reklama

reklama

NORCO – Tři nové platformy eMTB, až 900 Wh!!! (tech news)

Kanadské Norco má poslední dobou slušně našlápnuto! Letos představilo novou firemní identitu, v mnohém revoluční inovaci v řade Range a nyní… Nyní odhaluje hned tři nové eMTB platformy, respektive v terminologii Norco, stroje třídy VLT – Norco Range VLT, Sight TVL a Fluid VLT. Navrch s možností vybrat si baterii s kapacitou 540 až 900 Wh!!!

V běžném světě Norco jsou stroje z řad Range (nová podoba MY2022), Sight (moje osobní kolo) a Fluid FS (test 2/2020) každý dost svérázný, každý trochu jiný, tedy často i s odlišnou konstrukcí, nejen rozdílné svým zaměřením. Jenže v elektrickém světě Norco VLT tato pravidla tak úplně neplatí. Nebo spíše přestávají platit, jelikož jsme nyní svědky zásadní obměny, určité unifikace, ale také výrazného rozšíření elektro-kolekce Norco VLT. Tedy zejména plně odpružené rodinky.

Startovací tlačítko nahoře na rámu a klasické ovládací prvky systému Shimano STePS.

Tři bratři!

Věc se má tak, že Norco vytvořilo jednu univerzální platformu, nebo spíše konstrukční šablonu, na jejímž základě je schopné postavit tři samostatné modelové řady – Range VLT, Sight VLT a Fluid VLT. Tedy kola s odlišným zaměřením a se zdvihem 170, 150, respektive 130 mm zadní stavby. U všech třech je přítomná stejná základní silueta a identická základní konstrukční filosofie.

Dle toho, co lze vysledovat z fotek, bych si troufnul odhadnout, že tyto tři samostatné řady sdílí i řadu jednotlivých konstrukčních prvků, jako jsou ložiska, horní vahadla, uložení motoru a baterie, možná i části zadní stavby… Jsou to zkrátka všechno blízcí příbuzní, nebo ještě lépe pokrevní bratři!

Co je přitom odlišuje je pochopitelně zmiňovaný zdvih, geometrie, výbava či zaměření, které odpovídá tomu, kam míří standardní „nemotorizované“ modely – Range (enduro), Sight (all-mountai), Fluid (trail).

Norco Sight VLT

Otoč motor a vysuň baterku!

Další z rysů, které sdílí všechny tři řady, je specifické uložení motoru a baterie, kdy by nás v první řadě neměla překvapit volba jednotky Shimano EP8 – krásně lehký, malý, výkonný a skvěle nastavitelný motor! Co je zde ale jinak, je jeho výrazné natočení směrem vzhůru, díky čemuž bylo možné kupříkladu optimalizovat polohu čepů zadní stavby, primárně se ale touto úpravou otevřela cesta k „chytrému“ a praktickému uložení akumulátoru.

Nebudeme si nic nalhávat, s myšlenkou otočit motor přední stranou vzhůru, zepředu na něj „nalepit“ nepřerušenou spodní rámovou trubku a do ní poté nasouvat akumulátor otvorem ze spodní strany, nepřišlo Norco rozhodně jako první!

Prvenství v tomto směru patří, pokud vím, značce Specialized (motory Brose). Obdobnou cestou se před časem vydal třeba i Whyte (např. náš test Whyte E-160) nebo také Ghost a Lapierre (motory Bosch | představení Ghost HybRide ASX). Norco je tak, dost možná, minimálně první v tom, že tuto konstrukční vychytávku kombinuje s pohonem Shimano!

Motor Shimano EP8 je vcelku zřetelně otočený přední stranou vzhůru, což má v textu popisované výhody, ale rovněž to přispívá k vyšší světlé výšce rámu!

Proč, řekni proč?

Celá tato „vykutálená konstrukce“ má přitom hned několik důvodů, několik zásadních výhod. O lepší pozici čepů zadní stavby již byla řeč výše. Nezanedbatelným přínosem je rovněž snížení celkového těžiště a jeho výraznější soustředění do centra rámu. To je, mimochodem, hlavní důvod konstrukce Whytů řady E.

Norco navrch přihodilo možnost velice snadno, několika rychlými pohyby, vytáhnout akumulátor z rámu (potřebný přípravek, či klíč by měl být přímo na/v kole), podobně jako možnost vybrat si, jak velkou baterku chcete zrovna použít!

Samotná možnost rychlé „extrakce“ akumulátoru se hodí už jen v případě, když jej chcete nabíjet mimo kolo – např. bike je ve sklepě a zásuvka v bytě. Podobně, chcete-li jednoduše vyměnit prázdnou baterku za plnou, nebo pokud se potřebujete zbavit akumulátoru třeba v případě převozu autem.

V určitých evropských zemích totiž platí, alespoň jsem to někde slyšel, že nesmíte mít v autě elektrokolo s instalovaným akumulátorem! Ten by měl být mimo rám a uložený někde zvlášť!

Norco Range VLT

Kapacita na přání (540 až 900 Wh)

Třetí zásadní výhodou, která je či bude s největší pravděpodobností na čas výsadou pouze strojů Norco VLT, je možnost vybrat si jeden ze třech dostupných akumulátorů a individuálně se rozhodnout, zda je pro vás důležitější nižší hmotnost, případně výhodnější cena, nebo zda je ze všeho nejpodstatnější maximální kapacita!!!

Je-li přitom řeč o kapacitě, Norco nabídne hned tři možné akumulátory, které se budou kupovat samostatně – nebudou součástí kola. Tento postup ale není myšlen jako „nekalý“ marketingový či obchodní trik, (dívali jste se někdy na ceníky e-kol MTF?), ale jako cesta umožňující zákazníkovi zvolit si svou optimální konfiguraci.

Kolik se tedy nabízí? Není to vůbec málo. Základem je akumulátor s kapacitou 530 Wh a druhý bude kousek s hodnotou 720 Wh – rozměrově a hmotnostně podobný jako předchůdce s kapacitou 630 Wh. Na úplném vrcholu pak najdeme aktuálně nejvýkonnější akumulátor na trhu!!! Skládá se z 21 700 Li-Ion článků a nabídne konečnou kapacitu ultimátních 900 Wh!!! Jaké jsou přitom rozdíly v hmotnosti a ceně u těchto zdrojů energie ukazuje následující přehled:

Akumulátory Norco VLT – hmotnosti
540 Wh = 3 190 g
720 Wh = 3 880 g (*stejná jako u předchozí generace s kapacitou 630 Wh)
900 Wh = 4 570 g

Akumulátory Norco VLT – ceny (CAD/USD)
540 Wh – 999 CAD / 749 USD
720 Wh – 1 299 CAD / 999 USD
900 Wh – 1 599 CAD / 1199 USD

Kolik to ujede?

Pro představu, při reálném testu v případě trénovaného jezdce bylo dosaženo následujících údajů o dojezdu a stoupání. Podmínky byly „optimalizovány“ tím, že se jelo na režim Eco a hodně toho „odtahal“ samotný atlet, ale porovnání je to i tak zajímavé:

540 Wh – převýšení 2 100 m, vzdálenost 38 km
720 Wh – převýšení 2 800 m, vzdálenost 50 km
900 Wh – převýšení 3 500 m, vzdálenost 63 km

Tyto hodnoty by sice měly odrážet reálné údaje z reálného terénu, ale… Když si dělám podobné testy „sám na sobě“, nebo spíš na testovaných elektrokolech, tak obvykle jezdím na střední režim dopomoci a dosahuji trochu jiných hodnot. Modelově s akumulátory o kapacitě 630 Wh jsem schopen za den nastoupat (na jedno nabití) 1 400 až 1 500 výškových metrů. Zmíněné platí, s menšími rozdíly, jak pro motory Bosch Performace CX (4 gen.) tak i Shimano EP8.

Každopádně oproti dnešnímu nejčastějšímu vrcholu v nabídce konkurenčních značek, oněch modelových 630 Wh, představuje „devítistovka“ skutečně výrazný nárůst potenciálního dojezdu. Tady si myslím, že by člověku nejspíš mnohokrát dříve odešly ruce, alespoň při poctivém bikování nahoru a dolů, než samotný zdroj energie! Klobouk dolů.

*Norco nepoužívá originální akumulátory Shimano, ale kousky od jiného, Shimanem schváleného dodavatele.

Norco Range VLT

Norco Range VLT, Sight VLT, Fluid VLT

Obecných informací snad máte již dostatek, co bychom si nyní řekli k samotným modelovým řadám? Kupříkladu můžeme zmínit, že varianty Norco Range VLT a Sight VLT nabídnou každá čtyři samostatné modely, vždy dva na hliníku a dva na karbonu. Norco Fluid VLT, jako „vstupní řada“, bude preferovat pouze hliníkové slitiny, a proto bude čítat jen dva modely.

Všechny tyto stroje jsou čisté devětadvacítky, a to ve všech velikostech od S po XL. Základní rozdělení a nejdůležitější parametry shrneme v přehledu níže. Nyní si můžeme říct například, že Norco Range VLT bude využívat vidlice Fox 38 nebo RockShox ZEB a čistě pružinové tlumiče. Norco Sight VLT vsadí na Foxky 36 a RockShox Lyrik s tlumiči na vzduchu. A konečně Norco Fluid VLT se spokojí s ekonomickými vidlicemi RockShox 35. V případě tlumičů zde bude buď RockShox Select R, případně X-Fusion O2 Pro R.

Více informací ne webu: Norco.com

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Norco

Norco Sight VLT

Norco Range VLT (Alu / Carbon | 2+2 modely)

Určení: Enduro / Big Mountain
Materiál rámu: Karbonový rám a karbonové vzpěry + hliníková zadní vidlice / Aluminium
Velikost kol: 29“
Zdvih (P/Z): 180/170 mm
Pláště: 2,5“ (DD, TR)

Norco Range VLT C1 (2022)

Norco Sight VLT (Alu / Carbon | 2+2 modely)

Určení: All-Mountain
Materiál rámu: Karbonový rám a karbonové vzpěry + hliníková zadní vidlice / Aluminium
Velikost kol: 29“Zdvih (P/Z): 160/150 mm
Pláště: 2,5“/2,4“ (DD, TR)

Norco Sight VLT A2 (2022)

Norco Fluid VLT (Alu | 2 modely)

Určení: Trail
Materiál rámu: Aluminium
Velikost kol: 29“
Zdvih (P/Z): 140/130 mm
Pláště: 2,4“ (EXO+, TR)

Norco Fluid VLT A2 (2022)