reklama

reklama

Rock Machine Blizz TRL 70-29 | Návykový trailový jezevčík!

V předchozím článku představujícím novinky Rock Machine roku 2021 jsem se zaujatě zmínil o novince Blizz TRL 70-29, která mě při prvním očním kontaktu skoro až uhranula! Nepřehlédnutelně dlouhý rám s výrazně položenou vidlicí, a naopak dost strmou a krátkou sedlovkou jsou jasné odpovědi značky Rock Machine na poslední trendy v tomto segmentu!

Primárním duchovním otcem tohoto „jezevčíka“ je již tradičně Jára Spěšný, alias Spaceman, kterého jsem na Seči osobně potkal, a to po dlouhých dvou letech! Mazec! Náš hovor se přitom poměrně záhy stočil k čerstvě upečenému Blizzu TRL, který tuto řadu nově rozdělí na dvě samostatné větvě.

V nabídce budou jednak modely Blizz TRL (2 kusy 70-29 a 40-29, zdvih vidlice 140/130 mm), které jdou cestou ultra moderního trailového hardtailu, druhou větví budou všestranné trailové pevňáky Blizz s novým elegantním rámem (Blizz 30-29 a 10-29, zdvih 120 mm) postavené co by levnější hliníková obdoba úspěšných modelů Blizz CRB.

Zpět ale k našemu objektu zájmu, s kterým si Jára ve své vývojové laboratoři hrál již nějaký čas. Sám mi říkal, že inspiraci čerpal zejména u „ostrovních značek“ (UK), nechtěl ale nikoho vysloveně kopírovat, spíš se snažil vytvořit osobitý stroj, který ale bez větších pochyb ctí nejnovější trendy v této třídě, udávané primárně britskou rámařskou školou.

Výsledek přitom vidíte sami. Zdvih vidlice 140 mm (u levnější verze Blizz TRL 40-29 jen 130 mm), úhel hlavy 66°, rozvor 1200 až 1248 mm a třeba reach 455 až 495 mm. Co je zajímavé a „jiné“ jsou také velikosti, kdy by se měl člověk řídit zejména podle délky rámu, v přeneseném slova smyslu tedy dle konfekčního označení (S, M, L), než podle faktické výšky rámu v palcích. V nabídce totiž budou velikosti 13,5“ (M), 15“ (L) a 17“ (XL).

Důvod je přitom poměrně zřejmý a ve světě moderního MTB nikterak výjimečný. Zaprvé nízký rám je lehčí a pevnější, zadruhé krátká a striktně rovná sedlovka vytváří více místa pro teleskop s delším zdvihem. Fakticky by tak u Mka měla být sedlovka se zdvihem 150 mm, u L a XL standardně kousek s krokem 170 mm.

Luxusní vidlice DVO Diamond D3 (zdvih 140 mm).
Sedlovka s kódovým označením MT171 využívá páčku přímo spojenou s objímkou brzdy.

Jak dlouhý klacík vybrat?

Když jsem si šel po prezentaci vybrat kolo na test, bylo jasné, po jakém modelu sáhnout. Chvíli jsem ale dumal nad tím, jakou vybrat velikost? Za běžných okolností volím konfekční Mko, jen výjimečně a „z donucení“ Lko. Když jsem ale obě kola viděl vedle sebe, přišlo mi, že 13,5“ vysoké Mko (sedlovka dlouhá 343 mm) je prostě až moc malé. Navíc jsem chtěl kolo s delším teleskopem, proto jsem si oba vzorky rychle osahal a pak suše oznámil: „Lko prosím!“

V dalším sledu mě čekal klasický proces osobního přizpůsobení a ladění, což se snažím nepodcenit, jelikož jinak nejsem schopný kolo patřičně vnímat. Trochu jsem se pral s brzdami Shimano MT420, trochu s dalšími několika záležitostmi, ale to není nic až tak výjimečného. Pokud bych měl více času, pak bych asi investoval více péče do detailního nastavení vidlice DVO Diamond D3, základ jsem ale v zásadně zvládl a těšil se do akce.

*Pro zajímavost článek o hrátkách s vidlicí DVO Diamond SC D1 a jejím systémem OTT

Co mě při ladění kola rovněž zaujalo, bylo zjištění, jak velké „papuče“ má tento trailový tank obuté! WTB Trail Boss 29×2,6“ je slušný balón, který se tak akorát vejde do zadní stavby a dost těsně také líže blatníček vidlice DVO! *Na to aby měl člověk doma centrovací stolici! Ač mám přitom s Trail Bossem všelijaké zkušenosti, tak musím uznat, že v tomto rozměru je to vážně parádní guma, která, jak se ukázalo později, nabídne jistý a spolehlivý záběr i solidní odvalování.

Nová řada „hard core“ pevňáků Rock Machine dostává nově rozšířené označení Blizz TRL, podobně jako je tomu u plně odpružených Blizzardů TRL.
Pro dostatek místa v zadní stavbě jsou horní vzpěry otevřené bez spojovacího můstku, i tak se sem ale pláště WTB Trail Boss 29×2,6″ vejdou jen tak tak.
Klasickým prvkem je vnitřní vedení, tuhost hlavy pak podporuje výraznější provaření hlavních dvou rámových trubek. Novinkou jsou návarky za hlavou.

Jako autobus? Jako kloubový autobus! Ale já to miluju!!!

Vše již tedy bylo připravené a nastal čas vyrazit do akce, na níž jsem se ohromně těšil. Sice jsem už dost zhýčkaný fully všech podob a velikostí, ale moderní pevné trailbiky, jako je tento Rock Machine, mě rozhodně nenechávají chladným. *Z letoška připomenu třeba Stevens Monarch Trail. Nechtěl bych sice na takovém kole jezdit stále, „full je full“, ale rád si ho zkusím a fandím všem, kteří mají podobný stroj jako svůj primární!!!

Pokud jde o biky kategorie Trail HT, mám s nimi někdy určitý problém v tom, že bych jim obvykle dopřál ještě o trochu volnější úhle vidlice, než jakým disponují. Ono totiž, i když je číslo definující tento rozměr u takového kola nízké, je neúprosným faktem, že to neznamená to samé jako na fullu. Prostě když si sednete na celopéro s hlavou 64°, bude mít po zasednutí jezdcem (sag), díky současnému zanoření vidlice i tlumiče, stále plus mínus 64°.

U pevných kol se ale do sagu potápí jen předek, proto lákavě vypadající hodnota 64°, kterou jsem nahodile střelil od boku, není často v reálu až tak radikální, jak na první pohled vypadá. No a teď si vemte, že máte před sebou kolo se 140 mm zdvihu vidlice a jeho tvůrce vám tvrdí, že je úhel hlavy 66°! „Móóóóć, to je móóóóć, měl jsi to položit vííííc!“

Jenže pak hodíte čísla za hlavu, vyskočíte do sedla a rozjedete se a… To kolo skoro nezatočí, pokud se nepohnete celým tělem! Je to úhlem hlavy, šířkou obutí, nebo délkou rámu? Asi vše dohromady! Tohle je prostě autobus, ale není to běžná Karosa, tohle je starý Maďarský kloubový Ikarus! Boží!!!

Zadní stavba je vcelku decentní a jednoduchá bez zbytečných příkras navíc. 
Vedení k přehazovačce je od středu taženo zvenku, zespodu zadní vidlice.
U rámů Rock Machine vlastně již tradiční optická návaznost spodní trubky na zadní stavbu, tedy záměrné snížení nohou zadní vidlice. Patrný je zde i vstup lanka teleskopu do rámu.

Zpátky na zem!

Docela by mě zajímalo, co s vámi udělal poslední odstavec? Nabyli jste dojmu, že tohle kolo bude neovladatelné, nesmyslně strnulé, dlouhé a neobratné? Nebo že mi z horka trochu přeskočilo? Není tomu tak! RM Blizz TRL je stabilní, krásně stabilní, přitom ale stále hezky a poslušně reaguje. Možná je to dáno hlavně okolnostmi, více si povíme, až tento fešák dorazí k plnohodnotnému testu, ale já byl ohromen, a hlavně ohromně nadšen!

Nadšený jsem byl především z toho, že jsem konečně po dlouhé době měl v ruce trailový hardtail, jehož řízení bylo fakt luxusně stabilní. Místy skoro až moc, ale to je hodně otázka zvyku, protože u těchto kol se musí celý stroj ovládat především jeho naklápěním (carving) než zběsilou prací s řídítky.

Když už jsem zmínil carving, tady by to chtělo pro posouzení nějaké více otevřené, rychlejší a plynulejší traily, kde by se to dalo pořádně rozparádit a kolo do oblouků náležitě pokládat. Každopádně z těch několika málo rychlejších manévrů jsem vycítil, s jak velkou vervou se Blizz TRL pokládá do zatáček, když se sním i jen lehce naklopíte do strany!

Sedlová trubka je striktně rovná a krátká, aby se dal teleskop zastrčit až dolů. 
Ne zcela tradiční způsob uchycení vodítka řetězu. 

Chybí Flow, nechybí Fun!

Přiznávám, že jsme toho společně neodjeli zase tak moc, ale zhruba hodina a půl v sedle mě docela dostala. Jen by to chtělo trochu jiný terén, ideálně nějaký dobře navržený flowtrail, kde by se to dalo pokládat a naklánět do aleluja! Ale i na pomalejších stezkách plných kořenů to rozhodně nebyla nuda, nebo nedej bože otrava.

Moc se mi líbilo, jak bylo kolo jisté a stabilní, že se opakuju. Třeba jsem jel po odkloněné pěšince plné kořenů, kde bych jindy na pevňáku musel dost precizně řešit stopu, nadskakovat, vyhýbat se atd. Ale s Blizzem TRL stačilo namířit přední kolo, správně se nadlehčit a „bylo to tam“. Tento efekt jsem si užíval tak moc, až jsem postupně začal cíleně vyhledávat různé „pakárny“ a nesmyslné stopy a skoro vždy to vyšlo.

Jisté řízení, velké gumy s obrovským gripem, alespoň za sucha, krásně nízký rám, nad nímž máte možnost neomezeně pracovat s těžištěm, a k tomu ještě luxusní vidlice DVO. To vše dohromady ve mně vyvolalo pocit, že si tohle kolo musím znovu půjčit a dát mu pořádně za uši a snad i najít jeho, či svoje limity!!

Decentní tvary rámu…
A vcelku umírněný design s šedým základem a DVO zelenou. 

Nedrkotej zuby!

Odvrácenou stránkou zábavy na hravém pevném stroji bývá mnohdy jeho slabší komfort, který samotná vidlice, ač se zdvihem 140 mm, nikdy nemá možnost sama dokonale zajistit. Pevný rám je prostě pevný rám! Zde ale poměrně slušně úřadovaly masivní pláště (29×2,6“), samotný rám také nepůsobí jako vysloveně nepoddajný kousek, takže to bylo dohromady poměrně příjemné.

Naopak pozitivní vlastností takového pevňáku je zpravidla dokonalý přenos energie, který se neztrácí nikde v útrobách odpružení, což platí samozřejmě i zde. V této otázce – jak kolo jede – ale opět udělají své především zvolené pláště, s nimiž to ale nakonec nebyla až taková mučírna, a to ani na asfaltu, jak jsem se dopředu trochu obával. Jen mě místy fascinuje, jak si člověk zvyklý na plné odpružení musí najít ten správný rytmus šlapání, aby nesmyslně neposkakoval na zadní gumě.

Každopádně, alespoň za tu krátkou zkušenost, co jsem Blizz TRL trápil v horku a místy nejen v terénu, ale i na asfaltu, má u mě rozhodně palec nahoru za to, jak to v jeho sedle při přesunech po silnici slušně odsýpalo.

Vzhledově poměrně zajímavý je třeba jen převodník Shimano Deore se středovým vybráním.
Naopak za krasavce bych přehazovačku Deore zrovna neoznačil, ale hlavně, že to funguje!
Konečně zase jednou stříbrná kazeta! Shimano Deore 11s, rozsah by měl být 11-51 zubů. 

Osazení, na které (ne)jsem vysazený!

Poslední praktickou zastávku věnujme vybavení, s nímž je to trochu jako na houpačce. Rock Machine Blizz TRL 70-29 je sice aktuálním „top modelem“ této trailové řady, je ale postaven do jisté míry ekonomicky, aby jeho pořizovací cena dala smysl kupříkladu mladému začínajícímu divočákovi, který zatím jednoduše nemá na patřičně vybavené celopéro!

Při ceně tohoto Blizze TRL 70-29 (39 990 Kč) je tedy vcelku pochopitelné, že na rozmazlování se hraje zejména u rámu a jeho geometrie, u vidlice DVO a plášťů WTB, zbytek je více spořivý. Zejména řazení Shimano Deore 1×11 (převodník 32 z., kazeta 11-51 z.) a brzdy Shimano MT420.

Co se týká řazení, tak s ním bych až tak velký problém neměl, jeho rozsah je dostatečně velký, odstupňování slušně zvolené a chod takový jako u Shimana (nic ve zlém). Trochu by si zasloužilo v tomto případě doladit, ale to není u testovačky, jež jde z ruky do ruky, nic výjimečného.

Trochu více rozpačitý jsem byl z brzd Shimano MT420. Jsou to sice čtyřpístky, ale mají třeba dost obyčejné páky, u kterých se poměrně složitě nastavuje vzdálenost od řídítek. Také jejich projev v terénu není nikterak oslnivý. Ale jako základ dobrý! Když si je pak doladíte třeba kotouči a destičkami Galfer*, tak to nakonec snad bude slušná kotva.

*Kamarád touto cestou nedávno ladil nové brzdy Shimano SLX, které ho v původním setupu příliš neoslovily, nové disky a desky Galfer je ale prý posunuly minimálně o patro výš, co se brzdného účinku a ve výsledku i modulace týká! ✌🏻

Páky Shimano BL-MT4100 mají sice moderní stavbu těla, ale poněkud hůř se u nich ladí vzdálenost od řídítek. 
Vzorek WTB Trail Boss jsem doposud považoval za gumu vhodnou především na zadní kolo, čím je ale širší, tím větší na mě poslední dobou dělá dojem.

Teď už jen počkat, až se rozjede… Výroba myslím!!!

Na první dojem a něco málo přes hodinu v lese s Rock Machinem Blizz TRL 70-29 toliko postřehů a poznatků snad stačí, ne? Budu se asi dost opakovat, každopádně tento nový počin a nový směr, kterým vyrazily vstříc roku 2021 pevné trailové stroje Rock Machine, se mi hodně líbí.

Líbí se mi moderní geometrie, která kolo činí krásně jisté a stabilní, přitom ale hezky reagující na povely jezdce. Líbí se mi, nejen opticky, nízký rám s možností použití dlouhého teleskopu, čímž se vytvoří mnoho místa pro manipulaci s těžištěm. Líbí se mi široké gumy s poctivým vzorkem, které hezky drží, slušně tlumí, a nakonec i solidně jednou. A líbí se mi také vidlice DVO Diamond D3, která má rozhodně co nabídnout.

Teď už jen počkat, až se rozjede sériová výroba, nebo až se uvolní testovací vzorky, načež si jeden stáhnu k sobě a pořádně tento nový koncept prověřím na svých domovských trailech, které obvykle řeknou o kole nejvíc! Už aby to bylo!

Text a foto: Štěpán Hájíček

Rock Machine Blizz TRL 70-29 (2021) – základní údaje

Cena: 39 990 Kč
Vidlice: DVO Diamond D3 (140 mm)
Řazení: Shimano Deore 1×11 (32z. / 11-51z.)
Brzdy: Shimano MT4100/MT420 (disky 180 mm)
Sedlovka: ONE1 Alloy (MT171) – zdvih 150 mm (M), 170 mm (L/XL)
Pláště: WTB Trail Boss TCS Light Slash Guard/Fast Rolling, Tritec, 29×2,60“