Whyte – Novinky 2021 | Nemalý posun na každé frontě!

Jeden by si skoro myslel, že se vývoj kol v této nejisté době zastaví, nebo alespoň zpomalí a s ním i tradiční „příval“ novinek. Někde tak tomu může skutečně být, jinde se ale rozhodli dotáhnout do konce již naplno rozjetý vývoj, který by bylo škoda přiškrtit. Takovým případem je i britská značka Whyte, která naházela své současné modely do mixéru a po chvíli z něj vysypala v mnoha směrech novou kolekci 2021!

Whyte rozhodně nešel cestou lehkých kosmetických úprav, ale naopak detailně prozkoumal, vylepšil a mnohdy i o značný kus posunul mnoho ze svých zavedených modelů. Výsledkem je situace, kdy se v nabídce objevuje celá řada nových modelů, či alespoň nových názvů.

Vše se váže na skutečnost, že si Whyte oblíbil komponovat do označení svých fullů hodnotu zdvihu zadní stavby, a právě zde se mnohé meziročně změnilo či posunulo. Jinak řečeno, vícero modelů postupuje zdvihově o patro výš, v určitých případech došlo i na další úpravu názvu, ale o tom podrobněji o kousek dál v textu.

Pokud byste rádi viděli nové stroje Whyte v akci, mrkněte na Insta profil Sam Shucksmith, což je vývojář značky Whyte a zároveň i mistr UK v Enduru pro rok 2019!

Whyte G-180 / Whyte T-160 – Bratři, jak se patří!

Dnešní podobnější představení novinek můžeme začít u dvou modelů, které pojí poněkud hlubší sourozenecké pouto než jen stejná rodová příslušnost. Situace se má tak, že před námi nově stojí „ještě ostřejší“ Enduro speciál Whyte G-180, jakožto přímý nástupce osvědčeného, oblíbeného a v testech obvykle vysoce hodnoceného modelu Whyte G-170.

Pro zajímavost, když jsem toto kolo testoval, tak titulek mého článku zněl „Překvapivě civilní enduro“ (test 09/2020). Jaký bude jeho nástupce? Uvidíme! Každopádně společně s G-180 se světu představuje zcela nový název v modelové hierarchii – Whyte T-160 –, což je ale fakticky nástupce aktuální řady S-150 (test 03 2018). Tedy přímý pokračovatel „měňavce“, kola určeného původně pro 29“ či 27,5 Plus.

Nová verze Whyte T-160 se ustálila na velkých kolech, přidává trochu zdvihu a sdílí též určité základní technické rysy a konstrukční detaily společně s řadou Whyte G-180.

V obou případech se můžeme těšit na zcela nové rámy, které doznaly mnoha mezigeneračních vylepšení, třeba díky většímu zapojení hydroformingu a tedy výraznější optimalizaci jednotlivých partií. Posílení na místech s vyšším zatížením atd. V obecné rovině byl zachován koncept OTO (Optimized Trail Geometry), tedy uzpůsobení geometrie pro použití vidlic s kratším odsazením korunky (kratší offset), naopak nové jsou třeba zadní stavby.

V obou případech se do hry zapojuje univerzální hák přehazovačky UD SRAM, který se částečně podílí i na úpravě kinematiky zadního odpružení. Také díky tomuto háku bylo možné lehce posunout polohu čepu u osy zadního kola, což společně s úpravou horního ramene přispělo k dosažení ještě vyšší citlivosti na malé nerovnosti a zároveň i lepší stability v širším rozsahu zdvihu.

Za zmínku stojí třeba též fakt, že byly oba rámy uzpůsobeny pro použití maximálně velkých disků kotoučových brzd. U řady Whyte G-180 (G = Gravity Enduro) tak najdeme disky průměru 220/203 mm (P/Z) u Whyte T-160 (T = Trail Enduro) 203 mm na obou kolech.

Whyte G-180 WORKS (2021)

Whyte T-160 S (2021)

Whyte G-180 (2021) | GRAVITY ENDURO

Nyní trochu blíže k jednotlivým modelům. Whyte G-180, přímý nástupce letošní řady G-170, dostal v první řadě o „trochu“ zdvihu navíc, jak na postu vidlice, tak i v případě zadní stavby. Papírových* 180 mm dokáže nabídnout jak na průměru 27,5“, tak i na 29“, přičemž v nabídce budou dva modely na středním a dva modely na velkém průměru. *V Česku a na Slovensku dokonce tři devětadvacítky.

*Faktický zdvih zadní stavby je okolo 170 mm, tedy jen lehce vyšší než u verze G-170, ale to vlastně není u značky Whyte nic výjimečného.

Rozdílem mezi těmito dvěma verzemi je především zdvih vidlice, kdy se Whyte G-180 (27,5“) může chlubit až 190 mm kroku (vidlice RockShox ZEB), Whyte G-180 29er si vystačí s i tak neskromnou hodnotou 180 mm (rovněž RS ZEB). Rám je u obou variant prakticky stejný, byl záměrně navržen tak, aby byl schopen pracovat s menším či větším průměrem, fakticky se tak mění jen vybavení a zdvih vidlice.

*Specialitou u varianty G-180 27,5“ je výbava v podobě standardně nasazené 29“ vidlice doplněné o podložku pod hlavovým složením, díky čemuž lze dopředu nasadit velké kolo (29“), vyndat zmíněnou podložku a své kolo přestavět na mullet, aniž by se změnila geometrie! Podobně lze přestavět G-180 29er na mullet nahrazením zadního kola za menší (27,5“).

Na co bychom měli také upozornit je skutečnost, že se Whyte G-180 aktuálně vzdává karbonu a ony čtyři modely budou postavené čistě na hliníku. Jak již ale zaznělo výše, rámy se mezigeneračně hodně posunuly, přičemž velký důraz byl kladen třeba na tuhost hlavové partie s ohledem na nasazení větších a pevnějších vidlic, vyššího zdvihu a velkých kotoučů.

Další z oblastí, na kterou se zaměřil vývoj nových rámů, je samozřejmě geometrie. Zde se inženýři snažili dosáhnout snížení těžiště jezdce pro lepší ovládání, zároveň se snížila také celková výška rámu. U větších velikostí až o 20 mm. Nižší rám znamená také více místa pro teleskopickou sedlovku. Kupříkladu u modelu G-180 S (27,5“) je použit originální kousek Whyte drop.it II Adjust, u něhož lze dokonce měnit zdvih. Konkrétně 120-150 mm u rámů velikosti S, 140-170 mm u M/L a 170-200 mm u XL.

Celkově se ladila také skladba a podoba jednotlivých velikostí, kdy bylo snahou udržet neutrální pozici jezdce v průběhu „dynamicky se měnících parametrů geometrie“. S funkcí odpružení se určité prvky geometrie mění. Výsledkem je třeba lehké prodloužení zadní stavby na 440 mm (G-170 – 435 mm), nebo pozměněná hodnota dosahu (reach), která se mezigeneračně rovněž o něco natáhla (449 mm / 455 mm – Whyte G-170/G-180, vel. M).

Whyte G-180

  • Zdvihy: 190/170 mm (27,5“) | 180/170 mm (29“)
  • Kola: 27,5“ / 29“
  • Určení: Enduro
  • Pouze hliníkové rámy, 2 modely 27,5“, 3 modely 29“
  • Úhel hlavy je u všech modelů (27,5“ i 29“) shodných 64°
  • Whyte G-180 27,5“ bude nabízen ve velikostech S-XL, 29er pouze M, L a XL
  • V ČR a SR bude nabízen kromě modelu G-180S 27,5“ i model G-180S 29er (běžně v Evropě a UK jen 27,5“)
  • Bližší info o Whyte G-180 na webu: whyte.bike/../g-180

WHYTE G-180 RS 27,5 (2021)

WHYTE G-180 WORKS 29er (2021

Whyte T-160 (2021) | TRAIL ENDURO

To nejdůležitější o zdánlivě zcela nové platformě Whyte T-160 jsme si vlastně již prozradili výše. Pro rychlé připomenutí, předchůdcem tohoto modelu byla řada Whyte S-150 (S = Switch | možnost měnit kola 29“ / 27,5 Plus). Nové označení T-160 odkazuje na zaměření coby agresivního trail biku, nebo dle terminologie Whyte „Trail Enduro“, nyní již spoléhajícího čistě na 29“ kola.

Abych pravdu řekl, číselné označení v názvu je zde vlastně trochu zavádějící, jelikož Whyte T-160 nabídne 150 mm zdvihu zadní stavby a oněch 160 mm najdete „pouze“ vepředu na postu vidlice, kde se zabydlely kousky RockShox Lyrik. Původní Whyte S-150 měl tyto hodnoty vyrovnané, novinka tedy posílila hlavně vepředu a její název se změnil především proto, aby se zbytečně nepletly tyto dvě řady.

Whyte T-160

  • Zdvihy: 160/150 mm
  • Kola: 29“
  • Určení: Lehčí enduro, all-mountain, trail riding
  • Pouze hliníkové rámy, 2 modely
  • Bližší info o Whyte T-160 na webu: whyte.bike/../t-160

WHYTE T-160 RS (2021)

Whyte T-140 (2021) | TRAIL

Dalším příkladem posunu názvosloví, ale také faktických parametrů, může být trailový model Whyte T-140, nástupce řady T-130. Logicky se tak tento model posouvá zdvihově o kousek výš, kdy z původní sestavy 140/130 mm (P/Z) přechází na vyrovnaných 140 mm na obou frontách.

Starší Whyte T-130 jsem přitom stihl otestovat již ve dvou podobách. V červnu 2018 to byla tehdy pomalu končící více sportovně zaměřená varianta (Whyte T-130 C-RS), v říjnu stejného roku jsem již testoval kousek z kolekce 2019 (Whyte T-130C R), který se hodně posunul a který mě tehdy hodně oslovil!

Ať se ale ustálíme v našem obraze. Whyte T-140 se nadále drží základního receptu, který světu představila poslední zmiňovaná varianta T-130. Nyní tedy 140 mm zdvihu na obou stranách, pro dnešní dobu ale překvapivě menší kola (27,5“) s „lehce“ širšími plášti (2,6“).

Cílem by mělo být dosažení, nebo v tomto případě spíše zachování maximální hravosti známé ze středního průměru, s průchodností, která není díky většímu objemu plášťů až tak vzdálená 29“. To vše bez negativního efektu nechtěné deformace jeden čas používaných pluskových plášťů.

Také zde byla lehce vyladěna kinematika zadní stavby, především s cílem přidat ještě pár procent vnímavosti na drobné nerovnosti, ale také zaručit patřičnou efektivitu na přejezdech a zejména pak oporu ve výjezdech.

Whyte T-140

  • Zdvihy: 140/140 mm
  • Kola: 27,5×2,6“
  • Určení: trail riding
  • 4 modely – 2 hliníkové, 2 carbon
  • Bližší info o Whyte T-140 na webu: whyte.bike/../t-140

WHYTE T-140C RS (2021)

WHYTE T-140C R (2021)

WHYTE T-140 SR (2021)

Whyte S-120 29er | TRAIL 29er

Při našem postupu nabídkou značky Whyte pro rok 2021 narazíme rovněž na sportovně trailový model S-120, který již také stihl projít naším testem (Whyte S-120 C-RS, 5/2019). Rovněž u něj jsem zkoušel jak sportovní obutí na průměru 29“, tak i bytelnější 27,5 Plus (S = Switch).

Každopádně tuto třídu lze vnímat jako kola, která pomohla k definici kategorie „Downcountry“ – lehké biky se sportovním základem a agresivní geometrií. Zajímavostí může být, že na tomto rámu RockShox začal vyvíjet dnešní vidlice SID 35!

Zpět ale k tématu. Jedinou faktickou novinkou v této rodině je model Whyte S-120S, tedy první kolo této řady postavené na zcela novém hliníkovém rámu. Rodina Whyte S-120 zatím důvěřovala jen karbonu! Součástí jeho výbavy je přitom nová vidlice RockShox SID 35 a také lehoučký tlumič RS SIDLuxe.

*Zkušenosti s novinkami RockShox SID 35 a SIDLuxe v testu Cannondale Scalpel SE

WHYTE S-120S (2021)

Naopak vrcholem této řady je Whyte S-120 C Works (v2) s luxusní výbavou, počínaje vidlicí RockShox SID 35 Ultimate, přes bezdrátové řazení SRAM XX1 AXS, po bezdrátovou teleskopickou sedlovku RS Reverb AXS. Vše navíc sladěné do nového SRAMáckého odstínu „copper“ (měď).

Whyte S-120 (2021)

  • Zdvihy: 120 mm
  • Kola: 29“
  • Určení: agresivní XC (Downcountry)
  • 2 modely karbon, 1 nově hliník
  • Bližší info o Whyte T-120 na webu: whyte.bike/../s-120

Whyte S-120C WORKS (2021)

Whyte – řada 900 |TRAIL / ENDURO HT

Svět pevných strojů Whyte se příliš nemění, proto jen telegraficky. Připomínka testu Whyte 905 (6/2019).

Přehled modelů Whyte 900 (2021)

WHYTE 905 (2021)

Whyte TRAIL 29er

V této řadě se objevuje nový ekonomický trail bike na kolech průměru 29“ – Whyte 429 (v1). Vyšší modely Whyte 529 a 629 (v3) dostaly zcela nové rámy, jejichž charakteristikou jsou 29“ kola a geometrie, která se blíží k agresivně stavěné řadě Whyte 900. Z hlediska výbavy se zde nově objevuje Shimano Deore a teleskopické sedlovky již v základu.

Přehled modelů Whyte TRAIL 29er (2021)

WHYTE 429 (2021)

WHYTE 529 (2021)

GRAVEL / ADVENTURE GX SERIES

Také jeden z gravel biků Whyte jsem již stihl otestovat, konkrétně to byl Whyte Gisburn (1/2019) – rozhodně zajímavé a dosti osobité kolo! Pro rok 2021 přitom přichází právě Whyte Gisburn, a jeho levnější bratr Friston, s novým upraveným rámem – u obou nyní najdete označení v3, tedy třetí verze, třetí generace.

U těchto dvou modelů se nově objevuje více navářek na rámu a vidlici pro širší možnosti uchycení příslušenství pro bikepacking. Dále zde najdeme novou štíhlejší karbonovou vidlici, která by měla být pružnější, a tedy i komfortnější. Na strunu pohodlí se hrálo také v zadní partii, kde jsou kupříkladu horní vzpěry navařeny o něco níž, tedy pod úrovní spoje s horní trubkou, což by opět mělo přidat trochu komfortu navíc.

Z hlediska výbavy jsou u těchto dvou modelů jasnou preferencí systémy řazení s jedním převodníkem, nově jsou také oba modely vybaveny teleskopickou sedlovkou se zdvihem 80 či 100 mm (zdvih dle velikosti rámu | 100 mm u vel. 56 a 58 cm).

Absolutní novinkou v této řadě je model Whyte Dean jakožto ekonomická alternativa dvou výše zmíněných „prestižních“ gravel biků!

Přehled modelů Whyte GRAVEL / AADVENTURE 2021

Whyte Friston (2021)

WHYTE Gisburn (2021)

WHYTE Dean (2021)

SHAPE.IT – tunning program

Posledním bodem dnešního představení budiž zajímavý doplněk pojmenovaný SHAPE.IT. V principu se jedná o nové vidličky, či podkovy – zkrátka prvek propojující horní vahadlo zadní stavby a tlumič (označované také jako Shock extender). Tento doplněk bude nabízen ve dvou délkách, základní SHAPE.IT a prodloužený SHAPE.IT Up, který vždy obsahuje otočný excentrický prvek pro další úpravu geometrie. Trochu jiná alternativa k dnes rozšířeným Flip-chipům.

Zajímavostí je skutečnost, že je tento doplněk (SHAPE.IT) kompatibilní s plně odpruženými biky Whyte zpětně až do modelového roku 2018, eBiky nevyjímaje.

Cílem prvku zvaného SHAPE.IT je možnost doladit si zejména hlavový úhel a výšku středu dle vlastního přání a potřeby. Tento doplněk lze také kupříkladu využít v případě, že své kolo budete chtít přestavět na mullet (29“ vepředu a 27,5“ vzadu). Rozsah možného nastavení je přitom +1,5° až -0,5° na úhlu hlavy a +13 až -4,5 mm u výšky středu. Záleží, kterou podkovu použijete (Standard nebo Up) a také na konkrétním modelu (podrobný přehled v tabulce).

Pokud se ptáte, proč je většina hodnot „plusových“ pak vězte, že Whyte používá v základu značně nízké těžiště, a tedy i nízké posazení středu nad zemí, kvůli čemuž dochází v určitém terénu k častějším kontaktům klik se zemí – složitější šlapání. Stejně tak si lze ale při správné volbě a nastavení prvku SHAPE.IT střed dále snížit a položit i úhel hlavy. Podstatná je rovněž informace, že použitím tohoto doplňku se sice změní geometrie a postavení celého kola, nezmění se ale projev či funkce jeho odpružení!

Dva modely podkovy SHAPE.IT – Standard a UP. Každá obsahuje Flip-chip s dvojicí poloh – High/Low.

Více informací o prvku SHAPE.IT na webu: whyte.bike/../shape-it-link

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Whyte Bikes

WHYTE Shape.it – podkova pro tuning fullů Whyte, zpětně až do roku 2018.

Součástí je otočný Flip-chip pro dílčí úpravy geometrie.