Norco Optic C3 | Výrazná změna perspektivy! (TEST)
Norco Optic mi připadá jako poměrně ojedinělý úkaz ve světě MTB. Ono se možná na první pohled najde vícero konkurentů s podobnými parametry, v drtivé většině případů ale půjde skutečně jen o „podobnost“. Optic je prostě Optic, kolo, které mě přimělo změnit perspektivu vnímání moderních trail-biků!
Čím je Norco Optic až tak jedinečné? Kombinace lehkého a zároveň dostatečně pevného karbonového rámu, 29“ kol, předního zdvihu 140 mm a zadního 125 mm se nezdá být až tak výjimečná?! Co je zde ale jinak je především geometrie, jejíž pojetí má mnohem blíže k all-mountain, či chcete enduro modelu Norco Sight, než ke klasickým trail-bikům doby možná právě mizející!
O ČEM je tohle kolo?
Hodně o GEOMETRII, tedy o číslech jako je úhel hlavy 65°, efektivní sedlový úhel 76°, dosah (reach) 480 mm u vel. L, nebo rozvor 1235 mm u stejné velikosti*. Není to ale jen stavba rámu a pospojování trubek, díky čemu vyčnívá z davu.
*Velikosti u poslední generace strojů Norco jsou trochu posunuté, proto jsem si já, milovník menších rámů (M) pro sebe zvolil Norco Sight velikosti „L“, a proto jsem také chtěl, či se radoval ze skutečnosti, že testovací Optic je rovněž Lko. Mko by mi totiž mohlo být skoro až malé (výška postavy 180 cm, avšak kratší nohy, než je „běžná konfekce“).
Své k výslednému dojmu jistě řekne i komponentová skladba, která rozhodně není podceněná, zejména z hlediska funkce a terénního sebevědomí, ale určitě také výběr a nastavení jednotek odpružení.
Vepředu totiž „úřaduje“ vcelku klasický RockShox Pike Select RC, vzadu ale nenajdeme žádný obyčejný jednokomorový tlumič orientovaný na hmotnost (vybavil se mi ve své třídě parádní RockShox SIDLuxe na Cannondale Scalpel SE), ale poctivou vzduchovou jednotku s expanzní nádobkou – zakázkově odladěný RockShox Super Deluxe Ultimate DH RC (190x45mm)!
Norco Optic a jemu (ne)podobní…
Než se vrhneme na jízdní dojmy, dovolte mi ještě „ukrást“ chvíli z vašeho času a pozornosti, abych ukázal na pár potenciálních konkurentů, kteří ale obvykle kráčí trochu jinou cestou. Napadá mě třeba Giant Trance 29 – lehoučký, rychlý a hravý trail-bike na velkých kolech, který by se možná schopnostem Norca Optic dokázal v něčem i přiblížit, alespoň pokud by se mu dopřálo náležitě pevných kol a širokých plášťů. Naopak třeba Giant Trance X 29 je už bike z jiné třídy, poctivý all-mountain!
Zajímavé by mohlo být přímé srovnání Opticu a GT Sensor poslední generace, kola na 130 mm zdvihu s rovněž dost osobitou a nekompromisní geometrií. Další trailový všeuměl, který mě napadá, je Whyte T-130 (pro rok 2021 transformovaný v model Whyte T-140). I ten mě hodně bavil a hodně oslovil, ale tady už zní v uších trochu jiná písnička, třeba jen díky průměru kol, respektive obutí 27,5×2,6“!
Nakonec mě napadá ještě srovnání s RB TR 120 (TR 140), což jsou také rychlá, zábavná a v mnoha směrech schopná kola, avšak minimálně vyzněním svojí geometrie cílící na poněkud jiné jezdce než Norco Optic!
Malý brácha, velký brácha!
Už jsem to vlastně jednou nakousl a už jsem o tom psal i v článku s prvním popisem a prvními dojmy ze sedla Norca Optic C3… Stačilo se poprvé vyhoupnout do jeho sedla a skoro okamžitě jsem se cítil hóóóóódně povědomě! Poloha za řídítky mi totiž v mnoha směrech připomínala můj aktuální osobní bike Norco Sight, který ale patří do trochu jiné kategorie (29“, 160/150 mm)!
Jak to správně popsat? Při pohledu z boku nepřehlédnutelně dlouhý rám – slušný jezevčík –, výrazně položená hlava, a naopak výrazně napřímená sedlová trubka. Pod zadkem teleskop se zdvihem 170 mm a v rukách poctivá, 800 mm široká řídítka průměru 35 mm upnutá do 45 mm dlouhého představce.
Výsledek? Posed není ani zdaleka tak dlouhý, jak byste si možná při prvním pohledu na rám mysleli. Dopředu nakopnutá sedlovka a trochu delší hlava (120 mm u vel. L) posouvají tělo jezdce jednak více nad pedály, jednak způsobují, že je úchop řídítek docela vysoko. Alespoň na první dojem!
Díky tomu se zde člověk cítí hodně sebevědomě, alespoň co se schopnosti poprat se se strmými pasážemi týká, zároveň se mu hezky sedí, dobře šlape, páteř jej nebolí od zbytečného namáhání náročným ohýbáním apod. Nad to vše ale nemá pocit, že by bylo kolo zbytečně krátké a že by nebylo vhodné ke sportovnímu stylu šlapání a poctivému boji s výjezdy!
Vše OK, snad jen ten představec?
Celkový dojem z posedu i ovládacího centra Norca Optic C3 byl velice příjemný, ne-li přímo výtečný! Jediné, co mě tu a tam dráždilo, s čím bych asi bojoval a chtěl to změnit, byl trochu delší představec (tabulkově dlouhý 45 mm, moje měření ukazovalo spíše na 50 mm). I když jak se to vezme.
Pokud by si člověk vybral Norco Optic jako sportovně-terénní univerzál, pak mu maličko delší natažení rukou bude připadat jako logické uspořádání. Naopak v případě, kdy byste tohle kolo chtěli provozovat jako nekompromisní trailovou mašinu, která se snadno dostává na kopec a cestou dolů si stopu příliš nevybírá, by bylo lepší úchop o něco zkrátit. Já bych volil představec dlouhý 35 mm!
V tomto směru přitom nejde jen o posed, ale také o ovládání, či o rozložení těžiště při náročných technických sešupech. V takových místech jsem si párkrát uvědomil, že bych si přál o něco kratší reálný „dosah“ než jak tomu bylo s aktuální výbavou – cítil bych se s ním trochu jistěji. Takto jsem musel na pár místech o něco déle zadržet dech, než jsem se přehoupl celým kolem přes hranu, nakonec jsem ale dal vše, co jsem chtěl a mnohdy vlastně i o dost víc, než co jsem měl vůbec v plánu!
Plány v pánu!
Potenciálně kratší představec, že se tohoto tématu stále držím, bych uvítal i v některých rychlejších, rozbitějších a více zamotaných sekcích, kde by mohlo být řízení trochu živější, více bezprostřední, ale to už se dostáváme docela na hranu toho, co je rozumné s takovýmto kolem podnikat, do čeho se pouštět. Pojďme to vzít radši více obecně…
Již zmiňovaný dlouhý rám, výrazná hodnota reach a extra položená hlava (65°) promlouvají do chování kola skutečně výrazným způsobem. Stejně jako již dříve zmíněný vyšší úchop a specifické rozložení těžiště. V konečném důsledku se tak střetávají různé vlivy a různé efekty.
Na jedné straně je rám krásně lehký a ukázkově tuhý, zároveň ale není přední kolo díky vyššímu úchopu až tak moc zatížené jako u rámů s nižším předkem. Zatěžovat jej proto musí hlavně jezdec, a to zcela účelově. Díky právě popsanému je přední partie v nižších rychlostech a v lehčím terénu někdy až překvapivě živá, rozverná a někdy až svéhlavá. Jezdec se musí hlídat a musí hlídat své přední kolo, aby skutečně mířilo tam, kam chce on a nešmrdlalo se doleva doprava, jak se jemu samotnému zrovna zlíbí!
Tento efekt má přitom jeden pozitivní dopad v tom, nakolik je Norco Optic krásně živé, hravé a skotačivé, alespoň v méně náročných sekcích. Stačí jen přijmout jeho pravidla hry, správně pracovat s těžištěm a užívat si tu divokost a lehkost, kterou třeba na enduru rozhodně nezažijete! To má zase jiné kvality.
Druhá strana síly! Temná, či světlá?
Na opačném pólu, ve zcela opačném světle, se vyjeví ona vícekrát zmiňovaná ultra moderní geometrie, a to zejména ve chvílích, kdy se trail zlomí zostra dolů, kdy přitvrdí terén, nebo když vaše tempo vzroste. Případně, když se tyto faktory spojí v jeden celek. V takových chvílích, nebo spíše poté, co znovu začnete dýchat po jejich překonání, vám dojde, jak moc byl v daném místě Optic jistý, klidný a sebevědomý!
„Sakra, vždyť je to ‚jen‘ lehký trail-bike a žádné enduro!“ No jo, jenže on je Optic trail-bike s výraznou enduro DNA!
Já sám jsem se s ním královsky bavil! Postupně jsem hledal jeho a svoje limity, až jsem se dopracoval k tomu, že jsme společně řádili na místech, která normálně navštěvuju ve společnosti strojů kategorie all-mountain a enduro!
Pravda je přitom taková, že Norco Optic v těchto místech nepůsobí až tak nerozbitně jako jeho statnější sourozenci nebo konkurenti (opět mě napadá srovnání s Norco Sight). Zároveň ale ve vás dokáže vzbudit dojem, že stačí pouze dobře volit stopu, pár skoků spíš protlumit než to na nich potáhnout, a najednou vám dojde, že se v těžkém terénu nemusíte nijak zásadně krotit.
Stačí si užívat jistoty Opticu v přímém směru nebo ve strmém sklonu a zároveň i jeho lehkosti a bezprostřednosti, která vám dovoluje hrát si s terénem, vychutnat si každý kámen a kořen a přesně kopírovat všechny nerovnosti, které zkopírovat chcete! Tohle je fakt těžce návykové!!!
Dojde řada i na carving?
Již tolikrát zmiňovaná a vyzdvihovaná geometrie je jedním ze zásadních klíčů k úspěchu, to stejné ale platí i pro její přijetí, pochopení a schopnost využití jejích specifik. Sám jsem sice typem jezdce, kterému dlouhodobě vyhovovaly spíše kratší rámy, tahle nová škola, kterou nyní razí třeba Norco, ale i jiné značky, mě však začíná stále více bavit!
Nejsem rozhodně expert na jízdu „přes přední kolo“, proto jsem také řadu klopenek a vraceček drtil tak, že jsem skrz ně „nějak“ protlačil přední kolo, pak se v půlce zapřel do pedálů, zatlačil zadek do oblouku a nechal se vystřelit ven po kýžené trajektorii! To ostatní už šlo přitom docela samo, ani jsem se nemusel příliš nutit ke změně stylu ovládání.
Stabilita vyššího předku a značně položené vidlice udělají své stejně jako dlouhý rozvor, což dohromady ve vyšší rychlosti kolo skoro „přiková“ do přímého směru. Zároveň ale stačí Optic do otevřených zatáček odpovídajícím způsobem naklopit a on už pak kýžený oblouk vyřízne přesně a jistě jako… Jasně, hádáte správně, jako carvingové lyže 😎!
Hvězdička pro kapitána Pika!
Řízení a geometrie, geometrie a řízení! A pak možná i krásný a luxusně zpracovaný karbonový rám… To ale není vše, čím Norco Optic C3 dokáže zaujmout a oslovit. Neméně podstatné je v této hře také odpružení, kdy mi zase jednou vykouzlily úsměv na tváři jednotky RockShox.
Vepředu najdeme u Opticu již zmíněnou vidlici Pike v de facto základním provedení Select RC (140 mm) s maximálně zkráceným předsazením (offset 42 mm). Pike je v této verzi a na tomto kole zprvu trochu chladný (on za to mohl nejspíš i venkovní mráz), díky čemuž se alespoň zbytečně nehoupal a jezdce nijak neobtěžoval.
V terénu bych jeho citlivost neoznačil za úplně zářivou (opět své udělalo chladné až mrazivé počasí), o to víc mě ale překvapil všude tam, kde šlo do tuhého. Jakmile vzrostlo tempo, nabobtnaly překážky a přiostřil se jízdní styl, jako by se Pike probral z předstírané letargie a najednou makal krásně, poctivě, aktivně a předvídatelně.
Zažil jsem s tímto kolem a s touto vidlicí mnohé, tu více, tu méně extrémní podmínky (pocukrováno až nasněžíno, zmrzlou hlínu, zamrzlé potoky, odkloněné kořeny, slizké mokré kameny apod.), nikde jsem ale neměl pocit, že by moje odpružení zbytečně váhalo!
Super – duper – extra – mega – giga – ultimate – DH – custom?!
Otočíme-li list směrem k zadní stavbě a tlumiči, jehož označení vyzobává většinu z „vykřičených“ anglických superlativů, pak musím říct již bez dalších posměšků, že v tomto bodě jsou výsledky spolupráce vývojářů Norco a RockShox mimořádně podařené!
*Nechci se v tom zbytečně rýpat, ale když si vezmu nakolik jinak a o kolik lépe pracuje zadní stavba u mého Norco Sight A2 postaveného na tlumiči Fox Float X2, oproti dříve testovanému Sightu C3 s RockShoxem Super Deluxe… Nebe a dudy!
Zajímavé je, že se konstruktéři v Norcu rozhodli pro tento tlumič, že jej otočili vzduchovou komorou dolů (nemá a nepotřebuje tedy Trunnion), a že si vybrali variantu bez páčky lockoutu… Proč také?
Nevím, někteří jezdci by při určitých situacích asi možnost uzavření tlumiče ocenili, ale to by nejspíš šlo proti naturelu celého Opticu! Takto si můžete naladit tlak vzduchu, odskok a pak ještě „pomalou kompresi“ (LSC) menším a vzhledem k otočení tlumiče hůře přístupným kolečkem, a to je vše! Ono to ale stačí!
Přehlídka na Rudém náměstí!
Konstrukce zadní stavby s klasickým nezávislým čtyřčepem (dříve Norco platilo za licenci Specialized FSR) je sama o sobě v principu jednoduchá, každopádně také velice dobře odladěná. Ono záleží na každém milimetru a každém úhlovém stupni, minutě, či vteřině.
Kratší, pevné a trochu „do kopce“ nakloněné horní vahadlo pomáhá s vysokou efektivitou při šlapání, ač kdo dupe do pedálů jako voják při přehlídce na Rudém náměstí, ten jej snadno rozhoupe. Zbytek už je hlavně o aktivitě a co nejlepším využití každého jednoho milimetru zdvihu. Zprvu jsem si říkal, jestli těch 125 mm nebude málo a… Nepřišlo mi to!
Realita je taková, že je zadek hezky aktivní, slušně citlivý, komfortní a dost se snaží, až si říkáte, kdy mu ta snaživost dojde? Ono skutečně není až tak těžké dostat se s kontrolním kroužkem do blízkosti rysky označující faktický konec zdvihu, v reálu jsem se ale zase tak často do těchto míst nedostával, pokud to nebyl můj cíl.
Ano, pár záměrně do vyjížďky zařazených „extrémních“ kompresí znamenalo cestu tlumiče skoro až na dno jeho možností, jindy ale srdnatě bojoval ze všech sil, hodně aktivně využíval první dvě třetiny svého kroku, avšak poslední třetinu si rád nechával do rezervy – postupně progresivně tuhnul! Celkově rozhodně palec nahoru 👍🏻!
*Malý dovětek k právě dokončenému bloku. Když jsem na Norcu Optic jezdil, tak jsem byl mile překvapený z toho, jak hezky pruží, jak je aktivní a komfortní. Když jsem ale později vedle něj postavil elektro-enduro Rock Machine Blizzard INT (160/140 mm) a porovnal „na sucho“ chod odpružení, přišlo mi najednou, jak moc je Norco Optic tuhé! Důležitá je zkrátka perspektiva…
KOMPONENTY
V obecné rovině jsem toho na vás vysypal snad víc než dost, nyní pojďme mrknout ještě na pár zajímavých prvků výbavy, kdy nemůžu začít ničím jiným než plášti Vittoria – přední Mazza Trail 29×2,4“ / zadní Martello Trail 29×2,35“.
Pokud bych si měl hodně vymýšlet, pak bych si dokázal představit, že by Optic bez problému zužitkoval i širší „papuče“, vepředu klidně 2,5“, ale i takto to fungovalo parádně! S plášti Vittoria (MTB vzorky jsme dříve znali pod označením Geax) mnoho zkušeností za poslední roky nemám. Jak se ale ukázalo třeba na tomto příkladu, je to docela škoda!
V jednom příspěvku na Instagramu jsem se ptal, zda vám přední Vittoria Mazza něco připomíná? Prozradím hned pointu – u Vittorky v MTB sekci dnes údajně dělá člověk, který měl dříve na starosti rodinu plášťů Maxxis Minion! Jenže on by povědomý, ostrý a hezky otevřený vzorek sám o sobě nestačil, že?
Naštěstí má Vittoria ve zásobě i vlastní originální směs Graphene, dnes již její druhou generaci, která rozhodně není špatná. Zkrátím to… Kombinace Vittoria Mazza a Martello nebyla možná nejrychlejší, zejména na měkčím povrchu se na přejezdech a ve výjezdech moje pláště pocitově skoro až lepily k povrchu, na pevném tvrdém podkladu to ale jelo solidně.
Každopádně to důležité. Pravidelný kostičkový dezén zadního Martella krásně a s jistotu zabíral ve výjezdech a rovněž budil dojem jisté kontroly nad zadním kolem i ve sjezdech. A hlavně! Přední Vittorka Mazza držela za mnoha okolností jako desatero vytesané do kamene!
Na blátě a oslizlých kamenech jsem se občas dostal na limit, ale třeba jistota, s jakou jsem projel výrazně odkloněné sekce s vystouplými kořeny a podobné terénní libůstky, na mě udělala skutečně velký dojem!!!
Norco Optic C3 – závěr
Na Optica jsem se dlouho těšil. Vlastně už před rokem, kdy se tento nový model představoval světu a dostával se na trh, se mi jeho koncept dost líbil, zatím ale zkrátka nebyla příležitost vyzkoušet si jej v praxi. Přednost dostala jiná kola atd. Každopádně moje čekání se rozhodně vyplatilo a vícero lidmi slibovaný „WOW efekt“ to v mém případě nikterak neochudilo!
Možná i dobře, že na Optic došlo až ve chvíli, kdy mám doma svůj Sight, s nímž jsem se již stačil trochu sžít, díky čemuž mám určité srovnání, nebo spíš mám pocit, že tento rámový koncept, tento recept na ultra moderní geometrii znám a nepřijde mi tedy nikterak cizí!
Co mě na tomto kole tolik baví, co mě nejvíce dostalo?
Těžko vypíchnout jen jednu věc! Základem je výtečná geometrie a s ní související ovládání, což jsou zároveň hodně osobité rysy, které rozhodně nemusí sedět každému. Norco Optic a jeho schopnosti si musí jezdec zasloužit, musí se skutečně aktivně podílet na řízení a teprve poté mu bude Optic sloužit tak, jak byl navržen.
Pokud se tato symbióza vydaří, můžete se těšit na stroj, který vás s lehkostí a ve sportovním tempu vyveze na kopec, nadšeně si s vámi poskáče, zařádí a zadovádí na běžných trailech v lese za barákem, přitom se nebude příliš zdráhat, pokud jej vytáhnete na vyjížďku i do ostřejšího terénu.
Vidím úplně v barvách tu situaci, kdy přijedete na Opticu na sraz „enduro“ party, všichni se budou nejdřív smát, divit, či ušklíbat nad tím, co tam děláte s tou „XC štikou“. Jenže pak jim brzy dojde humor, když dáte dolů vše, co oni, a některé kopce či traily možná stihnete i dvakrát za dobu, než se oni se svými kruto-bruto stroji vyškrábou na vrchol!
Text, foto, video: Štěpán Hájíček
Norco Optic C3 (2021)
Cena: 104 990 Kč
Zdvihy: 140/125 mm (P/Z)
Kola (průměr): 29“
Hmotnost: 14,7 kg vel. L, bez pedálů)
Kokpit (řídítka/představec): 800/50 mm
Sedlovka (zdvih): 170 mm
PLUS
- Elegantní, štíhlý, pocitově lehký a luxusně tuhý rám
- Ze dvou nabízených barev u této varianty bych si vybral určitě oranžovou – je vážně krásná – někoho ale samozřejmě více osloví decentnější stříbrná
- Netradiční, ale rozhodně příjemný posed se sedlem posunutým více dopředu a s trochu vyšším úchopem – hodně „enduro-specific“, ač s jistým šmrncem sportovního stylu
- Hezky široký a pevný kokpit (řídítka 800 mm)
- Sedlovka s velkým zdvihem (170 mm u testovaného kousku vel. L)
- Geometrie, Geometrie, Geometrie!
- Ovládání Opticu není vysloveně přímočaré a zadarmo! Delší rám, hodně položená vidlice atd. si žádají osobitý přístup! Pokud ale tomuto konceptu porozumíte, budete si užívat jak lehčí klikaté traily, tak budete doslova žasnout nad jistotou a obrovským sebevědomím na vyhlášených technických sekcích!
- Odpružení se zdvihy 140/125 mm nikomu na první pohled dech nevyrazí, jeho odladění a využitelnost ale dalece přesahují teoretické představy většiny „pozorovatelů“
- Parádní pláště Vittoria (Mazza a Martello) se směsí Graphene 2.0 – nejsou možná nejrychlejší (hlavně v mokru), jsou ale krásně jisté, spolehlivé a dokonale čitelné!
MÍNUS
- Fakticky to (dnes) nevidím jako zápor, ale když se nad tím tak zamyslím… Hmotnost 14,7 kg není na karbonový trail-bike vůbec málo! Ač za řídítky se zdá, že je Norco Optic lehké jako pírko, pravdou zůstává, že třeba můj starší osobní stroj – Specialized Enduro 650B (ročník 2017) – vážil 14,35 kg! A to bylo kolo hliníkové s výrazně odlišným zaměřením!!! Holt jiná doba.
- Někomu by mohlo vadit, že tlumič nelze zamknout, ale to je v principu dobře, tady se má šlapat a jezdit, nikoliv cvakat a přepínat!!!
- Brzdové páky Shimano řady MT420 působí poněkud lacině, čtyřpístkové třmeny, celková funkce a dostatečná brzdná síla ale situaci výrazně zachraňují