Pivot Mach 4 SL + Fox Live Valve | Praktické představení

Jedna z řady akcí, které jsem se koncem léta účastnil, neměla formu prezentace novinek a zajímavostí, ale čistě praktické „testovačky“. Konkrétně se jednalo o týden testování kol Pivot, kdy do ČR přijel „Pivot Truck“, jenž v létě objížděl velkou část Evropy a zavítal i k nám.

V naší malé zemičce v srdci Evropy se tento „truck“, ve skutečnosti dodávka, zastavil na řadě míst, kdy začínal na západě na Klínovci, aby neminul Prahu, Brno a přesunul se nakonec přes Havířov do Rychleb. Ale o tom jsme vás vlastně dostatečně včas informovali…

Tuto akci přitom, vcelku logicky, zastřešilo nejen evropské zastoupení Pivotu, ale také čeští dovozci Protocycles, s nimiž naši redakci váže dlouhý a v pravdě pozitivní pracovní vztah. Ostatně to vám jistě došlo už jen na základě nemalého počtu zmínek a testů týkajících se kol Pivot (testy Pivot Trail 429, Pivot Shuttle).

Tato kola tedy vcelku známe, ale rozhodně ne všechny, nebo alespoň ne všechny novinky, myšleno prakticky. Proto bylo příhodné využít příležitosti potkat se s „Pivot truckem“ a zkusit něco, k čemu se člověk běžně nedostane. V tomto případě to byl zejména sportovní model Pivot Mach 4 SL, navíc opepřený elektronicky řízeným odpružením Fox Live Valve. 

Jedna z klidnějších chvil okolo „Test Trucku Pivot“

reklama

Pivot Mach 4 SL + Fox Live Valve 

Kolo jako takové – Pivot Mach 4 SL – známe alespoň teoreticky, jelikož jsme jeho premiéru náležitě rozmázli i na BikeAndRide.cz. Co se týká systému Fox Live Valve, tak zde mám v zásadě jistý dluh. Něco jsem „o tom“ už někdy psal, ale upřímně, moc tomu (zatím) nevěřím, a tak jsem tomuto udělátku doposud příliš prostoru nedal. Teď ale nešlo odolat, nebo spíš nešlo odmítnout!

Rozkaz zněl jasně: „Tady máš kolo, nastav si posed, my ti naladíme elektronické odpružení a jeď!“

Jak bylo řečeno, tak se i stalo. Základní nastavení přitom není o moc složitější než u klasického kola bez elektronického mozku (CML – Centrální Mozek Lidstva). Postup je prostý. Vypnete CML (Fox Live Valve), naladíte si sag a odskok tak, jak jste běžně zvyklí, pak už jen „živý ventil“ zase zapnete.

Pokud budete tuto jednotku, která využívá vibrační a další čidla na vidlici a zadní stavbě a podle nich pomocí piezoelektrických planžet či čeho řídí průtok oleje ve vidlici a tlumiči, zkoumat blíže, zjistíte, že je zde několik možností a stupňů nastavení.

Jednak lze na vidlici i na tlumiči najít drobný inbus s označením „Soft – Firm“, který řídí jemné nastavení tlumení stlačení v otevřené poloze. Jednak je na krabičce s řídícím mozkem tlačítko (viditelné na videu níže), po jehož stisku lze nastavit jednu z pěti poloh indikovaných řadou diod. Logika je přitom poměrně jasná – jedna dioda značí nejjemnější, nejvíce citlivý a aktivní chod, pět diod naopak nejtvrdší, nejvíce na výkon zaměřený režim. 

Primární čidlo mapující otřesy, náklon, zrychlení atd. najdete na vidlici. 

Baterie s řídící jednotkou se umisťuje na vhodné místo na rámu.

Klasický tlumič je doplněn o dvě expanzní nádobky, kde se odehrává vše podstatné. 

Začneme na třech, pak se uvidí!

Pokud se nyní zaměříme na popis praktické funkce, pak musím říct, že jsem jako správný „test rider“ a „šťoura“ vyzkoušel postupně skoro všechny polohy a nutno říct, že rozdíl mezi nimi je skutečně znát. Minimálně v krajních pozicích.

Sice si pro začátek nedokážu odpustit rýpnutí v tom smyslu, že kolo se zavěšením DW-link z mého pohledu podobná údělátka vlastně ani nepotřebuje! Ale je mi dopředu jasné, že vyhrocení XC chrti mají rádi ten pocit, když jejich odpružení pruží skutečně jen tehdy, kdy je to nevyhnutelně nutné, ať už se šlape do kruhu, čtverce nebo jiných geometrických útvarů (Sorry jako!!!).

Na druhou stranu musím říct, že to bylo vlastně dost zajímavé. Začal jsem, tuším, na třetí poloze z pěti a bylo to znát. Na rovině byla vidlice tužší než normálně, nebyla ale na 100 % zavřená, což by si zase závoďáci nejspíš přáli, ale to lze třeba ještě doladit. Podstatnější mi přijde fakt, že v režimu jízdy po pevném povrchu, kdy jsem ze začátku vyrážel k lesu po cyklostezce, jsem si ani nevšiml, že jedu na fullu. 

Prostě šlápneš a jedeš (skoro) jako na pevňáku!

(Ne)nápadná kabeláž vedoucí k přednímu čidlu. 

Drobným inbusem lze jemně nastavit klasické kompresní tlumení. 

Řešení okolo tlumiče je trochu objemnější, ale to je zkrátka daň za sofistikovaný systém. 

Nevšimneš si, že jsi v přechodu!?

Po chvíli ale přišla odbočka přes koleje a pak na lesní cestu. Na kolejích dobré, vepředu i vzadu se „to“ pohnulo a pak zase zavřelo. Přechod z jednoho do druhého stavu je přitom prakticky neznatelný. Dle informací Foxu by se tak mělo dít v řádu milisekund, přesněji s rychlostí 3 ms, k vyhodnocení stavu přitom dochází až tisíckrát za vteřinu, takže…

Řídící systém tlumení Fox Live Valve pracuje, jak již bylo řečeno, s jedním víceúčelovým čidlem na vidlici a druhým na zadní stavbě, kdy tato pohybová čidla (akcelerometry) ve vidlici a vzadu na rámu (u zadní osy) mapují vibrace, náklon, zrychlení a další důležité parametry. 

Kontrolní jednotka proto dokáže vyhodnotit i to, zda jedete do kopce, či po rovině (odpružení přitvrdí), nebo zda klesáte (odpružení se otevírá). Klíčový mikroprocesor díky zmíněným čidlům pozná i moment, kdy se odrazíte ke skoku a pohybujete se chvíli volně vzduchem… Přičemž v této fázi opět poupraví nastavení, aby byl dopad co nejhladší.

V propagačních materiálech se dále tvrdí, že by Fox Live Valve měl rozeznat i průjezd zatáčkou, v takové fázi poupravit nastavení tlumiče a vidlice, aby byl projev kola maximálně vyvážený a vy měli tu správnou oporu pro možnost správně a stylově vykroužit oblouk a nechat se na jeho konci vystřelit odstředivou silou vpřed.

Zpět k praxi…

Po prvotním přesunu k lesu jsem se začínal prodírat přírodou, lesem po širších a užších cestičkách a pěšinách. V případě zvoleného režimu (3. z 5) přitom bylo jasně znát, že je odpružení v obecné rovině tužší než normálně. Kolo působilo pevnějším a více bezprostředním dojmem, podobně jako je tomu u hardtailů, ale zase ne tak doslova!

Pružilo, hýbalo se, vidlice i zadní stavba reagovaly na nerovnosti i v rámci výjezdu, jen trochu méně aktivně, než kdyby bylo vše otevřené. Nebylo to ale rozhodně nepříjemné, pouze tím chci říct, popsat či demonstrovat, nakolik bylo celé kolo efektivnější, ostřejší, sportovnější. Člověk do toho prostě mohl s klidem bušit, aniž by si musel dělat starosti, jestli jízda přes kořeny nebude mít negativní vliv na „napůl zamčené“ odpružení.

Když jsem se pak dostal na vrchol, popadl dech, udělal pár fotek a rozhodl se vrátit se po technickém trailu vedoucím z kopce zpět k základně „Pivot Trucku“, zaznamenal jsem, že se odpružení „samovolně“ přepnulo do plně otevřeného módu a požíralo vše, jak si to jezdec přál. Respektive já jsem si onoho přechodu vlastně nevšiml, jen mi po chvíli jízdy po rozbitém trailu došlo, že rozhodně nejedu na zamčeném kole!

Ale zase je to tak trochu relativní, jelikož Pivot Mach 4 SL je sám o sobě poměrně ostrou sportovně trailovou zbraní, o čemž vypovídají už jen hodnoty zdvihu 100 mm vzadu a v tomto případě „trailových“ 120 mm vepředu. Ale jak říkám, dolů to jelo rozhodně hezky a odpružení dělalo, v rámci svého rozsahu, co se jen dalo!

Mačkám, zkouším, vypínám, zapínám…

To by byl zhruba základ toho, co byste měli o Foxu Live Valve v obecné rovině vědět, ale ne vše, co bych vám k němu dnes chtěl říct. Zmínit bychom měli třeba skutečnost, jak se promění projev kola, když zvolíte jeden z pěti dostupných režimů. Ale ono to vlastně odpovídá logice a očekávání, jaké byste od takového systému měli mít.

Jak už jsem zmínil výše, pro začátek jsem vyrážel do terénu s aktivovaným módem „tří z pěti.“ Kolo bylo patrně tužší než předtím porovnané plně otevřené, efektivní, ale stále dokázalo reagovat na nerovnosti. Když jsem pak zkusil systém „plně uzavřít“, přepnout ovládání na plných pět „čárek“, byla odezva a projev celku ještě o řád pevnější, agresivnější.

I v tomto režimu se odpružení otevíralo, ale přišlo mi, že to celé drží elektronický mozek výše ve zdvihu a kohoutky jinak jemně pracujícího odpružení pouští jen občas a pozvolna. Naopak když jsem ubral a zůstal na jedné čárce, tak se kolo chovalo podobně, jak když jsem si dal kontrolní úsek s „vypnutým mozkem“.

I tak ale bylo znát, že to pod záběrem bylo tužší, stabilnější, že tam docházelo k určité úrovni stabilizace. I když, jak jsem si rýpnul v úvodu, DW-link sám o sobě je mimořádně efektivní, proto bych řekl, že hranice toho, kde zabírala elektronika, minimálně co se zadní stavby týká, byla jen o pár procentních bodů nad úrovní, jakou by zvládl samotný DW-link.

Jedním dechem ale musím dodat a uznat, že pokud se někdo na kole při šlapání „mrská jako ryba na suchu“, tak hravě rozvlní i DW-link a podobné systémy, s Foxem Live Valve by se to ale stát nemělo!!!

Představec jsem si chtěl původně otočit nahoru, ale kluci říkali, ať jim z toho nedělám Enduro 😁

Hezky zvlněný chránič na pravé noze zadní vidlice tlumící kontakt s řetězem.

High speed trail capacity! 

Když o tom tak přemýšlím a snažím se rozpomenout, jak se mi vlastně jelo na kole samotném, tak mi dochází, že jsem se, při své hodinu a kousek trvající jízdě na Pivotu Mach 4 SL, až tolik soustředil na funkci systému Fox Live Valve, že jsem skoro zapomněl vnímat kolo jako takové, tedy kolo jako celek!

Jak už vlastně jednou zaznělo, Pivot Mach 4 SL je kolem postaveným primárně pro XC závody a maratony, čemuž odpovídá jeho sportovní varianta se zdvihy 100/100 mm. Zároveň je ale možné to samé kolo naladit na více trailovou notu tím, že pozměníte jeho výbavu. Logicky když přidáte hrubší pláště, vidlici vyměníte za model se zdvihem 120 mm a doplníte ideálně teleskop. Přesně jak to bylo v případě testovaného kousku s elektronicky řízeným odpružením Fox Live Valve. 

Je sice pravdou, že Mach 4 SL neměl zrovna hrubé pláště (Maxxis Ardent Race), jinak ale působil poměrně příjemným trailovým dojmem, tedy jako správné kolo z kategorie sportovně zaměřených trailbiků. Spíše lehce delší posed, ale nikoliv zbytečně natažený, zároveň s dostatečně širokým a jistým úchopem, což celkově vybízelo ke sportovní jízdě, avšak s jasně patrným „fun faktorem.“

Zkrátka a dobře, usednete za řídila a na jednu stranu máte chuť do toho pořádně bušit a užít si každý přesun, nebo ještě lépe každý výjezd na plný plyn, pak se dostanete nahoru, shodíte sedlo a hned to můžete slušně švihat zase dolů v nemalém tempu i po vcelku technických trailech. 

Já jich vlastně dohromady mnoho nestihl, jelikož jsem jel okruh se spíše delší stoupací částí, na jejímž konci mě čekal jedem rychlý sešup z kopce dolů zpět k test trucku. Navíc chvíli před mým startem prošel daným místem hustý dešťový mrak, takže jízda dolů po podmáčené jílovité cestičce byla celkově spíše opatrnější, než jak to zde normálně švihám.

Exkluzivní výbavu Pivotu Mach 4 SL podtrhly díly ze sady Shimano XTR. 

Jak tedy nové dvanáctkové řazení…

Tak i kotouče v jejich „Race“ variantě. 

reklama

Nemůžu si stěžovat…

Dole u paty kopce jsem si sice říkal, že ze mě kluci asi nebudou šťastní, až přijedu zpět s koly obalenými nazrzlou lepkavou hlínou, ale to se pak ještě podařilo ojet a já si tak, až na pár nepříjemně kluzkých úseků, svůj cílový sjezd poměrně slušně užil. Kolo mi totiž připadalo dostatečně hravé, poslušné a jisté, že jsem se nebál pustit se s ním i do ostřejších sekcí.

Pro porovnání, jak jsem si kupříkladu stěžoval na pocitově až moc ostrý úhel hlavy u modelu Pivot Trail 429, tak zde jsem podobný pocit rozhodně neměl. Zjevně pomohla 120mm vidlice, která hlavu trochu položila (oproti 100mm základu), díky čemuž mi přišel Pivot Mach 4 SL příjemně vyvážený.

Na hlubší soudy už by to ale chtělo více prostoru a delší zkušenost, proto bych právě tímto konstatováním dnešní praktické hodnocení ukončil. Ona se třeba ještě najde příležitost půjčit si Pivot Mach 4 SL, třeba (asi spíše) bez systému Fox Live Valve, ale to by mě osobně zase tak moc nevadilo.

Líbilo se mi, jak Live Valve funguje, „když už to tam je“, ale já mám prostě radši čistě mechanická řešení, jelikož dobře navržené odpružení dokáže při tom správném přístupu ze strany jezdce také velké věci!

Více o Pivotu Mach 4 SL na webu www.pivotcycles.com, bližší informace k cenám, dostupnosti apod., hledejte na stránkách dovozce www.protocycles.cz. Informace k systému Fox Live Valve hledejte na webu: www.ridefox.com

Text a foto: Štěpán Hájíček