Cannondale – nový DH stroj na dvou tlumičích! (TECH NEWS)
Tuto „zprávičku“ jste již možná zachytili na svých radarech skenujících zahraniční biková média. Nebudu to tedy příliš rozmazávat, spíš jen představím, upozorním a odkážu na další studium. Každopádně přejít to vysloveným mlčením jsem nechtěl, protože tento nápad vypadá skutečně zajímavě!
O co se jedná? Cannondale na závodech Světového poháru v DH (Maribor DH 2019, Slovinsko) nasadil do hry zbrusu nový experimentální stroj, který na první pohled nemusí být nikterak zásadně zajímavý. Svým způsobem kopíruje myšlenky z dnes již sesterského modelu GT Fury, tedy klasický čtyřčep, poměrně vysoko umístěný hlavní čep (až nad velkým převodníkem), kladku, která posouvá rovinu řetězu právě k tomuto čepu a pružinový tlumič s oranžovou pružinou!
A právě zde by mělo začít vaše pátrání! Tento „viditelný tlumič“ totiž nenese viditelné známky nasvědčující přítomnosti ovládacích prvků tlumení?! Jak je to možné? Podívejte se pozorně na spodní trubku v oblasti před převodníkem… Nápadně tlustá s extra krytem ze spodní strany! Ano, tady je totiž skutečný „tlumič“, to nahoře s pružinou je vlastně jen „pružič“ (nikoliv prudič… radši jen „pružina“).
Doposud se o skutečném smyslu tohoto uspořádání vedly sáhodlouhé debaty, nyní se zdá již situace poměrně jasná:
„Na novém kole používáme skutečný tlumič, který je stlačován prodloužením horního ramene, což nám zajišťuje možnost vyladit pro něj speciální křivku stlačení, zatímco nahoře je de facto jen prázdné tělo s pružinou,“ zmiňuje Josh Hursh, vývojář rámů Cannondale v jednom z nedávných videí.
„V horní části máme nachystáno několik možností, jak uchytit prázdný tlumič s pružinou, aby bylo možné samostatně ladit progresi, tedy chování pružiny bez toho, aby to ovlivnilo nastavení samotného tlumiče. Cílem je oddělit tyto dva světy, aby bylo možné s pružinou provádět ‚psí kusy‘, aniž by si samotné tlumení muselo poradit s nesmyslným průběhem stlačení, extra progresí atd.,“ vysvětluje blíže Josh Hursh.
„Díky této konstrukci můžeme nastavit tlumič, aby průběh jeho stlačení byl maximálně lineární a účinek jeho nastavení tedy co nejvýraznější ve všech fázích zdvihu, zatímco si lze samostatně hrát s pružinou, měnit její tvrdost, sílu odporu na začátku či na konci zdvihu, aniž by se to dotklo samotného tlumení.“
Má smysl k tomu dodávat něco dalšího? Pokud vás toto téma zajímá, mrkněte na původní článek na Pinkbike.com, kde jsou odkazy či obrázky na historické konstrukční výstřelky značky Cannondale, připomínka starších systémů s dvěma a více tlumiči, některé vážně stojí za to, a řada dalších zajímavostí.
PS: Pokud někdo najdete video, kde o tomto projektu hovoří Josh Hursh, prosím, hoďte mi odkaz do komentáře pod článkem. Díky!!!
Text: Štěpán Hájíček / Foto: Roos Bell (pinkbike.com)