zarazil, je zdvih zadní stavby, jenž se zastavil na nezvyklé hodnotě 146 mm! Jedná se zřejmě o maximum, které lze do rámu se systémem Maestro, při použití velkých kol a s ohledem na zachování klíčových jízdních vlastností, rozumným způsobem zapracovat.

146 mm na papíře nepůsobí jako příliš mnoho… U vidlice s krokem 160 mm to je již o poznání lepší, ještě veselejší to může být, pokud zaostříme na speciál Giant Reign SX 29. Ten totiž nabídne až 170 mm kroku vidlice a pružinový tlumič Fox X2. I když stále se 146 mm kroku…

Pokud to však vezmeme kolem a kolem, dojde nám, že tento údaj nepředstavuje žádný zásadní handicap, jelikož se najde mnoho jiných enduro strojů současnosti postavených na velkých kolech, které na tom nejsou „o moc lépe“. Z kol, které jsem sám letos testoval, bych připomněl kupříkladu Canyon Strive 29 či Yeti SB150 – obě kola na parametru 29“ se 160, či 170 mm vepředu a „pouhými“ 150 mm vzadu.

O čtyři milimetry méně? Kdo by to řešil!

Výrazně zajímavější by pak mohla být geometrie, která se, jak jsem již naznačil výše, drží v mnoha směrech receptury stanovené současnou podobou Giantu Reign 27,5“. Konkrétně se u Reignu 29 jedná o úhel hlavy rovných 65°, sedlový úhel 76,8°, délku zadní stavby 439 mm či odsazení korunky vidlice 42/44 mm (upřímně nevím, co přesně je tímto dvojitým zápisem myšleno, ale to se ještě zjistí). Dále můžeme přihodit třeba rozvor 1215/1258 mm (vel. M/L) nebo Reach, alias dosah – 455/493 mm.

Karbon / Hliník / SX

Giant Reign 29, podobně jako jeho menší starší bratr (27,5“), bude nabízen v poměrně široké škále modelů s logicky odstupňovanou výbavou, a to hned od prvního dne jak na plně karbonových rámech pod očekávatelným označením Giant Reign 29 Advanced Pro (modely 0, 1 a 2), tak i v dostupnějších variantách na hliníku ALUXX SL (Reign 29 1 a 2), vždy ale s karbonovým horním vahadlem „Advanced Forged Composite“.

Jako bonus si pak bude možné vybrat variantu Giant Reign SX 29, tedy posílenou verzi se 170 mm vidlicí, pružinovým tlumičem a další výbavou odpovídající zamýšlenému náročnějšímu využití!

Giant Reign 29 – ceny (barvy)

Reign Advanced Pro 29 0 (Chameleon Saturn) – 204 999 Kč
Reign Advanced Pro 29 1 (Charcoal) – 125 999 Kč
Reign Advanced Pro 29 2 (Metallic Blue) – 104 999 Kč
Reign 29 1 (Chameleon Galaxy) – 97 999 Kč
Reign 29 2 (Dark Olive / Ti) – 72 999 Kč
Reign 29 SX (Biking Red) – 87 999 Kč

Giant Reign SX 29

reklama

Za týden na viděnou, za měsíc dva na bikovanou!

Co ještě bychom mohli dodat závěrem? Kupříkladu informaci, že poprvé si budeme moci naživo prohlédnout nový Giant Reign 29 již zhruba za týden na prezentacích společnosti Progress Cycle, dovážející nejen kola Giant a Liv, ale i řadu dalších značek. Však víte…

Zároveň bych rád dodal, že se mi nový Reign vzhledově hodně líbí a baví mě už jen teď na obrázcích! Smekám před tím, že z něj člověk na první pohled nemá pocit, jako by to byla nějaká násilně naroubovaná devětadvacítka, což se v minulosti u Giantů na velkém parametru občas stávalo. Novinka naopak působí čistým a uhlazeným dojmem, jako by mu velká kola byla vlastní už řadu let.

No a vedle toho všeho lze předpokládat, že podobně jako jsme loni relativně brzy po představení testovali Giant Trance 29, tak se nám snad do ruky co nejdříve po prázdninách dostane i Reign 29. Ač si z tohoto rozměru v enduro kategorii rozhodně nesedám na zadek, tak se na tuto novinku opět dost těším a jsem zvědavý, kolik z DNA „malého Reignu“ se podařilo přenést do tělesné struktury a jízdního projevu jeho „velkého bratra“.

Více informací hledejte na webu www.giant-bicycles.com

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Giant Bicycles