RockShox 2023 – Nové vidlice, tlumiče, technologie (tech news)
V lidském životě nastanou momenty, kdy si řeknete, že je potřeba dupnout si a zvolat DOST! Změnit směr, přehodit výhybku, začít věci řešit jinak! Něco podobného se zřejmě odehrálo i ve vývojovém centru RockShox, kde si řekli, že se podívají na řadu svých vidlic a tlumičů, konstrukcí a technologií a zkusí to celé znovu a ještě lépe!
Dnes proto přichází poměrně zásadní inovace, kdy se mění jednak vzhled vybraných vidlic a tlumičů, tu více, tu méně, ještě mnohem podstatnější jsou ale změny odehrávající se uvnitř. RockShox totiž představuje třetí generace tlumící patrony Charger 3, přepracovanou vzduchovou komoru DebonAir+, vylepšení v podobě pomocných tlumících elementů ButterCups a další dílčí inovace. Pojďme si je projít jednu po druhé.
reklama
Charger 3 – Konečně nezávislé nastavení HSC a LSC!
První, skutečně novou a od základu přepracovanou technologií, je tlumící okruh (patrona) nesoucí označení Charger 3. Při jejím vývoji bylo stanoveno hned několik cílů. Těmi nejpodstatnějšími byla snaha zjemnit krok odpružení a redukovat tímto únavu jezdce, dále pak zajistit možnost co nejlepšího a nejpřesnějšího nastavení pro každého jezdce.
V druhém případě se vývojáři rozhodli vydat cestou, kdy bude nastavení kompresního tlumení pro vysokou a nízkou rychlost stlačení (HSC a LSC) možné ladit plně nezávisle. Zatím totiž platilo, že změna polohy jednoho z těchto prvků měla určitý vliv i na ten druhý, díky čemuž byly snahy o dokonalé vyladění obou těchto tlumících elementů někdy dost náročné a zdlouhavé.
Přesně proto se zcela radikálně mění podoba a konstrukce tlumení Charger 3, kdy se kupříkladu do propadliště dějin neochotně navrací dříve značně proslulý elastický měch… Na jeho místo nyní nastupuje plovoucí píst – Internal Floating Piston (IFP). Tento plovoucí píst nacházející se v horní části tlumičové patrony je kontrolován menší vinutou pružinou, což by rovněž mělo pomoci posílit jemný a plynulý chod vidlice.
Krom toho všeho by měla být nová tlumící patrona maximálně tichá a vyrovnaná, bez toho, aby se nechala rušit vnějšími vlivy. Slibů je kolem této technologie celá řada, sám jsem zvědavý, nakolik skvělé to bude. Až to někdy bude!
Po praktické stránce doplňme, že patronu Charger 3 dostanou inovované vidlice RockShox ZEB, Lyrik a Pike, vždy ve verzi Ultimate či Select+. Nižší provedení budou využívat starší řešení tlumící patrony (Charger RC / Rush RC) s možností upgradovat na nejnovější Charger 3 RC2.
Vše se přitom týká nejnovějších modelů vidlic RockShox Pike a Lyrik (MY23 – modelový rok 2023). Pouze u řady RockShox ZEB platí, že lze novou patronu Charger 3 RC2 použít i u starších kousků (MY21 a novější).
RockShox ButterCups – zlaté řešení!
Jsou věci, o kterých víte a u nichž tušíte, že je chcete, případně, že byste je mohli chtít. Pak se ale najdou i nápady, o kterých toho moc nevíte… Netušíte, že byste je měli chtít, ale když vám o nich někdo poví! Přesně takovou možností je pomocné pryžové tlumení ButterCups, které bude standardně přítomné u nejvyšších řad vidlic RockShox ZEB, Lyrik a Pike MY23.
Nápad schovaný za tímto doplňkem je vcelku prostý. Něco pobere pneumatika, něco samotné odpružení, vedle toho se ale najdou určité vysokofrekvenční rázy, které se nikam neschovají! Proto obvykle směřují přímo do vašich dlaní, do vašich rukou. RockShox aktuálně přišel s řešením v podobě drobných elastomerových bloků, které utlumí ony maličké, zároveň však často nepříjemně ostré vibrace.
Toto drobné vylepšení může ulevit rukám až o 20 % v rámci oněch vysokofrekvenčních rázů, nebo, chcete-li, nepříjemného chvění. Jak již bylo zmíněno, přídavné tlumení ButterCups se bude nacházet u nejvyšších řad Ultimate v rámci vidlic RockShox ZEB, Lyrik a Pike. U nižších řad by mělo jít doplnit, tentokrát ale skutečně výlučně u modelů roku 2023.
Z praktického hlediska mě zaujala informace, že je doporučený servisní zákrok po zhruba 200 jízdních hodinách. Servisní kit pro tuto „periodu“ přitom zahrnuje nové pryžové tlumící bloky, které se po jistém čase provozu vymačkají a je třeba je nahradit novým kusem.
Standardně se tlumící elementy ButterCups nachází v obou nohách. Na jejich přítomnost by vás měla upozornit menší zlatá samolepka na spodním konci vnějších nohou. V případě, že budete tyto elementy do své vidlice dodávat, není vysloveně nutné použít oba. V případě nasazení pouze jednoho tlumícího elementu bude výsledný přínos pouze 50 %, ale i tak by se tento prvek měl pozitivně projevit.
DebonAir+ | Proč měnit něco, co funguje?
Dobrá otázka, odpověď ale může být až překvapivě prostá. „Proč ne, když to jde udělat ještě lépe?“ Technici z vývojových laboratoří RockShox se tentokrát vykašlali na vylepšování starého systému, vzali v úvahu jen jeho základní konstrukci a vše ostatní se snažili udělat znovu a ještě lépe.
Pohrávali si s velikostí pístů, s jejich materiálem, s poměrem a velikostí pozitivní a negativní komory… Zkrátka věnovali mnoho času a úsilí tomu, aby byl nový DebonAir+ ještě lepší, ještě příjemnější. A také, aby tato konstrukce fungovala v podobném duchu napříč vidlicemi RockShox Pike, Lyrik a ZEB.
Snahou celého vývoje bylo zajistit super-jemný začátek kroku, stabilní projev ve středním rozsahu a dostatečnou jistotu při tvrdých nárazech, tedy na konci kroku. Toto obecné zaklínadlo se sice objevuje v prezentačních materiálech znovu a znovu, rok za rokem, přesto je zřejmě stále co zlepšovat.
V nejnovější generaci by to měl být zejména posun prvotní citlivosti, pro maximální komfort, v poměru se stabilním středním rozsahem důležitým pro jisté ovládání. Oproti výše popisovaným novinkám je potěšitelnou zprávou, že je nová vzduchová pružina použita u všech provedení aktualizovaných či inovovaných řad vidlic RockShox ZEB, Lyrik a Pike. Rozdíl bude jen u modelů Ultimate, kde budou navíc i tlumící elementy ButterCups.
(Ne)důležité drobnosti
Abychom se ve vší té technice úplně neutopili, pojďme si následující tři inovace probrat už jen ve zkratce. Nejvyšší modely vidlic RockShox ZEB, Lyrik a Pike dostanou také nová, vylepšená a zvětšená kluzná pouzdra, tzv. „Ultimate Bushing Package“, která nabídnou až o 53 % větší styčnou plochu. Výsledkem by mělo být pevnější spojení, přitom i nižší tření, tedy jemnější krok.
Určitého vylepšení by se mělo dočkat i mazání Maxima Plush Dynamic Suspension Lube, které RockShox již nějaký čas využívá. Zajímavým „trendy“ doplňkem budou drobné ventilky pro uvolnění tlaku z prostoru vnitřních nohou – Pressure Relief Valves, které se dnes nachází u řady konkurenčních vidlic. Standardní součástí budou u řad Ultimate, a Select+. U nižších dvou řad bude na jejich místě záslepka s možností následného doplnění.
Poslední nenápadný, ale o to praktičtější doplněk z kategorie „proč už to, sakra, nikoho dávno nenapadlo“, se týká zvětšené dosedací plochy vidlice a náboje. Pokud totiž nemáte náboje s rozšířenou dosedací plochou (Torque Caps), nemusí být vždy úplně snadné usadit kolo do vidlice a protáhnout osu skrz náboj, jelikož ve vidlici trochu plave. S tímto drobným doplňkem se přitom vše krásně a elegantně vyřeší. Snadné jako facka!!!
Nové vidlice, nové uspořádání (RS Pike, Lyrik, ZEB – MY23)
Všechny výše popisované inovace a nové technologie budou náležet třem inovovaným, již vícekrát zmiňovaným vidlicím, RockShox Pike, Lyrik a ZEB. Primárně bychom si měli říct, že Pike a Lyrik dostaly nové šasi, nový vnější vzhled, do značné míry inspirovaný řadou ZEB. Tato, aktuálně nejširší a nejmohutnější jednokorunka RockShox zůstává tvarově na svém, mění se ale její vnitřnosti.
Přesněji vzhled a konstrukce ZEBu se měnila jen decentně, přibyly třeba odvzdušňovací ventilky na zadní straně, jinak by měla být víceméně stejná. Tuto domněnku, vedle jiného, obhajuje skutečnost, že se v promo materiálech často opakuje, že lze nové „vnitřnosti“ použít u Piku a Lyriku jen u nejnovější generace (MY23), zato ZEB je schopen adaptovat tlumení Charger 3 či odpružení DebonAir+ od modelového roku 2021 výše (MY21+).
Zajímavé je rovněž sjednocení a sladění zdvihových variant jednotlivých modelů, které se doposud dost překrývaly, ale již nebudou! Nový RockShox Pike nabídne trailových 120, 130 či 140 mm. Lyrik pokračuje dále do All-Mountain teritoria zdvihy 140, 150 a 160 mm (obě vidlice mají shodný průměr vnitřních nohou 35 mm). Vše uzavírá mohutný ZEB (vnitřní nohy 38 mm), který to umí rozjet se zdvihem 160, 170, 180 i 190 mm!
*Pro srovnání, současný Pike nabízel zdvihy 120 až 160 mm, Lyrik 140 až 180 mm a ZEB 150 až 190 mm
Všechny ostatní specifikace nejlépe vyčtete z následujících tabulek:
reklama
Novinky mezi tlumiči RockShox MY23
Doposud jsme se bavili o novinkách týkajících se předního odpružení, podobné technologické zemětřesení, ne-li dokonce větší, se týká také tlumičů. Zde se přitom meziroční změny a vylepšení dotkly drtivé většiny produktové nabídky RockShox. Tedy řad Deluxe, Super Deluxe a Super Deluxe Coil.
Tlumení RC2T
Vezměme to ale opět trochu popořádku, kdy lze začít rovněž u tlumení. Konkrétně u řešení RC2T. Svým způsobem se jedná o obdobu patrony Charger 3 přenesenou na tlumiče, alespoň co se funkčního vyznění týká. Opět se zde hodně řešila možnost nastavit kompresní tlumení separátně pro nízkou i vysokou rychlost stlačení (LSC, HSC), aniž by se tyto dva okruhy navzájem ovlivňovaly.
Pro vysvětlení, co znamená zkratka RCT2: R = Rebound (odskok) / C2 = Compression – dva nezávislé kompresní okruhy (HSC, LSC) a T = Treshhold (práh).
Připomeňme, že se tlumiče, z logiky věci, ladí poněkud jinak než vidlice. U předního odpružení lze použít jedno výchozí nastavení a je víceméně hotovo. Tlumiče ale mají různé délky, různé zdvihy, a hlavně se montují do různých rámů s různou kinematikou. RockShox proto slibuje, že své tlumiče vždy nastaví dle konkrétního rámu, aby byla výchozí poloha uprostřed možných úprav kolečky tlumení.
Tlumící okruhy (LSC a HSC) nabídnou celkem 5 poloh, střední bude ona doporučená, 2 polohy budou k dispozici pro „utažení“ útlumu, dvě pro jeho uvolnění. S každou změnou polohy byste přitom měli jednoznačně poznat, že se něco změnilo. Krásná pohádka, snad bude fungovat i v praxi.
Hydraulický doraz – Hydraulic Bottom Out (pevný, či nastavitelný)
Myšlenka hydraulického dorazu není sama o sobě ničím novým, u tlumičů RockShox si ale na toto řešení nevzpomínám, jde tedy o jasný posun vpřed. Co umí hydraulický doraz? Jednoduše se do okruhu tlumení přidá drobná jehla, která v rámci posledních 20 % zdvihu přiškrtí průtok oleje a tím posílí efekt stability při tvrdém nárazu – pojistí stabilitu odpružení na dorazu.
U vybraných tlumičů z gravity scény (Super Deluxe Coil) bude navíc tento doplněk nastavitelný a bude proto jen na jezdci, zda využije silnější či slabší efekt hydraulického dorazu. V sekci „otázek a odpovědí“ rovněž zaznělo pár dotazů, jak se liší hydraulický doraz (HBO) a vliv tokenů v hlavní vzduchové komoře?
Rozdíl je dost zřejmý. Zatímco tokeny ovlivní celý průběh zdvihu, celou křivku, HBO účinkuje výhradně na posledních 20 % kroku. A další odpověď na „všetečné otázky“: „Jasně, účinek tokenu a HBO můžete kombinovat, pokud to uznáte za vhodné.“
DebonAir+ | Lineární a progresivní komora
Možností, jak upravit a nastavit chod tlumiče bude skutečně mnoho. Výše jsme si popsali pouze cesty „hydraulické“, nyní se pojďme podívat na možnosti „pneumatické“. Podobně jako tomu bylo u tlumení se mezigeneračně pracovalo u tlumičů také na jejich vzduchové komoře, která nově ponese označení DebonAir+. Tedy stejné jako u vidlic. Opět bychom si mohli vyprávět pohádku o revizi celé křivky odpružení, ale…
Opět jsme u toho, že v případě tlumičů to chodí zkrátka trochu jinak, hodně podle toho, jakou kinematiku dostala do vínku konkrétní zadní stavba. Proto mě asi nejvíc zaujala zmínka o dvou různých vzduchových komorách DebonAir+. Jedna bude lineární, druhá progresivní.
Logiku jejich nasazení přitom hledejme v nepřímé úměrnosti. Rámy s vlastní přirozenou progresivní křivkou nejlépe využijí lineární vzduchovou komoru a vše pak bude fungovat tak, jak má, navíc v plném rozsahu. Striktně lineární konstrukce naopak mohou ocenit progresivní komoru, která přidá na stabilitě u konce zdvihu. Kdo by chtěl, může na svém tlumiči tuto komoru vyměnit a zkusit co to udělá. Možná tu bude zbytečné či kontraproduktivní, možné to ale rozhodně bude.
Token, nebo token?
Téměř poslední technické okénko. Tokeny vkládané do hlavní (pozitivní) vzduchové komory známe. Jejich doplněním se redukuje objem vzduchu hlavní komory a dosáhne se progresivnějšího kroku. Lehce se sníží i vnímavost na začátku. Pozitivních tokenů lze použít i více, celkem až 4 kusy.
Vedle toho nyní přichází RockShox i s negativními tokeny, které se vkládají do negativní komory. Přesněji maximálně jeden kus! Doplněním negativního tokenu se sníží vnímavost tlumiče, zvýší se jeho stabilita na začátku zdvihu, zároveň tlumič snáze dosáhne plného zdvihu (sníží se jeho progrese).
Oba tyto tokeny jsou uzpůsobeny čistě pro tlumiče z nejnovější produktové řady (MY23), použít je ale můžete jak v lineární, tak i v progresivní komoře. Už se vám z toho točí hlava? Mně pomalu ano!
Tlumiče RockShox MY23
Jak to nyní bude vypadat s novinkami mezi tlumiči? Zkusme to vzít opět trochu telegraficky s tím, že bližší specifikace lze snadno vyčíst z grafických přehledů jednotlivých řad. Začněme řadou RockShox Deluxe, kde všechny tři vzduchové kousky dostanou novou komoru DebonAir+. Tedy s možností volby lineární, či progresivní verze, a také s výše popisovanými možnostmi úprav pomocí tokenů (+/-).
Zajímavou novinkou v této řadě je pružinový kousek RockShox Deluxe Coil, což by měl být jednoduchý a spolehlivý tlumič, který své uplatnění najde zejména na dostupnějších elektrokolech.
O něco zajímavější je situace u řady RockShox Super Deluxe, kde již najdeme skoro všechny výše popisované zlepšováky. Primárně u modelu Super Deluxe Ultimate to je tlumení RC2T, komora DebonAir+ (lineární, či progresivní) a také hydraulický doraz (fixní).
reklama
RockShox Trailhead App
Poslední zastávka v dnešním vyčerpávajícím představení budiž věnována nové aplikaci RockShox Trailhead, která by měla sloužit k tomu, abyste se ze všech výše popisovaných možností nastavení nezbláznili. Do této aplikace by mělo stačit zadat sériové číslo tlumiče, vyplnit pár základních údajů (hmotnost jezdce, zdvih zadní stavby atd.), poté na vás již vyskočí doporučení týkající se základního nastavení.
Na základě zadaných údajů lze poté snadno dohledat náhradní díly k vašemu tlumiči (jejich výrobní čísla), stáhnout si uživatelský manuál, či vypátrat jiné detailní informace, které se mohou hodit.
Pohádka v realitu? Již brzy na vašich kolech! Snad…
Tolik dnešní, mimořádně obsáhlé představení novinek RockShox pro rok 2023. Minulé roky to obvykle chodilo po vlnách, tentokrát jsme dostali plnou dávku na jeden výstřel! Slušné. Každopádně všechny výše uvedené přísliby vyznívají vlastně dost lákavě, jen je trochu škoda, že se ta nejzajímavější vylepšení dotknou opět primárně nejvyšších modelů vidlic a tlumičů. Buďme ale rádi, že se „něco děje“. On se ostatně pokrok krůček za krůčkem „propadne“ i do nižších řad, načež si bude možné užívat lepšího odpružení u širší palety produktů.
Při dnešní šíři záběru snad ani nemá smysl odkazovat na konkrétní stránky, stačí link na výchozí rozcestník RockShox, z něhož si již snadno najdete cestu k tomu, co vás zajímá.
Text: Štěpán Hájíček / Foto a grafika: RockShox