reklama

TREK Session 2022| High pivot novou doktrínou! (tech news)

Vzhledem k dosti bláznivé situaci, nejen na cyklistickém trhu, by jeden pomalu zapomněl, že touto dobou se mnohdy začínají odtajňovat kola dalšího modelového roku, nyní tedy určená pro sezónu 2022. Jedním z prvních, kdo tak učinil, je Trek, který včera odhalil svůj tradiční sjezdový speciál Session, avšak ve značně omlazené podobě!

Sjezdové speciály nejsou zrovna kategorií, na niž bychom se zaměřovali, či specializovali, ostatně i celosvětová pozornost se v oblasti MTB dnes upíná spíše k enduru, nebo třeba k XC než k DH. Každopádně Trek Session MY2022 přináší pár zajímavých řešení a inovací, pro něž se rozhodně vyplatí podívat se na toto kolo trochu blíže.

První informací může být fakt, že na první pohled je Trek Session stále… Trek Session! Ostatně mrkněte na toto vtipné prezentační video:

Pověste ho vejš!

Asi nejzajímavější inovací na Treku Session roku 2022 je oblast, kde se podobá a zároveň nepodobá předchozí, nebo řekněme současné generaci. Onou podstatnou změnou není ani tak zkrácení horního ramene, jako spíše migrace hlavního bodu otáčení, hlavního čepu, z pozice v blízkosti středu výrazně výše po sedlové trubce, až kus nad převodník.

Trek Session 9.9 (2020)
Trek Session 9 (2022)

Důvodem tohoto posunu je zcela pochopitelně kinematika, kdy se vlastně aplikoval starý a dobře známý princip z „učebnice základních zákonů kinematiky MTB odpružení“, který míval své období slávy v počátcích MTB, poté se na něj téměř zapomnělo a dnes se zase postupně vrací na scénu. Základem onoho principu je fakt, že umístěním hlavního čepu výše na rám donutíte zadní kolo při zpracování překážky putovat částečně dozadu a poté až nahoru.

Dráha pohybu osy zadního kola, zde kružnice, tak mnohem více odpovídá směru, v jakém přichází síly od terénu. Do jisté míry by se pohyb zadního kola u takovéhoto systému dal přirovnat k pohybu předního kola (vidlice), které také putuje vzad a nahoru.

reklama

Zachovat si rozvahu rozvor!

Vedlejším (kladným) efektem je skutečnost, že se při takto definované dráze zadního kola v průběhu zdvihu prodlužuje zadní stavba, čímž roste stabilita kola. Nebo ještě lépe, pokud zadní kolo putuje pod podobným úhlem jako to přední, skoro se nemění rozvor při zanoření obou tlumičů, tedy netrpí stabilita tak, jako u mnoha jiných aktuálně používaných systémů, které se, dalo by se říci, zavírají dovnitř – obě kola se přibližují, rozvor se zkracuje.

Ostatně Trek není zdaleka prvním, kdo v posledních letech sáhl právě po vysokém čepu (obecné anglické označení High Pivot), nýbrž se jedná o poměrně rozšířený trend, který je dnes v DH vidět na vícero frontách. Takto od boku mě napadá třeba Commencal Supreme DH, nebo kolo, jehož zadní stavba se té u Treku Session v mnohém podobá – GT Fury.

Nemá jen samé klady (pouze kladky)

Když už jsme u toho rozboru odpružení s vysokým čepem… Toto řešení nemá samozřejmě jen samé výhody. Jeho zásadní nevýhodou je právě ono prodlužování zadní stavby v průběhu zdvihu, což by za běžných okolností znamenalo výrazné ovlivnění funkce zadní stavby tahem řetězu, případně výrazné tahání za řetěz (tzv. Pedal kickback*)

*Pro více informací o teorii odpružení a různých pojmech mrkněte na článek: Vše, co jste chtěli vědět o zadním odpružení…

Z výše uvedeného důvodu proto nejen Trek, ale i řada dalších výrobců (viz třeba výše zmínění konkurenti GT a Commencal) vsázejících na stejnou základní myšlenku, využívá pomocnou kladku, která je usazena v hlavním bodě otáčení celé zadní stavby.

Díky tomuto doplňku vcelku snadno a efektivně zajistíte nezávislost funkce pohonu na odpružení a obráceně a zcela eliminujete i pedal kickback. Ona kladka ale zřejmě byla jistou brzdou rozvoje tohoto druhu odpružení, především v dobách více převodníků (platí spíše mimo DH scénu). Dnes ale, jak ukazují výtvory jiných značek, se zákazníci systému s kladkou již nebojí, nemají snad ani čeho, proto se tyto systémy poměrně hojně rozšiřují.

ABP a ti další

Krom kladky a vysokého čepu je Trek Session vlastně stále Trekem jak si jej pamatujeme. Celá zadní stavba funguje jako čtyřčep se specifickým koncentrickým čepem v ose zadního kola – ABP (Active Braking Pivot). Vedle toho zde najdeme systém Flip-chipů Mino Link, díky němuž lze měnit jednak geometrii (na zadním konci horního ramene) a jednak progresivitu.

Druhý Flip-chip totiž najdeme u spodního oka tlumiče, přičemž jeho otočením se mění progresivita zadní stavby z lehčí (20 %) určené pro hladší a hlubší krok vhodný třeba do bikeparků, na „tužší“ (25 %), zamýšlené jako ideál pro ostré DH nasazení!

reklama

V případě Treku tradiční koncetrický čep v ose zadního náboje – ABP.
Jeden Flip-chip (Mino Link) pro úpravu geometrie.
Druhý měnící progresivitu zadní stavby.

K dalším netradičním řešením patří příprava pro vedení kabeláže vnitřkem, či venkem pro rámu! Stačí si vybrat co vám více sedí! V obou případech je vedení na spodní trubce chráněno dlouhým plastovým krytem.

Progresivní je také přístup k volbě průměru kol. Trek Session v základu vyráží na parametru 29“, neměl by mít ale problém, pokud do něj nasadíte menší kola (27,5“), či pokud zvolíte kompromis v podobě mulletu (menší zadní kolo). Trek Session se zkrátka rád přizpůsobí svému jezdci.

Více informací o této novince najdete na webu trekbikes.com. Pokud vás zajímají praktické postřehy, pak vás bohužel zklamu. Zrovna Trek Session mezi stroji v testu BikeAndRide.cz nejspíš nenajdete, i tak se ale rýsuje jistá šance, že by se nějaký Trek mohl letos u nás v testu objevit. Zatím nic neslibuju na pevno, každopádně vrátka k této možnosti zavřená rozhodně nejsou. ✌🏻

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Trek bikes

Vedení vnitřkem nebo po rámu? Je to jen na vás…
Velikost rámu se řídí dosahem (reach) nikoliv jeho výškou.
Různé velikosti mají odlišně dlouhou zadní stavbu, aby byl dosažen požadovaný balanc.