GIANT Trance X E+ | V zimě, v blátě, stále jede!!! (praktické představení)

Obecné teoretické představení nejnovějšího přírůstku do rodiny eBiků Giant – Trance X E+ – máme čerstvě za sebou. Shodou šťastných náhod se stalo, že jsem jedno z těchto kol dostal osobně do ruky a mohl jej tedy prověřit dříve, než se zvedla oficiální opona!
Jak se jindy musí delší či kratší čas čekat, než se nově představený kousek dostane do ČR, potažmo k nám do spárů testovací skvadry, tentokrát byl postup obrácený. Kolo jsem viděl fyzicky, a dokonce si jej i dostatečně vyzkoušel dříve, než dorazily oficiální informace, data a podklady k jeho představení.
Ono to vlastně nebylo zase tak velké odhalení, jelikož z velké části identický model, „pouze“ na karbonovém rámu, měl svou premiéru v druhé půlce listopadu. Nejnovější hliníkový bratr – Giant Trance X E+ – se přitom liší především materiálem rámu, má ale stejnou geometrii, stejný motor, stejné ovládání atd.

Co je malé, to je hezké
Když jsem si nový elektrický Giant Trance X E+ převzal na test, tak mě hned zkraje zarazilo, nakolik je malý a kompaktní. Už jen velikost M, poměrně krátká hlava (100 mm u vel. M), nikterak přehnaně široká řídítka (780 mm) atd. Oproti kolům, která jsem jezdil poslední dobou (Knolly Chilcotin 151, Norco Sight A2 29…), to byl najednou takový drobeček.
I posed, s tradičně nanejvýš sníženým úchopem rukou, nebyl nijak gigantický. Působil vlastně docela příjemně, neagresivně, proto jsem si na něj brzy zvykl. Příjemné bylo i celkové ovládání, které už tak „drobečkovsky“ nepůsobilo. V dobrém slova smyslu!
Jakmile jsme se spolu pustili do první akce, měl jsem záhy pocit, že tohle je slušný kus bikové techniky, který ledacos zvládne a vydrží. Tento pocit přitom za celou dobu, kdy jsem Trance X E+ proháněl po lesích na různých místech okolo Prahy, nikam nezmizel.

Nízký, nebo nižší? Hloupý, nebo hloupější?
Nezabývejme se ale zbytečným balastem okolo a pojďme rovnou na jízdní vlastnosti a reálné postřehy! První, s čím bylo třeba se seznámit, bylo řízení. V podobě, v jaké jsem kolo dostal, bylo posazené v nižší ze dvou nabízených pozic. Tedy v „Low“ s úhlem hlavy 65,8°. Druhou možnost, jak prohodit Flip-chipy na horním rameni, představuje pozice „High“ – zde úhel hlavy vychází na 66,5°.
Zajímavé mi přišlo, že jsem si první den říkal, zda není „Low“ skoro až moc Low?! „Fuj, takové kacířské myšlenky!!!“ Ale vážně. Tabulkový úhel hlavy 65,8° sice nikterak radikálně nepůsobí, ale když se zaměříte na celkové vyznění, tak byl Trance X E+ v tomto setupu vážně dost položený.
Vidlice trčela slušně dopředu a kolo jako celek si říkalo o plánování každé zatáčky hezky s předstihem, aby se do ní člověk vůbec vešel. Toto platí hlavně pro můj domácí revír s hromadou běžných přesunů a občasnou tu méně, tu více ostrou technikou. Plus pár „eBike specific“ trailů!




My tě tu písničku naučíme!
Jenže situace v tomto směru často není jednostranná. Brzy po první jízdě mi zvědavost nedala, načež jsem prohodil Flip-chipy, přepnul do polohy „High“ a… Nebylo to vůbec špatné! Naopak jsem si říkal, jak je řízení příjemné a všestranné. Už jen v mém domácím revíru, že jsem se na tomto výrazu dnes trochu zasekl, byla geometrie ve vyšší pozici příjemně živější a více pohotová. Řízení i tak bylo dostatečně jisté a stabilní.
Když jsme se pak s kolegou jeden den posunuli dále od domova, na větší kopce, tak jsem si zde po většinu dne nechal „High“ (z pohodlnosti) a necítil přitom zásadní omezení. Na poslední trail jsem ale přepnul opět do „Low“, což zde bylo jednoznačně fajn! Neměl jsem ale pocit, že by to byla vyslovená nutnost.
Poslední jízdy „okolo komínu“ jsem absolvoval opět v poloze „Low“ a najednou mi tato pozice vůbec nevadila. Ano, kolo bylo potřeba více naklápět, víc si s ním hrát, přemýšlet trochu více dopředu, ale zrovna tohle mi tak hezky a rychle přešlo do krve, že jsem to úplně přestal řešit a jen si užíval ten klid a jistou.
Jen co ho nahmátnu…
Chování a ovládání je jistě zajímavou oblastí u každého kola, u nového eBiku je snad ještě zajímavější nový motor, jeho projev a jeho nové ovládání. Když to vezmu od konce… Diody na rámu jsou fajn. Je na ně hezky vidět, nejsou zbytečně na ráně, celé to dává rozhodně svůj smysl. A ještě je to trendy!
Tlačítka vedle gripu jsou poté rozhodně super v tom, že nepřekáží! Nad nimi je parádní prostor pro brzdovou páku, pod nimi zase na páčku sedlovky, pohoda. Co mi maličko vadilo byla dost slabá hmatová odezva samotných přepínačů při změně režimu dopomoci.
Střední tlačítko, zapínající tzv. „Walk mode“, nahmatáte snadno i poslepu, spodní a horní spínač ale trochu splývají a bez rychlé vizuální kontroly na řádce diod bych si často nebyl příliš jistý, jestli jsem režim skutečně přepnul, či nikoliv?! Možná by se dalo někde zapnout pípání jako u Shimana, ale to by mě asi brzy štvalo (jako u Shimana). Navíc, jak budu popisovat dále, přepínání režimů jsem vlastně moc často nevyužíval… Nastavím a jedu! Takže co řešit?
*Navíc jsem měl o trochu silnější zimní rukavice, což samo o sobě udělá určitý rozdíl v jemnosti hmatové odezvy, proto výše řečené neberte jako zásadní kritiku!





Menší balíček na vyšší tónině!
Pokud výše zazněla nějaká kritika, pak nyní se bude hlavně chválit. První velká poklona patří výrazně menším rozměrům samotného motoru. Ten starší sice krásně tahal, byla to ale šílená „bambule“, která dole v oblasti středu nesmyslně trčela. To byla jedna z mála věcí, co mi u starších Giantů vadila.
Co se mi naopak líbilo, byl jejich víc „brumlavý“ projev a plynulý zátah již od nízkých otáček klik. Toto se, s novou generací motoru, ale částečně mění. Silný zátah, velký kroutící moment, rychlý nástup tahu motoru ale naštěstí zůstávají. Jiný je zvuk, který je spíše vyšší, jemnější, ve výsledku bližší projevu třeba Bosche. Shimano ještě více piští.
Celková hlučnost ale, řekl bych, klesla. I když to se bez přesného měření těžko posuzuje. Pravda je, že si motor hezky elektricky ševelí a rozhodně zbytečně neruší. Zajímavý je také jeho zátah, kdy mi přišlo, že je méně agresivní, rozhodně méně než Shimano či Bosch, ale možná i méně než starší jednotky Giant SyncDrive Pro.






Zvolit vhodné dávkování
Plynulejší zátah ale nemusí být od věci. Motor nepůsobí slabým dojmem, jen je jeho projev takový více cyklistický. Jako by se vám snažil říct: „Hele, já mám sice síly za 4 bikery, ale když se nebudeš snažit, tak ti pomáhat nebudu, jasný?!“ Člověk prostě musí do klik něco „narvat“ a pak se mu to teprve vrátí zpět. Žádné volné motání nohami a raketové stoupání k nebesům se zde obvykle nekoná. Ono je to ale vlastně takto výrazně příjemnější.
Samotné síly je zde hromada, ani nemusíte zapínat nejvyšší stupeň dopomoci. Já obvykle jezdil na stupeň 3 nebo 4 (z pěti) a víc nebylo potřeba. Jen člověk musí sám trochu dupat, pak dostane, co potřebuje. Zároveň platí, že není nutné využívat automatický režim, ten je i zde někdy trochu náladový. Naopak základní stupně, které lze případně ladit v aplikaci, působí dost přirozeně.
Jeden příklad za všechny: Jedu techniku do kopce, svah je prudký, ale zároveň jsou zde různé překážky a schody, kde je potřeba citlivě pracovat s výkonem, jelikož protočení zadního kola by znamenalo STOP! Jedu, když je podklad celistvý a pevný, tak víc roztočím nohy a krásně v tempu stoupám. Pak přijde technika, zvolním, motor ubere, na hraně si jen trochu přišlápnu, motor dá tolik, kolik zrovna chci, a pak jedu zase plnej! Výtečné, přesně tak by to mělo vypadat!!!

Maestro? To přeci dobře znáte!
Víceméně poslední bod dnešního praktického okénka, v jehož rámci si snažíme popsat jízdní vlastnosti nového Giantu Trance X E+, můžeme věnovat odpružení, které je zde ale vlastně dobře známou klasikou. Případně to můžeme vzít více zeširoka. Giant už delší čas u svých eBiků s oblibou kombinuje širší obutí a vcelku rozumnou kapacitu odpružení. Trance X E+ není výjimkou.
Zde se nám totiž potkávají kola průměru 29“ s plášti širokými poctivých 2,6“ a vedle toho odpružení postavené na jednotkách Fox nabízející 150 mm vepředu a solidních trailových 140 mm vzadu. Konkrétně mluvíme o vidlici Fox 36 Float Rhythm a tlumiči Fox Float DPS Performance, který je srdcem tradičního a osvědčeného zavěšení Maestro.
Jak vidlice, tak i tlumič samy o sobě fungují velice hezky, předvídatelně a zodpovědně. Jak jsme ostatně u těchto produktů zvyklí. Navíc jsou i hezky sladěné, kdy je zde jasně patrný, pro Giant typický, důraz na vysoký komfort a řekl bych až nadstandardní vnímavost jak vidlice, ale zejména zadní stavby!
Ostatně systém Maestro mi připadá, už jen pohledově, jako ideální řešení pro eBiky, kdy třeba jen použité uspořádání ramen působí logicky, uklizeně! Podobné to je i s jeho funkcí krásně kombinující vysokou efektivitu, podpořenou plynulým tahem motoru s již vyzdvihovanou příkladnou vnímavostí, ale i s více než solidní akcí a přiměřenou progresivitou. Ostatně kdo někdy jezdil na Giantu s Maestrem, ten bude velice dobře vědět, o čem je řeč!






Giant Trance X E+ 2 – Závěr
S novým elektrickým Trancem X E+ jsem strávil poměrně intenzivní týden, kdy jsem jej vytáhl na řadu rozličných míst, od lehčích lokálních trailů po solidní a poctivé enduro lajny. Jezdili jsme na hlíně, na blátě, ale i na sněhu! Stačila přitom chvíle prvotního seznamování a hnedle jsme si padli do noty.
V posledním bodě vychvalované komfortní, aktivní, ale nikterak obtěžující odpružení, krásně jistá a stabilní geometrie, ale i rám, který v těch správných místech působil vcelku kompaktním dojmem a… A hlavně nový motor Giant SyncDrive Pro, který je nejen menší a lehčí, ale také tišší a pocitově více přirozený, více cyklistický! Ona je zde trumfů hned celá řada.
Člověk si sice zprvu říká, kam že zmizela původní agresivní motorka? Brzy ale pochopí, že síly má nová jednotka na rozdávání a že je jen na jezdci kdy, kde a jak si ji nadávkuje! Navíc si zde můžete hrát s geometrií a zvolit buď příjemně všestranné vyznění v poloze „High“, nebo značně agresivní a pocitově výrazně položené „Low“.
Jedna z mála věcí, které jsem dnes nehodnotil a záměrně jsem se tomu vyhýbal, se týká baterie, její výdrže, a tedy i dojezdu. Jelikož se do ČR dostal samotný vzorek, ale nestihl k němu dorazit příslušný akupack, byl testovací bike vybaven slabším akumulátorem z jiného kola. Konkrétně 500 Wh místo katalogových 625 Wh. Navrch byla v době testu slušná zima, obvykle solidně mrzlo, což dávalo baterce slušně zabrat.
Bude-li tedy ještě opětovná šance půjčit si toto kolo s plnotučnou zásobou energie, ideálně někdy na jaře, rád tak učiním a poté poctivě vyzkouším, kolik se toho dá nakroužit na novém eBiku Giant Trance X E+ s akumulátorem o kapacitě krásných 625 Wh!
Text: Štěpán Hájíček / Foto: autor + Giant Bicycles
Více informací o tomto kole v teoretickém představení www.bikeandride.cz/../giant-trance-x-e,
nebo na stránkách výrobce www.giant-bicycles.com











