reklama

reklama

YETI SB120 – Dalších pár milimetrů k dokonalosti (TECH NEWS)

Když se Yeti zhruba před čtyřmi lety vrhlo do stavby nové XC platformy s označením Yeti SB100, byli jsme překvapeni její konstrukcí, která se lišila od ostatních modelů řady SB. Zejména příčně uložené šoupátko Switch Infinity, činilo toto kolo unikátní a na první pohled jiné. U SB100 ale nezůstalo, po čase přišlo SB115 a nyní pokračuje SB120!

Na první pohled by se mohlo zdát, že to jsou jen takové veselé hrátky s čísly a rovněž i logický nárůst zdvihu podmíněný vývojem cross-country posledních let, které se postupně transformuje spíše na down-country. Jenže věci jsou někdy jinak, než jak se zdají být.

Zajímavý je už jen fakt, že zatímco kupříkladu modely SB130 a SB150 figurovaly v nabídce Yeti bez zásadních změn „dlouhé čtyři roky“ (až minulý týden byl představen nástupce enduro modelu SB150, nové Yeti SB160), stihlo SB100 a jeho následovníci několik proměn. Přesněji došlo na jeden již avizovaný mezistupeň – Yeti SB115 (představení 2020 / náš test 2021).

reklama

Podstatně větší skok než jen 5 mm!

Pro připomenutí. Původní Yeti SB100 bylo kolem, které bylo dostupné v XC setu jako ryzí závoďák se zdvihy 100/100 mm, ale také v trailovém provedení s krokem 120/100 mm. Nástupce tohoto modelu, Yeti SB115, se posunulo, očekávatelně, o stupeň výš a v zásadě sjednotilo své zdvihové možnosti na hodnotách 130/115 mm.

Podstatný je rovněž fakt, že modely Yeti SB100 a jeho nástupce SB115 sdílely stejnou platformu, měly do značné míry shodný rám a lišily se hlavně zdvihem. Oproti ostatním řadám Yeti SB se ale odlišovaly také tím, že jejich špupátkový systém pohyblivého hlavního čepu (Switch Infinity), byl usazen napříč, nikoliv podélně. To jsem již říkal, ne?

Proč se opakuju? Protože nové Yeti SB120 nepřidává „pouze“ dalších 5 mm kroku zadní stavbě, ale přichází se zcela novým rámem. Ten dává sbohem oné unikátní konstrukci, naopak se přiklání k podobě a koncepci rámu, jakou používají všichni jeho sourozenci s vyšším zdvihem.

Nové Yeti SB120 přechází na podélné umístění systému Switch Infinity, a tedy i na klasickou siluetu rámů Yeti SB!

Evoluce pro Evoluci? Rozhodně ne!

Je vlastně docela zajímavé zamyslet se nad tím, proč Yeti přistoupilo k tomuto kroku? Snad o to více, když si uvědomíme, že se v řeči faktických čísel tento model nikam zásadně neposunul. Zdvih vidlice totiž zůstává rozumných 130 mm jako u předchůdce SB115, mění se proto vlastně jen délka zadního zdvihu o skoro neznatelných 5 mm (120 mm).

Ano, posun na úrovni těchto základních hodnot je skoro nepostřehnutelný, zbytek se ale mění dost výrazně. Zcela nový rám umožňuje aplikovat zcela novou geometrii, kdy lze porovnat třeba úhel hlavy 66,5° u novinky SB120 s údajem 67,6° u předchůdce SB115 (viz třeba loňský test Yeti SB115).

Těchto a podobných změn a výrazných posunů by se přitom našlo jistě mnohem více. Tím chci říct, že se nové Yeti SB120 posouvá o slušný skok dopředu, a nikoliv jen o „kosmetický“ krůček, jak to bylo z části u přechodu z Yeti SB100 na SB115.

YETI SB120 – geometrie

Za účelem sjednocení

Pokud jde o další zásadní inovace, ale vlastně i o důvod pro přechod na již zaběhnutou platformu řady SB, potom logicky navazuje vysvětlení, že se Yeti snaží zjednodušit výrobu, používat stejné nápady, konstrukce, sdílet určité prvky a řešení.

Už jen základ systému Switch Infinity bude nyní (nejspíš) možné sdílet mezi jednotlivými modelovými řadami. To u SB115 z důvodu zásadních odlišností samozřejmě nešlo.

Co se dále mění je celá řada drobných technických řešení, která jsme si dost podrobně představovali a popisovali v rámci premiéry modelu Yeti SB160 z minulého týdne. Dnes to tedy nemusíme rozebírat tolik do detailu.

Praktické i faktické inovace

Nejjednodušší bude asi připomenout ony nové nápady, konstrukce a vylepšení v přehledném seznamu (níže), každopádně pro menší osvěžení paměti. Nově si třeba v Yeti více hrají s geometrií, kde se u každého modelu specificky ladí faktický úhel sedlové trubky, stejně tak se proporčně mění i délka zadní stavby (od 433 mm u XS po 443 u XL).

Odlišnou kinematiku zadní stavby lze očekávat už jen s ohledem na její novou konstrukci. V tomto případě je stupeň progrese pouze 11 %, křivka je tedy poměrně plochá (oproti třeba SB160 a hodnotě 17 %). Specificky odladěné tlumiče snad není třeba příliš zdůrazňovat.

Mezigenerační posun je patrný také na mnoha technických detailech. Předně to jsou nové čepy zadní stavby a ložiska standardizovaných rozměrů pro jejich snazší výměnu. Technicky se vylepšilo i šoupátko Switch Infinity, nová ložiska, jiné čepy, lepší utěsnění.

Oproti jiným modelům je u SB120 trochu jinak uchycen tlumič, který nevyužívá dvoudílný „wishbone“ nástavec, ale menší kompaktní držák, který jej spojuje se zadní stavbou (horním ramenem).

Vylepšilo se také vnitřní vedení kabeláže s novými porty a vnitřní navigací. Nově se na rámech objevuje závitové středové složení, důslednější ochrana spodní trubky, nebo třeba standardizovaný hák přehazovačky UDH. Myslelo se i na více místa pro teleskop v rámu, ale také na dostatek místa pro zadní plášť, více místa pod rámem a tak podobně.

Kam míří Yeti SB120?

Kam vlastně zařadíme nové Yeti SB120? Klasický XC speciál už to dávno není, třeba jen s ohledem na jeho zdvihy a výbavu. Lehký a rychlý bike by to ale měl být v každém případě. Dost asi bude záležet na výbavě, kdy v té nejčastější zaujmou hrubé a široké pláště Maxxis Minion DHF 2,5“ na předním kole a Aggressor 2,3“ vzadu. Jen jeden model – Yeti SB120 T4 – je postaven na více sportovním obutí. Tedy Maxxis Rekon a Rekon Race (2,4“ / 2,35“).

Potenciál využití nového Yeti SB120 by měl být hodně pestrý a široký. Jeho tvůrci si jej ale zřejmě častěji představují na hravých a technických trailech než na klasických XC okruzích. Tomu bych se osobně nebránil, i když věřím, že si z tohoto kola pár lidí bude schopno udělat i lehkou a sakra rychlou střelu.

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Yeti Cycles (Sterling Lorence)

YETI SB120 – parametry a přednosti

  • Kola: 29“
  • Zdvihy: 130/120 mm
  • Úhel hlavy: 66,5°
  • Progresivita zadní stavby: 11 %
  • Odpružení Fox 34 / Fox Float DPS
  • Kotouče 180/180 mm
  • Pláště Maxxis Minion DHF 2,5“/Aggressor 2,3“ (pouze T4 Maxxis Rekon a Rekon Race 2,4“/2,35“)
  • Nová rámová platforma pro sportovně trailové vyžití
  • Nově závitové středové složení
  • Nově standardní rozměry všech ložisek (Enduro Max)
  • Nově hák přehazovačky UDH
  • Nově dvouvrstvá ochrana spodní trubky
  • Nově více místa pod spodní rámovou trubkou
  • Nově kvalitní vnitřní vedení s průchozími tunýlky a praktickými porty
  • Nově zkrácené sedlové trubky pro delší teleskopy
  • Dvě „materiálové“ úrovně rámu – TURQ a C/Series
  • Velikosti rámu XS-XXL
  • Čtyři barvy: Turquoise / Dust / Raw Carbon / Loch
  • Více informací: yeticycles.com
  • *České ceny zatím nebyly stanoveny
  • DO ČR dováží a YETI zastupuje: ZOOKEE.cz