Whyte 905 – Osedlej si šampióna (na první dojem)

Británie není Česko a obráceně! Neplatíme v librách, nepoužíváme palce, stopy nebo míle, nechceme odejít z EU (zatím), nežijeme na ostrově, nejsme pod přímým vlivem Atlantského oceánu, máme klasická čtyři roční období, a pokud nedojde k nějakému výkyvu v počasí, tak míváme poměrně teplé a suché jaro, léto a někdy i podzim.

Proč sem tahám tyto všem notoricky známé skutečnosti? Snad proto, abych na praktických příkladech demonstroval, nakolik jiné může být a je smýšlení zdejších a ostrovních bikerů. Jiná je i celková kultura, traily či zvyklosti. V našich končinách je jednoznačně nejoblíbenějším typem kola sportovní hardtail, poté hned následují plně odpružené stroje od těch rychlostně laděných po trailové hračky či enduro ruchadla.

Zato v Anglii patří, vedle jiného, mezi bedlivě sledované kategorie také oblast trailových pevňáků (HT – hardtail, pro vysvětlení). Není se tak čemu divit, že v této třídě mezi sebou úpěnlivě soutěží domácí (ostrovní) stavitelé i jiné významné značky, které se každoročně přetahují o to, kdo nabídne a vyrobí „nejlepší HT trailbike roku.“

reklama

HT trailbike roku

Tento titul přitom již minimálně podruhé opanují stroje Whyte řady 900, které se snaží snad každý rok nabídnout to nejlepší, co se v této třídě dá reálně upéct. Stroje Whyte řady 900 tak často kopírují vyjádření předních britských redaktorů a testerů, přesněji jejich tvůrci si každý rok podrobně nastudují prohlášení typu „K dokonalosti mu chybí už jen…“ a přesně to udělají!

„Zkušení jezdci a testeři z řad novinářů dobře vědí, že ve skutečnosti nemusíte mít zadní odpružení, abyste v pohodě zvládli a zároveň si naplno vychutnali i ty nejdrsnější traily co znáte!“ Praví jedno z hesel na stránce s modely Whyte řady 900 (modely 901, 905, 909).

Pokud jsem vás tímto úvodem nepřesvědčil, zkuste překliknout na jeden ze starších článků kolegy Jakuba (zvaný Bejk), který ve svém zamyšlení dost dobře vystihl podstatu toho: Co je tak skvělé na trailovém HT!

Svého času býval u Whytu na spodní trubce název modelu…

.. a značka nahoře. Dnes je to obráceně, tedy klasicky. 

Vždy se mi líbilo „parohaté“ logo Whyte, v dvoubarevné podobě je snad ještě hezčí – dokonale tak vyniknou všechny jeho hrany.

I po stránce designu se Whyte dost snaží, třeba oranžové čelo představce dodá kolu slušný šmrnc, ač je to jen drobný detail.

Dlouhý, že pomalu nevidíš na řídítka!

K tomu, aby Whyte dokázal postavit „nejlepší HT trailbike“ Britských ostrovů nestačilo jen poskládat dohromady osm efektivně tvarovaných trubek. Důležité je rovněž, jak jsou poskládány k sobě, jak je která dlouhá atd. Nebudu již chodit okolo horké kaše, jelikož chci od začátku říct, že je Whyte 905, s nímž si teď zrovna hraju, kolem plně akceptujícím moderní trendy, či snad určujícím novou cestu.

Jeho rám je tedy nadstandardně dlouhý (horní trubka 627 mm, reach 453 mm, rozvor 1190 mm | vel. M), ale také slušně položený. Tedy hlavně vidlice, která po loňských „připomínkách“ sklonila svou hlavu až na hodnotu 64,5°! Překvapivé je, že se sedlovka nevydala do podobně extrémních vod a zachovala si vcelku normálních 74,5°. Co je ale asi nejzajímavější údaj, související s ovládáním, je předsazení korunky maximálně zkrácené na 37 mm (běžně 44 mm).

Posed i řízení tohoto kola jsou tedy svým způsobem docela extrémní, či spíše mimořádné. Zajímavé na tom je, že si po chvíli začnete myslet, že není ovládání mimořádně divné, ale naopak mimořádně skvělé!

Pokud jde o samotnou pozici za řídítky, tak zde vlastně nejde o nikterak zásadní extrém odrážející delší rám. Posed je vcelku příjemný, sice lehce delší, ale rozhodně není nepříjemný. Široká řídítka dobře padnou do ruky, záda se snadno uvolní, sedlo jezdce uvítá dostatkem polstrování… Nadstandardní délku kola vám tak po chvíli nejspíš připomene maximálně boční pohled na váš stroj, nikoliv jízdní dojmy.

Pár tradičních prvků Whyte – integrované stahování sedlovky Inter Grip. Bacha, neutahujte moc na sílu, nedělá to dobře teleskopu! 

Dalším nebytným prvkem je, vedle britské vlajky v nezvyklém barevném provedení, také prachovka zamezující vniknutí nečistot do rámu. 

Zadní stavba se u Whyte 905 doslova kroutí jako had. Jedna proto, aby lépe tlumila, jednak proto, aby se do ní vešly objemné balóny (2,8″) obuté na 35 mm širokém ráfku.

Nemysli, jen zatáčej

Jak už jsem naznačil o pár odstavců výše, jednou ze zcela mimořádných vlastností tohoto biku je jeho ovládání, které ostatně nanejvýš kladně hodnotím snad u všech strojů Whyte, což má rozhodně své opodstatnění. Na Whytu 905 se mi přitom jezdilo o to lépe, že se netlačí do módní škatulky 29“ strojů, ale zůstává věren průměru 27,5“. Z něj se přitom snaží vytřískat maximum díky použití velkých plášťů šíře 2,8“ na 35 mm širokých ráfcích. Takže prostě pevné plusko.

Pokud mi řízení stroje Whyte 905 něco připomínalo, pak to je loňská zkušenost s modelem Whyte T-130 v jeho posledním ztvárnění. Jak nejspíš dobře víte, osobně se snažím vyhýbat absolutním soudům, přesto musím říct, že Whyte T-130 byl a je jeden z nejlepších trailbiků, jaký jsem poslední roky sedlal. Whyte 905 se jej přitom, podle mého dosavadního zkoumání v terénu, snaží napodobit a dotáhnout, minimálně co se kategorie HT trailbiků týká!

Já teď vlastně ani pořádně nevím, jak nejlépe ovládání tohoto stroje popsat? Na jedné straně si nelze nevšimnout, že zkrácené předsazení korunky vidlice (offset) působí pozitivně na točivost předního kola v nižších rychlostech. Ač si na tento efekt u podobně koncipovaných devětadvacítek občas stěžuju, u nich si na točivost danou zkráceným předsazením korunky musím nějaký čas zvykat, tak u pluskové sedmadvacítky s tím problém rozhodně nemám!

Snad už jen přítomnost objemných pneumatik s kontaktní plochou velikosti sloní tlapy zaručuje, že zmiňovaná točivost nepřechází v nervozitu, ale naopak dokonale kompenzuje potenciálně extra stabilní a případně až toporné řízené dané mimořádně položenou vidlicí.

Maxxis High Roller II je moje oblíbená guma, v rozměru 27,5×2,8″ přitom budí náležitý respekt. 

Zadní Rekon byl vlastně první produkční pluskovou gumou značky Maxxis. 

Základnou obou plášťů jsou extra široké ráfky WTB ST i35!

Hraju si s ním, jak potřebuju

V nízkých rychlostech na běžném trailu tak není problém okamžitě měnit směr, stejně tak se ale můžete po metrech soukat dolů trialovým sjezdem, užívat si jistotu a stabilitu danou objemnými plášti i značně dlouhým rozvorem, přitom vás nemusí trápit, že by se snad nedalo kolo zlomit ostře doprava na kraji vystouplé skalky!

Na to, jak jsem se v jednom z úvodníků vyznával k oblibě starých pořádků v pojetí trailové geometrie (kratší rámy a více položené vidlice), tak mi snad každá zkušenost s MTB stroji Whyte znovu a znovu otevírá oči a ukazuje, jak až daleko se vývoj v tomto směru posunul a jak skvělé může být ovládání dlouhého kola!

Každopádně královskou disciplínou Whytu 905 jsou očekávatelně plynulé obloučky nejlépe popsatelné jako traily dobře známé i z našich trail center. Kupříkladu Klínovec, Singltrek pod Smrkem nebo rychlebské Super Flow. V takových místech, kde máte rychlost a pracujete jen s těžištěm a s kolem pod sebou, řežete obloučky jako mistr světa v MTB carvingu.

Naklonit, položit, zaříznout a hup na druhou stranu! A tak stále dokola, dokud vám nedojdou síly či neupadnou ruce!

RockShox Revelation je osvědčená klasika, která je navíc v tomto případě dokonale barevně sladěná se zbytkem kola. 

SCR = zadní stavba navržená čistě pro jednopřevodníky! Přesmyk nebrat!!!

Vzadu bych čekal adaptér na Flat Mount, zde je ale klasický Post Mount.

Drncání a pérování

Vcelku zajímavou skutečností je u tohoto stroje už jen fakt, že se otáčí na středních tlustých kolech, konkrétně to jsou pláště Maxxis šíře 2,8“, které jsou záměrně obuty na 35 mm širokých ráfcích od WTB. Tato kombinace má přitom na svědomí několik specifických vlastností z hlediska jízdního projevu.

Zaprvé, buďme k sobě zcela upřímní, takto široké balóny příliš nejedou, ač je vzadu záměrně obutý obecně spíše rychlejší a méně agresivní Maxxi Rekon. Rám sám o sobě je krásně tuhý, ale pokud vozíte trailové tlaky, tak si musíte, hlavně ze začátku, zvyknout na balónové pohupování (anglicky bouncing), které pocitově bere něco energie. Fakticky s ním stačí sladit rytmus, což je jen otázka času.

Na asfaltu a rovinatých přejezdech skutečně nečekejte raketové zrychlení, spíš se snažte dosáhnout optimálního tempa, a to si pak držte. Podobné platí i při pohybu a výjezdech na hlíně, kde se již valivý odpor velkých balónů projevuje o něco méně. Na druhou stranu je třeba vyzdvihnout, jak luxusně jistě tyto pláště působí v terénu.

Už jen přední High Roller II v této šíři je vážně „pan pneumatika,“ ale ani zadní Rekon není žádné ořezávátko. Navíc velký objem plášťů působí do jisté míry jako přídavné vzduchové odpružení. Nebylo by sice fér srovnávat pevný Whyte 905 byť jen se sportovním fullem na nějakých 100 mm, ten pocit je prostě jiný! Na druhé straně se ale nejspíš budete divit, kolik a s jakou razancí se toho dá profrčet v náročném terénu na kole s „pevným zadkem“.

reklama

Whyte nově  doplňuje svá kola vlastní sedlovkou s poměrně zjevným asijským původem, což ale dělá vícero značek.

Dle vyjádření Whytu by mělo jít o model s extra účinným těsněním schopným přestát i ostrovní rozmary počasí. 

Co nám ještě zbývá?

Pokud bych chtěl být důsledný, začal bych vám zde povídat ještě něco o výbavě, o řazení SRAM NX Eagle, o vidlici RockShox Revelation či o brzdách SRAM Guide T. Většinu z toho ale jednak dobře znáte, jednak je tento článek zaměřen hlavně na první dojmy a nechceme si přeci vystřílet všechny náboje před konečným zhodnocením.

Nyní vám tak již jen slíbím, že dám tomuto stroji ještě pořádně za uši! Tedy alespoň do té míry, kolik vydrží moje pozadí zvyklé přeci jen na mechové kolíbání se na kolech s aktivním odpružením! Více tedy příště, zatím biku zdar! Tomu pevnému o to víc!

Text a foto: Štěpán Hájíček

Whyte 905 – základní údaje

Cena: 49 990 Kč
Hmotnost: 13,37 kg (vel. M, bez pedálů)
Kola: 27,5+
Zdvih: 130 mm
Kokpit (řídítka/představec): 780/35 mm
Sedlovka (zdvih): S – 125 mm / M, L, XL – 150 mm

Více o tomto kole na mezinárodních stránkách whytebikes.com, případně na webu českého zastoupení whyte.cz