reklama

NOVÝ Cannondale Jekyll – Roztrhejte učebnice! (tech news)

Cannondale byl a je značkou, která s oblibou zkouší a následně zavádí do praxe výrazné inovace. Co se ale týká zadního odpružení, byli jeho vývojáři vždy, až na výjimky, dosti konzervativní. To se ale nyní mění! Zapomeňme na minulost, roztrhejme staré ročenky Cannondale a pohlédněme společně do budoucnosti!

Skutečně, ač se laboratořích Cannondalu v průběhu let zkoušely různé složitější závěsy, nakonec to téměř vždy vyhrál jednočep, či od něj odvozené konstrukce. Pověstnou výjimkou bývaly unikátní DH speciály, i když i zde to ve výsledku, na cestě od závodního teamu k produkčním strojům, končilo opět nějakou podobou jednočepu.

NOVÝ Cannondale Jekyll | Mitch Ropelato s ním předvádí náramné kousky – viz video na konci článku.

Habit jako „Bod zlomu“!

Zásadnější změna a okamžik, kdy začal vítr foukat z druhé strany, nastal teprve v roce 2018, kdy byla představena poslední generace trail biku Cannondale Habit. Do vývoje Cannondale totiž přišel inženýr Luis Arraiz, který se stal hlavním specialistou na systémy zadního odpružení a který zjevně našel zalíbení v klasickém, plně nezávislém čtyřčepu (s tzv. Horst Linkem).

Potvrzením této nově nastolené cesty byl minulý rok představený nový přírůstek do rodiny – Cannondale Scalpel – který přišel se zajímavým řešením na základech „pana Horsta“! Zde je totiž funkce klíčového čepu, nacházejícího se na konci nohou vidlice, nahrazena pružnou planžetou! Planžeta nebo ložisko, to je vlastně jedno! Důležitou „Horstovou ingrediencí“ je rozdělení kyvné vidlice před zadní osou „jakýmkoliv“ pohyblivým elementem.

reklama

Jako vejce vejci…?!

Tyto dva jmenované stroje do jisté míry naznačily cestu, jakou se chce Cannondale do budoucna ubírat, alespoň co se základní koncepce zadního odpružení týká. A nyní malé překvapení. Jako třetí ukázku z nedávné minulosti jsem si vybavil článek o moderním sjezdovém speciálu Cannondale, který využíval zajímavý koncept s dvojicí tlumičů, což bylo základní téma onoho článku.

Jenže najednou přijde střih, my se přeneseme do roku 2021, díváme se společně na podobu zcela nového Jekyllu a tu náhle… Také vám to došlo? Stačí si odmyslet horní viditelný tlumič (tady hlavně „pružič“) a najednou před sebou máme stroj, jehož řešení zadního odpružení se podobá právě odhalenému Jekyllu jako pověstné vejce vejci!

Sakra, tohle vědět před dvěma lety!!! Tak bych stejně musel mlčet…

Prototyp DH speciálu Cannondale z roku 2019

5 kroků k úspěchu a jedinečnosti!

No nic, spolkněme hořko-sladkou pilulku náhlého prozření, jako když vám dojde pointa vtipu až poté, co se společnost věnuje již zcela jinému tématu, a pojďme se společně podívat, co činí nový Cannondale Jekyll až tak zajímavým a výjimečným. V hezky zpracovaném kresleném videu to „pan Brambora“ vysvětluje na základě pětice bodů:

  1. Gravity Cavity (tlumič v rámu – nízké těžiště)
  2. High Pivot (vysoko umístěný hlavní čep otáčení zadní stavby)
  3. Guidler (napínák / pomocná řetězová kladka)
  4. Four Bar Linkage (poctivý čtyřčep)
  5. Proportional Response Design (specifická konstrukce odladěná pro každou velikost rámu)

1. Gravity Cavity

Za zdánlivě složitou konstrukcí s tlumičem utopeným v rozdvojené spodní trubce stojí zcela logická úvaha. Tlumič sám o sobě není zrovna lehký, neřkuli pokud se použije pružinový kousek, proto je jeho umístění dost důležité pro výsledné těžiště celého kola. Pokud toto těžiště snížíte, bude kolo stabilnější a bude se snáze ovládat.

Pokud si to porovnáte se současným Jekyllem, kde je tlumič usazen poměrně vysoko v rámu, bude rozdíl skutečně zásadní a aplikace řešení nazvaného Gravity Cavity tedy více než logická.

Nejnovější Cannondale Jekyll 29 CRB 1
Naposledy, alespoň krátce zkoušený, Cannondale Jekyll 29 (prezentace v roce 2018, modely 2019).

Zajímavá je otázka, jak dobře půjde podobné řešení aplikovat i na budoucí hliníkové modely (snad na ně také dojde), ale ono to jistě půjde! Z čistě praktického hlediska lze rovněž zmínit, že tlumič usazený v útrobách spodní trubky je chráněn dostatečně pevným plastovým nárazníkem, který má vlastně vícero funkcí.

V první řadě zaručí, aby se k tlumiči nedostaly kupříkladu kameny odlétávající od předního kola. Zároveň je zajištěno, díky viditelně otevřenému prostoru z boku, aby okolo tlumiče mohl proudit vzduch a tlumič se za jízdy dostatečně chladil. Do třetice je pamatováno na cílený odtok vody a možnost „výplachu nečistot“. Tlumič totiž není v „uzavřeném kyblíku“, nýbrž je pamatováno na snadný odtok vody a dalších nečistot.

Tlumič ze spodní strany chrání odolný kryt, který ale pamatuje na proudění vzduchu kvůli chlazení či průtok vody při čištění.
I přes utopení tlumiče v rámu by přístup k jeho ovládacím prvkům neměl být nikterak zásadně omezen. I když třeba nastavení odskoku, zrovna u Foxu Float X2 (u horního oka tlumiče) nebude asi dvakrát snadné. Jeho červené kolečko lze zahlédnout na animaci výše.

2. High Pivot

Systémy s vysokým bodem otáčení se poslední dobou slušně rozmáhají. Připomenout můžeme například starší GT Fury (novinka roku 2018), letos představený Trek Session (2022), ale třeba též v květnu tohoto roku testovaný Deviate Highlander 140 s asi nejradikálnější konstrukcí v tomto směru.

Všechny tyto tři příklady mají společný základní myšlenkový koncept s umístěním hlavního bodu otáčení výš, než je běžně zvykem. Stejně tak se spoléhají na použití pomocné řetězové kladky. Rozdíly jsou proto v dalších konstrukčních charakteristikách. Deviate je kupříkladu čistý jednočep s přepákováním k tlumiči, TREK využívá služeb koncentrického čepu v ose zadního kola a GT Fury… To je, i díky Horst Linku, novému Jekyllu ze všeho nejblíž.

Zadní stavba GT Fury (rok 2019)

Než skočíme na další body a vysvětlíme si výše zmíněné, připomeňme, že díky vysoko umístěnému hlavnímu bodu otáčení se osa zadního kola v průběhu zdvihu nepohybuje čistě nahoru a dolů, nebo jak je běžné u řady jiných systému nepřibližuje se k rámu, ale naopak míří šikmo dozadu a vzhůru.

Jak jsme si přitom již dříve vysvětlili, v rámci článků o výše zmíněných kolech, je tato trajektorie ideální z hlediska absorpce rázů od terénu. Ty totiž nepřicházejí pouze zespodu, nebo snad zezadu, ale právě šikmo zespodu, jelikož kolo nestojí na místě, ale jede kupředu!

Ještě jednou proto jako příklad připomenu přední vidlici, která překážkám rovněž uhýbá nahoru a dozadu! Čím nižší je přitom její úhel, čím více je položená, tím lépe by měla pohlcovat dynamicky přicházející nerovnosti.

Hlavní čep je řešen podobně jako u strojů Cannondale Scalpel – jednolitá zadní vidlice je vsazena do „domečku“ v rámu, samotný čep je přitom chráněn menším „kšiltem“, který by měl zabránit nadměrnému usazování nečistot v kritickém pohyblivém místě.
Cannondale i nadále věří myšlence Ai (Asymmetric Integration), tedy posunu celé řetězové linky o pár milimetrů dále od podélné osy kola. Díky tomu lze zkrátit zadní stavbu a především vyrovnat sklon drátů v zadním kole – dosáhnout rovnoměrnějšího napnutí a tedy i tužšího výpletu.

3. Guidler

Další zajímavý výraz – Guidler – vznikl spojením dvou termínů: „Idler pulley + chainguide = Guidler!“ Česky: napínací kladka + vodítko. Tato kladka, či Guidler, pokud někdo chce, je do značné míry nezbytnou součástí všech systémů s vysokým čepem. Jak totiž tzv. High Pivot skvěle reaguje na nerovnosti, tak, pokud bychom nechali řetěz natažený klasiky od převodníku ke kazetě, dočkali bychom se výrazného „tahání za pedály“ (tzv. pedal kickback).

Pedal kickback je přitom efekt, který by byl za jízdy nejen dost nepříjemný, ale také v určitých ohledech kontraproduktivní. Jednak by to škubalo nohama na každé překážce, zároveň by se odpružení při silnějším šlapání výrazně zamykalo. To by sice mohlo pomoci efektivitě a dříve se toho hojně využívalo, ale čeho je moc…

Proto je zde, i u jiných systémů s High Pivotem, použita kladka sloužící zároveň jako vodítko – Guidler. Sice se tím částečně zmenšuje „obalení“ převodníku řetězem, ale jako pomůcka pro neutralizaci vlivu pohonu na odpružení její použití za tuto oběť jistě stojí!

Hlavní čep otáčení zadní stavby je posazen výše nad středem, v tomto místě je také pomocná kladka s vodítkem.
Aby na této kladce (Guidler) držel řetěz pevně a jistě, je zde ozubení typu „narrow-wide“. A ještě vodítko jako bonus či pojistka!

4. Four Bar Linkage

V předposledním bodě se můžeme podívat na samotné zadní zavěšení, které se jednak až nečekaně silně podobá DH speciálu, s nímž si Cannondale hraje již pár let, jednak nemá příliš daleko k závěsu, jaký používá třeba zmiňované GT Fury. Abych dostál slíbenému napojení na již dříve vyslovenou myšlenku.

Pokud byste chtěli blíže následovat můj myšlenkový proces, zkuste „virtuálně“ uvolnit bod otáčení horního ramene u nového Jekyllu, posuňte jej dozadu na sedlovou trubku a… Budete mít před sebou víceméně stejnou konstrukci jakou najdete u GT Fury. Toto je jen menší imaginační inženýrské cvičení.

Co jinak dodat k čtyřčepu, nebo Horst Linku? Podle mého, a nyní i podle vývojářů Cannondale, je tato konstrukce, o níž lze mluvit také jako o paralelogramu, nejvšestrannějším řešením zavěšení zadní stavby, u níž lze vcelku snadno dosáhnout toho, co potřebujete. Lze ji „mechanicky naprogramovat“.

Není zde problém dobrat se velice dobré vnímavosti při více než solidní stabilitě při šlapání a… O čtyřčepech už byly napsány tuny papíru, ostatně z principu čtyřčepu vychází i všechny virtuály jako je Maestro, VPP, DW-link a mnoho dalších.

Celý systém možná působí složitě až tajemně, ale dohromady na něm není nic „kosmického“. Stačilo by si představit. jak se dlouhé horní rameno otáčí okolo čepu na sedlové trubce a tlumič je standardně uprostřed rámu a…
Čep na zadní vidlici, tzv. Horst Link, zde není rozhodně nikterak nevýrazný, ale je hezky posunutý pod úroveň osy zadního kola

5. Proportional Response Design

Posledním bodem ze seznamu je výraz „Proportional Response Design“, který lidé z Cannondale začali používat společně s představením poslední generace strojů Cannondale Habit. Dnes přitom platí to samé, co platilo tehdy, jelikož jsou stejná základní pravidla a stejné myšlenky aplikovány jak u Habitu, tak též nyní u Jekyllu.

Zjednodušeně řečeno – řada výrobců vymyslí a vytvoří svůj systém odpružení, který optimalizuje pro jezdce nejběžnější postavy. Řekněme na úrovni rámu velikost M, případně L. Tím to ale mnohdy celé končí, jelikož se dále mění už jen geometrie a možná ještě tvrdost pružiny. Zbytek zadního zavěšení je (často) stejný od velikosti S po XL.

Nikoliv však u Cannondale, kde se počítalo s polohou těžiště soustavy jezdec+kolo pro každou velikost rámu zvlášť. Proto má každý rám svou vlastní geometrii, ale také třeba odlišné délky ramen zadní stavby a trochu jinou kinematiku či křivku progresivity. Důvodem je, aby měla ze svého odpružení stejný zážitek metr a půl vysoká biková diva i přes dva metry narostlý hromotluk!

Nový Cannondale Jekyll 29 mění, s velikostí rámu, nejen svou geometrii, ale vyvíjí se též křivka odpružení tak, aby odpovídala danému jezdci / jezdkyni (viz grafy v galerii na konci článku).
NEW Cannondale Jekyll 29 CRB | Geometrie

Pan Jekyll a pan H…?

Nyní bychom měli probraný více než dostatečně široký technický základ týkající se nového Jekyllu, ještě jsme si ale neřekli kam toto kolo míří? I když, to už by si mnoho lidí asi i domyslelo. Každopádně nový Cannondale Jekyll bude i nadále enduro speciálem určeným primárně pro velká (29“) kola.

Zdvihově vlastně „zůstává na svém“, jelikož mu bylo i nadále přiřknuto 170 mm vepředu a 165 mm vzadu. Tedy abych byl přesný, současný Cannondale Jekyll, když se ještě dělal na průměru 27,5“, nabízel oněch 170/165 mm zdvihu, Jekyll 29“ se ale musel spokojit se 150 mm na obou frontách. Takže k mezigeneračnímu posunu a nárůstu kapacity zde vlastně došlo!

Otázka, která by možná napadla pár zanícených příznivců značky Cannondale a letitých fanoušků modelu Jekyll, by mohla znít: „Kde zůstal pan Hyde?“ Nu, už zde není, nadále je přítomný pouze divoký Hulk a na hodného doktora Bannera se poněkud zapomnělo. Pokud si mám pomoci příměrem z jiné filmové či komiksové klasiky.

Jinak řečeno, nový Jekyll je sám o sobě natolik zajímavý a měl by být nanejvýš všestranný, že již nepotřebuje žádné pomocné přepínání, žádné extra složité tlumiče s přídavnými komorami pro úpravu geometrie a celkového chování, ani žádnou extra páčku na řídítkách.

Sice se tím ztrácí maličko z prapůvodní myšlenky této modelové řady, z praktického hlediska ale nastolené cestě hlasitě tleskám! Stejně mě nikdy příliš nebavilo přepínat jednotlivé režimy! Nehledě na to, že závodníci jezdící za Cannondale si povětšinou měnili tlumiče za jiné, preferovali pružiny a páčku na řídítkách používali nejčastěji jako klasický lockout.

Oproti předchůdcům již nový Jekyll nevsází na různé extra komory tlumiče a jejich dálkové přepínání, nýbrž používá konvenční jednotky.

Dva na uhlíku

Dnešní dosti obšírné představení nového Jekyllu pojďme zakončit několikero praktickými informacemi. Kupříkladu faktem, že se na trh, v první fázi, dostanou dva karbonové modely Jekyll 29 CRB 1 a Jekyll 29 CRB 2 (MOC 179 999 Kč / 129 999 Kč). Vyšší jednička nabídne vidlici Fox 38, tlumič Fox Float X2 (oboje Factory), řazení SRAM GX Eagle a brzdy SRAM Code RSC.

Dostupnější dvojka upřednostní vidlici RockShox ZEB, tlumič Fox Float DPX2, pohon Shimano Deore (1×12) a brzdy Shimano M6120. V obou případech lze spoléhat na kvalitní obutí Maxxis Assegai (29×2,5“) / Minion DHR II (29×2,4“), lepší směsi najdete logicky u vyššího modelu, levnější u nižšího.

Cannondale Jekyll 29 CRB 1 (179 999 Kč)
Cannondale Jekyll 29 CRB 2 (129 999 Kč)
NEW Cannondale Jekyll 29 CRB | Kera Linn

reklama

Vzpomínání na Finále…

Tímto by se dalo dnešní představní nové generace enduro mašin Cannondale Jekyll pomalu uzavřít. Škoda, že je situace doma i ve světě taková, jaká je. Kdyby tomu bylo jinak, už bych měl nejspíš za sebou cestu do nějaké zajímavé lokality a sepisoval, vedle obdobného teoretického představení, také svoje praktické prvotní dojmy.

Velice příjemnou a povedenou akcí bylo představení Habitu v Německém Freiburgu (2018), kde sídlí evropská část vývoje Cannondale. Mimořádně povedeným výletem bylo též putování na představení předchozí generace Cannondale Jekyll a Trigger, kdy jsme se s kolegy novináři sešli ve Finale Ligure (2017). To byla vážně pecka!!!

Tentokrát se, bohužel, žádná velkolepá prezentace nekoná, ale taková už je prostě doba. V tuto chvíli tak můžu snad jen doufat, že se pár vzorků nového Jekyllu podívá na chvíli také do Česka, abych měl možnost tuto velezajímavou novinku osobně okouknout a hlavně projet! Pokud se tak stane, pak se to samozřejmě dozvíte!

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Cannondale

NOVÝ Cannondale Jekyll 29

Velikost kol: 29“
Zdvihy: 170/165 mm (P/Z)
Určení: enduro
Systém zadního odpružení: čtyřčep s vysokým bodem otáčení, s pomocnou kladkou (Guidler)
Úhel hlavy / sedlový úhel: 64°/ 77,5°
Ceny: 179 999 / 129 999 Kč (Jekyll CRB 1 / Jekyll CRB 2)

Více informací: www.cannondale.com  / www.cannondalebikes.cz