GIANT Anthem 29 (Advanced) – návrat závodní ikony

Otevírám prezentaci nové generace Giantu Anthem 29 a hned v úvodu se píše o zrození této modelové řady, která se datuje do roku 2005. Tehdy se jezdilo na 26“, vzadu běhalo 90 mm, hlava měla úhel 72° a tlumič byl pro systém Maestro netypicky rovně. Dnes je vše zcela jinak, i když ne až tak úplně.

Je tomu již 12 let, přitom si na první generaci Giantu Anthem stále ještě pamatuju. Alespoň matně. Vybavuje se mi, že byl dost tvrdý, hodně efektivní a sakra rychlý. Tehdy se ale jezdilo vlastně o dost jinak než dnes. I vrcholný Anthem té doby spoléhal na hliníkovou slitinu ALUXX SL, tři převodníky a zcela jinou geometrii než dnes. Kratší rám a delší představec, z toho by se nám dnes ježily chlupy na zádech!

Pro porovnání jedna z kvalitnějších fotek Giantu Anthem první generace z roku 2007.

Cesta k devětadvacítce

Značka Giant vlastně nikdy extra nepropadla velkým kolům, spíše se upíná na střední parametr 27,5“. V oblasti XC se ale ukazuje, že to bez velkých obručí prostě nejde. První vlaštovkou v tomto směru, alespoň na poli sportovních fullů Giant, byl Anthem X 29er, který se poprvé objevil v roce 2010. Se 100 mm zdvihu nad oběma koly a s agresivní geometrií navrženou specificky pro 29“ se brzy stal oblíbeným strojem nejen závodníků z Giant Factory Off-Road Teamu, jako je Adam Craig nebo Carl Decker.

Trvalo ještě rok, než na světlo světa vyplul Anthem X 29er Advanced s lehčím a tužším karbonovým rámem, který se stal obávanou štikou v rybníku XC a maratonských závodů. Posledních pár let přitom Anthem X 29 (hliník i karbon) zůstával nenápadně na kraji katalogu, až se skoro zdálo, že za čas zmizí úplně. Loni byl představen nový Anthem 27,5, nyní se v plné síle vrací i velký brácha se zcela novým rámem, vylepšeným odpružením a moderním trendům odpovídající geometrií.

Novinka Giant Anthem 29 a Anthem Advanced 29 přichází se skromným a výrazně sportovně orientovaným zdvihem zadní stavby 90 mm (vidlice 100 mm), s poměrně položenými úhly (69/73,5°- hlavová/sedlová trubka) a s další sérií vylepšení, která cílí na rychlost, efektivitu, ale také požitek z jízdy.

Giant Anthem 29 1 GE

Giant Anthem 29 3

Giant Anthem Advanced 29 1

Po čem srdce touží, co peněženka dovolí

Nový Giant Anthem 29 bude nabízen hned s trojicí odlišných rámů. Na samotném vrcholu bude stát Anthem Advanced Pro s plně kompozitním rámem (včetně zadní stavby) a s nejlepším možným poměrem hmotnosti a tuhosti. Následuje model Giant Anthem Advanced 29, který využívá stejný karbonový přední trojúhelník, kompozitní horní rameno a hliníkovou zadní stavbu (ALUXX SL). Dalšími v pořadí jsou modely postavené čistě na hliníku (ALUXX SL), doplněné o horní rameno „Advanced Forged Composite“.

Tuto specialitu jsme si již mohli prohlédnout a osahat u letošních novinek, zejména Gaintu Trance, Anthem 27,5 či Liv Hail. Také u řady Anthem 29 je nově horní rameno u všech modelů kompozitní, navíc vyrobené unikátní metodou, kterou si řídí Giant sám již od fáze namotávání uhlíkových vláken. Přeskočíme-li pár kroků výrobního procesu, dostaneme se k finálnímu tvarování, kdy je konečný díl zapékán ve formě v jeden celek za pomocí vysoké teploty a mimořádně vysokého tlaku.

Výsledkem tohoto procesu je díl, který je více jak o polovinu lehčí než stejný kousek vyrobený z hliníku, zároveň je výrazně tužší a pevnější. Jak mi před časem prozradil jeden specialista na práci s karbonem: „Moc se o tom nemluví, ale určité díly je prostě jednodušší a ve výsledku i levnější vyrobit z karbonu, než je pracně obrábět z kusu hliníku.“

Carl Decker na závodech v sedle Giantu Anthem Advanced 29 Pro (modrá helma).

reklama

Montovaný napřímo!

Co má ještě smysl zmínit je specifické uchycení tlumiče tzv. Trunnion Mount. Mluvíme o postu horního oka, které právě již není okem, ale nahrazuje jej čep přímo montovaný do horního ramene. Předpokládám, že tato moderní konstrukce je automaticky důkazem použití metrického rozměru tlumiče?

Důvodem k použití tohoto řešení je zejména nižší převodový poměr chodu zadní stavby díky větší pracovní délce pístnice tlumiče, což zlepšuje efektivitu i chod odpružení. Zároveň se snižuje celkové těžiště, lze dosáhnout kompaktnější konstrukce celé zadní stavby.

Anthem Advanced Pro 29 0

Na co dalšího se lze těšit?

Lákadlem pro mnohé může být dominance pohonu s jedním převodníkem (s jednou výjimkou), častý výskyt řazení SRAM Eagle 1×12 (XX1/GX Eagle), integrovaný zámek sedlovky, vnitřní vedení bovdenů, příprava pro použití teleskopické sedlovky (průměr 27,2 mm výběr dosti omezuje), Boost osy, původní karbonová kola Giant u modelů Anthem Advanced a další perličky.

*Jedna technická poznámka navrch. Řídítka jsou u všech modelů v šíři 780 mm, což značí snad již definitivní konec nepříjemně úzkého kokpitu, jaký byl pro kola Giant poslední roky poněkud nešťastnou tradicí!

Předpokládám, že Giant se bude snažit tento nový model co nejvíce zpropagovat, takže se lze těšit, že se první vzorky dostanou poměrně záhy i do ČR a my budeme moci na vlastní kůži okusit, jak nejnovější generace Giantu Anthem 29 chová v reálném provozu. Jsem docela zvědavý, jelikož na Anthemu 27,5 jsem se svezl krátce v loni na akci Eurobike Media Days (praktické postřehy), před tím jsme v roce 2015 testovali Anthem SX 27,5  a o rok dřív klasický Anthem 27,5 (rok 2014). Na „velkém Anthemu“ jsem snad nikdy neseděl. Tak snad již po prázdninách…


Více informací již brzy na webu www.giant-bicycles.com

Foto: Giant Bicycles

Giant Anthem Advanced 29 (jezdec: Carl Decker)

Giant Anthem Advanced 29 (jezdec: Carl Decker)

Giant Anthem Advanced 29 (jezdec: Carl Decker)

Giant Anthem 29 1 GE

 

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Milan

    Ty Giant představce a řídítka mi přijdou tak nějak divně tvarovaná, RF Next by tomu top modelu slušely víc.

    • Souhlas! Nasazení 780 mm dlouhých řídítek je sice dlouho očekávaný posun, ale i tak bych na jejich místě asi raději viděl něco jiného. A ty představce… Každopádně když tě nebude kokpit omezovat od prvních metrů, což už snad nebude, můžeš ho vyměnit až na to prostě uzraje čas.

      PS: když se koukneš na jízdní fotky na konci, tak Carl rozhodně nevozí Giant řídítka 😉

  • Pitris

    Opravte si tuhle vetu: „k finálnímu tvarování, kdy je konečný díl zapékán ve formě v jeden celek za pomocí extrémně vysoké teploty a stejně tak vysokého tlaku.“ Pri zapekani kompozitu ve forme se rozhodne nepouziva EXTREMNE vysoka teplota:-)

    • Pravda, píšou „Vysoká teplota a extrémní teplota.“ Opravím to, díky!

  • Váva

    Čao Štěpáne. Tak jsem byl pevně přesvědčen o koupi Anthemu 27.5″, ale teď jsem nalomen novou řadou na 29″. V geometrii nevidím žádný velký rozdíl a i když měřím jen 171 cm, myslím si, že ta 29ka by mě pro lepší „průchodnost“ vyhovovala – i přes větší váhu – více. Nemáš ji otestovanou?

    • Chápu, 29″ na malém zdvihu udělá velký rozdíl v jistotě v terénu. Tuto novinku jsem zatím nezkoušel, snad brzy. Za týden jsou prezentace, tak se na místě domluvím, kdy budou nějaké vzorky na vyzkoušení.