reklama

reklama

Shimano EP8 – Menší tělem, větší svými možnostmi! (TEST)

Japonské Shimano není zrovna výrobcem, který by na trh hrnul novinky podobně, jako když jarní tání kutálí do údolí balvany vymletými koryty řek, spíš si vše několikrát ověří, než se do něčeho pustí naplno. Podobné to bylo i s novou generací motorů EP8, které se dočkaly oficiální premiéry v září minulého roku (2020).

Na obhajobu Shimana bych ale rád řekl, že kupříkladu na novou generaci motorů Bosch Performance CX (aktuálně 4. generace), jsme čekali mnoho dlouhých let a dočkali jsme se také teprve nedávno. Navíc Shimano a jeho motory STePS E8000 nebo mladší E7000 byly a jsou stále dobré, příjemně kompaktní, výkonné, zkrátka plně použitelné i dnes, kdy zastarávají spíše morálně než fakticky.

„Inovate or die!“

Ale znáte to nejspíš sami – tlak na neustálé inovace snad ve všech oborech lidského konání je zkrátka neúprosný. Ostatně už před mnoha lety jsem měl na svém osobním kole Specialized Stumpjumper FSR samolepku s heslem znějícím: „Inovate or die!“ Tedy – Inovuj nebo zemři!

Shimano tedy inovovalo, jako základ vzalo své již existující motory STePS E8000, zapracovalo na jejich vnitřních systémech, zmenšilo mechanické části, snížilo vnitřní odpory, použilo lehčí hořčíkové tělo a… Výsledkem je úspora 300 g a zmenšení objemu o 10 % (oproti E8000). Přitom se ale podařilo zvýšit točivý moment na 85 Nm (E8000 – 70 Nm) nebo snížit již zmíněné vnitřní odpory o 36 %!

Toto vše a řadu dalších informací jste si již mohli přečíst v září minulého roku v rámci prvního oficiálního představení novinky Shimano EP8, dnes se tedy již nemusíme opakovat, stačí připomenout ona výše zmíněná nejpodstatnější data a obratem se vrhnout na první praktické dojmy.

Jednotka Shimano STePS E7000 na kole Rock Machine Blizz INT2 e50-29 (2/2020)
Novinka Shimano EP8 – Rock Machine Blizzard INT e90-297 RZ

Shimano EP8 a Rock Machine Blizzard INT e90-297 RZ

Vcelku dost informací o nových motorech Shimano EP8 jsem měl již koncem minulého léta, tehdy jsem viděl i pár vzorků, nákresy, ukázky nové aplikace atd. Vše ale bylo jen teoretické. Od té doby jsem čekal na příležitost prvního osobního setkání a reálné prověrky v terénu.

Dočkal jsem se zkraje tohoto roku, kdy mi domů dorazil Rock Machine Blizzard INT e90-297 RZ, jehož test jste si mohli před nedávnem přečíst na našem webu. V tomto hodnocení jsem přitom záměrně vynechal část týkající se pohonu Shimano EP8, jelikož jsem se této více než zajímavé novince chtěl věnovat podrobněji a samostatně.

Elektrický Blizzard je přitom dost divokou mašinou, která kupříkladu nový, posílený krouťák pohonu Shimano EP8, rozhodně dokáže zužitkovat, stejně tak se mi ale již na pohled líbilo, jak byl tento motor maličký, jak s rámem, oproti mnoha jiným eBikům, hezky splýval.

Rock Machine Blizzard INT e90-297 RZ

reklama

„Customize od die!“

Když se tak zamýšlím nad tím, z kterého konce začít tento příběh rozmotávat, nedokážu se nejspíš odrazit od ničeho jiného, než jaké jsou možnosti individualizace této nové jednotky prostřednictvím zásadně překopané aplikace E-Tube Project. Když jsem se totiž na Blizzarda INT poprvé posadil a rozjel se, přišlo mi, že je nový motor až moc divoký, až moc se snaží a já skoro nemám prostor pracovat s kolem samotným, jak mě pohon neustále tlačí vpřed!

Proto jsem po pár stovkách metrů zastavil, vytáhl telefon, nalistoval již dříve používanou aplikaci E-Tube a začal ladit. Z prezentací a dalších materiálů vím, že lze u nové jednotky odladit režimy ECO, TRAIL a BOOST a to samostatně pro „Profil 1“ a pro „Profil 2“, aby bylo možné přepínat kupříkladu mezi pomyslným režimem „Hory“ a „Město“, nebo „Táta“ a „Máma“.

Zrovna v tomto se teď ale nechci detailně vrat, ono to vyplyne dále z kontextu. Můj postup byl totiž takový, že jsem u Profilu 2 stáhl posuvníky výkonu na poměrně nízké hodnoty a udělal si z něj takovou dojezdovou variantu. Poté jsem přepnul na Profil 1* a s ním si opakovaně hrál, až jsem dosáhl kýženého výsledku.

*Přepínání se provádí přímo na ovládací jednotce pohonu na kole, na displeji ale bohužel nikde není zobrazená informace, zda máte zrovna aktivovaný Profil 1, či 2.

Spíše symbolické slabší nastavení Profilu 2
Základní menu aplikace Shimano E-Tube Project

S čím vším lze pohnout…

…a o co vše lze u jednotlivých režimů vlastně nastavit? U každého jsou tři posuvníky, obvykle s vyznačenou doporučenou minimální a maximální hodnotou pro daný režim. Nemusíme přitom do puntíku analyzovat, co který posuvník dělá, ono je to vlastně docela logické a intuitivní.

První „šoupátko“ by mělo být nastavením celkového charakteru pohonu (ekonomický – silný), v druhém lze přesně volit maximální točivý moment (20-85 Nm), u třetího si hrajete s rychlostí náběhu síly (jemný – rychlý). Zajímavé je, aby to celé dávalo určitou logiku, že vás třeba režim ECO nepustí do nejvyšších hodnot, a naopak BOOST zase zavírá dveře k nejnižším parametrům. Naopak střední TRAIL lze ladit zcela libovolně, takříkajíc „od A do Z“!

Díky kompaktním rozměrům se nestává příliš často, že byste si škrtli „břichem“.

Zapomeň na jména, sleduj barvy!

Postup mého hledání ideálního nastavení nebyl vysloveně přímočarý. Nejprve jsem zkoušel předchozími uživateli definované režimy, pak si s tím trochu hrál, zkoumal, co se jak chová, jaký projev se mi kde líbí a pak to chvíli zpracovával v hlavě. Moje předposlední nastavení bylo takové, že jsem měl vcelku slabý režim ECO, příjemně ostrý TRAIL a „nesmyslně“ nabušený BOOST.

V tomto módu se mi v prudších výjezdech líbilo, jak to zabírá na TRAIL, avšak v sekcích, kde jsem potřeboval s kolem více pracovat, detailněji si hrát s výkonem, to bylo prostě moc silné. Přepnul jsem tedy na ECO, ale to bylo najedou zase moc slabé… A pak mi to konečně došlo!!!

„Proč se nemůžu zbavit pocitu, že se jednotlivé režimy musí tvářit tak, jak jsou pojmenované, vždyť na tom vůbec nezáleží, navíc zde mám k dispozici ony dva profily?!“ Toto uvědomění bylo klíčové, chvíli na to jsem znovu sáhl po telefonu s aplikací E-Tube, podíval se na hodnoty nastavené u režimů, jak se mi líbily předtím, a vše trochu posunul a přeskládal.

Abych byl konkrétnější. Režim ECO jsem výrazně posílil, aby měl parametry jako chvíli předtím TRAIL, druhou možnost (TRAIL) jsem posunul výkonově o kousek výš a BOOST jsem nechal jako záložní „vyprošťovák“ v plné palbě!

Moje osobní nastavení v Profilu 1

Požadavky a výstupy

Můj cíl byl jasný a už jsem ho vlastně výše z větší části zmínil. Došel jsem k tomu, že chci mít ECO v příjemné trailové podobě, aby měl elektrický asistent dost síly, ale aby nebyl jeho záběr a nástup jeho síly zbytečně agresivní. Tento režim jsem cílil a následně využíval na místech, kde bylo potřeba si s kolem hrát a mít dokonalou kontrolu nad tím, kdy a jak motor zabírá a kdy nikoliv.

Druhá pozice – TRAIL – byla nastavena o poznání jinak. Tady to bylo, při mém odladění, výrazně ostřejší, reakce motoru znatelně rychlejší, výkon i točivý moment takové více neodbytné. Skvělé, či ideální do míst, kde se jede plynule vzhůru, kde chcete sílu, výkon a plnou podporu svého motoru.

No a BOOST? Ten jsem zapínal skutečně jen výjimečně a vlastně jen proto, abych ho někdy zkusil. Jinak řečeno, když dáte vše naplno, je motor Shimano EP8 až nesmyslně ostrý, extra rychle nastupuje a jeho výkon je skoro až nepříjemně… Jak to pojmenovat? Takový všudypřítomný! Navíc třeba řazení v tomto režimu je už hodně, hodně surové! Ale při určitých příležitostech své uplatnění nejspíš také najde.

Ovládací tlačítka na levé straně řídítek.
Dnes již vlastně tradiční barevný kontrolní displej u představce.

reklama

Shimano STePS včera a dnes?

Zatím jsme toho napovídali poměrně hodně ve víceméně teoretické rovině, jaký je ale pohon Shimano EP8 v praxi? Jak se chová? Jaký je jeho charakter? Kdy pomáhá a kdy ne? Kdy jeho výkon případně překáží? Jdeme na to:

V první řadě bych asi prohlásil, že i EP8 je stále Shimano! Tedy, že se základ jeho fungování diametrálně nezměnil. Co to znamená je prosté, podobně jako starší jednotky E8000 a E7000 je také u motoru EP8 znatelná preference vyšší kadence, tedy rychlejších otáček klik.

Když jsem to zkoušel studovat v terénu dle měřiče otáček přímo na kontrolním displeji, bylo znát, že se EP8 „začíná sbírat“ někde na úrovni 75 otáček za minutu (otáčky klik), slušný výkon dává již na 80 otáčkách a naplno jede od kadence 85 výš. Toto je třeba docela podstatný rozdíl proti motorům Bosch 4. generace (více popsáno třeba v testu Whyte E-180) nebo Giant SnycDrive Pro (poslední test Giant Trance X E+ Pro 2).

Bosch Performance CX (4. gen).
Whyte E-160 S (2021)
Giant SyncDrive Pro
GIANT Trance X E+ Pro 2 (2021)

Kadence je klíč! Dnes již ale méně než dříve…

Abych ale tímto konstatováním celou novou jednotku Shimano EP8 šmahem neshodil… Pokud znáte starší jednotky Shimano (E8000 apod.), jistě dobře víte, že právě kadence byla klíček k tomu udržet dostatečný výkon. Jakmile člověk povolil, zvolnil a přestal tolik kmitat nohama, padl poměrně rychle i výkon motoru a kupříkladu klíčový moment uprostřed technického výjezdu mohl být v tu ránu ztracen.

Tak tomu bylo „včera“. Zato „dnes“, s EP8, je situace o něco jiná a uživatelsky rozhodně přívětivější. Je to hlavně o pocitech, ale ty jsou přeci na kole dost důležité, že?! Pravda je taková, že se nové Shimano EP8 naučilo lépe pracovat s výkonem a svým točivým momentem, který již není až tak pevně svázaný s výše zmíněnou vysokou kadencí, ač je její preference stále patrná.

Možná více lidsky řečeno – dnes u EP8 tolik nevadí, necháte-li si pod kopcem trochu těžší převod, nebo když nestačíte v rozhodující chvíli ideálně přeřadit. Nový motor Shimano EP8 vám podstatně lépe (oproti předchůdcům) pomůže dostat se z oné kritické situace. Sice musíte na začátku silněji zabrat, ale motor vás v tom rozhodně nenechá. Konkrétně vás rád popostrčí, abyste se záhy dostali k oněm ideálním otáčkám, ke kadenci 80 a víc, a mohli to napálit zase hezky naplno a neztratili „momentum“, jak s oblibou říká Rasťo Chvala.

Shimano EP8
Rock Machine Blizzard INT e90-297 RZ (2021)

Hraju si s tebou, hraj si se mnou!

Jedna z posledních kapitol týkající se praktických postřehů může být zaměřena na projev motoru ve specifických, technicky náročných situacích. Dost jsem se tohoto tématu vlastně již dotýkal při popisu jednotlivých režimů a mého individuálního ladění, každopádně jistě víte, že opakování je matka moudrosti a kdo by nevěděl, tak i otcem sériové výroby! 😁

V místech, kde šlo hodně do tuhého, typicky strmější výjezdy s různými překážkami, třeba s terénními schody nebo s kládou padlou přes cestu, kde bylo třeba postupovat místy až trialovým stylem, jsem záměrně přepínal na ECO. Díky tomu motor začal reagovat hezky přirozeně, citlivě, bez zbytečné agrese, bez zbytečných výkyvů.

Chtělo to i tak trochu zvyku, ale po chvíli jsem dokázal správně dávkovat výkon tak, jak bylo za dané situace potřeba. Díky tomu jsem, při dostatečném soustředění, pokořil všechny technické pasáže, které jsem pokořit chtěl.

Podmínky testu byly někdy vysloveně dobrodružné!

Shimano a ti druzí…

Přiznám se, že v takových místech bych dnes stále více věřil Boschi, nebo se na něj obrátil přednostně, po něm bych volil Giant SyncDrive a Shimano by bylo až třetí na mém seznamu. Jak ale bylo Shimano ještě nedávno výrazněji „odskočené“ od dvou výše uvedených konkurentů, alespoň v této specifické disciplíně, tak dnes je za nimi přilepené v těsném závěsu. Stačí si proto na něj jen chvíli zvyknout, nastavit si jej, dobře zvolit předem odladěný režim, a pak to jde také a není to žádný boj.

Kdybych totiž v takovém místě použil „svůj TRAIL“, pak bych to buď musel rvát v tempu odspodu až nahoru, nebo by se mohlo stát, že mě to někde moc posune dopředu, někde se nechtíc protočí zadní kolo, nebo se nestačím srovnat před další překážkou a seknu se o ni předním kolem!

Na druhé straně hmotnost a rozměry, s jakými dnes vyrukovalo Shimano EP8, jsou něčím, v čem se jeho nejbližší konkurenti mají dost co inspirovat. Ale tak už to prostě chodí, někdo je lepší v tom, druhý v onom a na nás je, abychom si vybrali, co je pro nás osobně důležitější či výhodnější.

Lepší podmínky by přinesly lepší výdrž

Na samotný závěr našeho dnešního povídání jsem si nechal ohlédnutí nad schopností nového motoru hospodařit s kapacitou baterie ovlivňující u eBiků tolik poptávaný, ale zároveň obvykle tak málo vypovídající dojezd. Kdo čte BikeAndRide.cz pravidelně, ten nejspíš ví, že já se moc nedívám na dojezd v kilometrech, více mě zajímá, kolik výškových metrů se mi podaří nastoupat na jednu baterku.

Shimano EP8 na Blizzardu INT e90-297 to ale mělo tentokrát dost těžké. Podmínky v době testu byly vskutku extrémní. Nejdřív strašné bláto, potom sníh, silný mráz a později přechod mezi sněhem a blátem. Venkovní teploty nic moc, podmínky pro ekonomickou jízdu do kopců také „na levačku“.

O trochu méně podstatné je konstatování, že zrovna na Blizzardu byl motor EP8 spárován s akumulátorem Darfon s kapacitou 630 Wh. Tedy nikoliv s originálem Shimano, ale to by zase tak velkou roli hrát nemělo. Kapacita je kapacita!

Akumulátor Darfon 630 Wh.

Síly vyrovnány!

Abychom se dobrali k něčemu konkrétnímu… Po většinu testu, kdy silně mrzlo, mizela kapacita akumulátoru docela rychle, až jsem o celém systému začal lehce pochybovat. Ke konci jsme ale měli štěstí na jeden trochu teplejší den, načež se situace hnedle změnila.

Tento konkrétní den sice nepřinesl žádný rekord, i tak jsme se dostali na slušná čísla. Když jsem vše zpětně hodnotil, zjistil jsem, že jsem s Blizzardem INT e90-297 s motorem Shimano EP8 nastoupal za onen poslední den něco málo přes 1300 výškových metrů, což není vůbec špatné.

Shodou okolností to byl dost podobný údaj, jakého se mi podařilo dosáhnout o něco dříve v sedle stroje Whyte E-160, který pohání motor Bosch a který je živený akumulátorem Bosch PowerTube 625 Wh. Jeho starší a o něco mohutnější bratr se stejným motorem a stejnou baterií – Whyte E-180 – je přitom držitelem mého osobního rekordu v této disciplíně, kdy jsme se dostali (v létě) na nějakých 1600 m při jednom nabití!

*Pro srovnání je vcelku podstatná i skutečnost, že všechny tyto tři případy, které si zde popisujeme, se váží k jedné a té samé lokalitě.

Zámek jistící akumulátor v rámu.
Nabíjecí konektor Darfon na rámu.

Startovací tlačítko se oproti minulé generaci přestěhovalo přímo na rám.

Předpověď? Jednoznačně příznivá!

Jaký lze z toho všeho vyvodit závěr? Můj předpoklad je poměrně jasný. Pokud bych měl možnost jezdit s Blizzardem na stejných kopcích za lepších klimatických podmínek, při větším teple, v němž by netrpěl akumulátor, a ideálně za sucha, aby se výjezdy a přejezdy daly absolvovat s menším odporem (nebrodit se sněhem, neprotáčet kola v blátě apod.), pak pevně věřím, že bych svůj rekord z E-180 měl možnost vyrovnat, možná i překonat. Kdo ví?!

*Pro doplnění, při svém rekordu na Whyte E-180 jsem jezdil většinu dne na inteligentní režim EMTB, jen občas jsem výkon trochu stáhl. Stejně u Whyte E-160. Podobně u RM Blizzard INT s Shimanem EP8 jsem motor „ždímal“ režimem TRAIL a ECO ve svém spíše agresivnějším nastavení.

Celé to tedy ukazuje na skutečnost, že je na tom nová jednotka Shimano EP8 se spotřebou energie velice dobře. Také v tomto bodě vidím slušný posun oproti předchůdci, jelikož dle mých starších zkušeností nebylo problém „zničit“ Shimano E8000 za dvě hodiny agresivní jízdy na slabých 1000 metrech převýšení (tehdy s akumulátory 504 Wh). Dnes, i při využívání síly motoru na řekněme 80 %, mizí čárky z baterky podstatně pomaleji.

Nezbytné čidlo rychlosti a otáček zadního kola se v případě Blizzardu nachází na tradičním místě na rámu s magnetem ve výpletu kola. Dnes je již ale často k vidění integrace magnetu do kotouče zadní brzdy a ukrytí čidla pod zadní patku.

reklama

Shimano EP8 – příběh pokračuje

Poslední dobou to vypadalo, že motory Bosch začaly krutě válcovat trh s „poctivými“ eBiky, s koly kategorie eMTB. Vzpomeňme na vícero exemplářů Whyte, na kola Cannondale Habit Neo a loni koncem sezony i Moterra Neo atd. Shimano má přitom nyní v ruce novou a zatraceně povedenou zbraň, s níž se hodlá znovu naplno vrhnout do bitvy s Boschem, ale také s Giantem, s koly Specialized na jednotkách Brose, se stroji Rocky Mountain s vlastním systémem a s dalšími speciálkami.

V tomto směru musím Shimanu jednoduše fandit, jelikož mi přijde, že celý tento obor svou jednotkou EP8 posouvá zase o slušný kus vpřed. Tedy jak rozměry či hmotností, tak i silou, slušným průběhem a také širokými možnostmi osobního přizpůsobení. Jen tak dál!

Už nyní se těším, až se zase potkám s dalším kolem postaveným na tomto motoru, ať již to bude třeba nový Pivot Shuttle, Rock Machine Blizz TRL INT, nebo něco úplně jiného. Snad bude i počasí a podmínky, abych mohl znovu „vyzvat“ své oblíbené kopce a paní gravitaci a zjistit, kolik se toho dá na jedno nabití s tímto motorem nastoupat a nasjezdovat!

Text a foto: Štěpán Hájíček

PLUS

  • Rozměry a hmotnost – v tomto směru nemá, s přihlédnutím k výkonu a točivému momentu, motor Shimano EP8 na trhu příliš mnoho konkurentů.
  • Nastavitelnost! Na první pohled si člověk řekne, že zde jsou jen tři režimy, jenže… Jenže přímo na kole lze přepínat dva odlišně nastavené profily (2×3 režimy), navíc jejich jednotlivé stupně lze ladit do takové míry, jak jsem to zatím u žádného z konkurentů neviděl!
  • Je vlastně příjemné, jak odlišný projev lze motoru „udělit“ pouhou změnou na jednom z vícero posuvníků v přehledné a dobře zpracované aplikaci – už jen to je slušný posun.
  • Pohon může být jednou ostrý, až to skoro není hezké, pak stačí jedno cvaknutí a najednou je jeho projev příjemně lidský a cyklisticky přirozený.
  • Ovládání tlačítky vedle gripu s menším barevným kontrolním displejem vedle představce je asi nejpříjemnější a nejkomplexnější možností z dnes nabízených.
  • Vzhledem k podmínkám to nebylo možné dokonale ověřit, ale zdá se, že nové Shimano EP8 velice dobře hospodaří s energií.

MÍNUS

  • Teoretickou nevýhodou i této generace pohonu Shimano je až příliš velké zaměření na kadenci šlapání – výkon motoru se více řídí otáčkami klik než silou na pedálech – ale to je hodně o zvyku.
  • Jsou místa, kde je pohon Shimano EP8 až zbytečně ostrý a agresivní. U jiných systémů lze na technických sekcích mnohdy lépe pracovat s okamžitou silou motoru, každopádně rozdíl v tomto směru již není zdaleka tak velký jako ještě zhruba před rokem.
  • Ještě by se mi líbilo, kdyby bylo na kontrolním displeji zobrazené, zda se nacházíte v Profilu 1, nebo Profilu 2.