reklama

reklama

PIVOT Trail 429 | Z XC rakety statným trail-bikem! (Tech News)

Příběh Pivotu Mach 429, a poté jeho pokračovatele Trail 429, hezky odráží vývoj MTB techniky poslední dekády. Prapůvodně byl tento model XC raketou postavenou na 100 mm zdvihu, která se ale postupem času více a více klonila k techničtějšímu stylu jízdy, čemuž odpovídá i její nejnovější podoba, která ale nezapomíná na své kořeny.

Původní Mach 429 byl, jestli si správně vzpomínám, jedním z prvních modelů značky Pivot postaveným na 29“ kolech, proto byl také tento průměr zakódován do jeho modelového označení, zatímco jsme jinak znali stroje jako je Mach 6 nebo Mach 5.7 apod.

Pivot Mach 429 se přitom již ve své první generaci prezentoval jako kolo, které lze postavit buď na lehkých komponentech, posadit jej na vyrovnaný zdvih 100 mm nad oběma koly a provozovat jako XC speciál. Stejně tak ale bylo už tehdy možné nasadit dopředu vidlici se zdvihem 120 mm, hrubší pláště, širší řídítka a pojmout jej více maratonsky, nebo ještě lépe trailově.

Druhá zmíněná cesta se přitom začala prosazovat stále silněji, proto se z Machu 429 stal postupně Pivot Trail 429! To ale neznamená, že by někdy zapomněl na své sportovní kořeny, na lehkost a tuhost rámu či bezprostřednost reakce na záběr do pedálů! Ne, ne… To vše zůstává, zároveň se ale přidává aktivnější průběh zdvihu, jeho skoro až bezedně působící projev, výrazně modernější geometrie, než jak tomu bylo u poslední generace a… Pojďme si to rozebrat hezky krok za krokem.

Pro připomenutí – poslední generace Pivotu Trail 429
PIVOT Trail 429 (rok 2019)
Pivot Trail 429 (2021)

Pivot Trail 429 – ostrý, přitom výkonný!

Pivot u tohoto modernizovaného modelu potvrzuje vlastní trend posledních let, kdy nové plně odpružené rámy Pivot, až na drobné výjimky, přecházejí z konceptu tlumiče pod horní trubkou na podobu rámu s trojúhelníkovým horním ramenem a tlumičem podél sedlovky. Tedy, krom jiného, blíže středu pro nižší těžiště a lepší ovládání.

Lidé z Pivotu rovněž tvrdí, že díky tomuto umístění tlumiče jsou schopni vytvořit kompaktnější rám, ušetřit nemálo gramů, vytvořit více místa pro košík a lahev, nebo lépe připravit rám pro inteligentní elektronicky řízené odpružení Fox Live Valve (test na Pivotu Mach 4 SL).

Nový rám poslední generace modelu Pivot Trail 429 přitom dokázal, díky výše zmíněnému, díky technologii Hollow Core a díky nejnovějším materiálům a konstrukcím zhubnout o nezanedbatelných 300 g! Slušná dieta! Měl by být tedy lehký a hbitý, zároveň ale dostatečně pevný a odolný i pro náročnější terénní radovánky.

DW-link – Razor sharp & butter smooth!

Co se zadní stavby týká, tak zde vývojáři zachovali hodnotu stejnou jako u poslední generace (120 mm) s tím, že dopředu lze nasadit vidlici se zdvihem 130, nebo 140 mm, k tomu se ale ještě dostaneme.

Důležitá informace, týkající se zadní stavby postavené na licenčním systému DW-link, je taková, že se zde hodně pracovalo, bádalo a testovalo, aby se dosáhlo výjimečného spojení ostrých a nekompromisních reakcí na úrovni XC speciálů, přitom však s výjimečně citlivým chodem a cíleně progresivním průběhem zdvihu. Díky tomu by měl mít jezdec pocit, že jede na kole s výrazně vyšším zdvihem, než je tabulkových 120 mm.

Is it possible for a bike to be both razor sharp and butter smooth? Yes. The Trail 429 is proof.

„Je možné, aby bylo kolo ostré jako břitva a zároveň máslově jemné? ANO! Trail 429 je toho důkazem!“ Tvrdí dosti sebevědomě jedno z hesel v oficiální prezentaci této žhavé novinky.

Low & Lower

Další podstatná inovace na nové generaci Pivotu Trail 429 se týká geometrie, která byla, dle mých osobních zkušeností (test Trail 429), trochu brzdou, až možná jistým závažím poslední generace… Nyní se ale situace radikálně mění, k lepšímu a modernějšímu samozřejmě! Modelovým příkladem může být posun úhlu hlavy z hodnoty 67,3° (včera) na 66,5° v režimu „Low“, respektive na rovných 66° v pozici „Lower“ (dnes)!

Nejspíš vám již svitlo, že nový Pivot Trail 429 bude osazen otočnými kameny Flip-chip, podobě jako třeba naposledy testovaný Pivot Switchblade 29. Avšak s tím rozdílem, že zde se jednotlivé polohy jmenují „Low“ a „Lower“. Tedy nízký a nižší! Vcelku vtipné, ne?

Ostatně přesné hodnoty geometrie pro jednu a druhou polohu bude snazší ukázat si na přehledné tabulce, než vše zdlouhavě rozebírat a popisovat…

PIVOT Trail 429 – nově také s tlumičem podél sedlovky.
Flip-chip a jeho polohy „Low“ a „Lower“.

Trail 429 na dva způsoby

Nyní se vraťme k možné specifikaci této novinky, jak jsme to výše již jednou nakousli. V tomto případě o mnohém vypovídají dva rozdílné kity, jak může být nový Trail 429 osazen. Jenou z možností jsou verze Pro a Team, kde lze zvolit tlumič Fox DPS, nebo elektronický Live Valve, na postu vidlice pak najdete Fox 34 FIT4 Factory se zdvihem 130 mm.

Druhou možnou cestou je tzv. „Enduro* build“, který zahrnuje tlumiče Fox DPX2 a vidlice Fox 36 Factory s tlumením GRIP2 a se zdvihem 140 mm! Na kterou variantu byste vsadili? Pro kterou byste sáhli? Mě by asi lákala ta drsnější s novou třicetšestkou!

*Označení v katalogu Pro Enduro / Team Enduro
**Enduro varianta se 140 mm vidlice znamená ještě o 0,5° více položenou hlavu (až 65,5° v Lower poloze)

PIVOT Trail 429 – Trochu víc XC…
PIVOT Trail 429 – Trochu víc Enduro…

Pivot Tool Dock System

Jedním hezkým a praktickým doplňkem, který najde uplatnění nejen na tomto rámu, je tzv. Pivot Tool Dock System. Alespoň pokud nebudete využívat tlumení Fox Live Valve. Tedy nenápadná brašnička uchycená zespodu horní trubky navržená a vyrobená společně se značkou Topeak. Do tohoto šikovném boxu přitom můžete usadit Dock Ninja C02 / Dock Ninja Tool Box T16+ / Dock Ninja Tool Box Mini 20 Pro (by Topeak).

Pivot Tool Dock System

Pivot Trail 429 – už klepe na dveře!

Dobrou zprávou je, že nejnovější přírůstek Pivot Trail 429 je již v ČR, již se staví první exempláře a v dohledné době bychom se tak na něm měli mít možnost osobně povozit. Nejdříve tedy máme v plánu test jiné novinky – Pivot Mach 6 – brzy po ní přijde řada i na Pivot Trail 429. Vše díky dovozci protocycles.cz

Pivot Trail 429 – základní údaje

Kola: 29“
Zadní zdvih:
120 mm (DW-link)
Přední zdvih: 130/140 mm (Fox 34/Fox 36 – dle specifikace)
Materiál: Carbon Hollow Core (úspora 300 g oproti předchůdci)
Hlavový úhel:
66,5°/ 66° (Low/Lower – nastavitelná geo, Flip-chip)

Více informací: pivotcycles.com
Do ČR dováží: protocycles.cz

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Pivot Cycles