reklama

reklama

Ghost HybRide ASX | Nový Mixér na Boschi! (tech news)

Ghost před časem bez zásadních fanfár odtajnil novou řadu a vlastně i novou platformu plně odpružených biků s nejnovější „motorizací“ Bosch Performance CX 4. generace s nešizenými zdvihy 160 mm nad oběma koly a s „motokrosovým“ konceptem MX využívajícím velké přední a menší zadní kolo (29“/27,5“ Plus+).

Takzvaný MXer koncept se u Ghostu nevyskytuje rozhodně poprvé, ale naopak je jen potvrzením toho, co již před pár lety zahájil Ghost Lector HybRide a později na tuto linii navázala třeba řada Ghost SLAMR a SLAMR X HybRide, přičemž jsem byl osobně účasten jejího představení v okolí Lago di Garda (jaro 2018).

Stroje nové řady Ghost HybRide ASX se tedy v tomto směru zmíněným modelům SLAMR a SLAMR X HybRide podobají, zároveň ale přinášejí mnoho nového. Čistě řečí čísel to jsou v úvodu zmíněné vyšší zdvihy, kdy je hodnota kroku odpružení vyrovnaných 160 mm nad oběma koly, přednost zde dostaly vzduchové tlumiče namísto pružiny a podstatnou změnou je i jiná pohonná jednotka.

Fotky jednoho z prvních vzorků jsem měl schované od letní prezentace, ale poctivě jsem si je nechával pro sebe a čekal na oficiální zveřejnění tohoto modelu.

Nový Ghost ASX Hybride totiž dostal do vínku nejnovější pohon Bosch Performance CX, s nímž mám třeba já osobně velice dobré zkušenosti – doporučuji podívat se na testy Cannondale Habit Neo a Whyte E-150.

Zajímavá je rovněž skutečnost, že se konstruktéři Ghostu vydali podobnou cestou jako ti z Whytu. Také němečtí vývojáři o něco pootočili motor Bosch (směrem vzhůru), spodní rámovou trubku naopak otočili více kolmo k zemi a velkou baterii PowerTube (625/500 Wh, dle modelu) posadili jakoby před motor.

Důvod, či záměr takového přístupu je poměrně zřejmý. Jednak je to možnost použít spodní trubku s plným profilem bez velkého podélného otvoru pro vkládání akumulátoru (vytahuje se spodem), ale také snížení polohy baterie samotné a tím i snížení celkového těžiště.

Nutno ale přiznat, že Whyte šel v míře spouštění akumulátoru k zemi ještě o něco dál než Ghost, který ale může kontrovat třeba tím, že je jeho zdroj energie jištěn tradičním zámkem na klíč, proto jej nejspíš bude snazší vyjmout třeba v případě potřeby dobíjení mimo kolo.

U Ghostu je pak zajímavá také třeba částečně otevřená klec v místě, kde se potkává motor a akumulátor, přičemž je v tomto místě vidět skrz rám.

Půjčování a sdílení (Ghost – Lapierre)

Jinou zajímavostí je též nově pojatá podoba zadní stavby, kdy Ghost u této řady sice zachoval zadní plně nezávislý čtyřčep, přesunul ale tlumič pod horní trubku. Výsledné řešení přitom nese osazení OST+, které by vám mohlo být vcelku povědomé?

Ano, OST+ je systém, který vyvinula a mnoho let rozvíjela značka Lapierre nacházející se poslední roky pod společnou (finanční) střechou jako Ghost. Ostatně Ghost ASX HybRide si nepůjčil jen tento prvek, pravdou je, že je koncept celého tohoto stroje sdílen oběma značkami.

Značka Lapierre přitom na, v mnoha ohledech identickém rámu, nabízí hned dvě novinky Lapierre Overvolt AM a Overvolt TR. Prví z jmenovaných nabízí shodně 160 mm kroku na obou frontách, trailová verze – Overvolt TR – se pak spokojí se 130 mm. I zde je použit nejnovější motor Bosch a nový druh akumulátoru s kapacitou 625 Wh či 500 Wh dle úrovně a výbavy.

Doplňme také, že Lapierre nevěří na rozdílně velká kola, ale vsází u těchto kol na Pluska středního průměru, kdy Overvolt AM posadila na pláště šíře 27,5×2,8“, Overvolt TR na 27,5×2,6“.

Lapierre Overvolt AM 7.6
Lapierre Overvolt TR 5.5

Více o nových kolech Ghost ASX HybRide najdete na českém webu ghost-bikes.cz, případně na mezinárodních stránkách ghost-bikes.com.

Podobně můžeme odkázat na stránky lapierre-bike.cz, kde najdete přehled modelů Lapierre Overvolt AM a Overvolt TR.

Text: Štěpán Hájíček | Foto: Ghost, Lapierre, Štěpán Hájíček