reklama

YETI 160E – Cože, už i Yeti na elektrice?! (Tech news)

Vlastně už o víkendu na Špičáku jsem zaslechl, že se na nás něco chystá, že nám Yeti v pondělí 13. 9. ukáže NĚCO VELKÉHO! Bohužel, než dorazily podklady a než jsem se k tomu sám dostal, je této novinky plný internet. Ale nevadí, jelikož Yeti 160E je počinem rozhodně zajímavým!

Na první pohled by si člověk mohl říct:

„OK, tak holt další eBike na Shimanu EP8, to je toho! Jen to je trochu víc tyrkysové, a navíc to ani nemá Switch Infinity…“

Takový přístup se ale s realitou příliš nepotkává, jelikož Yeti 160E je kolem, které chce přinést zcela nové světlo do světa EWS závodů kategorie eMTB. Dobře to vystihuje heslo:

„Zatímco ostatní závodí, aby byli schopni vytvořit co nejlepší e-Bike, my navrhujeme eBike přímo pro závody.“

Přidejme ještě jedno heslo, tentokrát nikoliv z katalogu, ale od Jareda Gravese:

„Pokaždé, když najdu jeho limity, pokračuju v hledání těch svých!“

Když se na nové kolo podíváte blíže, zdá se, že je vše tak, jak hlásí heslo výše. Yeti nyní otevřeně přiznává, že na vývoji tohoto stroje pracovalo dlouhých pět let, přičemž v průběhu této doby vzniklo šest různých prototypů a testovacích mul.

Yeti přitom nešlo cestou naroubování své vlastní konstrukce odpružení na rám s motorem a baterií, to by u klasického Switch Infinity asi moc dobře nešlo, místo toho vznikl systém zcela nový, čistě eBikový, nazvaný Sixfinity™.

Switch Infinity vs Sixfinity™

V dnešní době již tradiční systém Switch Infinity využívající šoupátka v oblasti spodního čepu střídá u vůbec prvního eBiku Yeti systém s podobnou koncepční filozofií, ale se zásadně jinou konstrukční realizací. Pro jistotu ještě jednou – specifiky vyvinutý pro potřeby a specifika kol s motorem!

V čem tkví jeho kouzlo? Pokud hodně přimhouříte oči, budete se dívat na víceméně klasický čtyřčep s Horst Linkem (čep na zadní vidlici před osou zadního kola). To je ale jen úvodní „myšlenkový odrazový můstek“.

Přehlédnout totiž příliš nelze pomocné rameno, které míří od horního vahadla kamsi dolů k hlavnímu čepu zadní stavby. Zde, aby to nebylo na poměry Yeti moc jednoduché, se nachází kratičké pomocné raménko – Switch Link –, které je ovládané onou spojnicí, řekněme táhlem.

Samotné Yeti hodnotí svůj systém Sixfinity™ jako „šestičep“, což asi sedí. K čemu je přitom takto složitá konstrukce potřeba? Aby naplnila podobné cíle jako Switch Infinity. Ono opakovaně zmiňované táhlo totiž ovládá pohyb krátkého raménka spojujícího zadní stavbu a rámový základ. Celé to přitom stojí na podobném základu jako šoupátka u modelů Yeti řady SB.

Stručně a výstižně: V první části zdvihu se „mini raménko“ Switch Link pohybuje nahoru (efektivita, ale i vysoká vnímavost), zhruba v půlce rozsahu odpružení se zastaví a poté se posouvá zase dolů (tradiční vysoká progrese Yeti).

reklama

Do puntíku naladit!

Už jen zadní zavěšení u Yeti 160E, či jeho konstrukce, budou rozhodně zajímavým tématem hovoru zapálených bikerů… V tomto bodě ale netradiční nápady rozhodně nekončí. Přeskočme nyní takové věci, jako je záměrně zkrácená zadní stavba určená pro 29“ kola (446 mm u všech velikostí), specificky odladěné křivky odpružení atd.

Jednou ze specialit nového Yeti 160E je totiž možnost „přepíchnout“ tlumič, tedy vybrat jednu ze tří poloh pro jeho spodní oko a tím měnit celkovou progresivitu!

Je-li spodní oko tlumiče vepředu, dosahuje míra progrese 25 % a odpružení by mělo být stabilní a efektivní (zdvih 159 mm). V druhé poloze se dostáváme na 30 %, tedy nejvíce vyvážený projev (zdvih 161 mm). A konečně třetí poloha, oko tlumiče maximálně vzad, znamená míru progrese 35 % (zdvih cca 163 mm), což by mělo být ideální pro divokou jízdu a extra náročný terén!

Pojďme si to shrnout…

Moc rád bych se v tématu nového Yeti 160E ještě nějaký čas vrtal, ale za chvíli končí dětem on-line výuka (má tak někdo kliku na karanténu hned z kraje školního roku…) a já zase budu řešit oběd atd. Proto dnes trochu stručněji, nyní již hlavně přehledem klíčových vlastností a předností nového modelu.

*Vzhledem k dobrým vztahům s dovozci Yeti (ZOOKEE) snad bude v dohledné době příležitost se na tomto kole třeba i svézt! Za to bych byl moc rád!!!

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Yeti Cycles

YETI 160E – to nejdůležitější!

Zdvih: 170/160 mm
Kola: 29“
Určení: (především) závodní e-enduro (eMTB EWS)
Modely a základní ceny: C1 (279 000  Kč) / T1 (349 000 Kč)
Geometrie: úhel hlavy – 64,5°/ sedlový úhel – 78° / zadní stavba 446 mm
Prostor pro pláště: (max) 29×2,6“
Motor/baterie: Shimano EP8 / 630 Wh (Shimano)

Další výbava a přednosti: SRAM UHD (hák přehazovačky), sedlová trubka průměru 31,6 mm, zakázkové vodítko řetězu OneUp, specifické vedení kabeláže, důsledná integrace kabeláže pohonu, nová termoplastická řídítka Yeti s vnitřním vedením kabeláže pohonu (čistý kokpit), kompatibilita s „moto“ uspořádáním brzd, blatníček v rámu chránící motor a rameno Switch Link, semiintegrovaná baterie umožňující snadnou výměnu, nabíjecí port na rámu, startovací tlačítko za hlavou, displej a ovládání pohonu z řady Shimano E-800, maximální „systémová hmotnost“ 130 kg

Více informací: yeticycles.com / ZOOKEE