Norco Range 2022 – High Pivot, ale virtuální! (TECH NEWS)
Tohle už začíná vypadat vážně podezřele! Jasně, systémy s vysokým čepem (High Pivot) a s pomocnou kladkou poznal svět MTB již v mnoha různých podobách a vyhotoveních, dnes to ale vypadá, že tato konstrukce zaujala celou generaci vývojářů. Svůj nový „High Pivot“ představuje nyní i Norco na enduro raketě Range!
Jsou to vlastně takové zajímavé vlny, které se ve vývoji a konstrukci horských kol můžeme pozorovat. Něco jako určité módní trendy. A není se vlastně čemu divit. V určité době byly třeba poměrně oblíbené systémy s plovoucím středem, poté nějaký čas dominovaly jednočepy, následně se prosadila mnohá víceprvková řešení, ať již klasické čtyřčepy, nebo všemožné virtuály.
V podobném duchu lze ještě chvíli pokračovat. Jeden čas byly v módě systémy využívající tzv. „Swing link“ – rameno obvykle zavěšené na horní trubce a tlumič posazený vysoko v rámu. Poslední roky se ale více prosazuje tzv. „Rocker link“ – horní rameno vodorovně, tlumič podél sedlovky.
Když dva dělají totéž…
Nyní se přitom, jak rozhodně nelze přehlédnout, jako houby po dešti rozšiřují systémy s vysokým čepem (High Pivot) a s pomocnou kladkou. Za všechny (opět) jmenujme třeba nedávno představený Trek Session, v tomto týdnu odhalený nový Cannondale Jekyll, případně letos testovaný Deviate Highlander 140.
Dalším přírůstkem v této nově se formující konstruktérské rodině „High Pivotů“ je aktuální enduro speciál Norgo Range, přesněji jeho modelové provedení 2022!
Pokud by to přitom bral někdo hodně povrchně, řekne si, že to jsou vše vlastně dost podobná kola, či alespoň podobné konstrukce… Pouze to má jednou kladku výš, podruhé níž, jednou je tlumič posazený víceméně kolmo podél sedlovky, jindy uložený naplocho nad středem atd. Ano, i tak to lze vnímat, ale tohle by byla hodně zjednodušená představa, jelikož jak praví klasické rčení: „Když dva dělají totéž, není to vždy totéž!“
Třetí princ!
Co se týká značky Norco, pak se musím přiznat, že nejsem vyslovený znalec, její kola intenzivněji vnímám až poslední roky. Dříve jsem o nich také věděl, na pár strojích Norco jsem jezdil, ale za specialistu na tuto kanadskou klasiku se zrovna nepovažuji.
Každopádně pokud vím a pokud se nepletu, tak Norco léta využívalo oficiální licenci systému FSR od Specialized, proto po dlouhá léta drželo služeb klasického nezávislého čtyřčepu. Navíc i poté, co světový patent na FSR vypršel, zůstalo Norco z větší části věrno této základní konstrukci s Horst Linkem (čep na zadní vidlici před a obvykle i pod osou zadního kola).
Situace se nicméně začala v pozdější době měnit směrem, který do jisté míry předznamenal dnešní dění a aktuální premiéru nové řady Norco Range. Stačí se podívat na stránky norco.com, kde najdete sjezďák Norco Aurum HSP a pod ním se ve zdvihové hierarchii blyští letos odhalený freerider Norco Shore. Třetím „princem“ v pořadí je pak aktuálně představované Norco Range.
Univerzální dědic?!
Nyní se na tato kola podívejte a řekněte mi, co mají společného? Jasně, řetězovou kladku a určitou podobu High Pivotu (můžeme zkrátit na HP). Toto zjištění je jistě pravdivé, faktem ale je, že krom základní myšlenky vysokého čepu a kvůli tomu „uměle zvednuté“ řetězové linky, nejsou systémy těchto kol rozhodně shodné! Nejedná se totiž o evoluci jednoho řešení, nýbrž jde o tři různé entity.
Stručně a přehledně! DH speciál Norco Aurum odkazuje na své řešení zadního odpružení přímo v názvu, kdy zkratka HSP reprezentuje výraz „High Single Pivot“. Česky parafrázováno „vysoký jednočep“, který má ale dost zajímavě řešený systém přepákování na tlumič.
Druhý zmíněný exemplář – Norco Shore – již nemá s jednočepem pranic společného, naopak se jedná o klasický nezávislý čtyřčep, jehož hlavní bod otáčení byl „pouze“ posunut o něco výš. V principu stejné řešení, s jakým přišel nový Cannondale Jekyll.
Nyní se podívejte na aktuální přírůstek – poslední Norco Range – a jen žasněte! Tento bike si totiž „vypůjčil“ něco tady, něco támhle, neobtěžoval se příliš s potřebou rodinné návaznosti či s povinnostmi rodového následníka, nýbrž jde svou vlastní cestou a nastavuje zcela nová a výrazně osobitá pravidla!!!
Vývoj, jaký zde ještě nebyl?
Tedy alespoň v rámci značky Norco! Její zástupci totiž popisují, jakého úsilí, kolik lidských zdrojů, pokročilé techniky, počítačového modelování, reálného testování a kdo ví čeho ještě bylo zapotřebí k tomu, aby se podařilo stvořit ultimátní závodní enduro, jakým je nové Norco Range!
Nehleděli přitom nalevo ani napravo, vyšli sice ze zkušeností, jaké mají s ostatními svými koly, nicméně v tomto případě šli mnohem dál a hloub! Nebudeme si zde popisovat celý průběh vývoje, to by bylo na román, navíc o tom je celé následující video. Stačí poukázat na různé testovací muly, kde se ladila kinematika, ale také se zde důkladně řešila a zkoušela geometrie či řada dalších aspektů.
Jak mu budeme říkat?
Abychom se konečně dostali k jádru pudla, pojďme si na začátek říct, že zcela nový systém odpružení, jaký je použitý u čerstvě odhaleného Norca Range, nese označení High Virtual Pivot. Proč? Jelikož jde o propojení systému s vysokým čepem a tzv. virtuálu, tedy zavěšením s virtuálním, nebo, chcete-li, plovoucím bodem otáčení.
Sám jsem se musel v dodaných materiálech nějaký čas přehrabovat, abych pochopil, jak to celé funguje a jak je to vymyšlené, nyní vám tak můžu proces porozumění (snad) zjednodušit.
Možná se to nebude někomu líbit, ale když se doberete základní kostry použitého systému, mohlo by vás napadnout, podobně jako mě, že má nové zavěšení Norco ze všeho nejblíže specifické variantě Split Pivotu u sjezďáku Devinci Wilson.
Filozofickým konstrukčním základem je totiž u Norco Range, stejně jako u Wilsona, jednočep, zde s vysoko umístěným bodem otáčení. U Norca až v půlce sedlovky, u Devinci v úrovni převodníku. Skutečnost, proč je u Norco Range použito magické slůvko „Virtual“ spočívá v tom, že osa zadního kola nesedí na kyvné vidlici pevně uchycené k rámu, v místě kladky, ale na spodních plovoucích vzpěrách.
Tady již podobnost končí…
Už jsem to, myslím, někdy vysvětloval právě u Devinci Wilson. Zde si lze totiž představit jako by celé zadní zavěšení bylo vzhůru nohama. Ona horní spojnice mezi rámem a zadní osou by se mohla ideálně nazývat zadní vidlicí, „to dole“ bych pak nejlépe označil za vzpěry.
Vtip je přitom v tom, že pevné spojení s rámem, na jednom jasně definovaném čepu, má právě jen „horní vidlice“, která definuje základ trajektorie osy zadního kola. U vysokých čepů onen zaklínaný pohyb nahoru a dozadu. „Spodní vzpěry“, které fakticky nesou osu zadního kola, ale také třmen zadní brzdy, jsou ke kyvné vidlici napojeny čepem v blízkosti zadní patky. S rámem je pak spojuje další rameno, které se otáčí okolo šlapacího středu.
I zde tak najdeme podobné řešení jako u Devinci Wilson, jelikož rameno usazené koncentricky na šlapacím středu zároveň přenáší pohyb celé zadní stavby na tlumič utopený nízko v rámu. Podstatný rozdíl oproti systému Split Pivot u Devinci Wilson přitom tkví částečně v umístění hlavního čepu vysoko na sedlové trubce, důležitý je také čep vzadu u patky, který je před osou zadního kola, nikoliv v ose – z toho ostatně vyšel název Split Pivotu.
Proč to vše?
Celé je to vlastně nanejvýš zajímavé a důmyslné. Klíčové důvody základní myšlenky vysokého čepu (High Pivot) se mi již posté opakovat nechce. Nicméně hodně stručně – zadní kolo přirozeně uhýbá překážkám šikmo dozadu, což zlepšuje reakce odpružení, zároveň se v průběhu zdvihu nezkracuje rozvor, z čehož těží zase stabilita ovládání i při silné kompresi.
Teď ta další „hejblátka“. Mechanickým rozdělením horní kyvné vidlice čepem u patky a umístěním zadního kola a třmene brzdy na spodní vzpěry zajistíte nezávislost funkce odpružení na práci zadní brzdy. Což bylo ostatně jedním z klíčových cílů celého vývoje.
Pokud by totiž zůstala osa kola na horní kyvné vidlici, bude z toho stejný jednočep jako je Norco Aurum, u něhož jistě dochází k výrazné blokaci odpružení vždy, když sáhnete na zadní brzdu. Citelně se pod brzděním „zamykal“ také Deviate Highlander 140.
Posledním prvkem v pořadí je „už jen“ spodní rameno usazené v ose šlapacího středu, které má ale víceméně pomocnou, ač samozřejmě nezbytnou funkci. Na jedné straně totiž přenáší pohyb celé zadní stavby na tlumič, to jsem již zmiňoval, na straně druhé kontroluje pohyb spodních vzpěr s osou kola a tím přesně definuje její trajektorii. Stejně jako definuje křivku odpružení!
Už jen pár praktických postřehůůůů
Také už vám z té „inženýrské investigace“ trochu hučí v hlavě? Mně docela ano! Nyní proto více prakticky. Nové Norco Range je plnohodnotný enduro speciál určený primárně na závodní tratě této disciplíny.
Vzhledem k tomu, že byl nový Range stavěn hlavně pro rychlost, jsou jeho jasnou volbou 29“ kola. V technických materiálech se říká, že by se dal teoreticky použít i jako mullet, ale už to nebude úplně ono, jelikož jeho geometrie byla precizně odladěna pro velká kola.
Nicméně v průběhu vývoje někoho napadlo zkusit nové Norco Range také jako lehký sjezďák! K tomu dostal jiné spodní rameno, troch delší tlumič, jiné patky, dvoukorunkovou vidlici… Ale to byl jen experiment! Nicméně firemní doporučení říká, že pokud by vám nestačilo Norco Range se zdvihy 170/170 mm a s klasickou vidlicí, lze dopředu hodit dvoukorunku a naladit ji na 180 mm. To je oficiálně schváleno!!!
Jedna cesta, žádný Flip-chip!
Přeskočíme-li ke kolonce geometrie, pak můžeme konstatovat, nebo spíš znovu připomenout, že s úhly a rozměry rámu si vývojáři Norco hráli skutečně zevrubně.
Oproti jiným se u Norca nerazí cesta všemožných uživatelských úprav a hromady Flip-chipů, ale jedné dokonale odladěné sestavy. Navíc, díky programu Ride Aligned™, je geometrie vždy co nejlépe odměřená a upravená tak, aby dokonale sedla jezdci postavy vhodné k dané velikosti rámu.
Konkrétní čísla můžete vyčíst z tabulky níže, nicméně na příkladu úhlu hlavy lze demonstrovat, co zde konkrétně systém Ride Aligned™ znamená. Norco Range 29 velikosti S totiž dostalo úhel hlavy 63,75°, dále to je 63,5° (M), 63,25° (L) a rovných 63° pro XL! Podobně precizně odladěná je i zadní stavba a její charakteristiky.
Neskousne každý!
Z hlediska osazení a nabídky je dostupná informace, že bude Norco Range nabízeno ve třech úrovních na karbonovém rámu s klasickým označením C1, C2 a C3, plus by měl být časem k dispozici i samostatný rámový set. Webové stránky norco.com ale zatím nabízí pouze variantu Norco Range C3 za 149 999 Kč.
V případě odpružení se počítá s vidlicemi Fox 38 u Range C1 a RockShox ZEB u Range C2 a C3. Všechny tři modely pak shodně dostanou pružinový tlumič Fox DHX2 ve Factory provedení (205×62,5 mm).
Jedna ze zajímavostí – v technických materiálech se píše, že Norco Range bylo otestováno s tlumiči Fox DHX2 (modely 2021-2022) a se stejnými ročníky tlumičů RockShox Super Deluxe Coil. Kinematika zadní stavby je přitom optimalizována primárně pro pružinové kousky od Foxu, ostatní možnosti na trhu by si s tímto rámem nemusely rozumět. Stejně tak se může stát, že se jiné tlumiče do tohoto rámu jednoduše nevejdou! Takže pokud již tuning zadního odpružení, pak vlastně jen firemní!
Chtěl bych ho? Zkusit ano!
V dnešním představení jsem toho o Norcu Range napovídal víc než dost. Celou dobu mě tak trochu v hlavě hlodá otázka, zda bych takové kolo sám chtěl? Určitě bych ho rád zkusil a otestoval, ale mít ho doma? Na to už je asi nový Range moc vyhraněný enduro závoďák! Myslím, že mi bude plně dostačovat, pokud se budu i nadále „flákat po českých kopcích“ v sedle mého Norca Sight A2 29.
Text: Štěpán Hájíček / Foto: Norco
Norco Range 2022 – základní údaje
Kola: 29“
Zdvihy: 170/170 mm
Určení: enduro závody, lehký freeride
Úhel hlavy: 63,75° až 63° (dle velikosti rámu)
Zadní odpružení: High Virtual Pivot
Tlumiče: pouze pružinové, testováno s Fox DHX2 a RS Super Deluxe Coil
Cena: Základní model Range C3 za 149 990 Kč
Více informací: norco.com