reklama

reklama

Norco Sight C3 29 – Naučí tě jezdit přes předek! (test)

Ze dvou plně odpružených strojů Norco, které jsem měl na konci ledna možnost vyzkoušet, pojďme začít tím ostřejším, dražším, více „karbonovým“ s výrazně radikálnější geometrií, o kterém se obecně dost mluví – Norco Sight C3 29. 

Podíváme-li se do aktuálního katalogu Norco, nebo dnes spíš na web norco.com, najdeme řadu Sight zařazenou do kategorie all-mountain, což poměrně dobře odpovídá zdvihům, kdy se zde nabízí 160 mm vidlice a 150 mm zadní stavby.

Zajímavé je, že kola s těmito zdvihy a s velkými koly, zde volitelně (ještě vysvětlím), řada jiných značek směle označuje jako endura. Respektive ona dnes na trhu není vyslovená záplava 29“ endur, které by měly vyšší zdvih rámu než 150 mm.

Takhle z patra mě napadá Devinci Spartan 29, Santa Cruz Megatower nebo Pivot Firebird 29. Dobře, až tak málo jich zase není, ale obvykle mám pocit, že mnohem častěji narážím na stroje se 150 mm vzadu, nebo s údajem tomuto číslu hodně blízkým*.

*Z loni testovaných kol můžeme uvést příklady Yeti SB150, Canyon Strive CFR 9.0, Koba Trailtool ND 29, GT Force 29, Giant Reign 29 atd.

Důvodem, proč je „super moderní“ Norco Sight „pouze“ strojem kategorie all-mountain bude zřejmě jednak skutečnost, že při volbě středních kol (27,5“) už zdvihy 160/150 mm zase tak radikálně nevypadají, jednak že nad řadou Sight najdeme ještě stroje Range, které jsou přeci jen ještě o něco hrubšího zrna.

*Tak trochu pod čarou lze přitom zmínit, že v porovnání s podobou a geometrií řady Sight aktuální modely Range morálně pomalu zastarávají, ale to snad Norco brzy napraví uvedením nové generace i v této řadě.

Ať je naše informace kompletní, Norco Range dosahuje, při použití středních kol zdvihů 180/160 mm, na velkých obručích (29“) pak to je o něco méně – 170/150 mm (P/Z). *Takže zase velká kola a stopade, hmmm?!

Volitelný parametr

O pár odstavců výše jsem zmínil, že Norco Sight si lze objednat jak se středním průměrem, tak i na devětadvacítkách. Toto je přitom, jak se tak postupně více a více nořím do nabídky Norco, jednou ze specialit této klasické kanadské značky. Ostatně téma volby různých průměrů u jednoho modelu jsem již rozebíral v článku, kde jsem se snažil stroje Norco Sight a Norco Fluid FS poprvé prakticky i teoreticky představit.

Ve zkratce jde o to, že si lze Norco Sight vybrat v jakékoliv nabízené velikosti (S, M, L a XL) na kolech středního průměru (27,5“), nebo na devětadvacítkách! Což dnes není, v době čistě „velkoobručové“, rozhodně samozřejmost! Geometrie se u těchto dvou rozdílných „mutací“ jednoho a toho samého modelu pochopitelně liší, už třeba jen úhel hlavy (Sight 27,5“ = 63,5°| Sight 29“ = 64°), zdvihy jsou ale překvapivě identické (160/150 mm – P/Z).

Podoba i rozměr hlavové trubky jsou poměrně decentní – ve velikosti L má na výšku skromných 110 mm. Hodně jemný je též „erb“ značky Norco.
„Hele, jaký úhel hlavy má to tvoje Norco? A co reach, délka zadní stavby nebo sedlový úhel?“ Až přijde tento dotaz, pak tabulku v mobilu hledat nemusíte! 😎

Kopnout do vrtule! Ale s rozvahou…

Základní informace jsme si tedy již uvedli, nyní nastává čas vyhoupnout se do sedla a zjistit, co tato, v mezinárodní obci bikerské notně diskutovaná uhlíková hračka, umí a dokáže. Možná nikoho nepřekvapí, když začnu konstatováním, že jsem na test dostal kousek velikosti „L“… Bla, bla, bla – „M“ mám radši… Tečka!

Poslední citace je samozřejmě pravdivá, přičemž byste nyní možná očekávali popis toho, jak jsem se musel kvůli většímu rámu omezovat, nebo naopak nechtěně natahovat. Nic takového ale ode mě tentokrát neuslyšíte! Norco Sight 29 má totiž, jak opět velí moderní trendy, dost strmý úhel sedlové trubky (77,7° u vel. L), čehož výsledkem je dosah (reach) 485 mm a délka horní trubky 621 mm.

Realita je taková, že i při značně dlouhém rámu (rozvor 1263 mm u vel. L) je posed vlastně docela kompaktní, nebo rozhodně ne zbytečně natažený. Už první den v sedle jsem si tak našel velice brzy svou pozici a hezky se za řídítky uvelebil, přičemž se tento pocit s dalšími hodinami a dny řádění po lesích jen a jen prohluboval.

Vlastně jen výjimečně a v určitých dosti specifických podmínkách jsem pocítil, že je mi kolo „trochu větší“, jinak jsem s ním ale srostl o dost lépe a o dost rychleji, než bych sám dopředu čekal. Skoro si až říkám, jakou velikost bych vlastně volil, pokud bych si měl Norco Sight pořídit? „M“ dle svého zvyku, nebo testované „L“? Zde bych asi dost váhal!!!

Tlumič RockShox Super Deluxe Select+ je usazen klasicky podél sedlové trubky, pro kompaktnější zástavbu do rámu přitom využívá přímou montáž, tzv. Trunnion mount.
Ložiska u horního oka tlumiče bych u tohoto provedení zadní stavby čekal, že budou i dole na spodním oku mě docela překvapuje. 
Hlavní čep zadní stavby je zajímavě vysazen mimo sedlovou trubku, čekal bych jednolitou masu materiálu. Oproti zbytku rámu je zadní vidlice hliníková. 

Musím se ho naučit!

K pozici za řídítky tak nemám rozhodně výhrady, vše působí hezky vyváženě, se Sightem se dá krásně stoupat a velice dobře se drží v rukách, i když to fičí dolů z kopce. Tímto prohlášením se tak můžeme plynule přesunout k ovládání, které bude většinu z vás zajímat asi ze všeho nejvíc.

Sám jsem byl zvědavý na to, jak se chová devětadvacítka s úhlem hlavy 64° a zkráceným odsazením vidlice (offset 42 mm). Vše doplněno dalšími podstatnými rozměry, samozřejmě! Něco málo jsem naznačil již ve svém původním představení, něco tedy lehce připomenu a další věci rozvedu, jelikož jsem toho s Norcem najezdil ještě docela dost a pár věcí jsem pochopil až s přibývajícím počtem Norco-hodin.

Zprvu asi nelze opomenout, že na úplném začátku našeho společného soužití bylo nutné se trochu sžít s takto radikální geometrií, kdy přední kolo, už jen díky zkrácenému offsetu, v nižších rychlostech reaguje až nečekaně pohotově a živě, zároveň je ale celé řízení takové zpomalené, chopperovité. Člověk má někdy až problém udržet na přejezdu řízení rovně, jelikož přední kolo rádo uhýbá a když se celý bike jen lehce nakloní, tak má tendenci se zlomově položit do náklonu.

Vnitřní vedení kabeláže má svoje výrazné vstupy zahloubené těsně za hlavou.
Výstup najdete před středem. Kontrolní stahovací otvor je zespodu dolní trubky.

Zalehnout a zamáčknout!

Nemusíte se ale bát, že byste těmito „efekty“ trpěli dlouhodobě. On je člověk tvor značně přizpůsobivý, brzy tedy pochopí, jak je s kolem potřeba zacházet, že je nutné držet řídítka na rovině hodně v klidu a nechat si divočiny a skopičiny až do pořádného terénu, kde se vše, jako mávnutím kouzelného proutku, promění.

Norco Sight 29 je přitom, díky ultra moderní geometrii, kterou je obdařeno, kolem milujícím zejména rychlou a agresivní jízdu, či rychlé a otevřené oblouky. Do nich se totiž pokládá s neskutečnou ochotou a jistotu, až má jezdec pocit, že je pouhý pasažér nebo hráč v počítačové hře, který jen naklápí joystick ze strany na stranu a chytrý algoritmus už jej sám drží v potřebném kurzu.

Rychlé otevřené tratě a přehledné traily jsou celkově vodou na mlýn Norca Sight, jelikož jeho chuť a ochota naklonit se do zatáčky a vystřihnout oblouk hezky zprudka a v plné rychlosti, to je něco nevídaného. Naštěstí to ale není jediná disciplína, jediná možnost, jak toto Norco ovládat, jak si jej užívat.

Výrazné horní rameno neskrývá skutečnost, že je vytvořeno ze dvou kusů…
Avšak vzhledem k absenci sváru či šroubu bych usuzoval na lepený spoj. 

Otočit to přes předek

Docela slušně se mi s ním dařilo zvládnout i pár „old-school“ pomalých smýkavých trialových sekcí, kde člověk kupříkladu ocení stabilitu kola danou jeho delším rozvorem a jakousi zalehlostí. Postupem času jsem snad začal přicházet i na způsob, jak s tímto kolem zacházet, když jsou na pořadu dne užší, více zavřené oblouky, k nimž si to navíc obvykle přihrnete ve vyšším tempu.

Už ve svých prvních dojmech jsem zmiňoval, že Norco Sight patří ke skupině kol, jež je nutné řídit „přes přední kolo“. Tedy zatěžovat hlavně předek, který vede stopu a se zadní partií si různě pohrávat, různě si pomoct, nikoliv obráceně (nesoustředit váhu na zadní kolo a předek nadlehčovat).

Obecně mi tento styl zatím příliš nešel a neseděl, navíc ve mně potřeba výrazněji zatěžovat přední kolo někdy způsobovala až určitou úzkost, jak moc jsem visel na řídítkách (zejména v extra strmých sekcích). Ale to jsem vše postupem času začal překonávat.

Zapíchnout a odhodit

Nakonec jsem pochopil a při posledních jízdách začal naplno využívat metodu, kdy se modelově v prudké pomalejší zatáčce opřete o přední kolo, díky zkrácenému offsetu vidlice mu snadno udělíte potřebný směr, zároveň tímto způsobem odlehčíte zadek, který pak lze šoupnout, nebo odhodit do boku tak, abyste na výjezdu ze zatáčky mířili přesně tam, kam je potřeba. Jestli si rozumíme?

Jak jsem se ovládání přes přední kolo ze začátku skoro až bál, tak mě to postupem času začalo více a více bavit, až jsem se v tom začal, zejména v určitých pasážích, dost vyžívat!

K ovládání a celkovému projevu Norca Sight C3 29 pak mám ještě jeden dovětek. Onen vícekrát zmiňovaný úhel hlavy 64° je, krom výše popsaného svérázného chování na rovině či v zatáčkách, rovněž skvělým pomocníkem při zvládání strmých, technicky náročných či jinak obtížných sekcí. Mnohdy prostě platí, že stačí přední kolo někam namířit, poté, obrazně řečeno, zavřít oči a držet se pevně řídítek, a… Najednou je to za vámi! Ta jistota, klid a stabilita! To je něco!!!

S právě popisovaným ovládáním rovněž souvisí třeba i rozložení těžiště, které mi za řady rozličných případů připadalo soustředěné více na předek, tedy více než u jiných kol této kategorie. Tento efekt se projevoval jednak již zmíněnou potřebou „jezdit přes předek“, ale třeba i tím, že Norco Sight v letu často táhlo přední kolo k zemi.

Neberte mě v tomto směru radši moc za slovo, mnohem radši se držím oběma koly na zemi, než že bych se musel neustále vznášet… Když už jsem si ale tu a tam v tempu poposkočil, nechal kolo ať si letí, překvapilo mě nejednou, jak výrazně šel předek dolů. Zkušení letci si s tím jistě poradí, pro mě „vzdušného pasažéra“ to bylo trochu nepříjemné, ale žádná krizová situace se z toho naštěstí neurodila.

Masivní nohy zadní vidlice musí na pravé straně alespoň trochu ustoupit převodníku, proto je zde tento drobný schůdek. Zajímavě umístěný je také vstup řadícího bovdenu.
Poměrně netradičně situovaný je i výstup vedení u patky, což si v případě přehazovačky SX Eagle, bez kladky, vynutilo poměrně dlouhý oblouk bovdenu.
Masivnost horního ramene a karbonová konstrukce horních vzpěr jsou zřejmě dostatečnou zárukou tuhosti, proto zde není žádný spojovací můstek. 

Na hrubý pytel…

Dobrá, tímto končím se sekcí ovládání a přepínám do roviny odpružení, které u tohoto modelu kompletně zastřešila značka RockShox a to vidlicí Lyrik Select Charger RC a tlumičem Super Deluxe Select + DebonAir. Obě jednotky v podstatě znám, vždy ale záleží na konkrétním naladění, na kinematice zadní stavby a dalších faktorech.

V tomto případě, pokud bych chtěl celkový projev stručně shrnout, řekl bych, že je Norco Sight vyladěno poměrně zostra, nastaveno pro hodně agresivní jízdu. Jak vidlice, tak ani zadní stavba nepůsobily, že by měly vyslovenou chuť jezdce hýčkat, ale naopak jako by mu chtěly s každou projetou sekcí naznačit, že by se do toho měl víc opřít. Zkrátka aby sebe, kolo ani jeho odpružení nešetřil!

Samozřejmě své jistě udělalo i chladnější období, i když jsem vlastně jeden den jezdil i při nějakých 15°C. Určitou roli možná sehrály i tvrdší pláště, duše v kolech atd. Každopádně Norco Sight nebylo rozhodně tupé a na přejezdech či běžných trailech aktivně vypomáhalo s přítlakem. Komfortem na úrovni staré babiččiny duchny ale rozhodně nehýřilo, či snad ani nedisponovalo.

Středová partie je tvarově poměrně čistá a masivní, všimněte si kabeláže chytře uchycené v místě spodního oka tlumiče. 
Na levé straně je hezky vidět třmen brzdy upevněný přímo na rám, nebo čep před patkou nacházející se na výběžku horních vzpěr (tzv. Horst Link). 

Na rozmazlování není čas!

Tento projev snad Norcu Sight ani nemám za zlé, a ani bych mít neměl. Celé kolo totiž působí dost ostře a závodnicky nabroušeně. Na přehnané rozmazlování není čas, důležité je, jestli to maká při pořádné zátěži, jestli se dá na trailu šlapat a přidávat na tempu, nebo ne? Odpovědi jsou ANO a ANO!

Funguje to, drží to, kopíruje to terén a když potřebujete někde zabrat, tak to není problém. Jediné možná slabší místo, nebo spíš oblast, na kterou je lepší dopředu upozornit, je poměrně lineární konec chodu zadní stavby.

Nejvíce je to znát v silných kompresích (v ďolíku), kde kolo v dolní úvrati zamáčknete do země vahou svého těla umocněnou díky jeho setrvačnosti. Nezřídkakdy jsem v těchto místech cítil propad zadní stavby a poté i viděl kontrolní kroužek na pístnici tlumiče v těsné blízkosti rysky označující konec kroku.

Jednou jsem se dokonce dostal až na úplné dno a ke svému překvapení si i ostřeji cinknul o doraz! Byla to, pravda, poměrně specifická situace, hodně uzavřená komprese, běžně se mi ale něco podobného nestává, proto to zde zmiňuju. Naštěstí zrovna na tento „neduh“ lze najít relativně snadný lék v podobě vložek do vzduchové komory tlumiče – tokenů – jimiž lze progresivitu kroku zadní stavby vcelku snadno posílit.

Jeden čas jsem měl za to, že tlumiče RockShox s kolečkem odskoku v podobě velkého otočného víčka jsou ty tam. Nejsou, zjevně je to výsada variant s úchytem Trunnion. 
Páčka blokace na tlumiči je sice snadno přístupná, vzhledem k dobře zvládnuté funkci zadní stavby jsem na ni vlastně ani jednou nesáhl!
Ocelový převodník SRAM Eagle má u 29″ Sightu velikost 32 zubů u 27,5″ verze najdeme větší placku – 34 zubů. Já bych u velkých kol klidně nasadil 30z!

Přejezdy a stoupání

Snad poslední sekci týkající se jízdních vlastností Norca Sight C3 29 bych věnoval šlapání, výjezdům a přejezdům, což jsou disciplíny vyžadující jednoduše trpělivost. Testovaný Sight není zdaleka nejtěžším, ale ani nejlehčím 29“ „skoro endurem“, co jsem měl za poslední dobu v testu, jeho běžný jízdní projev ale není nijak zázračný.

Tedy snad to nezní moc krutě? Ono je pravdou, že do stoupavosti a jezdivosti hodně promluvilo výrazné vlhko v období testu, díky čemuž jsem měl nejednou pocit, že se zadní guma s každým záběrem více a více lepí k povrchu! Na asfaltu nebo na tvrdé kamenité cestě to bylo výrazně lepší, Norco Sight jako celek, i jeho zadní stavba využívající služeb nezávislého čtyřčepu, jsou poměrně efektivní, na vyslovený spěch za vrcholovými vavříny to ale není.

Člověk si zkrátka musí dobře rozložit síly, pro výjezdy nebo přejezdy zvolit optimální tempo a nikam se příliš nehnat. Pak toto kolo stoupá vcelku ochotně a s chutí. Teď mě tak napadlo, představil jsem si, jak někde na enduro závodech řeším defekt na konci jedné RZ a pak spěchám na pevně stanovený start další… Sakra, vysloveně spurtovat na další erzetu by se mi asi nechtělo!!! Ale to platí často i pro jiná 29“ endura!

Opticky dosti neforemná kostka představce Norco mě sice vzhledově trochu dráždila, ale na takové detaily kolo nejezdí a tento komponent je snadné vyměnit za vámi preferovaný kousek.
Po většinu testu jsem si myslel, že je horní víčko hlavové trubky zcela obyčejné, až jsem si v jednu chvíli všiml nenápadného loga Norco a javorového listu. Ani vyfotit se to skoro nedá!

KOMPONENTY

V rámci výbavy bychom mohli tradičně začít u pohonu, přičemž je Norco Sight C3 prvním kolem, na němž jsem si osobně zkusil vůbec nejdostupnější, samostatně neprodávanou (OEM only) sadu z rodiny SRAM Eagle (1×12), tedy SRAM SX Eagle. Z pohledu základních parametrů jde vcelku o klasiku, zde s převodníkem velikosti 32 zubů a kazetou s rozsahem 11-50 zubů.

Na první letmý pohled a při prvním doteku bych řekl, že není rozdíl vůči třeba sadě NX Eagle nějak zásadně poznat, pár vykřičníků bych zde ale asi našel. Jednak mi třeba jen přehazovačka připadá nějak moc plastová, ale řadí! Jednak byl na začátku problém toto řazení přijatelně seřídit.

Ono to tedy vypadalo, že kolo jako takové dostalo před tím, než se ke mně dostalo, slušně zabrat, proto je trochu horší krok řazení pochopitelný. Vše šlo totiž více ztuha, ale to bude především otázka vedení, promazání bovdenů a lanek. I když vlastně nelze opomenout fakt, že přehazovačce SX Eagle chybí zadní kladka, která může u vyšších sad chod řazení znatelně zlehčit. Zde si to navíc vyžádalo nevzhledně velký oblouk bovdenu u zadní patky.

Pocitově bych řekl, že je SRAM SX Eagle technologicky a materiálově již asi skutečně dotažený do extrému (v honbě za co nejnižší cenou), ale funguje. Jako vstupní sada do světa SRAM Eagle s tím, že si časem koupíte jinou přehazovačku, řazení atd., proč ne?

Přehazovačka SRAM SX Eagle sdílí většinu konstrukčních prvků s vyššími modely, je ale z velké části z plastu a chybí jí zadní kladka, která napomáhá lehčímu kroku řazení, což je znát…
Kazeta SRAM PG1210, montovaná na klasický drážkový ořech (Shimano standard), nabízí rozsah 11-50 zubů. Lehká rozhodně není, ale funguje!

 

Sedlovka TransX (zdvihy: S – 150 mm, M/L – 170 mm, XL – 200 mm). Funkce slušná, odpor na páčce je větší, než je běžný standard a také je potřeba sedlovku trochu odlehčit, lehce se nadzvednout před tím, než se ji budete snažit zasunout. 
Páky náležící k brzdám Shimano BR-MT520 jsou dnes již notoricky známé. Osobně z nich nejsem vysloveně nadšený, ale fungují. Někdy se chvíli peru s ideální vzdáleností páky od řídítek, ale to obvykle jen na začátku testu. 
Poslední generace u Shimana nyní hojně rozšířených čtyřpístkových třmenů poskytuje velice slušný výkon a bezproblémové dávkování. I stabilita kroku byla tentokrát bez větších připomínek.

Norco Sight 29 C3 – závěr

Nejnovější Norco Sight 29 je hodně zajímavým strojem, který vás ohromí již jen svou geometrií aplikující nejnovější trendy do praxe v podobě kola jedné z velkých celosvětově uznávaných značek, nikoliv žádné „garážovky“. Na projev jeho řízení je přitom třeba si chvíli zvykat a učit se jej, zejména pokud přestupujete z jiného staršího kola s ovládáním narýsovaným podle pravidel „dneška“ a nikoliv pravidel „zítřka“, jak je tomu u Norca!

Pravdou ale je, že se, s dostatečně otevřenou myslí, nový, jiný druh ovládání dostává poměrně snadno pod kůži a člověk brzy zjišťuje, co mu takový přístup dokáže nabídnout. Tedy zejména obrovskou jistotu a stabilitu v přímém směru, stejně jako velkou chuť naklopit to a pořádně zaříznout v každé zatáčce. Přitom platí, že čím vyšší je rychlost a plynulejší tempo, tím tato geometrie funguje lépe.

Jako jasně daný fakt je nutné přijmout i skutečnost, že Norco Sight 29 není kokem pro flákání se po trailech bez většího nasazení. Naopak tohle kolo potřebuje pevnou ruku a dosti radikální přístup. O vztahu řízení a rychlosti jsem již mluvil, podobné je to s odpružením, kde rovněž platí, že s vyšším tempem a ostřejším nasazením vyždímáte z tohoto biku víc, než když se budete jen bezcílně pohupovat v jeho sedle.

Text a foto: Štěpán Hájíček

Norco Sight C3 – základní údaje

Cena: 116 990 Kč
Hmotnost: 15,7 kg (vel. L, bez pedálů)
Zdvihy (P/Z): 160/150 mm
Kola: 29“
Kokpit (řídítka/představec): 800/40 mm
Sedlovka (zdvih): 170 mm

Více o tomto kole najdete na webu norco.com, české ceny a dostupnost lze zkontrolovat kupříkladu na eshopu mojekolo.cz

PLUS

  • Příjemně kompaktní posed s hezky širokými řídítky (800 mm)
  • Na posed posunutý trochu více nad střed (sedlovka 77,7°) je třeba si zvyknout, celek ale funguje dobře na přejezdech i ve výjezdech
  • Velice slušná efektivita zadní stavby – kolo jako celek není sice žádný spurter, nežádoucím pohupováním vás ale obtěžovat nebude
  • Hodně zajímavá geometrie, s níž je třeba se sžít, pak si ale užijete vysokou stabilitu a jistotu ve sjezdech, stejně jako jisté průjezdy zatáček
  • Extra moderní geometrie (hlava 64°) se nejlépe projeví na rychlých otevřených trailech, po chvíli zvyku ale není problém se s kolem protáhnout i po úzkých klikatých stezkách
  • Sedlovka se zdvihem 170 mm u vel M a L, 200 mm u XL (150 mm u S)!
  • SRAM SX Eagle (1×12) je sice dost plastový, ale jako vstupní brána mezi sady SRAM 1×12 funguje velice slušně
  • Krásně zpracovaný karbonový rám
  • Možnost vybrat si kola 27,5“ nebo 29“ v kterékoliv velikosti

MÍNUS

  • Hmotnost 15,7 kg u 29“ stroje s touto výbavou už dnes asi nikoho nepřekvapí
  • Výjezdy a přejezdy je třeba volit v poklidnějším tempu, Norco Sight 29 C3 sice není žádná brzda, ale vysloveně spěchat do kopců se mu nechce (hodně jsem ale jezdil za mokra)
  • V reálu jsem sice na limity obutí nenarážel vysloveně často, každopádně bych dopředu co nejdříve nasadil plášť se směsí 3C, ať to za mokra a na kamenech či kořenech trochu víc drží!
  • Poměrně radikální geometrie nemusí být tím pravým pro každého jezdce, ale jak jsem zmínil výše, je to hodně otázka zvyku a přístupu