reklama

reklama

PIVOT Shuttle SL – Lehký, zábavný, přitom silný! (eBike Test)

V době svého představení, letos na začátku srpna, vyvolal nový Pivot Shuttle SL až nečekaný humbuk! Bylo to jak díky jeho specifikaci, tak i celkové koncepci. Žádný těžký, hřmotný eBike s masivní baterií a „motorem V8“, ale lehčí, sportovnější kolo s decentní pohonnou jednotkou, která by mohla být prostě „tak akorát„.

Do doby jen nedávno minulé jsme totiž byli zvyklí vídat sice záplavy všemožných strojů z kategorie eMTB, drtivá většina z nich ale nabízela vlastně dost podobný recept. Baterie s kapacitou každý rok větší a větší, motory předhánějící se v hodnotě točivého momentu a velikost zdvihu se při zemi také často nedržela!

reklama

eBiky těžké…

Výhodou takovéto „polo-moto“ koncepce je obvykle vysoký výkon, úctyhodná výdrž baterie a také nemalý potenciál cestou z kopce a snad ještě větší cestou do kopce. Všechny tyto přednosti jsou ale prakticky vždy vykoupeny výrazně vyšší hmotností, která se v nemalé míře drápe nad 20 kg, ať již je rám z karbonu a komponenty sebeluxusnější.

Jasně, i takové „plnotučné ebikování“ má něco do sebe, jelikož mnohdy spojuje určité prvky MTB a motokrosu. Osobně mám tato kola rád, našel jsem si k nim cestu a vím moc dobře jak a kde je potrápit, abych se dokonale pobavil.

…a ty druhé

Jenže ne vše, co vrčí a bzučí musí být velké, těžké, s vysokými zdvihy, macatými plášti a listy cirkulárky místo kotoučů brzd. Rozhodně lákavá je cesta využívající lehké rámy, menší baterie a kompaktní motor s rozumným výkonem. Díky tomu platí přímá úměra, že čím více se vzdalujete motorce, tím více se blížíte klasickému kolu (bez motoru).

Přesně touto cestou jde nyní Pivot Shuttle SL, který sice není prvním kolem svého druhu, avšak díky kombinaci řady lákavých faktorů zřejmě nastavuje nové parametry, které by třídu lehkých eBiků mohly v blízké budoucnosti jasně definovat.

Základem všeho je nejen špičkový karbonový rám Pivot Hollow Core s kvalitním odpružením DW-link a rozumným zaměřením, ale zejména nový pohonný systém Fazua Ride 60. Ten sice po premiéře Pivotu Shuttle SL na svých kolech představila i řada dalších výrobců kol, Pivot je ale tím, kdo byl mezi prvními a kdo se zdá být zaslouženým pionýrem této vývojové linie.

*Pro doplnění – podobný koncept lehkého eBiku nabízí i řada jiných značek, navíc mnohdy s vlastním pohonem, který měly v nabídce dříve než Pivot. Specialized již delší čas nabízí svoje stroje řady Turbo Levo SL, nebo Kenevo SL. Případně Trek letos hodně zaujal modelem Fuel EXe, rovněž s vlastním systémem pohonu. Ani jedna z těchto cest ale nedosahuje parametrů, jaké nabízí systém Fazua Ride 60 přítomná u Pivotu Shuttle SL!

Hlavní rámová trubka ukrývající baterii je sice mohutnější než obvykle, její rozměry ale nejsou nijak zarážející.

Kolo jako kolo, jdeme jezdit!

Fajn, úvod je víc než obecný, pojďme se proto nyní věnovat samotnému kolu. Tím je Pivot Shuttle SL velikosti L, až na drobné výjimky odpovídající druhé nejvyšší specifikaci Team XTR. Kolo s řazením a brzdami Shimano XTR, s odpružením Fox Factory a také s karbonovými koly Reynolds Blacklabel doplněnými o loga Pivot. Vskutku exkluzivní kousek s maximálně vyladěnou výbavičkou (běžná cena 299 900 Kč).

Testovací kousek, který je v republice zatím jen jeden, šel od svého doručení do naší vlasti z ruky do ruky, znát to na něm ale naštěstí nijak nebylo. Každopádně jsem potěšen, že se dostal i ke mně. DÍKY!

Velikostně jde u Pivotu, vcelku tradičně, o větší kousek (L), který není mým ideálem (preferuji M), bez problému ale i tento rozměr zvládám. Proporce rámu přitom neoddiskutovatelně souvisí s posedem, jehož ideální rozložení jsem musel chvíli hledat. Vyžádalo si to vlastně hned několik kroků, několik úprav.

Na začátku jsem tradičně snížil polohu představce na sloupku vidlice. Nejdříve jsem pod ním nechal jednu podložku, později jsem šel až dolů k hlavě. Měl jsem totiž pocit, že sedím stále až moc „v kole“, nemám dost hmotnosti na předku, proto bych se raději dostal více nad řídítka.

Nezbytným doplňkem je snímač rychlosti urytý pod zadní patkou s nenápadným magnetem usazeným na kotouči brzdy.

Příliš položený! Už zase?

Začal jsem tedy zmíněnými hrátkami s úchopem, později jsem se ještě podíval na možnost úpravy geometrie a až po několika krocích jsem byl skutečně spokojený. Pivot Shuttle SL totiž, jako řada jiných Pivotů, nabízí možnost využít Flip-chipy na zadní stavbě a střídat pozice HIGH a LOW. Pro ilustraci, ve vyšší pozici (HIGH) je úhel hlavy 65,5°, ve druhé (LOW) rovných 65°.

Částečně přeskočím tradiční postup hodnocení a dopředu prozradím, že v pozici LOW jsem, překvapivě, příliš spokojený nebyl. Problém jsem viděl třeba v již zmiňované koncentraci těžiště více nad zadním kolem.

Rovněž jsem měl pocit, že je vidlice snad až příliš položená a řízení zbytečně vláčné. Z principu se mi sice do pozice HIGH dvakrát nechtělo (neztratí Shuttle SL na své jistotě a suverenitě?), ale zkusit jsem to prostě musel! „Alespoň na chvíli“, říkal jsem si. Následně jsem ale zjistil, že mi v této pozici sedí Pivot Shuttle SL mnohem více, proto jsem ho tak nechal po zbytek testu. K vlastnímu překvapení, nutno dodat!

Zadní odpružení DW-link se díky kompaktnosti pohonu nijak specificky měnit nemuselo.

Pro ty, co mě znaj, vědí, že (ne)preferuju HIGH!

Co se mi líbilo v poloze HIGH? Přišlo mi, že v tomto nastavení je Pivot Shuttle SL konečně správně vyvážený. Jeho posed působil hnedle přirozenějším dojmem, alespoň při mé postavě, navíc celkově lépe korespondoval se zaměřením tohoto stroje. Shuttle SL totiž není žádné enduro, ale všestranný (lehký) trail-bike.

Zároveň jsem byl mile překvapený z ovládání, které, po přechodu na ostřejší úhel hlavy, ubralo jen maličko na jistotě a stabilitě v těžkém terénu, o to víc ale přisypalo na misku přirozeného, příjemného, dostatečně pohotového a krásně vyváženého řízení. A také se s ním o dost lépe stoupalo.

Pozici LOW rozhodně nehodlám zavrhnout, jen jsem došel k závěru, že bych si jí nechal spíše v rezervě pro specifické situace a podmínky. Standardně bych využíval pozici HIGH, a to odhadem v 80-90 % případů. Není vlastně krásné, že má člověk na výběr a může si kolo přizpůsobit svým požadavkům?

Netradiční kombinace – kliky Rotor Ekapic E-MTB a převodník Praxis (32 z.). Specifický unašeč s volnoběžkou je nezbytnou součástí elektropohonu.

Pivot Shuttle SL – Kam s ním?

Ponechme na chvíli stranou detailní rozbor jednotlivých jízdních aspektů a pojďme si položit zcela základní a zároveň i zásadní otázku: „Kam Pivot Shuttle SL míří a kde je mu nejlépe?“ Právě tato otázka mi opakovaně vířila hlavou po celou dobu testu a zabralo to nějaký čas, než se mi uspokojivá odpověď začala rýsovat před očima. Když si připomeneme základní fakta.

Rám a celý koncept vychází z klasického modelu Pivot Trail 429, což je lehký a svižný trail-bike. Shuttle SL je ale posílen o fous vyšším zdvihem, kdy nabízí 150 mm kroku vidlice a 132 mm zadní stavby (Trail 429 – 140/120 mm). Není to proto žádné odlehčené enduro, ale spíše schopný všeuměl, tedy kolo stejně sportovní jako (přiměřeně) schopné v těžším terénu.

Když jsem si na něj přitom poprvé sedl, přišlo mi, že se snaží brnkat více na enduro notu, chybí mu ale třeba adekvátně široké pláště, nebo vlastně i celková mohutnost a „brutalita“. Je to ale tím, že celkový koncept míří někam jinam. Kam, to jsem nejlépe pochopil po popisovaných úpravách posedu a geometrie, kdy jsem se konečně dobral vzorového průsečíku jízdního projevu a jezdeckého pocitu z tohoto kola.

Grafika je u nového Pivotu Shuttle SL vcelku minimalistická, bez složitých 3D efektů a jiných výstřelků.

S terénem nešetři, ale zase to nepřeháněj

Dostal jsem se totiž do bodu, kdy jsem si mohl s chutí a radostí užívat lehčí a rychlejší traily v nedalekém lesoparku, stejně tak jsem se nemusel bát náročnějších sekcí a strmých sjezdů, či výletů dále za město do hustých lesů a na větší kopce. Jen jsem jim lehce uzpůsobil svůj přístup a pilotní styl.

Přešel jsem z pocitu „bezhlavé“ jízdy na neohroženém enduru na opatrnější, promyšlenější trailové pilotování, kdy si člověk sice troufne na mnohé, jen se do všeho nevrhá po hlavě. Takto jsem si užil delší a rychlejší přesuny, pomalou techniku i rychlou palbu po trailu. Prostě od všeho něco, jak se na trail-bike sluší a patří.

Rychlejší a více otevřené traily dělaly Shuttlu SL rozhodně radost a mně s ním!

reklama

Hledám cestu do kopce

Trochu nestandardní a vlastně zprvu méně eBikové mi přišlo také chování Pivotu Shutlle SL v náročných výjezdech. Ani zde nebyla cesta k mojí spokojenosti zrovna přímočará. Chtělo to jednak opakovaně připomínané „překopání geometrie a posedu“, jednak také trochu hrátek s nastavením motoru (ještě o něm bude řeč). Zároveň bylo potřeba sladit s tímto kolem svoje mentální nastavení.

Prakticky řečeno, když jsem měl ze začátku řídítka spíš výš a geometrii v poloze LOW, dost jsem bojoval i se středně náročnými výjezdy. Už jen pocit těžiště posunutého více dozadu, specifický projev motoru atd. Po vícero dnech a vícero úpravách, a také po delším čase soužití, jsem na to ale přišel. Úpravou geometrie se srovnalo těžiště, já našel svou vnitřní souhru s motorem a najednou se daly zvládnout i poměrně náročné sekce.

Jasně, už jen motor s 60 Nm není tím, co by vás vysloveně vystřelilo k nebi! Pivot Shutlle SL zkrátka nebude kolem, které by mělo trhat rekordy ve vrchařských eMTB soutěžích. Takový není ani jeho účel a výchozí zaměření. Když se ale budete snažit, dáte do výjezdů dost vlastní síly, pohlídáte si těžiště atd., pak se vám jistě podaří pokořit i řadu míst, které s normálním kolem snad ani nechcete zkoušet.

Zadní stavba je příkladně masivní a také převážně symetrická.

Ještě odpružení… A pak už přijde Fazua!

Z pohledu odpružení mi Pivot Shuttle SL přišel zprvu snad i trochu nesourodý. Vepředu pracující vidlice Fox 36 se 150 mm je poměrně jistá a stabilní, paradoxně vzadu nasazený tlumič Fox Float X byl, za mnoha situací, snad až nezvykle aktivní (zdvih zadní stavby 132 mm). Nebylo to ale rozdílem v délce kroku, jako spíše naladěním obou jednotek.

Vidlice Fox 36 z vrcholné řady Factory s tlumící patronou GRIP2 je odzkoušenou a ověřenou klasikou. Tentokrát se mi z ní sice nepodařilo vydolovat úplné maximum citlivosti, jakou bych si představoval, ale za to možná mohou i jiné faktory.

*Osobně bych si klidně dopředu nasadil širší plášť – rozměr 2,5“ by se zde určitě neztratil, a pokud bych se nebál o drahé karbonové ráfky, tak bych ho i trochu víc podfoukl a bylo by to hnedle jiné!

Jinak je ale tato vidlice tradičně schopná. Krásně pracuje zejména při patřičném zatížení, se svým zdvihem nakládá dostatečně hospodárně, zbytečně se nehoupe a nenoří, progresivity dokáže nabídnout také vcelku dost, takže s přehledem pobere i větší šlupky! 

Vidlice Fox 36 Factory je osvědčenou klasikou (zdvih 150 mm).

Ještě maličko doladit zadek a…

S projevem předního odpružení jsem byl z velké části spokojený, naopak určité „počáteční nepochopení“ se odehrávalo vzadu. V základu si můžete užít klasické přednosti vyspělého zavěšení DW-link, tedy spolehlivou odezvu na šlapání, o to jistější díky plynulému tahu motoru, ale také solidní aktivitu a dostatečnou nezávislost na zadní brzdě.

Kladně musím hodnotit citlivost a komfort, stejně jako třeba jistý přítlak zadního kola důležitý zejména v rámci technicky náročných výjezdů. V tomto směru je vše na jedničku, vše, jak má být. Co mě naopak mátlo byla tendence zadní stavby zhoupnout se více do zdvihu, což pro kola Pivot s DW-linkem není příliš typické.

Ono to není ani vysloveně škodlivé, jen mě to trochu mátlo. Zadek kvůli tomu místy působil jako by měl k dispozici více zdvihu než jen 132 mm, proto ho může rozhazovat všemi směry, což se ale poněkud rozchází s realitou. Tady to opět chtělo trochu zvyku.

Tlumič Fox Float X je doplněn o pomocnou měrku sagu, která usnadní výchozí nastavení tlaku.

Finální splynutí myslí

Příkladem „konečného prozření“ může být naše závěrečné dostaveníčko, kdy jsem se proháněl po trailech, které jsou spíše rychlejší a nejsou ani extrémně rozbité. Zde jsem naopak dospěl k poznání, že nejlépe celé odpružení funguje právě tam, kde mu jezdec dopřeje dostatečné zatížení (náležitou rychlost i překážky), s nímž to ale zároveň nebude přehánět.

Mám takový pocit, že se v tom dnes trochu motám a nedokážu své pocity z odpružení popsat tak, jak bych chtěl. Zkrátka a dobře, jak si u jiných Pivotů libuju v tom, že na ně stačí sednout a během chvíle jsem „jako doma“, v tomto případě jsem k Shuttlu SL hledal delší čas cestu, a to ve vícero směrech. Čím déle jsem ale s tímto kolem jezdil, tím víc jsme si rozuměli a mohli si i více dovolit.

Jedno fajnové podzimní odpoledne strávené s kolem v čistých lesích dále od domova.

Pohon Fazua? Dnes spíše stručněji… (doplníme samostatně)

Teď už se každopádně můžeme začít věnovat pohonu Fazua Ride 60. Ten ale pro dnešek představíme ve stručnějším náhledu a blíže si o něm povíme o pár dní později v samostatném článku, ať to dnes není nestravitelný román.

Začít můžeme třeba u základních parametrů, jako je točivý moment 60 Nm, standardní, legislativou „zastropovaný“ nominální výkon 250 W a chvilkový „špičkový výkon“ až 450 W. Samotný motor váží luxusních 1,96 kg a originální baterie Fazua s kapacitou 430 Wh velice slušných 2,2 kg.

Jak je zřejmé z těchto údajů i z obecného představení tohoto systému, snahou jeho tvůrců bylo dosáhnout optimálního poměru hmotnosti, síly motoru a také výdrže jeho akumulátoru. I proto je tato jednotka pevně usazená v rámu a nelze ji vyjmout, jako tomu bylo u starší verze Fazua Ride 50. Přítomná kupříkladu na gravelu Pivot E-Vault, v praxi jsem jej zkoušel na Lapierre eZesty AM 9.0 v roce 2019.  

Pohon Fazua Ride 60 se ovládá pomocí šikovného voliče Ring Control.

Rychlý nástup a pozvolné vystřízlivění

Shrnout zkušenosti s Pivotem Shuttle SL a jeho pohonem Fazua Ride 60 do pár odstavců není vůbec jednoduché. Tento nový motor je rozhodně zajímavý a nabízí toho v praxi snad i víc, než byste dle jeho parametrů předem čekali.

Svým projevem mi Fazua Ride 60 nejvíce připomínala jednotky Shimano Steps. Třeba už jen tím, že se tento systém řídí zřejmě hlavně podle otáček klik, proto vám brzy naservíruje většinu svého výkonu. Jeho dávkování proto není zrovna super plynulé a čitelné, po čase mu lze ale přijít na kloub a lze se s ním naučit pracovat.

Za pochvalu jistě stojí skoro až okamžitý nástup motoru, zabírající ani ne po čtvrt otáčce kliky, díky čemuž jsou rozjezdy v kopcích poměrně snadné.

Na projev motoru jsem si ale musel chvíli zvykat, později jsem se také více ponořil do možností jeho nastavení v originální aplikaci Fazua, kde lze jednotlivé křivky výkonu ladit téměř bez omezení. Po chvíli jsme každopádně našli společnou řeč a já si užíval jak rychlé a dynamické přesuny po rovině, tak i solidní podporu ve výjezdech.

Kolik toho zvládneš?

Motor Fazua Ride 60 se svým točivým momentem (60 Nm) působí dravě a dynamicky zejména na rovině, s rostoucím sklonem dramatičnost jeho účinku znatelně klesá. Zároveň ale neříkám, že je tento motor slabý. Naopak, vzhledem k jeho rozměrům, hmotnosti a dalším parametrům jsem jen žasl, jak snadno lze s tímto kolem a s tímto motorem pokořit i mnohá těžší stoupání.

Pravda, člověk si musí uvědomit, s jakou technikou má tu čest a nechtít po ní vyslovené zázraky – žádné extrémní eBikové výjezdy. Když se ale do toho pilot sám dostatečně opře, vyjede toho víc než dost!

Zároveň je potřeba vyzdvihnout, že kopce, kde se s klasickým kolem rozvážně šplháte vzhůru, lze na Shuttlu SL vyjet s výrazně nižším energetickým vkladem, navíc s vyšší dynamikou, tedy v kratším čase, což je krásné! Oproti staršímu pohonu Fazua je toto velký posun vpřed!

To už pomalu zapadalo slunce a kolo hlásilo posledních pár procent v baterii. Finální sjezd a hurá k autu!

reklama

Tři hodiny a hotovo!

Člověk ani nemusí jet „na plný plyn“ a přitom zvládne za sejný čas minimálně o třetinu více kopců a o třetinu delší okruh. Když už jsme u toho. V den, kdy jsem měl možnost vyjet baterii do nuly, jsem zvládl cca 1100 výškových metrů za zhruba tři hodiny. Pokud by bylo tepleji a pokud bych volil trochu jinou jízdní strategii, pak bych se dostal jistě na 1200 m a možná i lehce výš.

Zda je taková hodnota dostatečná záleží hlavně na vašem přístupu, časových možnostech, stylu jízdy, výběru síly dopomoci a podobných faktorech. Pravda je, že při aktivní a dynamické jízdě vyždímáte baterii za 3 hodiny a je vymalováno. Někdy to bohatě stačí, jindy, když máte na kolo celý den, byste asi museli řešit dobíjecí Pit Stop nebo rozšiřující baterii na rám.

Celkově se mi každopádně celý tento koncept líbí. Výkon motoru je více než dostatečný, na rovině je podobně dynamický jako velké eBiky, v kopcích není až tak divoký, stále ale citelně pomůže. Ušetří přitom nejen vaše síly, zkrátí také čas potřebný pro boj s gravitací.

Porovnání továrního nastavení motoru (dva obrázky vlevo) a jednoho z mých profilů (dva vpravo). Cílem bylo nastavit si jako výchozí režim zelený „Breeze“ a modrý „River“ mít v záloze pro náročnější výjezdy. Červený „Rocket“ jsem prakticky nevyužil. Podobnou logiku jsem nejednou využil i u motorů Shimano.

KOMPONENTY

Pivot Shuttle SL – závěr

Zajímavé. Jak jsem s jinými Pivoty nikdy neměl problém při našem vzájemném seznamování, Shuttle SL byl v tomto směru jiný. Chvíli jsem musel hledat souhru mého stylu pilotáže a jeho posedu, potažmo geometrie. Stejně tak jsem se musel nějakou chvíli adaptovat na projev motoru Fazua Ride 60, který v sobě ukrývá nemalý potenciál, jen si k němu musíte najít cestu.

Zprvu mi trochu vadil pocit těžiště posunutého příliš vzad, což jsem postupně odstranil a napravil přeskládáním posedu a zároveň jsem se, ke svému vlastnímu překvapení, o dost lépe cítil v horní pozici geometrie (HIGH). Možná je to dané velikostí rámu (L) a mojí postavou (180 cm), každopádně nakonec jsme si našli společnou řeč a byli oba spokojeni.

Před testem Shuttlu SL mě asi nejvíce zajímalo, jak bude fungovat tento stále relativně nový koncept lehčího eBiku s lehčím a o něco slabším motorem a také s menší baterií. Pravdou je, že reálných 18 kg testovaného kola není až tak omračujícím údajem jako hodnota 16,5 kg deklarovaná v rámci prezentace u vrcholného modelu, ale…

Je to jen číslo!

Realita je taková, že v rukách zprvu sice poznáte, že Shuttle SL nemá 14 kg jako jeho srovnatelný ekvivalent bez motoru, onen hmotnostní nárůst ale nepůsobí až tak dramaticky nebo snad nepříjemně. Do kopců a na rovinkách vám pomůže více než dostatečně silný motor a při cestách z kopce brzy zapomenete, že má tenhle bike „elektropupek“ navíc.

U velkých eBiků si na jejich vyšší hmotu lze rovněž po čase zvyknout a mnohdy ji i můžete využít ve svůj prospěch. Také u Pivotu Shuttle SL si člověk jednoduše zvykne, zde je ale tento proces o dost snazší a rychlejší, jelikož hmotnostní skok není až tak velký. Už jen při manipulaci v ruce, při nakládání do auta a podobně, je 18 kg o dost příjemnější, než 22-24 kg jak je tomu běžné u velkých elektro-potvor.

Pivot Shuttle SL je hodně zajímavou a hodně lákavou cestou vpřed a také zajímavou vývojovou větví. Nebudu nikomu tvrdit, že je tohle jediná a nejlepší podoba eBiku, jelikož „sto lidí, sto chutí“, že? V každém případě, pokud vás od velkých eMTB strojů odrazuje právě jejich hmotnost, a „motorkovitost“ může být právě Pivot Shuttle SL a jeho „následovníci“ tím, co by vás mohlo přesvědčit, že elektrokolo může být skutečně hravé a zábavné a nemusí být jen pro „slabochy“ a „lenochy“!

Text a foto: Štěpán Hájíček

Čisté nebe a otevřená krajina. Den jako stvořený pro bikování dále za humny!

Pivot Shuttle SL – základní údaje

Cena: 299 900 Kč (verze Team XTR)
Cenový rozsah: 225 900 – 315 900 Kč
Hmotnost: 18,1 kg (vel. L, bez pedálů)
Kola: 29“
Zdvihy: 150/132 mm
Kokpit: 780/45 mm
Sedlovka (zdvih): 170 mm

Více informací: pivotcycles.com
České zastoupení: protocycles.cz

PLUS

  • Líbí se mi už jen celková koncepce lehkého eBiku s novým pohonem Fazua, která je skvělým mezistupněm mezi klasikou bez elektrické asistence a velkými stroji se sice vyšším výkonem, ale také znatelně vyšší hmotností.
  • Hmotnostní nárůst oproti klasice samozřejmě postřehnete, není ale rozhodně tak velký a výrazný, proto je celkové ovládání mnohem blíže běžným kolům.
  • Rozhodně tleskám velikosti motoru a baterie a jejich nenásilnému zapuštění do rámu. Jeden by si jich skoro ani nevšiml!
  • Poté, co jsem si našel vhodnou polohu za řídítky a upravil si geometrii pomocí Flip-chipů, jsem si mohl užít krásně vyváženého ovládání, tedy dostatečné stability i obratnosti.
  • Svým zdvihem, výbavou a celkovým určením je Pivot Shuttle SL všestranným trail-bikem, který nenudí při běžných vyjížďkách po práci, přitom má dostatečný potenciál poprat se i velkými kopci, těžším terénem a přiměřeně agresivní jízdou!
  • Výkony odpružení odpovídají zaměření kola. Nabízí na jedné straně dostatek komfortu v lehčím terénu, ale i solidní výkon a jistotu v náročnějším prostředí.
  • Projev motoru je trochu specifický a bude potřeba najít si k němu cestu. Svým výkonem ale rozhodně nezklame, naopak vás spíše překvapí, kolik síly má tato drobná pohonná jednotka a kolik toho zvládne poměrně malá baterie ukrytá v rámu.
  • Musím uznat, že přes původní obavy mě pláště Maxxis Dissector příjemně překvapily svou jistotu a spolehlivostí na hlíně, v blátě, na kamenech i na mokrých kořenech. Už jen směs 3C udělá své!

MÍNUS

  • Chvíli mi trvalo, než jsem si našel vhodný posed a vyhovující nastavení. Nakonec jsem skončil u pozice HIGH, což mě samotného dost překvapilo. V druhé poloze (LOW) jsem měl pocit, že je těžiště až příliš posunuté vzadu a přední část kola je zbytečně odlehčená.
  • V továrním nastavení mi připadal motor Fazua až zbytečně agresivní, trochu jsem proto bojoval s optimálním dávkováním jeho síly. Pomohlo delší soužití a také individuální úpravy výkonu a projevu motoru v aplikaci.
  • Nejsem zrovna fanoušek sedlovek Fox Transfer a ani zde jsem z ní nebyl dvakrát unešený.
  • Špičkové díly Shimno XTR jsou sice hodnotnou ozdobou, nejsou ale tím, po čem bych zrovna prahnul. Jednak se člověk kolikrát bojí, že někde urve drahou přehazovačku, jednak mi i více sedí projev dílů ze sady XT (řazení i brzdy). Zde si ale jen stačí vybrat vyhovující konfiguraci.
  • Vzhledem ke schopnostem a potenciálu tohoto kola bych se nebál nasadit dopředu o něco širší a agresivnější pneumatiku – např. Maxxis Assegai, nebo DHF 2,5“.