WHYTE E-180 Works MX – První sériovka na závodním Boschi!
Teprve včera byla odhalena nová pohonná jednotka Bosch Performance Line CX Race Limited Edition a již dnes si můžeme ukázat první produkční kolo, které bude tento motor využívat! Oním šťastlivcem je britský Whyte a jeho nejnovější „Super Electric Enduro“ speciál E-180 Works MX!
Zdvihově nejvyšší „éčko“ od Whytu, model E-180, jsem měl již vícekrát v ruce a musím říct, že to je výtečná a v terénu mimořádně schopná potvora. Poslední náš společný test je z roku 2020, kdy jsem zkoušel variantu Whyte E-180 RS postavenou na odpružení Fox, se záměrně nápadnou oranžovou pružinou na tlumiči Fox DHX2.
Silueta zůstává, detaily se mění
Základní silueta tohoto kola se sice na první pohled dramaticky neliší, přesto z Whytu přichází zprávy, že se na rámu mezigeneračně hodně zapracovalo. Zřejmě nejvíce viditelné je decentnější napojení sedlové trubky na horní rámovou trubku, kdy bude sedlovka o něco kratší (více místa pro delší teleskop). Rovněž si lze všimnout klasické sedlové objímky namísto původního interního stahování, které Whyte obecně opouští. Standardní objímka je levnější a jednodušší na výrobu.
Čistě z obrázků lze také vyčíst určité úpravy v přední části rámu, kde zřejmě souvisí jedno s druhým. Zaprvé je zřejmé, že se horní i spodní trubka k sobě více přiblížily, jelikož je samotná hlavová trubka kratší a řekl bych i výrazně mohutnější. Důvod je přitom poměrně jasný.
Jednou z podstatných inovací je výraznější příklon k MX konceptu, tedy ke stavbě modelů E-180 dominantně v podobě mulletu. Jinak řečeno s větším předním kolem (29“) a menším zadním (27,5“). Mullety (stále častější označení MX) se v nabídce Whytu objevovaly již dříve, kupříkladu mezi stroji G-180 (testovali jsme 29“ verzi), u elektriky E-180 jde ale o poměrně čerstvou novinku.
Větší je lepší, ale ne vždy a všude
Důvody použití nestejně velkých kol snad nemusíme znovu a znovu připomínat? Nebo jen hodně stručně. Větší přední kolo zajistí vyšší stabilitu, jistější vedení, lepší průchodnost terénem. Zadní menší kolo je lehčí a tužší, zadní stavba může mít delší zdvih, ovládání celého kola je díky menšímu kolu v extra utažených zatáčkách snazší.
Z technického hlediska lze vyzdvihnout, že nový Whyte E-180 Works MX nabídne zdvihy 180/170 mm a ona nestejně velká kola. Využívat bude služeb vidlice RockShox ZEB Ultimate a zakázkově laděného tlumiče RockShox Super Deluxe Ultimate RCT poslední generace (novinky RockShox 2023). Zajímavostí na okraj mohou být kliky s délkou 165 mm pro lepší prostupnost terénem.
Řazení si vezme na starost bezdrátová sada SRAM XX1 Eagle AXS, celý stroj se poté bude otáčet na kolech Hope Fortus. Dostupné budou rovněž další dvě specifikace modelu Whyte E-180 MX (viz stránky whytebikes.com).
Whyte E-180 a Race Bosch!
Z právě zmíněných třech variant modelu Whyte E-180 MX bude ale pouze nejvyšší model E-180 Works MX vybaven nejnovějším motorem Bosch Performance Line CX Race Limited Edition, který jsme si podrobně představili včera.
Ve zkratce se jedná o nový nejvyšší model společnosti Bosch, který nabízí vysoký výkon (dopomoc až 400 % oproti 340 % u klasické řady Performance CX), točivý moment 85 Nm, ale také unikátní režim RACE, který poskytne jezdci více šťávy a navíc po delší dobu. Prodloužen byl také pomocný mód „Extended Boost“, jenž podpoří jezdce v místech, kde nemohou sami naplno zabrat – různé terénní schody a podobné překážky.
Whyte navíc tento motor spáruje s dostatečně výkonnou baterií s kapacitou 750 Wh, tradičně usazenou v plné a zbytečnými otvory nepřerušované spodní trubce. Whyte rovněž spolupracuje s inženýry Bosch na systému Axial Rail, tedy řešení, které by mělo umožnit snazší vysunutí baterie z rámu a její následné rychlejší prohození za novou.
Nejde přitom ani tak o uživatelský komfort, běžný jezdec si nejspíš s kapacitou 750 Wh krásně vystačí, ale o pomůcku hlavně pro závodníky. Ti totiž, zejména v rámci podniků EWS-E, mění baterie poměrně často (mnohdy na každý „loop“ – viz reporty od Milana Myšíka).
Zároveň se díky řešení Axial Rail otevírá cesta, jak snáze střídat různé velikosti baterie. Kupříkladu bude možné sáhnout po menší a lehčí variantě, řekněme 500 Wh v případě, kdy víte, že vám daná kapacita na konkrétní loop stačí. Vaše kolo bude díky tomu lehčí a snáze ovladatelné. Chytré řešení!
Whyte E-180 Works MX – Super Electric Enduro
Nejnovější Whyte E-180 Works MX rozhodně nebude žádným lidovým kolem, už jen s ohledem na své určení, výbavu a cenu. Je ale zajímavé sledovat, co se děje v nejvyšších patrech nabídky a čekat, jaké technologie, nápady či koncepce se postupně přenesou do úrovní, na něž si běžný smrtelník může skutečně sáhnout. V tomto případě to bude hlavně nový rám, MX koncepce, upravená geometrie a podobné prvky.
Nečekám, že by se mi zrovna nejvyšší verze E-180 Works MX dostala do ruky, ale snad bych se mohl osobně setkat alespoň s některým z jeho dostupnějších bratří. Ostatně v nabídce značky Whyte je toho pro tuto a následující sezónu mnoho nového, nemálo změn se odehrálo třeba v řadě E-160 (více na whytebikes.com), proto si jistě domluvím pár kol na test, ať po čase zažiju zase trochu britské MTB školy v praxi!
Text: Štěpán Hájíček / Foto: Whyte