YETI SB115 – XC zápal, trailový apetit! | (tech news)

U řady značek může nastat doba, kdy si uvědomí, že po období postupné inovace jednotlivých modelů jim v nabídce vznikla určitá mezera, když třeba nechali sportovní model na jeho původní zdvihové úrovni a další kousek postavený v nabídce nad ním se mu v průběhu let poněkud vzdálil. Proto je pak někdy nutné přistoupit k tomu, že se jeden nový model do nabídky prostě doplní. U Yeti je to nyní SB115!

Co se odehrálo u Yeti? Zhruba něco podobného, co je popsáno v úvodu. S postupnou inovací celé modelové řady, kdy se modely s označením SB-X postupně přetavily na varianty SB-XXX (jedno číslo za „SB“ nahradila čísla tři – nová forma označování modelů), zůstal model SB100 jako zástupce sportovní a lehké trailové třídy dost osamocen, skoro až zapomenut na prázdném ostrově…

Vždyť jaký je k němu zdvihově a určením nejbližší model? Na 29“ je to Yeti SB130, které má v sobě jistého sportovního ducha, ale v první řadě je to neskutečně všestranný trailový a all-mountain pokořitel! Ostatně není nic snazšího než připomenout náš test: Yeti SB130.

Také Yeti SB100 jsem před časem krátce prověřil v akci, kolo to bylo rozhodně příjemné a zábavné, ale od prvních chvil bylo jasné, že tady jsme ve zcela jiné kategorii. Ač lze SB100 postavit nejen jako XC raketu, ale také jako trailového chrta, propast mezi ním a SB130 je skutečně velká! Už jen třeba 120mm vidlice jako rozumné maximum u SB100 a 150 mm jako standard u SB130!!!

Yeti SB115 (MY2021) a tři nabízené barvy – Klasická Yeti tyrkysová

Antracitová

Blanco

Přivítejte Yeti SB115!

Proto tedy nyní přichází Yeti SB115, které konstrukčně do značné míry vychází z modelu SB100, přidává ale na zdvihu, nechává si velká kola a posouvá se lehce v geometrii, aby nabídlo alternativu jezdcům, pro něž je SB100 moc chrťácké a SB130 už je zase moc velká motorka!

Svým způsobem je Yeti SB115 takový „EVO“ model, nebo něco trochu ve stylu strojů Cannondale Scalpel SE (test), prostě taková hrubší verze sportovního základu SB100.

Jaké jsou zde základní novinky? Předně zadní zdvih 115 mm s tím, že vepředu se počítá s vidlicemi s krokem 130 mm (Fox 34). To při 29“ a s obutím, jež bude primárně sestávat z plášťů Maxxis Minion DHF 29×2,5“ a Maxxis Aggressor 29×2,3“, budí dojem, že s tímto strojem bude možné dovolit si ledacos!

Rodová příslušnost

Každopádně úzké rodové napojení na model SB100 je zde také patrný. Předně je to vidět v podobě šoupátka systému Switch Infinity, které je zde a u SB100 orientované kolmo na osu kola a tedy, krom jiného, o dost více maskované v rámu než u modelů zdvihově vyšších. Trochu upravená by měla být i konstrukce tohoto šoupátka s posílenou tuhostí a bezpečností – zajištěno proti povolování.

S vyšším zdvihem doznalo změny horní rameno stlačující tlumič, při pohledu z boku takřka neviditelné, nová jsou také třeba kuličková ložiska na místě spodního oka tlumiče, které dodává přímo Fox. Důvody v podobě hladšího kroku a vyšší citlivosti snad není nutné rozebírat?

Z dalších zajímavostí lze zmínit třeba vyladění geometrie pro vidlice s krátkým offsetem, dnes již vcelku klasické vnitřní vedení, určení čistě pro řazení 1X atd. Dále za zmínku stojí třeba nepřerušovaná sedlová trubka, díky níž lze použít poměrně dlouhé teleskopy – 120 mm u vel. S, 150 mm u M a 175 mm u L a XL.  

Jako třešinku na dortu zmiňme čtyřpístkové třmeny, prostor pro disky průměru 180 mm, 170 mm dlouhé (krátké) kliky u všech velikostí, nebo třeba nové řazení SRAM Eagle 10-52 z., které mělo nedávno svou premiéru. A samozřejmě i bezdrátový systém SRAM AXS u nejvyšších modelů!

V posledním bodě lze zmínit geometrii, která není nikterak radikální, jelikož zahrnuje úhel hlavy 67,6° a sedlový úhel 74,1°, což de facto odráží rodovou příbuznost s řadou Yeti SB100, kde je úhel hlavy jen o dvě desetiny stupně strmější a sedlový je shodný. Ale to už tak nějak odpovídá pojetí „zhrublého“ sportovního fullu.

Tolik zatím pro představení novinky Yeti SB115, u níž je rýsuje určitá možnost krátkého praktického zhodnocení z naší strany ještě v průběhu tohoto léta, ale to zatím nejsem schopen zaručit.

Více informací o novém modelu Yeti SB115 najdete na domovském webu yeticycles.com, české ceny a informace v našem jazyce pak hledejte na lokalizovaných stránkách www.yetibikes.cz, přičemž by nový model měl být brzy i k praktickému vyzkoušení díky dovozci ZOOKEE.

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Yeti