reklama

reklama

SRAM „New“ Eagle 1×12 | Nejen kazety 10-52 z. (news)

Situace v oblasti MTB řazení připomíná, alespoň poslední roky, vyrovnanou partii mariáše, kdy se ústřední dva aktéři postupně přebíjí většími a většími trumfy! Ten poslední aktuální na stůl pokládá SRAM, jelikož představuje inovaci svého řadícího systému Eagle, nově s rozsahem 520 %!

Je to skoro jako klukovské přetahování o nadvládu nad pískovištěm, které začalo tím, že se SRAM naplno vrhl do oboru řazení 1x „cokoliv“. Nedříve to bylo 1×11 s kazetami o rozsahu 10-42 zubů, čemuž Shimano ještě čas nesměle přihlíželo a tehdy stále ještě vsázelo na „dvojkové“ řazení.

Poté nastoupil na trůn SRAM Eagle 1×12, s kazetami 10-50 zubů (rozsah 500 %), což muselo Shimano nějaký čas rozdýchávat a vlastně až před nedávnem dokázalo účelně kontrovat novými sadami 1×12 s kazetami o rozsahu 510 %, tedy vtipně s o zoubek větší kazetou 10-51 z.!

Ryan ‘R-Dog’ Howard a jeho SRAM GX Eagle jako nástroj určený pro tvrdé zacházení!

Co na to SRAM?

Chvíli se tvářil, že jej přetahování o zoubky nezajímá, že dostatečně věří svému systému Eagle 1×12 a raději se věnoval kupříkladu účelné „bezdrátizaci“ a „elektrifikaci“ prostřednictvím sad SRAM XX1 a X01 AXS! To ale nejspíš byla jen taková hra na lišku a zajíce, jelikož se, s největší pravděpodobností, již v té době pracovalo na aktuální proměně, aktuálním posunu či vylepšení rodiny SRAM Eagle!

Kdybych chtěl být hodně stručný, mohl bych napsat, že SRAM jednoduše vyměnil největší pastorek současných kazet 10-50 z. za kus o dva zuby větší, čímž přetrumfnul Shimano symbolicky o jeden zub – kazeta 10-52 z. – rozsah 520 %! Ona je to do jisté míry pravda, jelikož se nové kazety SRAM Eagle 10-52 z. od těch současných až tak moc neliší*, ale jen o dvou zubech navíc to také není!

*Tedy jak se to vezme. To podstatné a nové je u rozšířených kazet skutečně jen největší pastorek, jelikož stupňování zbylých převodů zůstává! Důvodem je skutečnost, že takto jsou s nimi zákazníci, ale třeba i teamoví závodníci spokojeni a nechtějí v tomto směru nic měnit.

Motivací, proč zvětšovat největší „rozetu“ o dva zuby, krom snahy překonání produktů hlavního rivala, je rovněž snaha nabídnout jezdcům větší rozsah, či usnadnit jim rozhodování a další život s kolem. V propagačních materiálech se praví, že s kazetami 10-52 z. si můžete nechat své oblíbené nejtěžší převody (dle volby velikosti převodníku) a jako bonus dostanete jeden extra vyprošťovák navíc, pro mimořádné výjezdové případy.

Jen pár písmenek a dva zuby navíc…

Už tedy nemusíte řešit dilema, zda volbou převodníku posouvat rozsah svých převodů více „do rychla“ nebo více „do pomala“. Případně funguje i opačná logika, kdy se již nebudete muset spoléhat na extra malé převodníky (jako já a mých oblíbených 30 z.), ale můžete dopředu nasadit větší placku, zachovat výjezdové možnosti svého kola a přihodit si k dobru pár převodů pro rychlostní dupání po rovině nebo rozjíždění tempa z kopce dolů!

Možných úhlů pohledu na téma rozšíření převodů rodiny SRAM Eagle je celá řada, přitom zodpovězení té asi nejčastější možné otázky je tak snadné:

Proč, proboha, přidali další dva zuby největšímu pastorku? Proč ne, když to jde a funguje to!

Za oponou velké rozety

Z dosavadního textu by se mohlo zdát, že se inovace rodiny SRAM Eagle skutečně smrskla jen na výměnu jednoho ozubeného kolečka! To by ale byla jen poloviční, ne-li třetinová pravda. Aby bylo možné nově zvětšený rozsah obsáhnout, bylo potřeba upravit také přehazovačky, které byly doposud stavěné pro maximálních 50 zubů kazety.

Respektive ono se s rozšířením, zvětšením kazet, zřejmě počítalo již dříve, proto se v technických materiálech člověk dočte, že současné elektrické přehazovačky z rodiny SRAM Eagle AXS větší rozsah hravě zvládnou. Co se ale mění jsou mechanické měniče (přehazovačky) u tří nejvyšších řad SRAM Eagle XX1, X01 a GX.

Ona změna se přitom neodehrává primárně v rovině prodloužení vodítka a zvětšení kladek, ale celkově se mění, ač to není na první pohled vysloveně zřejmé, architektura základního paralelogramu a do jisté míry i tvarování vodítka. Nové mechanické přehazovačky se přitom inspirovaly právě elektrickým řazením SRAM Eagle AXS, u něhož se tak nic měnit nemusí.

Jako bonus k výše zmíněným úpravám se přidávají ještě změny týkající se tvrdosti pružin použitých uvnitř přehazovačky, které budou u nových měničů tužší, aby byl chod řazení ještě rychlejší, přesnější a spolehlivější.

Sada SRAM GX Eagle nejenže dostala novou kazetu, upravenou přehazovačku a jiné barvy, ale celkově se, v úrovni kvality materiálů a zpracování, posunula výš a přiblížila se tak sadám XX1 Eagle a X01 Eagle. Jednou z novinek jsou přitom karbonové kliky jako alternativa ke hliníku (nahoře), které zatím v této rodině nebyly použity.

Tihle dva spolu ano, tihle dva spolu ne!

Jak ví asi každý, kdo se trochu zajímá o díly SRAM, tak se tato značka snaží navrhovat a vyrábět své produkty tak, aby byly vzájemně (pokud možno i zpětně) kompatibilní, což platí i zde. Ne vždy to jde ale na obě strany. Již několikrát jsem vlastně zmínil, že bezdrátové řazení SRAM Eagle AXS zvládne, díky svojí nejmodernější architektuře, jak současné kazety 10-50 z., tak i ty čerstvě představené 10-52 z.

Nové mechanické přehazovačky SRAM Eagle XX1, X01 a GX pak logicky budou skvěle fungovat s novými kazetami (10-52 z.), zcela bez problému by ale měly zvládnout i ty současné (10-50 z.). Při obráceném postupu, současná přehazovačka a nová rozšířená kazeta, už to tak snadné není.

V oddílu otázek a odpovědí se zástupci SRAMu na toto téma vyjadřují v tom smyslu, alespoň jak jsem to pochopil, že lze současnou přehazovačku SRAM Eagle „donutit“, aby pracovala s novou kazetou (10-52 z.), ale! Bude to chtít dost laborování s nastavením a může se stát, že to prostě nebude chodit tak, jak by mělo a jak byste očekávali. Proto tedy není tato kombinace doporučena, ač není přímo zakázána.

Co možná bude pro řadu lidé rovněž důležité, je skutečnost, že SRAM s příchodem této inovace nehodlá odstřihnout současné řešení Eagle. Naopak počítá s tím, že se kazety 10-50 z. budou ještě delší čas vyrábět a prodávat, nejen proto, že je tento systém aktuálně hodně rozšířený, ale také proto, aby si zákazníci mohli jednoduše vybrat, zda jim stačí kompaktnější kazeta s menším rozsahem, nebo zda je pro ně důležitý každý zoubek navíc.

*Menší praktická poznámka pod čarou. Nové přehazovačky určené pro zvětšené kazety poznáte podle loga 520 % vytištěném zezadu na spodním konci vodítka.

Kazeta XG-1295 (GX Eagle) s rozsahem 10-52 z.
Mechanická přehazovačka z rodiny X01 Eagle v provedení Oxy Red
Pro porovnání X01 Eagle AXS (bezdrát)

Barvy, barvy, barvičky!

S barvami u komponentů řazení to bylo donedávna docela chudé. Před řadou let populární stříbrnou v určitém období postupně nahradila převážně černá, která je sice praktická, ale… Pak přišel SRAM s tím, že nejvyšší sadu XX1 oblékl do luxusní a nápadné kombinace černé se zlatou, aby to po čase korunoval snad ještě více luxusní duhovou variantou! Ani to už ale nestačí, proto přichází třetí možnost nazvaná oficiálně Copper, tedy měděná!

Tato mimořádná barevná rozmanitost, kdy lze kombinovat zejména různě barevné kazety a řetězy, se primárně vztahuje na nejvyšší sadu XX1. Zde najdeme kazetu XG-1299 v barvách zlatá, měděná a duhová. Kazety z rodiny X01 (XG-1295) budou existovat v provedení čistě černém, verze z rodiny GX (XG-1275) v provedení Lunar/Black (černá s lunární šedou). Vzhledem k vzájemné kompatibilitě jednotlivých prvků je ale jen na vás a vaší peněžence, jak si vše barevně namixujete.

Když už jsme u těch barev, tak „základní“ z nových sad SRAM Eagle – GX – se bude vyrábět s dominantní „lunární šedou“, sada Eagle X01 vsází buď na přísně černou (Lunar Black), nebo na variantu se stříbrnými a červenými prvky – Oxy Red. Nabídka dvou barevných verzí se přitom týká přehazovačky, řadících páček, ale také klik. Nejvyšší rodina XX1 pak hodně frčí v tmavých odstínech, které lze oživit již diskutovanou trojí barevností kazety a trojí barevností řetězu.

Tři možné barevnosti kazety XG-1299 (XX1)
A tři možné barvy řetězu. Černou už si domyslíte, ne?
Pokud by někoho překvapil nový stříbrný lem na převodnících u sad GX a X01, stříbrné zuby, pak vězte, že je to záležitost praktická i efektivní. Zákazníci si údajně stěžovali, že se původní černé zuby brzy ošoupou a převodníky pak záhy vypadají použitě. V případě stříbrné barvy se mohou pouze ušpinit, takže je stačí vydrhnout a budou zase jako nové.

Pro snazší nastavení…

Jednou z „vedlejších“ novinek je také vylepšený přípravek pro snadné a přesné nastavení vzdálenosti horní kladky od kazety, tzv. „B-Gap tool“. Jeho nejnovější provedení je snadno použitelné, ale také kompaktní a skladné, abyste si jej mohli případně vložit do svého batohu a měli jej vždy po ruce. Navíc je tento přípravek vyroben z recyklovatelných materiálů, takže se myslelo i na přírodu.

Tato nová pomůcka by také měla být maximálně praktická. Zaprvé nahrazuje všechny dosavadní červené B-Gap tůůly a je proto použitelná jak s řazením mechanickým, tak i elektronickým AXS, jak s novými kazetami 10-52 z., tak s těmi současnými 10-50 z.

Navíc je tento přípravek vymyšlen tak, že zařadíte druhý nejlehčí převod, B-Gap tool nacvaknete na největší rozetu (kde sám hezky drží) a pak už jen ladíte polohu horní klady, aby byla zarovnaná s příslušnou šipkou na tomto přípravku.

Brzy to odnese vaše prasátko!

Co dalšího by se dalo ještě říci o inovované rodině SRAM Eagle 1×12 s kazetami 10-52 z., tedy s rozsahem 520 %? Myslím, že to nejdůležitější již bylo řečeno, přičemž konkrétní ceny, specifikace, hmotnosti atd. si již jistě sami dohledáte na webu sram.com, případně na českých e-shopech.

Podstatná je určitě také informace, že oficiální spuštění prodeje je naplánováno na červen, proto pokud jste propadli myšlence nové sady SRAM Eagle, nebudete muset čekat příliš dlouho, můžete již nyní vytáhnout kladivo, rozmlátit své prasátko a pak jen vyhlížet den, kdy se nové díly objeví na pultu vašeho oblíbeného obchodu!

Text: Štěpán Hájíček / foto: SRAM