reklama

reklama

Rock Machine 2021 | Vytrvale kráčí vpřed (novinky 2021)

Domácí značku Rock Machine bedlivě sledujeme a její kola usilovně testujeme již řadu let, a nutno říci, že se její stroje s každým rokem posouvají znatelným způsobem vpřed. Výjimkou nebude ani modelový ročník 2021, jehož přípravy se kvůli nouzovému stavu na pár měsíců zbrzdily, až skoro zastavily, ale nakonec se vše zvládlo a jede se dál!

Řadu novinek Rock Machine pro rok 2021 asi již někteří znáte, jelikož zhruba v půlce července proběhla jedna fáze prezentace, které jsem se ale z organizačních a časových důvodů nemohl zúčastnit. Tradiční srpnovou akci konanou u Sečské přehrady jsem si ale ujít nechat nemohl, už jen proto, že je na tomto místě obvykle prostor projet si také pár vybraných novinek v reálném terénu.

Letos ale bylo vše trochu jinak…

Letošní prezentace začaly již v neděli, start byl až po obědě a podvečerní prostor na testování proto nebyl až takový jako jiné roky. Ono ale bylo také pekelně horko, a navíc skutečně nových kol zde bylo k odzkoušení jen maličko, proto jsem byl rád alespoň za jedno delší kolečko v sedle nové generace trailového pevňáku Rock Machine Blizz TRL na 29“ kolech. Zážitky a poznatky z jeho sedla si rozebereme v následujícím samostatném článku.

Nyní se pojďme podívat na celkový přehled nového a zajímavého v kolekci Rock Machine 2021. Pokud bych měl dopředu nastínit pár trendů, pak je to především výrazné zařazení tzv. mullet konceptu (29“ přední a 27,5“ zadní kolo) do sortimentu enduro řady Blizzard a do oblasti elektrických mašin Blizzard INT. V katalogu je poznáte podle označení 297 (doposud buď 27, nebo 29).

Zcela nový rám mají kupříkladu pevné elektrické Blizzy INT 29, lehce upravené jsou rámy u pevných karboňáků Blizz CRB, mnoho zcela nových rámů je v nižších kategoriích hardtailů – Blizz, Torrent a další. Zcela nové rámy dostaly hliníkové gravelbiky Gravelride 500 a 200, a tak by se dalo ještě chvíli pokračovat. Lepší bude podívat se na konkrétní kola a říct si k nim více pro každý jednotlivý případ.

Text a foto: Štěpán Hájíček

Začít můžeme třeba v kategorii eMTB, které jednoznačně dominuje model Rock Machine Blizzard INT e90-297 RZ se zdvihem 160/140 mm a nově s baterií DARFON, 630 Wh!
Právě zde je aplikována filosofie dvou rozdílných průměrů kol, tedy 29“ vepředu a 27,5“ vzadu. Takto si přitom Rock Machine představuje vrcholné elektrické kolo určené pro závody kategorie eMTB.
Víceméně stejnou cestou, jen s odlišnou výbavou, kráčí druhý model v této třídě – Rock Machine Blizzard INT e70-297.
Pro upřesnění, přední plášť je rozměru 29x,2,5“, zadní pak 27,5×2,6“ pro dostatečný záběr i patřičnou odolnost.
Bystré hlavičky si jistě všimly, že oba Blizzardy INT 297 jsou vybaveny pružinovými tlumiči DVO, „devadesátka“ má vyšší variantu Jade X Coil, „sedmdesátka“ využívá levnější verzi Jade R Coil s omezenými možnostmi nastavení.
Chcete-li Blizzarda čistě na 29“ kolech, pak jsou zde k dispozici varianty e50-29 (foto) a e30-29 – zdvihy 150/140 mm.
Stavitelé kol Rock Machine zjevně udělali dobrou zkušenost s odpružením DVO, proto se vidlice a tlumiče této značky nově objevují zdaleka nejen na vrcholných modelech ročníku 2021.
Jednou z hodně zajímavých a zcela čerstvých novinek je pevný stroj Blizz INT TRL e90-297 s moderní „protaženou“ geometrií a nízkým rámem. Zdvih vidlice 140 mm, úhel hlavy 64,5°.
Jak modelové označení napovídá, i zde najdeme „mullet“ koncept, tedy větší přední a menší zadní kolo (29“/27,5“ = 297).
Abyste mi věřili ohledně rozměrů plášťů – vzadu 27,5×2,6“ (WTB Trail Boss).
Vepředu WTB Vigilante 29×2,5“.
Určitou raritou elektrického segmentu je motorizovaný fatbike Rock Machine Avalanche INT e70-26, který má i svého levnějšího bratra (e50-26) bez integrované baterie.
Nyní již přepněme do světa čistě lidského pohonu, kde může být jedním z reprezentantů meziročního posunu model Blizzard 70-297, tedy opět mullet (29/27,5“) – zdvihy 160/160 mm.
Barevně, ale i komponentově zajímavě sladěný je základní model Blizzard 50-297 postavený na odpružení DVO a novém řazení Shimano Deore 1×11.
Na vrcholu této řady – mullet endura se zdvihy 160/160 mm – stojí již tradičně verze Blizzard 90-297 RZ naladěná do parádní DVO zelené.
Barevně stejný koncept najdeme i u top modelu trailové řady Blizzard TRL 90-29, která zůstává věrna čistě devětadvacítkám, zdvihově přitom nabídne 150/140 mm kroku.
Hlavně jako ukázka nových barevných kombinací může posloužit Blizzard TRL 70-29 a za ním v pozadí také nově barevně pojatý Blizzard TRL 30-29.
Když už jsme u těch barviček… Příští rok se zřejmě vrátí bílá, důkazem může být například RM Blizzard XCM 70-29 (zdvihy 130/120 mm).
Za mě asi nejzajímavější novinka v „neelektrickém segmentu“ – trailový pevňák Blizz TRL s vidlicí DVO Diamond (140 mm) – k němuž si více povíme v samostatném článku, jelikož jsem s ním strávil hodinku v okolí Sečské přehrady.
Odskočíme-li si na chvíli k levnějším hardtailům, můžeme si ukázat třeba zbrusu nové rámy u řady Rock Machine Torrent se začištěnými sváry.
Jemné přechody najdeme jak u horního konce sedlovky, tak u hlavy, díky čemuž se člověk může nechat snadno ošálit, že se jedná o karbonový rám.
Ostatně posuďte sami, zde je napojení zadních vzpěr na přední část rámu u hliníkového Torrentu….
Zde je stejná partie u karbonového bratra RM Blizz CRB!
Když už jsme u řady Blizz CRB. Krom nových barev a třeba také nového odpružení DVO (Blizz CRB 90-29) zde najdeme i lehce poupravené rámy, které nově nabízí prostor pro přesmykač, což využívá základní model Blizz CRB 20-29 s řazením 2×10 a s cenou necelých 38 000 Kč!
Na prakticky stejném rámu je postavena také dámská varianta Rock Machine Catherine CRB. Jedna s řazením 1×12, druhá se systémem 2×10.
Opět hlavně jako ukázka hry s barvami – RM Catherine CRB 20-29 s poměrně agresivní barevnou kombinací.
Tradičně silnou kategorií u značky Rock Machine jsou taktéž dětská kola, kde lze začít třeba u modelu Storm 20.
Kola jako je Blizz 27 HD LTD s 80 mm vidlicí, řazením 1×9 a hydraulickými brzdami lze zase vnímat jako jeden z vrcholů juniorské řady Rock Machine.
Vedle Blizze existuje také řada Thunder orientovaná více na hmotnost a rychlost. Zde je vrcholem verze Thunder 29 VB. Existuje ještě dražší varianta Thunder 29 HD LTD.
Jiným velice pěkným kolem pro juniory je „celopevný“ Rock Machine Thunder 27 HD LTD s hydraulickými brzdami.
Vzhledově zajímavé jsou u těchto kol také originální pevné vidlice, koncipované tak, aby se daly snadno zaměnit za odpruženou variantu, aniž by to mělo dopad na geometrii kola.
Jako jednu z ukázek oblíbených dostupných modelů Rock Machine můžeme vybrat třeba model Manhattan 70-29.
I zde se poněkud poupravily geometrie a modernizoval vzhled rámů, včetně řady pro Rock Machine charakteristických rysů.
Opětovně jako ukázku nového laku či nového barevného ztvárnění, si ukažme vrcholný model mezi štěrkolety – RM Gravelride CRB 900 (náš test modelu 2020).
Není to jen lak, co se mění. Podívejte se třeba na výbavu, kde se nově objevuje teleskopická sedlovka Shimano PRO Discover (27,2 mm) se zdvihem 70 mm.
Hledáte páčku teleskopu? Nenajdete ji! Alespoň ne samostatnou, jelikož se sedlovka ovládá levou (původně) řadící pákou Shimano GRX.
Druhý uhlíkový gravel – RM Gravelride CRB 700 – je zde také hlavně kvůli novému laku (test modelu 2020).
To samé ale rozhodně neplatí o hliníkových modelech, které se sice také barevně dost proměnily, hlavně ale dostaly zcela nové rámy s decentnějším a klasičtějším tvarem, než jak tomu bylo doposud.
Podobně jako u řady pevných MTB rámů přitom i zde najdeme začištěné sváry a jemné přechody v celé horní polovině rámu (RM Gravelride 500).
Tvarově jemná a elegantní je také oblast hlavy, za níž jsou přítomné montážní body pro uchycení praktické brašničky na drobnosti či svačinu.
Stejný rám, v jiných barvách a s „chudším“ vybavením najdeme také u základní verze RM Gravelride 200.
Zpět ještě na chvíli k elektrice… U nás nepříliš obvyklé, ve světa ale docela časté – elektrické gravel biky. Zde je levnější „cestovatelská“ verze RM Gravelride INT e500 touring s „plnou výbavou“.
Vyšší verze – RM Gravelride INT e700 Di2 – je naopak luxusně osazeným strojem pro elektrické štěrkové dobrodružství – vidlice SR Suntour Gravel (50 mm), řazení Shimano GRX Di2.
Spíše zajímavostí na okraj je nová trailová helma Rock Machine vybavená kupříkladu praktickým držáčkem na kameru či světlo.
Jednou helmou ale škála doplňků Rock Machine rozhodně nekončí!
Jako by těch vložek do bezdušových plášťů nebylo dost, že?! Každopádně Cyklomax začíná s distribucí jednoho z řady řešení na toto téma pojmenovaného Hot Dog od Roto.it
Nedivím se, pokud vám tato vložka připomíná jiné konkurenční řešení, ale tohle ať si mezi sebou vyřeší radši italští výrobci…
Jinou, docela zajímavou a vlastně dost originální možnost, jak se chránit proti defektu, reprezentuje vložka Tonnus Armour, která ale oproti většině ostatních nepracuje s bezdušovým řešením, ale s duší.
Do této vložky se totiž „nasouká“ klasická duše, vše se vloží do pláště, načež by výsledek měl být výrazně odolnější vůči defektu, ať již cestou propíchnutí třeba o trn, či cvaknutím o ráfek.
Čistě od MAX 1 vybírám na ukázku třeba kotouč v provedení s montáží Centerlock.
Což je jen jedna z mnoha a mnoha položek v nabídce této značky.
Už delší čas pokukuju také po řídítkách MAX1, že by mě zlákala karbonová verze s šířkou 820 mm na klasickém průměru 31,8 mm. V ruce byla krásně lehká!
Nyní jsme již na konci dnešní přehlídky zajímavých novinek Rock Machine 2021, kterou můžeme uzavřít obrázky dvou kol focených na denním světle – RM Blizzard 90-297 RZ.
Případně v novém laku (Gloss Dark Red) vyvedený Blizzard TRL 70-29. *Naživo nové barvy vyzní o dost jinak než na fotkách.