Moje osobní Norco Sight A2 29 (2021) – Praktické představení
Na konci listopadu jsem se loučil se svým letošním strojem (GT Force Expert 29) a už tehdy jsem zmiňoval, že jeho nástupcem v mojí „garáži“ bude Norco Sight A2 29, model roku 2021. Respektive tohle kolo jsem měl v té době již doma, ale vlastně až nyní jsem měl šanci vytáhnout jej na chvíli do terénu.
Nebo jinak, čas by se býval i našel, ale zprvu se mi nechtělo tahat zcela nové kolo do totálního marastu, který v té době venku panoval! Stačilo, že jsem musel v tom blátě a vlhku prohánět testovací kola… Ono to nakonec nebylo tak strašné, ale stejně, první jízdy s novým kolem jsem si chtěl užít na trochu lepším povrchu.
Realita je přitom taková, že později to bylo zase na štíru s časem a nyní, když padly teploty téměř k nule, a kdy jsem jedno testovací kolo „dojezdil“ a na druhé čekal, jsem již nedokázal přezíravě chodit okolo svého nového stroje a musel jsem jej vytáhnout alespoň na pár hodin ven!
Vážně chci Lko?
Přemýšlím, jak moc představovat Norco Sight? Jeden stroj z této rodiny jsem akorát před rokem testoval – Norco Sight C3 29 – proto se v tom asi nemusíme zbytečně hrabat. Pojďme si shrnout, že Norco Sight je nabízeno na hliníku i karbonu, kdy označení mého stroje A2 je snad vcelku výmluvné – hliník.
Specialitou vybraných modelů Norco je fakt, že se stále nabízí paralelně na středních i velkých kolech, tedy na průměru 27,5“ i 29“, a to třeba u Sightu ve všech velikostech od S po XL!
Poměrně klíčovou otázkou bylo jakou zvolit velikost? Běžně bych si řekl o Mko, ale! Jednak jsem věděl, že jsem před rokem jezdil na Sightu velikosti L a vlastně mi dost seděl, jednak jsem zkoumal rozměry a studoval tabulku doporučených velikostí a došlo mi, že L bude nejen lepší, ale dokonce jedinou rozumnou volbou!
U Norca jsou totiž velikosti trochu posunuté, směrem dolů, proto je třeba Lko doporučeno jezdcům s výškou postavy od nějakých 172,5 cm po 182,5 cm. Mko končí někde na úrovni 174 cm! Vzhledem k tomu, že měřím 180 cm, to nakonec bylo docela jasné. Moje postava není zrovna konfekční, díky čemuž se obvykle lépe cítím na Mkových rámech, přestože mě mnohé tabulky pasují na kola velikost L.
Ona je u Norca třeba i specificky krátká sedlová trubka, zejména z důvodu uvolnění prostoru pro dlouhé teleskopy. Fakticky Norco Sight velikosti M má sedlovou trubku „krátkou“ 395 mm, Lko 435 mm. Norco L tak je, v tomto parametru, paradoxně ještě o fous skromnější než moje letošní GT Force 29 velikosti M (sedlová trubka – 440 mm)!
Dalších pár čísel na začátek
Než si povíme něco málo o mých prvních dojmech z akce, připomeňme ještě několik parametrů. O různém průměru kol jsem již mluvil, já si přitom vybral 29“, jelikož… Dnes to jinak nejde! Co se týká zdvihů a zaměření, tak Norco řadí model Sight do kategorie All Mountain, když nabízí 160 mm zdvihu vidlice a 150 mm kroku zadní stavby. Nezvyklé je, že stejné zdvihy platí i pro střední průměr!
Hodně zajímavé jsou také údaje týkající se geometrie, kdy lze zmínit úhel hlavy 64° (29“), efektivní sedlový úhel 77,7°, nebo reach 485 mm (vel. L). Poslední číslo, které mě rovněž utvrdilo ve výběru velikosti L, byla délka teleskopu, kdy Sko dostává zdvih 150 mm, Mko 170 mm a L+XL shodně 200 mm! Sedlovka je zde TranzX YS105 Dropper (průměr 34,9 mm) s nastavitelným zdvihem – to si budu muset ještě nastudovat!
Prvních pár hodin v sedle Norco Sight A2
Jak už jsem zmínil dříve v textu, počasí pro první společnou vyjížďku nebylo zrovna dokonalé, bylo chladno, šedá deka inverze, naštěstí v lese bylo jen trochu vlhko, nebylo mokro a blátivo. Takže to bylo i tak fajnové svezení bez nutnosti hlídat se, aby mi to někde neucáklo!
Zajímavá je stavba tohoto kola, které jsem již vlastně znal z testu jeho karbonového bratra modelového roku 2020 (Norco Sight C3). Každopádně celý tento koncept je „trošku někde jinde“, proto jsem si na něj musel zase trochu zvykat a zvykat si rozhodně ještě budu.
Zajímavým kontrastem je velikost rámu L, která ale neznamená přehnaně dlouhý posed (úhel sedlovky je zde 77,7). Spíš mě překvapila neskromná výška řídítek a pocit, že jsem „zaplul do kola“ a skoro se v něm až ztratil. Když k tomu přidáte nezvykle krátkou sedlovou trubku (435 mm) a sedlovku se zdvihem 200 mm (doporučeno dle tabulky je u Lka 170 mm), tak člověk v kole skutečně snadno zmizí.
Bez většího rozmýšlení ale musím doplnit, že jsem si „svou“ polohu za řídítky našel poměrně brzy a snadno a neměl jsem tedy pocit, že by zde bylo něco špatně. Občas mě skoro až zaskočila hloubka plného ponoru sedla, přeci jen mizí až o 200 mm, ale to je o zvyku a o uvědomění si, že lze sedlo zasunout jen tak hluboko, jak to zrovna potřebuju.
Předek si žije vlastním životem!
Poměrně svéráznou kategorií a kapitolou je také ovládání, kde do hry vstupují takové veličiny jako je průměr kol 29“, úhel hlavy 64°, délka zadní stavby 440 mm (netradičně variabilní dle velikosti rámu – 430-445 mm), nebo třeba rozvor neskromných 1262 mm. Jo a offset vidlice je u 29“ varianty 42 mm.
Všechna tato čísla působí na pohled docela radikálně a on i skutečný jízdní projev je docela radikální. Nebo jak se to vezme. Zprvu na běžných přejezdech cestou k lesu jsem si ničeho až tak výjimečného nevšiml, alespoň do doby, než jsem poprvé vzal více za řídítka. Jakmile bylo potřeba uhnout ostřeji do zatáčky, tak se ukázalo, že jinak zdánlivě umírněný předek snad ani není pevně spojen se zbytkem kola!
Najednou jsem měl pocit, že jsem otočil řídítka, přední kolo fofrem padlo do oblouku a zbytek stroje jej následoval až s určitým zpožděním! Jako by si přední kolo žilo vlastním životem a zbytek jej následoval s ležérním klidem.
Nahni se víc dopředu!
Řízení a ovládání je skutečně zajímavé, i když hodně záleží na tom, jak své kolo kočírujete. Pokud se pohybujete v plus mínus vyrovnaném tempu a jen plynule měníte směr jízdy, pak vás bude krásně a ochotně poslouchat a terénem bude bez odporu proplouvat. Zde opět pro jednou platí srovnání s carvingem na lyžích, kdy stačí celý stroj jen citlivě naklánět do zatáček a on pak daný oblouk vykrojí s úžasnou jistotou a přesností!
Člověk se zkrátka musí pohybovat celý, pracovat s celkovým těžištěm a pak se krásně veze a užívá si luxusní jistoty i pohotových reakcí. Horší to je ve chvílích, kdy se pověsíte na brzdy a v nižší rychlosti se začnete vyhýbat nějaké překážce. Tady se opět projeví určitý pocit oddělenosti přední partie od zbytku kola, jelikož se v takových chvílích může řízení paradoxně projevit jako až překvapivě lehké a živé.
Klíčem k úspěchu je jednoduše plynulost jízdy i pohybů směřujícím ke změnám směru jízdy a ne nějaké cukání! Výhodné je také více zatěžovat předek a neviset „srabácky“ nad zadním kolem. To je ale třeba záležitost, na které musím ještě sám poněkud zapracovat a zároveň i jeden z výstupů testu Norca Sight C3 z minulého roku, kdy jsem to shrnul do titulku: „Naučí tě jezdit přes předek!“
Dnešní Rhythm jako včerejší Float!
Jak jsem zmínil v úvodu, na svém Norcu jsem zatím stihl jen jednu středně dlouhou jízdu, proto není čas na hlubší rozbory a finální závěry, každopádně i tak už mám pár zajímavých postřehů třeba též k odpružení.
Zaprvé, vidlice Fox Rhythm 36 zaujímá sice hierarchicky nejnižší příčky produktové nabídky Fox, pravda je ale taková, že s příchodem nové generace vidlic Fox 36 (a novinky Fox 38) zdědil základní Rhythm formu i techniku letošní třicetšestky. Fakticky je to tedy stejná vidlice jako jsem měl na GT Force 29 Expert, kde se ale jmenovala Fox Float 36 Performance (model 2020).
Jednoduše dobře známý tvar, vzduchová pružina s komorou EVOL a tlumení FIT GRIP. Z funkčního hlediska stále ta samá písnička, tedy solidní tuhost, příjemná citlivost z kraje zdvihu, krásně aktivní a jistý chod ve středním rozsahu a dost jistoty na konci.
Float X2 – aby se ti nezamotaly prsty!
Naopak zcela jiným kouskem je nová generace tlumiče Fox Float X2 s velkou vzduchovou komorou, s expanzní nádobkou a čtyřkanálovým tlumením. Nebudu se tady (zatím) pouštět do analýzy možností ovládání tlumení, jelikož to by vydalo na samostatnou brožuru!
Už jen základní setup mi zabral trochu času, když jsem nejdřív naladil sag a poté dle tabulky a dle vlastního citu ladil čtyři samostatná kolečka odskoku a komprese. Vyplatí se pohrát si s tím v klidu večer před první jízdou!
Nějaký základní setup tam mám, časem si s tím ještě pohraju, ale už takto se mi celkový projev líbí. Zajímavé je, že se Norco Sight na Foxu chová o dost jinak, než stejné kolo s karbonovým rámem testované před rokem na RockShoxu! Jak jsem si tehdy „stěžoval“ na poměrně ostrý, a tedy i méně pohodlný začátek a podobně i na mísy až zbytečně lineární konec, tak nyní jsou moje dojmy zásadně odlišné.
Vidlice Fox a hlavně tlumič Fox Float X2 je slušně rozmazlovací! Tím spíš, když si člověk trochu víc povolí kolečko pomalé komprese. I s tímto útlumem skoro na minimu je Norco Sight solidně klidné a efektivní, přitom ale skutečně krásně žehlí! Tento nově představený tlumič s velkou komorou ve spojení s klasickým čtyřčepem zadní stavby, je také náramně aktivní a snaživý, co se výkonů v rozbitém terénu týká. Alespoň co jsem zatím stihl projet a zkusit.
Pozitivně na mě zatím působí i potenciál jeho progresivity. V tomto směru jsem ho ještě nijak dramaticky nezatížil, pár tvrdších dopadů a ostřejších zhoupnutí se ale již naskytlo a nutno říct, že to zadek vždy hezky dotlumil, aniž by se zbytečně blížil k dorazu!
Výbava, se kterou nic naděláš (něco uděláš…)!
Pro dnešek by to snad už pomalu stačilo, proto ještě na skok k výbavě a případným plánovaným úpravám! Rozhodně palec nahoru za obutí Maxxis (Assegai/Dissector), oboje ve 3C! Zadní plášť bych mohl mít i širší než jen 2,4“, ale ok. Přední Assegai (29×2,5“ 3C Maxx Terra, EXO+) je rozhodně parádní zubatec nejen do podzimního terénu!
Trochu méně nadšený jsem z výbavy od Shimana. Třeba brzdy Shimano MT520 nejsou sice špatné, něco jim ale chybí. Trocha síly, razance a snad i stálosti výkonu. Ještě popřemýšlím, jestli tohle vyřeším výměnou destiček a případně i disků (Galfer je jasná volba), nebo jestli si na kolo hodím svoje oblíbené kotvy SRAM G2 RSC!
Řazení – Shimano SLX 1×12 s kazetou v rozsahu 10-51 z. – také není špatné. Osobně mám radši SRAM, ale co už. Paradoxně mi více sedí řazení SLX, než třeba dražší XT testované nedávno na Rock Machine Blizzard 90-297.
Zde mám i tak v plánu nějaké úpravy. Jednak jsem si již objednal menší převodník (nahradím 32 z. za 30 z.) a pak také vyměním vodítko e*thirteen TRS za jiný set vodítka s bashguardem, jelikož nechci řešit osekaný řetěz a převodník! A že vím o řadě míst (např. Trutnov Trails nebo Rychlebky), kde se chránič převodníku bude určitě hodit!
Norco Sight A2 29 (2021) – závěr
Takovýto by mohl být dnešní prvotní sumář poznatků, praktických postřehů a nápadů pro další individuální úpravy mého nového osobního stroje Norco Sight A2 29. Uvidíme, kolik času bude zbývat, vedle testů mnoha jiných kol, abych se občas svezl i na svém stroji, ale jak to tak chodí, tak příležitosti jistě budou! Postupně proto přihodím zase nějaké nové informace, zkušenosti, nebo nová vylepšení!
PS: Abych nezapomněl. Moje kolo jsem dočasně nechal na duších, ale jen na chvíli. Brzy přehodím na bezduše (pásky jsou v ráfcích, ventilky byly přibalené), na jaro pak určitě zase doplním vložky do kol – v dílně na mě pomrkávají růžové hadice PTN R:Evolition!
Text a foto: Štěpán Hájíček
Norco Sight A2 29 (2021) – základní údaje
Cena: 111 990 Kč
Hmotnost: 16,53 kg (vel. L, bez pedálů)
Kola: 29“
Zdvihy: 160/150 mm
Kokpit (řídítka/představec): 800/40 mm
Sedlovka (zdvih): 200 mm
Více informací o tomto kole najdete na webu norco.com, aktuality na facebooku Norco Bicyccles CZ/SK, a doplnit můžeme ještě stránky jednoho z prodejců – Mojekolo.cz