Shimano EP8 – Jeden motor pro všechny! (tech news)

V průběhu letošního léta jsem podepsal už poměrně dost „smluv o mlčenlivosti“, zavazujících mě k pozdržení informací o různých zajímavých novinkách přinejmenším do data jejich oficiální premiéry. Jedno takovéto embargo jsem podepsal i na prezentaci Rock Machine 2021, kde se to jen hemžilo novými motory Shimano EP8!

Ano, dnešní článek je čistě o elektrice, která, ať už chcete nebo ne, je s každým rokem silnější i u nás. Shimano přitom doposud preferovalo celkem jasnou hierarchii svých pohonných jednotek, kdy vše začalo vrcholnou jednotkou Shimano STePS E8000, následovala řada E7000 a základní E5000.

Nyní se tato posloupnost do jisté míry maže, alespoň tak by se to dalo chápat při pohledu na novou kolekci Rock Machine 2021, která nám v tomto případě může stát vzorem. Zde se totiž do letošního roku střídaly a vzájemně doplňovaly všechny tři výše zmíněné jednotky, pro rok 2021 ale jasně dominuje novinka Shimano STePS EP8! Tuto jen v jednom případě doplňuje model E7000, jinak zde u nižších tříd úřaduje E5000, všude jinde je EP8!

Nový motor Shimano STePS EP8 – Na první pohled žádná velká změna, je ale o 300 g lehčí a o 10 % menší.

Možná, že začínám s popisem nového motoru poněkud od konce, ale na druhou stranu zrovna na tomto rozložení si lze krásně ukázat, jak moc Shimano a jeho OEM zákazníci věří nové pohonné jednotce, která by měla být nejen silnější, menší a lehčí, ale zároveň mnohem všestrannější.

Jeden příklad za všechny – u značky Rock Machine bude použit motor Shimano STePS EP8 jak u elektrického Gravelridu INT e700, tak u volty a watty živené e-Enduro bestie Blizzard INT e90-297 RZ.

Tady Newton, tady gram, tuhle pár procent!

Abychom nechodili příliš dlouho okolo horké kaše, zde je několik důležitých údajů, které byste o novince Shimano EP8 měli vědět. Oproti osmitisícovce, jejímž je STePS EP8 přímo nástupcem, je novinka silnější, přičemž nabídne o 15 Nm více točivého momentu – výsledek 85 Nm.

Spolu s tím slibuje Shimano také mnohem plynulejší, a hlavně přirozenější křivku výkonu, což je jedna ze slabin, která byla předchůdci často vytýkána – mnohdy až moc agresivní zátah a horší dávkování síly motoru. I díky tomuto efektu je nový pohon vhodný nejen pro stroje třídy eMTB, ale i pro eGravely, nebo případně luxusní městská kola.

Vyšší síla (točivý moment) by ale neměla přinést vyšší hlučnost, spíše naopak. Poměrně podstatně se totiž změnila vnitřní architektura, zejména interní převody, které budou nově tišší a efektivnější, přičemž Shimano udává snížení vnitřních odporů až o 36 %! Jízda bez motoru by tak měla být ještě o kus snazší!

Rozdíl ve velikosti (- 10 %) by měl být patrný zejména z levé strany (bez převodníku). 

Neméně podstatná je také vcelku skoková úspora hmotnosti, kdy se podařilo ušetřit na celém pohonu dobrých 300 g – výsledná hmotnost činí 2,6 kg. Zásluhu na tomto odlehčení má jak upravené vnitřní uspořádání, tak zejména nové magnesiové tělo! Bez povšimnutí bychom neměli přejít fakt, že je nová jednotka, co do objemu, také zhruba o 10 % menší než její předchůdce, což by mělo být patrné zejména z levé strany (bez převodníku).

Veličina, která kupříkladu zůstává, je Q-faktor s hodnotou 177 mm, nové jsou ale naopak kliky, které budou nyní nabízeny také v délce pouhých 160 mm, což je rozhodně přínosný a dlouho očekávaný posun.

Aplikační profil

V rámci vývoje nového motoru Shimano STePS EP8 se ale vývojáři nesoustředili jen na „železo“, nebo chcete-li hardware, ale též na uživatelské rozhraní a software. Výše již bylo zmíněno, že se dost znatelně mění křivky výkonu pro přirozenější projev elektrické dopomoci, s čímž přímo i nepřímo souvisí nové možnosti nastavování.

Koukám do telefonu a již nyní je dostupná nová verze aplikace Shimano E-Tube, jejíž pomocí bude možné mnohem lépe a v mnohem větším rozsahu ladit jednotlivé režimy (ECO, TRAIL, BOOST). U každého režimu si můžete nyní individuálně volit úroveň dopomoci, maximální točivý moment a rychlost odezvy motoru – viz video níže.

Co je snad ještě zajímavější, novinka Shimano STePS EP8 nabídne možnost vytvořit si, upravit a uložit dva různé profily, které pak můžete přepínat buď v aplikaci na telefonu, nebo mnohem snáze přímo na ovládacím displeji* na kole. Lze tedy vytvořit a spravovat dvě nezávislá nastavení všech tří režimů.

Nové možnosti úpravy parametrů jednotlivých režimů v aplikaci E-Tube Project / Přepínání profilů přímo v menu na kontrolním displeji (SM-EM800).

Smysl tohoto rozšíření je vcelku jasný. Individualizované profily můžete buď využít v případě, že se na jednom kole střídají dva jezdci (modelově muž s eMTB choutky a žena cestovatelka), nebo si sami můžete naladit Profil 1 a Profil 2 pro různé podmínky či situace. Jeden si kupříkladu nastavit pro maximální výkon potřebný v náročném terénu, druhý pro přesuny od města do kopců apod. Možností je celá řada…

*Nový lehce vylepšený displej nese označení SM-EM800. Jednou z jeho předností je možnost bezdrátového propojení kupříkladu s computery Garmin, na nichž by mělo být možné zobrazit rovněž přesné procentuální vyjádření zbývající kapacity akumulátoru.

Keep walking, keep pedalling!

Další inovaci ze světa softwaru může představovat takzvaný „inteligentní Walk mode“, který bude fungovat trochu jinak než doposud.  Aktuální praxe byla taková, že s aktivací Walk módu se roztočily kliky určitou kadencí, přičemž rychlost pohybu kola bez jezdce závisela na aktuálně zařazeném převodu.

S inteligentní variantou Walk módu by se to již stávat nemělo, jelikož by kolo mělo při jeho aktivaci „inteligentně“ dodržovat předem určenou rychlost (4 km/h), ať již je převod jakýkoliv.

Tato inovace vás možná neohromí, v praxi by ale mohla být docela přínosná. Uvidíme… Druhá novinka, o které bych se chtěl v této souvislosti zmínit, pak nejspíš potěší každého eBikera se slabostí pro motory Shimano. Jak dobře víte, když se Shimano STePS startuje, musí být kolo v klidu a nesmíte mít ani nohu na pedálu, jinak vyhodí chybu – varování W013!

U nové generace Shimano EP8 by se to již stávat nemělo, systém by měl být schopný naskočit i s nohou opřenou o pedál, a dokonce i při lehčím pohybu – lehkém šlapání, či pomalejší jízdě. Ono varování W013 by se mohlo údajně objevit při silovém záběru v průběhu startovacího procesu, jinak by vás již nemělo obtěžovat!

Nový motor Shimano STePS nikterak nekřičí do světa, že je něco jinak. Zkrátka jen místo loga Shimano se na pravé straně objevilo označení EP8. 

Teď už to jen na dálku odpálit

Všelijakých dalších drobných či větších technických inovací by se u Shimana EP8 nejspíš ještě pár našlo. Třeba nová podoba kabeláže, která se z průměru 1,8 mm dostává na 1,4 mm a přichází též s novým druhem konektoru… Ale to jsou spíš informace zajímající zejména techniky a opraváře, kteří se elektrokolům s pohonem Shimano věnují.

My si můžeme říct ještě o novém ovládání – nových tlačítkách, které se montují k levému gripu. Doposud k sadě E8000 náležely páčky odvozené od elektronického řazení Shimano Di2, při jejichž použití se ale muselo použít ovládání teleskopu montované z horní strany řídítek.

Řada výrobců kol proto používala páčky (tlačítka) z nižší sady E7000. Jejich podobu nyní do jisté míry kopíruje, o trochu jinak tvarované a o fousek lépe zpracované tlačítkové ovládání SW-EM800-L. Tedy tlačítka vedle gripu, která poskytují dost prostoru pro ovládání teleskopu umístěného pod řídítky.

Nové tlačítkové ovládání pohonu (SW-EM800-L) inspirované nižší řadou E7000.

Široce rozšířená novinka!

Tolik základní informace k čerstvě odtajněnému motoru Shimano STePS EP8, který, jak pevně doufám, si snad již brzy vyzkoušíme v praxi. Jak už jsem zmínil třeba na příkladu značky Rock Machine, novinka Shimano EP8 bude hojně zastoupena na celé řadě modelů a u celé řady značek, proto se jí člověk při testech eBiků roku 2021 vlastně jen těžko vyhne.

Navíc zrovna se zástupci Rock Machine (Cyklomax jako hlavní distributor pro ČR) již čile komunikujeme o možnostech testů kol z ročníku 2021, na něž snad brzy dojde a elektrika u nich rozhodně nebude chybět. Ale kdo ví, třeba se dříve namane příležitost u jiné značky, jelikož Shimano je skutečně široce rozšířené!

Text: Štěpán Hájíček / Foto: autor, singletrackworld.com

Několik praktických ukázek reálné aplikace motoru Shimano STePS EP8 z kolekce Rock Machine 2021. Za vrchol lze označit model RM Blizzard INT e90-297 RZ (zdvihy 160/140 mm, kola 29″/27,5″). 

Neméně zajímavý je nový elektro-pevňák RM Blizz INT TRL e90-297 s výrazně delším rámem, vidlicí DVO Diamond se 140 mm zdvihu a rovněž s mullet konceptem (29″/2,75″).

U řady kol Rock Machine se nově objevuje startovací tlačítko na rámu hned za hlavou. Vrcholné modely řady Blizzard (e90 a e70) navíc dostanou zvětšenou baterii (Darfon 630 Wh), ostatním zůstává Darfon 504 Wh.

Kde všude se uplatní motor Shimano STePS EP8 – elektrický fatbike RM Avalanche INT e70-26.

Elektrický gravel – Rock Machine Gravelride INT e700 Di2.