Norco Fluid FS 1 – Nečekaně silné fluidum | TEST

Je zajímavé, jak někdy stačí málo a hned je o určité značně mnohem více slyšet. Podobné je to – nejen v našem případě – s kanadskou klasikou Norco, s níž jsme se zatím setkávali jen minimálně. Nyní však máme před sebou již druhý test, tedy hodnocení druhého stroje z dvojice kol Norco, která k nám dorazila k praktické prověrce v průběhu letošního ledna.

Prvním a nedávno zevrubně hodnoceným bikem bylo poměrně exkluzivní Norco Sight C3 29 postavené na karbonovém rámu, které osciluje kdesi na hranici kategorií all-mountain a endura. Záleží na zvolené velikosti kol a dost vlastně i na osobním úhlu pohledu. Druhým strojem z této dvojice je výrazně dostupnější model Norco Fluid FS 1, který, jak by se dalo odtušit z přídomku jeho jména, existuje jak s pevným, tak i s plně odpruženým rámem.

Vzhledem k tomu, že se dnes bavíme o modelu Norco Fluid FS 1, je zřejmé, že bude řeč o „celopéru“, které oproti na hraně dvou kategorií balancujícímu Sightu jednoznačně spadá do třídy trailbiků. Podobně jako Sight (s tímto vzájemným porovnáváním brzy skončím) přitom nabízí volbu dvou různých průměrů kol, i když zde se tento klíčový parametr vlastně logicky odvíjí od zvolené velikosti kola – není libovolně volitelný.

Norco Fluid FS velikosti XS a S lze dostat jen na kolech průměru 27,5“, M je přechodová velikost (27,5“ i 29“), Fluid FS v rozměru L a XL zase existuje jen na velkých obručích.

Pokud mi dovolíte ještě jedno menší přirovnání v rámci rodiny Norco, pak bych rád poukázal na jistou rodovou blízkost a možnou genovou propojenost mezi modely Norco Fluid FS a aktuálně hodně diskutovanou řadou Norco Optic (model 2020). Obě tyto modelové řady jsou čistými trailbiky, určité rozdíly mezi nimi přitom najdeme v materiálech, geometrii, hodnotě zdvihu atd. Nové Norco Optic se nabízí jen na velkých kolech, čistě na karbonu a se zdvihy 140 mm vepředu a 125 mm vzadu.

V porovnání s touto řadou lze Norco Fluid FS označit, s trochou nadsázky, jako „Optic pro chudé“! Zde totiž kraluje hliník, s čímž se pojí výrazně nižší cena, zdvihy jsou o něco menší (130/120 mm – P/Z) a geometrie je lehce umírněnější. Možné nedostatky ale řada Fluid FS kompenzuje třeba tím, že vsází na širší pláště (29×2,6“), zatímco Optic věří více přesnému řízení užších gum (modelově 29×2,35“).

Žádná ostrá zalehávačka!

Myslím, že už ve svém popisu prvních dojmů v sedle Norca Sight a Fluid FS (výjimečně spojené v jeden článek) jsem dosti důrazně naznačil, že je Norco Fluid FS 1 snad až překvapivě příjemným a skoro bych řekl návykovým kolem. Jsem zvědavý, co budu říkat, až dorazí nový Optic?! Sice mě u Fluidu na pohled trochu rozčilovala nepříliš pohledná kostka originálního představce Norco, jinak se mi na něm sedělo a hlavně jezdilo vážně božsky.

Fluid FS 1 je, vzhledem ke své kategorii, maličko delší, ale tak nějak zdravě, vyváženě, přesně na hraně sportovního kola a zábavného trailbiku. Podotýkám, že jsem měl na test velikost L, radši mám Mka, ale to zde opět nebyl zásadní problém. Nepatrně více skloněná pozice mi totiž náramně sedla, jelikož se mi snad i díky ní velice dobře šlapalo a když jsem si pak v terénu shodil sedlovku (rozsah 170 mm!), byla s tímto bikem neskutečná zábava na běžných trailech, ale i v dosti náročných sekcích.

Norco Fluid FS 1 si do značné míry „hraje na něco, čím není“! Tím chci říct, že se jeho hliníkový rám snaží tvářit co nejvíc karbonově. 

Jemné přechody a plynulé napojení jednotlivých trubek či přídavných výztuh přitom najdeme všude na rámu. Zajímavá je třeba i originální sedlová objímka. 

Srovnání se neubráním…

O kus výše jsem sliboval, že se zkusím vyhýbat srovnání s paralelně testovaným kouskem Norco Sight 29, ale možná se mi to nepodaří úplně dodržet. Už jen v tuto chvíli se s vámi musím podělit o skutečnost, že je geometrie modelu Fluid FS narýsována ve výrazně klasičtějším stylu, než tomu je u super-moderního Sightu. Demonstrovat to můžeme třeba na úhlu hlavy 66,5°, dále zde máme reach 470 mm (vel. L) nebo rozvor 1204 mm.

No dobře, není to rozhodně „old-school“, ale spíš takový „new age“ styl, který je ale, a to je zásadní, obrovsky příjemný a minimálně pro mě neskutečně přirozený. Skoro vám až nedokážu popsat jednotlivé aspekty řízení, jelikož se mi s tímto kolem jezdilo tak snadno a automaticky, že jsem se nad tím nemusel vůbec zamýšlet.

Líbilo se mi, jak Norco Fluid FS na hravých trailech ochotně mění směr, jak pohotově a automaticky reaguje na přání jezdce, přitom se ale do výraznějších zatáček pokládá s klidem a jednoznačnou jistotou. Klidný a suverénní je tento stroj i v náročnějším terénu či ve strmých technických sjezdech.

Vzhledem k jeho zdvihu a zaměření jsem jej nehnal do vyslovených extrémů, nepouštěl jsem se v plné rychlosti do divokých rozbitých sjezdů, ale i když jsem si tu a tam zkusil sjet nějakou prudší a na stabilitu či techniku jízdy náročnější pasáž, byl jsem vždy příjemně překvapený z toho, jak se s tím Fluid FS srdnatě a bez náznaků slabosti popral.

Své jistě udělají také pláště Maxxis v rozměru 29×2,6“, které dodají potřebnou oporu, stabilitu a jistý kontakt díky svojí velké styčné ploše, ale rozhodně to není jen o gumách. Tohle kolo má prostě talent a chuť bojovat i s výzvami, které by vám zprvu možná připadaly tu více tu méně nad jeho síly.

Drobné horní vahadlo je krásně vymodelované a díky svým jemným křivkám hezky ladí ke zbytku rámu. Z pravé strany přitom působí jako by bylo vyrobeno z jednoho kusu. 

To ale není tak úplně pravda, což lze odhalit při pohledu z druhé strany. 

Podíváte-li se zepředu, zjistíte, jak těsně přiléhá vahadlo k pístnici tlumiče. 

Fluid má Flow

Když už jsem se zmínil o pláštích, musím říct, že jsem se jejich rozměru zprvu až trochu zalekl a říkal si, zda to nebude díky „skoropluskům“ příliš pomalá a neobratná hrouda bláta? Ježe opak se ukázal být pravdou! To kolo prostě jede a chce, abyste mu „zatápěli pod kotlem“, vysloveně vás k tomu nabádá!

Překvapivá pro mě byla i pocitová lehkost pohybu, ač jsem byl v dílně trochu šokován z údaje 15,27 kg, který ukázala moje váha (Norco Fluid FS 1, vel. L, bez pedálů). Musím vás ale okamžitě ujistit, že tato potenciální nadváha není v sedle prakticky vůbec znát. Ač jsou pláště tohoto kola poměrně velké, hrubé a s kvalitní směsí (Maxxis Minion DHF/Forecaster – 29×2,6“, EXO, 3C), tak překvapivě dobře jedou a zároveň i perfektně drží.

Ocenit na tomto místě musím i vyladění zadní stavby a konstrukci celého kola, kdy jsem měl pocit, že je veškeré moje snažení na pedálech maximálně efektivně využito. Tleskám tedy v tomto bodě jak rámu a jeho tuhosti, tak zejména rozmístění bodů otáčení zadního nezávislého čtyřčepu. To je totiž evidentně navrženo tak, aby zadek s každým silovým záběrem trochu ztuhnul a vystřelil vás vpřed!

Kinematika za 100 bodů!

Poslední řečené zní možná jako značně otřepaná fráze, ale pravda je už taková. Opakovaně jsem narážel na skutečnost, kdy jsem chtěl či potřeboval zrychlit, zabral jsem do pedálů a jen žasl, jak celé kolo s nadšením poposkočilo vpřed. Tento efekt je zřejmě do kinematiky zadní stavby naprogramován zcela záměrně a dost se na něj spoléhá, k čemuž mě vede jedno prosté zjištění.

Podívejte se na tlumič, který je otočený vzhůru nohama, možná už jen proto, aby se jeho pístnice vešla do poměrně úzké přední části horního ramene, a zkuste u něj najít páčku blokace? Ha! Žádná tam není!

Ono by se na ní vlastně dost špatně sahalo, respektive, ideální by bylo připojit tlumič k dálkovému ovládání z řídítek. Jenže! Tohle je zábavný trailbike a ne žádný puritánský XC chrt, proto zde žádná páčka ani „remote control“ nejsou, celé je to jen na vás a na již vychválené kinematice!

Čtyřčepová zadní stavba splňuje všechny podmínky nezávislého zavěšení, což je řešení, které Norco využívalo už za dob, kdy platilo licenci značce Specialized za jejich systém FSR.

Ať mi nikdo netvrdí, že by se do rámu nevešel delší tlumič, kdyby to dávalo smysl. Takhle jsou návarky jistící spodní oko tlumiče možná až moc výrazné, ale co, hlavně, když to funguje! 

Dělá co může a není to rozhodně málo!

Dobrá, efektivita je tedy parádní, ale netrpí přítlak nebo komfort? Ani náhodou! I zde odvedli inženýři z Norco a RockShoxu velice dobrou práci. Jak je Fluid FS 1 efektivní a nakloněný výkonnostnímu stylu jízdy, nebo spíš k tomu, abyste snadno nabrali to správné tempo pro dokonalý požitek z jízdy po lese, tak je i komfortní a akční.

Jasně, vzadu to chodí jen 120 mm, vepředu o trochu víc (130 mm), což není žádný megapolštář, ale chodí to dobře, ne-li skvěle. Vnímavost zadní stavby je, i při vysoké efektivitě, na velice, velice dobré úrovni, proto si můžete naplno vychutnat i ty nejrozbitější výjezdy, či skutečné vrchařské výzvy. My v Praze máme v tomto směru legendární „Maturitu“, kterou jsem na Fluidu FS vyšvihl jako nic! A to rozhodně neberu jako běžnou věc…

Stejně tak je Norco Fluid FS 1 schopné i z hlediska komfortu, kdy se zadní stavba snaží, seč jí síly stačí. No a tam kde nestačí, tak pomohou objemnější pláště, respektive zadek se snaží ty největší rázy alespoň dotlumit. Velice rozumně je zde nastavena i přirozená progresivita, které není tolik, aby zůstala třeba třetina zdvihu nevyužita, ale zároveň ji není ani tak málo, že byste si každou chvíli klepli o doraz.

Norco Fluid FS tak ochotně využívá valnou většinu svého kroku, přitom si ale hlídá úplný konec, abyste vy, ani rám netrpěli!

Jiné značky se obvykle snaží usadit hlavní čep do středového bloku, Norco jej ale s klidem vysazuje trochu bokem, až za sedlovou trubku.

Spojení horního vahadla a vzpěr zadní stavby je letmé (jednostranné), každopádně jako pojistka je zde lehčí spojovací můstek. 

Klíčový prvek pro skutečnou nezávislost funkce odpružení na práci brzdy – tzv. Horst Link posazený na zadní vidlici před a pod osou zadní stavby.

KOMPONENTY

Zatím jsem se bavili zejména o kolu jako celku, nyní si pojďme tradičně povědět více o výbavě, kdy bych začal vidlicí RockShox Pike Select se 130 mm kroku. Když se tak podívám a zamyslím nad výbavou právě tohoto modelu, řekl bych, že jeho tvůrci záměrně trochu více peněz z kasičky přisypali právě do odpružení či na pláště, které zde dělají velký efekt, a pak holt šetřili na ostatních místech.

Vidlice i tlumič od RockShoxu tak odvádí skutečně skvělou práci. O zadní stavbě již byla řeč, v podobném duchu přitom chodí i vidlice Pike, která je jednoduše příkladnou vizitkou svému slavnému jménu. Ani v nejmenším si nemůžu stěžovat na její citlivost, aktivitu, ale i schopnost pobírat větší rázy. Jak jsem psal výše, do vyslovených extrémů jsem se nepouštěl, ale to, co jsem s tímto kolem zkusil, a nebyly to vždy zrovna jednoduché věci, tam jsem byl s jeho odpružením nadmíru spokojený.

Vidlice RockShox Pike sice patří k nejzákladnější řadě Select, po funkční stránce ji ale v tomto případě nemůžu absolutně nic vytknout!

Maxxisy široké 2,6″ nejsou žádní drobečci, do 29″ vidlice RockShox Pike se ale přední Minion DHF vejde s dostatečnou rezervou. 

Rozměrnější pláště bych přeskočil, ty už jsem chválil v hlavní části textu, mrknout pojďme třeba na řazení, kde se opět nachází pár zajímavých dílů. Nebo jak se to vezme… Prostě sada Shimano SLX 1×12 s přehazovačkou XT. Zní to možná banálně, ale banální to není!

Kazeta s rozsahem 10-51 zubů vám poskytne tolik převodů, nahoru i dolů, kolik jen budete chtít a potřebovat. Za mě velice dobře zvolený převodník velikosti 30 zubů přitom zaručí, že do kopce vyjedete opravdu vše a tlačit budete snad jen tam… No, to už budete své kolo spíš nosit na zádech!!!

K řazení samotnému – u pár testů jsem už brblal nad chodem páček Shimano XT či XTR z nové generace 1×12. V případě levnější varianty SLX je to ale jiné. Vzhled a chod tohoto řazení působí možná poněkud obyčejně, ale funguje to, a to je hlavní! Mně díky tomu sedí SLX o dost víc než dražší kousky, což vlastně není u Shimana poprvé!? Řazení možná není pocitově až tak přesné a radikální jako u XT a XTR, o to více je ale přirozené, příjemné a nenásilné.

Celkový chod je navíc plynulý, změny převodů dostatečně rychlé a jisté… Za mě této kombinaci nic nechybí, já sám bych, ač to může znít jakkoliv, rozhodně neměnil páčky SLX za pozlátko vyšších sad.

Řadící páčky Shimano SLX nepůsobí nijak honosným dojmem, jsou takové „normální“. Oproti vyšším sadám (XT a XTR) mi ale připadá, že také konečně normálně řadí! Tedy bez většího odporu, přitom však s dostatečně zřetelnými polohami. 

Nové 12rychlostní kazety Shimano mě fascinují tím, jak jsou seskládané z jednotlivých dílů upevněných na centrálním unašeči.

Žijeme stále ještě v době, kdy zákazníci hodnotí kolo podle toho, jakou na něm najdou přehazovačku? Nevím! SLX by jistě stačilo, XT udělá určitě dojem 😉

Brzdy Shimano BR-M420 nejsou vysloveně špatné, jen mě trochu dráždila jejich laciněji vyhlížející rozměrná páka. Ale možná jsem jen MTB snob?!

Čtyřpístkové třměny odvádí velice slušnou práci. Brzdy je někdy potřeba trochu „namačkat“, pak už fungují jistě, s dostatečnou silou a přesností. 

Sedlo Fizik Taiga působí jako jeden z luxusnějších prvků výbavy. Vzhledem k jeho oblému tvaru a hladkému povrchu jsem po něm zprvu trochu cestoval, pak jsem si ale našel svou pozici a byl s ním nadmíru spokojený! 

Sedlovka X-Fusion Manic mě jednoznačně potěšila jemností a plynulostí kroku, stejně jako minimálním odporem na páce, jejíž polohu lze nastavit na tisíc způsobů.

Kulové uložení páčky se nejspíš inspirovalo u Crankbrothers, zde je ale pro uvolnění pozice potřeba povolit matici pod stavěcím šroubem (plochý klíč 8 mm).

Na kanadském kole nesmí chybět alespoň jeden javorový list! I při velikosti L a zdvihu sedlovky 170 mm zbyla v rámu trocha manipulačního prostoru. 

Norco Fluid FS 1 – závěr

Ve chvíli, kdy jsem dostal informaci, že mi společně se Sightem dorazí na test i nová generace Norca Fluid FS 1, jsem o této řadě vlastně nic nevěděl a netušil jsem, co od ní čekat. Rozhodně jsem tedy netušil, jak moc mě Norco Fluid FS 1 „chytí za srdíčko“! Doteď přemýšlím, čím vším je to způsobeno, ale ona to jednoduše bude kombinace řady faktorů.

Ač je totiž Norco Fluid FS 1 těžší, než bych dopředu čekal, tak má v sobě výraznou jiskru a chuť rozjet se naplno za každým dobrodružstvím a každým dalším zajímavým spotem. I přes velká kola s velkým objemem a trochu nadváhy je tento bike až překvapivě hbitý a nabitý energií, která vás pohltí a donutí vás vydupat snad každý kopec co potkáte, a to v hezky svižném tepu.

Nahoře se pak jen zlehka vydýcháte a už to mydlíte dál po zábavném zakrouceném trailu, kterým vás Norco Fluid FS 1 provede, jakoby tudy nejelo poprvé, ale bylo přesně tady doma. Zkuste to pak zalomit někde více z kopce a zjistíte, že nejen díky širším plášťům, teleskopu se zdvihem 170 mm, ale i díky energii, chuti a odvaze tohoto biku lze zdolat mnohem víc, než vám možná ještě ráno připadalo možné.

Norco Fluid FS možná působí, vedle jiných věhlasných novinek, jako nenápadná myška v rohu, zapomínat by se na ni ale rozhodně nemělo. Tohle kolo má prostě svoje Fluidum, které ochotně propůjčí všem, jenž nemají dostatečně naspořeno, aby si pořídili karbonového brášku, všude v zahraničí opěvované Norco Optic 2020!

Text a foto: Štěpán Hájíček

Norco Fluid FS 1 – základní údaje

Cena: 65 990 Kč
Hmotnost: 15,27 kg (vel. L, bez pedálů)
Zdvihy (P/Z): 130/120 mm
Kola: 29“
Kokpit (řídítka/představec): 780/40 mm
Sedlovka (zdvih): 170 mm

Více o tomto kole najdete na webu: norco.com, české ceny a dostupnost lze najít na eshopu mojekolo.cz

PLUS

  • Příjemně všestranný posed, dostatečně dlouhý pro sportovní styl jízdy, zároveň přehledný pro snadné ovládání i v náročnějším terénu
  • I přes vyšší hmotnost a širší pláště velká chuť zrychlovat či stoupat
  • Díky geometrii, plášťům, ale i převodům (nejlehčí převod 30/51 z) lze vyjet někdy až skoro nemožné… Vyhlášené výjezdové sekce jsou s tímto kolem najednou hračkou!
  • Velice příjemné a hlavně přirození řízení, kdy kolo ochotně mění směr, s jistotu se pokládá do zatáček a s nadhledem zvládá i náročnější strmé sjezdy
  • Sedlovka se zdvihem 170 mm je v této kategorii těžký nadstandard! Navíc ji musím pochválit za extra jemný, lehký a plynulý chod, stejně i za komfortní ovládání
  • Odpružení v režii značky RockShox funguje na výbornou! Sázka na vidlici Pike byla, podle mého, trefou do černého
  • Také zadní stavba funguje velice hezky, nehoupe se, je značně komfortní a nápomocná. Svůj omezený zdvih (120 mm) kompenzuje tak akorát vyladěnou progresivitou a absence lockoutu mě osobně třeba vůbec netrápí!
  • Širší pláště (Maxxis 29×2,6“) nejsou rozhodně na překážku. Mají krásně velkou styčnou plochu, perfektně drží, přispívají ke stabilitě i průchodnosti terénem

MÍNUS

  • Co kritizovat? Zjištěná hmotnost 15,27 kg je docela zarážející, v reálném nasazení se ale nezdá být až tak omezující
  • Pocitově bych do rámu usadil klidně i delší tlumič, po funkční stránce si ale nemůžu stěžovat!
  • Morálně mi trochu vadí laciné páky brzd Shimano BR-M420 a také skutečnost, že je bylo potřeba občas trochu „napumpovat“ než začaly pořádně brzdit. Ale to je jen jeden díl, který jsem ochotný tomuto kolu, vzhledem k jeho ostatní výbavě a kvalitám, odpustit a případně časem nahradit.