reklama

Pivot Trail 429 – Zásah do černého! (TEST)

Cesta Pivotu 429 je docela zajímavá a už jsme se jí minimálně jednou zabývali. Tento model začínal jako XC či maratonský speciál, který ale postupem času začal více a více pokukovat po trailovém dovádění. Ještě u minulé generace byly tyto pokusy minimálně rozpačité, zato ta současná… 

Kdyby se ve světě horských kol udělovaly tituly jako je „skokan roku“, pak by jeden z nich jednoznačně obdržel nejnovější Pivot Trail 429! On totiž nejenže udělal velký skok mezi jednou a druhou generací, u něj to skoro vypadá, že přeskočil jeden nebo snad i dva samostatné vývojové stupně! 

reklama

Neznám je všechny, ale…

Netvrdím, že jsem osobně vyzkoušel všechny podoby a generační stupně tohoto modelu, minimálně ten předposlední mám ještě v paměti. Tehdy jsem chválil jak Pivot Trail 429 neskutečně jede a s jakou vášní stoupá, ostatně název článku – Stoupej klidně kolmo – vypovídá o mnohém! Naopak z hlediska geometrie a ovládání… Nebudu se k tomu už radši vracet. 

Dost jsem se přitom těšil na novou, delší čas slibovanou podobu Trailu 429, která měla svou premiéru zkraje tohoto roku. Podle toho, jak kola Pivot poslední dobou vypadají a jak jezdí, se dalo předpokládat, že bude i nový Trail 429 hodně zajímavým kouskem.

Když poté přišlo „velké odhalení“, nebyl jsem rozhodně zklamán! Už od pohledu sympatický rám a hlavně dost lákavé parametry a zásadně jiná a výrazně modernější geometrie. Alespoň na papíře! 

Nejnovější Pivot Trail 429 v Enduro setupu

Ještě se k němu probojovat!

Nová generace vypadala a vypadá skutečně lahodně a lákavě, trvalo ale vlastně docela dlouho, než jsem se k tomuto kolu probojoval. Nakonec se ale povedlo! Ač tedy času a prostoru na svezení ve výsledku mnoho nebylo, jelikož Pivot Trail 429 je obrovsky žádaný a putuje neustále z jedné akce na druhou, z magazínu do magazínu apod.

Trochu jsem se proto zprvu bál, zda bude omezená doba pro testování stačit? Naštěstí ano, jelikož toto kolo na mě začalo promlouvat již od prvních metrů v sedle. Navíc jsem stihl i jeden výlet kousek dál za Prahu, kde jsem Pivot Trail 429 svěřil kamarádovi (Honza na fotkách), který po této zkušenosti také dlouho toužil. Byl jsem tedy rád, že jsem mu mohl splnit jeho přání a zároveň i načerpat jeho vlastní poznatky, které, jak se dočtete dále, jsem též prakticky zužitkoval.

Jinak vcelku nenápadný design nového Pivotu Trail 429 byl místy obohacen o…
Praktické a stylové polepy od AMS (All Mountain Style) s motivem hvězd a pruhů.

Low, Lower nebo Louvre? 

Již v rámci představení nové podoby Trailu 429 jste mohli zaregistrovat, že Pivot u tohoto modelu nasadil již vyzkoušené Flip-chipy (podobné jako třeba u Pivotu Mach 6), jednotlivé polohy ale nazval dost specificky – Low & Lower! Tedy nízký a nižší. Neplést s Blbý a Blbější! 

Když jsem si přitom kolo přebíral k testu, bylo v nižší ze dvou nabízených poloh, a tak jsem jej také projel první den ve svém domácím revíru. Bylo to rozhodně příjemné, fajnový, víceméně neutrální trailový posed a slušně stabilní geometrie. Respektive co jsem tak jezdil a „zkoumal“ onen první den, přišlo mi, že je Trail 429 skoro až dost položený, přední kolo snad i zbytečně trčí dopředu a řízení je proto místy poněkud ospalejší…

Přiznám se, že jsem chtěl být pro jednou líný a nesahat na Flip-chip, ale druhý den mi to prostě nedalo! Ještě před jízdou jsem kolo hodil do vyšší polohy (Low) a vyrazil na dost podobný, jen trochu více do XC laděný okruh. Jaké to milé překvapení! Pivot Trail 429 se po této úpravě najednou změnil v luxusně neutrální a přitom stále dost sebejistý trail-bike! 

Dvě zaměnitelné polohy geometrie (otáčení Flip-chipu) dostaly netradičně, ale výstižně, označení „Low“ a „Lower“ (úhel hlavy 66,5°a 66°).
Vzhledem ke kulatému tvaru hlavního kamene Flip-chipu není hledání jedné či druhé polohy vysloveně snadné. Jak často ale měníte geometrii?
Horní trojúhelníkové rameno je nezvykle kompaktní a drobné. Je vyrobené z jednoho kusu hliníku, proto bude jistě nekompromisně pevné.

Tam a zase zpět! 

Posed se s přehozením Flip-chipu změnil jen trochu, docela slušně se ale posunulo řízení, které se, z pomalu až zbytečně „endurového“, vztaženo na daný terén, proměnilo v dokonale poslušné a za všech okolností čitelné. Dal jsem si i pár náročnějších sekcí a nebyl s nimi problém. Přiznávám ale, že jsem to ten den s vysloveně tvrdou technikou nikterak nepřeháněl. Jen jsem se hezky vozil nahoru a dolů, domů jsem poté frčel na pohodu podél vody. 

V jednu chvíli jsem skoro začal přemýšlet, jestli je ta druhá, nižší poloha, vlastně vůbec nutná? Jenže pak jsme spolu s Pivotem vyrazili na třetí okruh, tentokrát už kousek dál od baráku, na malinko větší kopce a hlavně na výrazně techničtější traily! Zde jsem si zprvu nechal pozici „Low“ a dovezl se hezky na první vrchol a následně se spouštěl po jednom technicky středně náročném trailu dolů. Nebylo to vůbec zlé, ale… 

Již před jízdou jsem spekuloval, kde by bylo nejlepší zastavit a opět změnit geometrii? Jak to vymyslet, abych vyzkoušel a porovnal obě polohy co nejdříve po sobě, aniž bych však jel ten samý trail 2x? „Budu to ladit pod kopcem, nebo nahoře před tím, než si dám další rundu?“ Nakonec byla zase jednou silnější zvědavost než lenost, proto jsem zastavil v půlce prvního sjezdu a začal montovat!

Ó, jak skvělý nápad! Dopředu bych si nemyslel, že to bude až takový rozdíl, ale právě v tomto místě se ukázalo, že změna geometrie může přinést zásadní posun!!!

Začátek jednoho z trailů, kde jsem ocenil druhou nižší polohu geometrie!
Gumová ochrana rámu je na klíčových místech rozhodně poctivá.
U středu najdete větší vstup do rámu, který se dřív používal na baterie elektronického řazení Shimano Di2. Vlastně ani nevím, zda to platí i dnes?

Rozdíl třídy! 

Do tohoto okamžiku jsem si říkal, že je Pivot Trail 429 fajn všeuměl, jenž se projevuje víceméně podle toho, jaké má zdvihy (140/120 mm). Jenže pak přišel onen druhý režim geometrie a také zmíněné těžší traily, já se rozjel a najednou jsem nic nepoznával! 

Rychlost a agresivita mojí jízdy eskalovaly dobře o 50 %, stejně jako míra jezdecké zábavy! Jak jsem do té chvíle jel hezky vyrovnaně, tak jsem to najednou začal skutečně pálit! On sice zrovna tento trail není zásadně náročný, je tady ale řada šutrů a skalek, které můžete objet, v rozumné rychlosti sjet (obvyklá metoda pro HT) nebo je použijete jako odraz/drop! 

Poslední přitom platilo do puntíku pro Pivot Trail 429! Nevynechal jsem ani jednu příležitost a na každé hraně to „napálil a odlepil“. U prvních podobných překážek mi blesklo hlavou, zda není takovýto styl pro kolo se 120 mm až moc velká divočina? Pivot Trail 429 mě ale záhy ujistil, že přesně tohle zvládá, ba naopak, že si právě takovýto styl jízdy dokonale užívá!

Ochrana zadní stavby v místě, kudy prochází řetěz, je skutečně poctivá. Najdeme ji jak na vidlici, tak i na vzpěrách.
Viditelné „vzduchové polštářky“ znatelně eliminují hlučnost pohonu.

reklama

Neskutečně nadšený Honza! 

Moje nadšení a emoce pár dní poté sdílel také Honza, kterého jsem vzal na krásné lesní traily dále od Prahy. Nic jsem mu předem neříkal, nijak jsem ho nenaváděl, pouze jsme chviličku řešili, zda by měl či neměl zkusit obě polohy geometrie, nebo zda nechat jednoduše „Lower!“ Skončilo to tak, že si naladil posed a odpružení, na nic dalšího již nesahal! 

Toto naše ježdění se přitom odehrálo na místě, kde jsem zhruba před rokem proháněl sesterský Pivot Switchblade 29. S tímto kolem to zde bylo parádní, jen možná bylo na danou lokalitu až zbytečně drsné… Naopak Trail 429 se jevil jako ideální společník právě do takových podmínek. Je lehčí a rychlejší, přesto v terénu velice schopný!

Honza byl přitom nadšený už jen z geometrie, která je sice dost protažená a položená, jeho Mondraker Foxy je ale stále o parník delší autobus! Takže najednou ho skoro až uhranula super agilita, ale zároveň i více než dostatečná stabilita a jistota jak v přímém směru, tak zejména v zatáčkách. 

Honza se kupříkladu nemohl nabažit toho, s jakou chutí se Pivot Trail 429 staví na zadní, díky čemuž si s ním mohl dokonale vyhrát. „Když je před vámi roleta s kořeny, stačí se jen na tom prvním odrazit, lehce zatáhnout a hravě ji přeskočíte. Že to bylo delší, než jste odhadli? No a? Zadní stavba to bez mrknutí oka vyžehlí a frčíte dál,“ přidává Honza jeden praktický příklad. Ostatně jízdní fotky jasně dokazují, o čem je řeč!

V místech, kde se já normálně snažím držet kola pevně přilepená k zemi, se Honza neustále bavil všelijakým přizvedáváním, poskakováním apod.

Jen 120? Není možná!!!

Obrátíme-li nyní pozornost k odpružení, pak přední Fox 36 Factory nové generace není třeba zdlouhavě rozpitvávat – chodí krásně a nabízí více než dostatečné spektrum nastavení díky tlumení GRIP2. Honza má na svém kole starší variantu stejné řady, takže v tomto směru si připadal téměř jako doma.

Chvíli jsme jen nahlas přemýšleli nad tím, zda by byl projev obou kousků stejný (starší a novější Fox 36), pokud by se nastavily úplně stejně, nebo zda by mezi nimi byl patrný rozdíl? Mezigeneračně se na první pohled zdálo, jako by ta nová byla na začátku lehce citlivější, ale to může být ovlivněno i řadou dalších aspektů. Vidlice tedy nebyla žádným zásadním šokem, zato zadní stavba…

Nejdřív se, při cestě na kopec, Honza trochu divil, nakolik je tlumič vnímavý a že se musí při šlapání hodně hlídat, aby ho zbytečně nerozhoupal (tomu lze částečně předejít utažením komprese). Tady ale stačil právě onen první kopec a bylo po starostech. Zajímavější část písničky přitom začala rezonovat zejména při následné cestě dolů.

Příliš nevím, jak nejlépe popsat či vystihnout jeho dojmy a emoce? „Wow, Hustýýý, Super, Skvělý!!!“ Opakovaně jsem třeba slyšel věci jako: „To snad není možné, že to chodí jen 120 mm!“ Případně: „Odpružení je natolik schopné, až mám pocit, jako bych jel jen po špičkách kamenů a lízal horní stranu kořenů! Díky tomu je jízda neskutečně plavná, lehká a rychlá! Žádné zbytečné drncání a záseky!“

Pravda, já mu na Yeti SB115 ten den ve sjezdech příliš nestačil, ale za to možná mohla i druhá dávka očkování, kterou jsem dostal dva dny před tímto výletem.

Z hlediska efektivity DW-linku nezbytné raménko nacházející se v rovině s řetězem.
Také u tohoto modelu je na raménko nalepená gumová ochrana proti nečistotám.
Kompaktní a příkladně tuhý trojúhelník zadní stavby se ve své přední části symetricky rozdvojuje a spojuje obě hliníková ramena.

Nyní i moje dojmy! 

Vlastně jsem to dnes zcela záměrně postavil více na dojmech „někoho jiného“, aby byla trochu změna a nezaznívaly stále dokola moje zažité fráze. Navíc to, co zažíval a vyzdvihoval Honza, plně souhlasí s tím, co jsem o Pivotu Trail 429 nasbíral za dojmy já! 

V tomto bodě musím zmínit třeba skutečnost, že je tento model v dané „Enduro“ sestavě vážně dost „Trail“ nebo skoro až právě „Enduro,“ zejména oproti starší generaci. Ano, i tento nový Trail 429 jede krásně, navíc čím víc se snažíte, tím lépe jeho zadní stavba, či celý rám reagují. Pravdou je i to, že s daným vybavením vás rád bez zásadní dřiny vyveze na kopec, nebude vás ale nutit ke spurtu k vrcholu, spíš poradí ušetřit síly pomocí plynulého tempa a zužitkovat je naplno pro cesty dolů! 

Kdo by chtěl více sportovní variantu, ten má možnost vybrat si sestavu „Race“ s menším tlumičem (Fox Float DPS, nebo i Live Valve), s menší vidlicí (Fox 34, 130 mm) a třeba i s jiným obutím (Maxxis Dissector 2,4“). Pak to bude hnedle jiná štika! Takhle je Trail 429 postavený více na pohodu a více na rychlou techniku a agresivní trailování!

Čas od času se člověk musí podívat na tuto samolepku, aby si připomněl: „Kolik že to vlastně chodí?“
U Pivotu již tradiční kvalitní porty usměrňující kabeláž vstupující do rámu.
Asi netřeba připomínat, že DW-link je patentovaný systém, který Pivot, a další značky, používají díky licenci od jeho tvůrce – Dave Weagle.

Fox Float X – Nová generace!

Pravdou je zároveň i to, že se zde použitý zbrusu nový tlumič Fox Float X více houpe – to ale není chyba rámu! On je prostě jen hodně otevřený a extra citlivý na podněty terénu, ale též na pohyby jezdce. Částečně jej lze zkrotit i za jízdy přístupným kolečkem pomalé komprese, nebo přiškrtit „stoupací páčkou“. I já se zprvu docela slušně houpal, na čas jsem tlumič přivřel, nakonec jsem si ale našel svůj rytmus a užíval si jeho plně otevřená stavidla!

Zároveň bych rád doplnil možné vysvětlení k opakovanému konstatování, kdy jsme se nejen my dva s Honzou, ale i řada světových testerů shodli na pocitu, jako by to vzadu chodilo o dost víc, než jen tabulkových 120 mm.

Dle mého má na tomto jevu podíl jak vysoká aktivita tlumiče samotného, tak rovněž fakt, že je zde krok zadní stavby hodně lineární. Díky tomu totiž aktivně využívá, řekněme, 90-95 % svojí kapacity. Na konci si přitom nechává sice menší, zato však poctivě střeženou rezervu. Proto si můžete užívat zdánlivě hluboký krok, který ale nenaráží na dno svých faktických (metrických) možností! Nikde přitom nemáte pocit nedostatku opory a propadu v kompresích. Prostě odladěné téměř k dokonalosti!!!

Nejnovější generace tlumiče Fox Float X šla cestou určitého zjednodušení a snadné dostupnosti ovládacích prvků.
Kolečko komprese i odskoku je nově doplněno o číselné stupnice, z nichž lze snadno odečíst aktuální nastavení.
Na levé straně se nachází drobná páčka aktivující výjezdový mód. Pokud si ale zvyknete na projev tlumiče, není na kole s DW-linkem skoro potřeba.

reklama

KOMPONENTY – galerie

Poslední generaci vidlic Fox 36 poznáte především díky plynulému oblouku spojovacího můstku.
Možností ovládání je díky tlumení FIT GRIP2 celá řada. Klasicky dvě úrovně komprese…
A také dvě úrovně odskoku – LSR a HSR. Doporučené hodnoty jsou naštěstí v tabulce.
Brdzy Shimano XT jsou kvalitní a výkonné. Já s nimi měl, opět, menší morální problém, Honza s nimi byl ale maximálně spokojený.
Své jistě udělalo i „vylepšení“ v podobě disků Galfer. V dalším kroku bych ještě vyměnil desky Shimano rovněž za galferácké!
Až nečekaně luxusní přehazovačka Shimano XTR!!!
V záplavě Shimana, zejména poslední dobou, byly kliky Race Face příjemným zpestřením. Ještě jsem je myslím nepotkal s hliníkovým převodníkem?!
Shimano s oblibou využívá na svoje kazety různé materiály, některé jsou navíc i barevně rozlišené, což se vám líbit může i nemusí.
Svého času bylo běžné obouvat Maxxis Minion DHR II na předek. On to vlastně není špatný nápad, jelikož DHR II funguje skvěle nejen jako záběrová guma, ale i jako vodící.
Vzadu byl v tomto případě Maxxis Dissector, což je příjemně všestranný vzorek nabízející dobrý poměr mezi záběrem a svižným odvalováním.
Mezi vícero komponenty Chromag se slušně vyjímal představec 9point8, který se mi, díky svému industriálnímu designu, hodně líbil!
Představec 9point8 Stout je robustní a zároveň i dost otevřený.
Značka 9point8 ale proslula zejména díky svým mimořádně kvalitním teleskopickým sedlovkám s vysokou spolehlivostí a dlouhou životností.
Rozhodně příjemným doplňkem je tato ovládací páčka, kterou pro 9point8 vyrábí jiná společnost – Wolftooth. Najdete vlka?
Když jsem tuto páčku rozdělal (při změně polohy), zaujalo mě, jak je poskládaná, a že jí pohromadě drží pouze jeden centrální šroub.

Pivot Trail 429 – závěr

Nevím proč, ale už mám zase cukání porovnávat nový Pivot Trail 429 s tím starším, ač to jsou obě vlastně dost jiná kola! Ano, mají stejné jméno, stejných 120 mm kroku zadní stavby, ale… To je víceméně vše! Nový Pivot Trail 429 je prostě „Iné kafe!“ Nebo dokonce jiný kafemlejnek! Jsem přitom nadšený z toho, že moje původní nemalá očekávání byla bezezbytku naplněna, nebo spíš ještě překročena!

Když jsem si navíc hrál s možnostmi úpravy geometrie, došel jsem k poznání, že Pivot Trail 429 nabízí dvě zajímavě odlišné tváře. V případě druhého stylu osazení (Race) by se toto pravidlo ještě násobilo. Na jedné straně totiž dokáže být velice příjemným a nenápadně neutrálním trail-bikem vhodným pro běžné pěšiny v městském lesoparku za barákem. Kolo, co dobře jede, s přehledem stoupá a s jistotou klesá. Ale dech vám nejspíš tak úplně nevyrazí.

Když ale v ten správný čas a na správném místě přehodíte Flip-chipy, najednou jako by se přehodila výhybka zábavy a jízdního charismatu na zcela novou úroveň! V lehčím a středně náročném terénu se režimy „Low“ a „Lower“ pocitově tolik neliší, s nižší pozicí v těžším terénu ale nepřestanete dlouho žasnout nad tím, co vše a s jakou jistotou, plavností a hravostí zvládne „lehký trail-bike“ s pouhými 120 mm!

Toto je asi největší překvapení Trailu 429 nové generace, ač to samozřejmě není jen o nastavení a odladění zadního odpružení. Je toho zde totiž mnohem víc. Krásně pevný karbonový rám, vysoká efektivita DW-linku, který je tím stabilnější, čím víc bušíte do pedálů, a navrch přihoďme geometrii, jež přeskočila svého předchůdce o dobré dva světelné roky!

Pivot Trail 429 není zdaleka jediný mimořádně schopný trail-bike s enduro růžky ukrytými pod bujnou čertovskou kšticí, nedokážu nepřipomenout dříve v tomto roce testované Norco Optic, je ale rozhodně kolem, které byste si měli zapamatovat! Navíc, pokud vám tato moderní cesta agresivních trail-biků sedí, pak by měl být Pivot Trail 429 pevně ukotven na vašem Wish-Listu!

Myslím, že se právě díky těmto a podobným strojům postupně definují pravidla nového trendu, který snad bude mít řadu dalších vydařených následovníků.

Text a foto: Štěpán Hájíček | Na hodnocení se podílel Jan Eisler

Pivot Trail 429 – základní údaje

Cena: od 169 900 Kč (základní sestava „Race XT“)
Cena rámu: od 115 900 Kč (včetně karbonových klik)
Kola: 29“
Zdvihy: 140/120 mm (Enduro) | 130/120 mm (Race)
Hmotnost: 13,68 kg (vel. L, bez pedálů)
Kokpit (řídítka/představec): 780/40 mm (*specifické u testovaného kusu)
Sedlovka (zdvih): 170 mm (*specifické u testovaného kusu)

Více informací: pivotcycles.com
České zastoupení (ceny a dostupnost): protocycles.cz

PLUS

  • Příjemně neutrální posed vhodný pro jisté ovládání i efektivní šlapání po rovině i do kopců.
  • Krásně tuhý a efektivní rám. Použité osazení sice z tohoto kola nedělá vyslovenou raketu, zároveň je ale znát, že čím víc se opíráte do pedálů, tím lépe se přenáší vaše energie na zadní kolo.
  • Značná všestrannost tohoto kola – nabízí se dvě různé sestavy (Race – 130 mm vidlice & Enduro – 140 mm vidlice), navrch je zde možnost hrát si s geometrií – dohromady se tak lze dobrat až ke čtyřem různým charakterům.
  • Mně se líbila použitá Enduro verze a bavily mě obě polohy Flip-chipu. V „Low“ se mi krásně jezdilo v lesích za barákem, poloha „Lower“ byla skvělá pro místa s náročnějším terénem a pro agresivnější styl jízdy.
  • Mnohokrát v textu vychvalovaná zadní stavba s tlumičem Fox Float X – je krásně citlivá a mimořádně akční, až člověk snadno zapomene na hodnotu zdvihu „jen“ 120 mm!
  • Zadní stavba je značně lineární, zároveň si ale drží praktickou finální rezervu na samotném konci kroku, proto se není třeba bát, že jí na první ostré hraně „prostřelíte nadoraz!“
  • Velice příjemná byla také vidlice Fox 36 Factory s patronou GRIP2 a s extra širokými možnostmi nastavení.
  • Již dlouho jsem neměl tu čest se sedlovkou 9point8 Fall Line a opět jí musím vyseknout hlubokou poklonu za jemný, přesný a bezproblémový chod.

MÍNUS

  • Hledejte zápory na takovémto kole! Mám mu vytýkat, že není až tak dramaticky rychlé jako jeho předchůdce? Vždyť to je zde hlavně o výbavě… Stačilo by zvolit jednu z variant Race a budeme se bavit hnedle jinak!
  • Jestli „musím“ najít nějaký nedostatek, pak je to trochu nepraktické řešení Flip-chipů. Kdyby místo jejich kulatého usazení bylo použité oválné, tak to asi nebude tak dobře vypadat, ale zase by se s tím lépe pracovalo. Na druhou stranu, jak často měníte geometrii?!
  • V konečném důsledku si lze stěžovat jen na to, že tohle kolo není součástí mojí garáže, případně, že jej nemůžu nadělit Honzovi pod stromeček!!! 🤣😎
Pivot Trail 429 – geometrie „Low“
Pivot Trail 429 – geometrie „Lower“