reklama

reklama

YETI SB160 (2023) – V něčem stejný, v mnohém jiný!

Nezaujatý pozorovatel by si mohl říct, že se vývoj v YETI na určitý čas poněkud zastavil. Jenže situace je jiná. Poslední nejisté roky příliš nenahrávaly zásadním novinkám a velkým prezentacím, proto se potichu „makalo“ ve vývojových laboratořích a na testovacích okruzích, aby bylo možné následně sklízet o to sladší plody této práce.

Co říkáte na YETI SB160? Nástupce osvědčené enduro mašiny YETI SB150, která má za sebou již čtyři roky existence, podobně jako třeba její menší trailový bratr YETI SB130 (oba stroje uvedeny v roce 2018 – naše testy: SB130 – 9/2019 | SB150 – 5/2019).

Pro doplnění, posledním VELKÝM přírůstkem do rodiny YETI byla elektrika YETI 160E, která se zatím do Evropy prakticky nedostala. To by se ale mělo brzy změnit a výhledově by mohl jeden vzorek na test doputovat snad i k nám. 🤞🏻

reklama

Mnoho malých změn = velký posun vpřed!

„Když jsme před čtyřmi lety představili modely SB130 a SB150, podařilo se nám jejich prostřednictvím posunout hranice geometrie, kinematiky a jízdních výkonů o slušný kus dopředu. Tato kola a naše přesvědčení přitom více než důkladně prověřil čas. I tak jsme věděli, že to dokážeme ještě lépe a že jmenovaná kola mohou být ještě zábavnější a rychlejší!“

„Naším cílem bylo vylepšit či zdokonalit již používanou a nanejvýš osvědčenou platformu tím, že zrevidujeme a updatujeme použitou kinematiku. Stejně tak že se zaměříme na každý jednotlivý detail a tím se celkově posuneme vpřed! Chtěli jsme, neskromně, aby byla naše nová kola rychlejší, odpružení jemnější, stroje celkově tišší a servisně přívětivější.“ Takto zní úvodní popis avizovaných změn u novinky YETI SB160, jakož i celkového posunu ve vývoji kol YETI pro následující období.

Průběžně rostoucí proporce

Z výše uvedeného popisu směřujícího k inovacím použitým u nově představeného modelu YETI SB160 a u dalších plánovaných (bude jich víc, ale pssst!) je zřejmé, že se v YETI zaměřili na různé oblasti, detaily a technická řešení. Pojďme si je nyní postupně projít jednu za druhou. Základem každého pořádného kola je jeho geometrie, kde YETI nyní vsází, ve větší míře, něž kdy dříve, na individuální úpravy pro každou velikost.

Konkrétně to znamená, že se třeba faktický úhel sedlové trubky mění s tím, jak roste velikost rámu – roste s velikostí rámu (efektivní úhel sedlovky je často stejný). Cílem je dosažení ideální pozice pro jezdce všech postav, tedy dosažení vhodné neutrální polohy za řídítky a rovnoměrné zatížení obou kol. Důležitým aspektem pro již zmíněné rozložení těžiště je také dosah (reach), který se rovněž specificky mění velikost od velikosti. To ale samozřejmě není nic výjimečného.

Třetí proporčně rostoucí veličinou je délka zadní stavby, která zaručuje stejný celkový jízdní projev od nejmenších velikostí po ty největší. Poslední vysvětlivkou v tomto oddílu je připomínka, že zejména z důvodu výrazné obliby značně položených úhlů hlavové trubky používá YETI zcela záměrně rozdílnou hodnotu zdvihu vidlice a zadní stavby (vzadu je kratší zdvih). I toto je otázka vyváženosti a rovnováhy jízdních vlastností.

Pět rozměrově specifických velikostí rámu

Technické inovace krok za krokem

V zásadě jen drobnou, ale i tak podstatnou změnou je určitá revize kinematiky zadní stavby, která byla již nyní jedním ze základů věhlasnosti kol Yeti se systémem Switch Infinity. Nově se maličko mění a upravuje míra progresivity tak, aby výsledek odpovídal navýšenému zdvihu (150 > 160 mm u YETI SB160).

S touto změnou jde ruku v ruce i snaha co nejlépe naladit použité tlumiče konkrétnímu rámu na míru. Vše se důkladně měřilo, zkoušelo a porovnávalo, proto za specifickým nastavením každého tlumiče u každého konkrétního kola stojí v pozadí desítky hodin práce na jeho vnitřním nastavení a další desítky hodin na testovacích okruzích.

Na první pohled si možná nevšimnete dramatického rozdílu, ale pokud byste vedle sebe postavili třeba rámy YETI SB150 a nový model SB160, zjistíte, že se jejich silueta na vícero místech liší. Důvodem není zdaleka jen estetika, ale hlavně snaha vytvořit ještě lepší, kompaktnější a odolnější celek a vše sladit v ideální harmonii.

Mezi podstatné změny patří třeba vytvoření více volného místa před a pod středem, ale patří sem i zkrácené sedlové trubky a další drobné, nikoliv však zanedbatelné změny. Stejně tak se ladila třeba i vnitřní skladba karbonových vrstev, aby se ušetřilo pár gramů, ale hlavně, aby se posílila tuhost a pevnost nových rámů.

Praktickou drobností je také kupříkladu nový posílený chránič spodní trubky, který kombinuje základní vrstvu z měkké gumy a na ní doléhající plastový krunýř pobírající ostré nárazy. Podobně jako u některých hybridních chráničů kolen.

Nový hardware a nově adaptované standardy!

Už jsme si řekli, že se u nového modelu YETI SB160 měnila a ladila hromada sice drobných, nikoliv však nepodstatných detailů. Ve zmíněném výčtu přitom můžeme dále pokračovat v podobě drobných technických řešení a vylepšení. I když ony se určité inovace dotkly skoro všeho, na co se jen podíváte.

Začít lze zmínkou, že určitou revizí prošel šoupátkový systém Switch Infinity (by Fox), který je klíčovým prvkem pro plovoucí uchycení hlavního čepu zadní stavby. Zdánlivě se na tomto prvku nic nemění, nová jsou ale ložiska, vylepšené je těsnění a poupravené jsou i jednotlivé montážní díly. Vše s cílem lepší funkce a delší životnosti.

S šoupátkovým systémem úzce souvisí i další úprava v podobě rezignace na dříve používaná specifická ložiska a jejich nahrazení klasickými standardizovanými kusy. Zde vítězí hlavně praktičnost a jednoduchost servisu. Ložiska ve všech čepech zadní stavby by tak neměl být problém vyměnit, ty originální na novém kole přitom ponesou pečeť Enduro Max.

Toto téma není potřeba opouštět, jelikož další z řady inovací se týká primárně čepů, které budou jednodušší a čistší díky využití vnitřní rozpěrky. Cílem je opět snazší servisovatelnost, již zmíněná normalizovaná ložiska, ale také přesnější usazení a zaručeně lehký pohyb všech čepů.

Oblast nově adaptovaných „průmyslových standardů“ mohou prakticky demonstrovat i další změny. Kupříkladu unifikovaný hák přehazovačky (UDH – Universal Derailleur Hanger), nebo servisně přívětivá závitová středová složení. Zde YETI upozorňuje na skutečnost, že se kovový insert se závitem do karbonového rámu nelepí, je do něj pevně včleněn už při skládání uhlíkových vrstev.

Jinou snadno přehlédnutelnou, ale v praxi rozhodně vítanou změnou je přepracované vnitřní vedení kabeláže s novými výměnnými vstupními porty – poprvé použity u Yeti Arc. Díky tomuto řešení bude instalace kabeláže výrazně snazší a provoz kola znatelně tišší.

reklama

YETI SB160 – Nový člen závodní dynastie!

Nový přírůstek do rodiny plně odpružených strojů YETI, model SB160, je kouskem, který má rozhodně na co navazovat. Jedná se totiž o přímého pokračovatele veleúspěšného enduro modelu YETI SB150 (náš test z roku 2019). Původní model SB150 má za sebou, jako základ výbavy jezdců teamu Yeti/Fox Factory, 51 etapových vítězství v rámci seriálu EWS, 12 vítězných závodů EWS a jeden národní mistrovský titul.

YETI SB160 přitom pokračuje přesně tam, kde model SB150 skončil. Už jen svou siluetou a základní konstrukcí na svého staršího sourozence jasně navazuje, přidává ale o kousek více zdvihu, odlišný tvar rámu, poupravenou geometrii, standardizovaná ložiska a vše ostatní, co jsme probírali výše.

Za zmínku stojí jistě i fakt, že se jednotlivé rámy lehce snížily, přesněji zkrátily se jejich sedlové trubky, aby poskytly více místa pro moderní dlouhé teleskopy. U rámů velikosti S by měl být prostor pro teleskopy s délkou kroku alespoň 150 mm, 175 mm u M a 200+ mm u L až XXL.

Pro připomenutí, YETI SB160 počítá s vidlicemi se zdvihem 170 mm (Fox 38), kooperujícími se zadní stavbou s délkou kroku 160 mm (Fox Float X2 / Fox Float X u C/Series). Nasazená 29“ kola nikdo snad zpochybňovat nebude, doplnit můžeme ještě úhel hlavy 64° a efektivní sedlový úhel 77,5°. Zadní stavba roste, jak bylo zmíněno výše, od hodnoty 437 mm (SM) po 445 mm (XXL). Dosah neboli reach, bude činit 465/485 mm u velikostí M/L.

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Yeti Cycles

YETI SB160 – parametry a přednosti

  • Kola: 29“
  • Zdvihy: 170/160 mm
  • Úhel hlavy: 64°
  • Progresivita zadní stavby: 17 %
  • Odpružení Fox 38 / Fox Float X2 (Fox Float X u C/Series)
  • Kotouče 220/200 mm
  • Pláště Maxxis Assegai 2,5“ / Minion DHR 2,4“ EXO+
  • Nově závitové středové složení
  • Nově standardní rozměry všech ložisek (Enduro Max)
  • Nově hák přehazovačky UDH
  • Nově dvojitá ochrana spodní trubky
  • Nově více místa pod spodní rámovou trubkou
  • Nově kvalitní vnitřní vedení s průchozími tunýlky a praktickými porty
  • Nově zkrácené sedlové trubky pro delší teleskopy
  • Rámy testovány i na DH tratích členy Yeti Fox Factory teamu
  • Dvě „materiálové“ úrovně rámu – TURQ a C/Series
  • Velikosti rámu SM-XXL
  • Tři barvy: Turquoise / Cobalt / Radium
  • Více informací: yeticycles.com
  • DO ČR dováží a YETI zastupuje: ZOOKEE.cz
  • *České ceny zatím nebyly stanoveny