WHYTE E-Lyte – Lehký eBike „made in UK“ (TECH NEWS)
Od chvíle, kdy byl zkraje léta 2023 veřejně představen zcela nový motor Bosch SX určený pro teprve se líhnoucí kategorii „light eMTB“ (eGravel apod.), jsme rozhodně žádnou záplavu strojů s touto jednotkou zatím neviděli. Netvrdím, že nebyly představeny žádné, ale stále je to spíše jako ten příběh o šafránu… Proto je každý další „účastník zájezdu“ s pohonem Bosch SX vítán a snad i oslavován. Oslavován by proto měl být i Whyte E-Lyte!
Každý, kdo alespoň trochu sleduje dění okolo značky Whyte v posledních letech, každý, kdo čte naše testy a představení, stejně jako každý, kdo někdy na kole Whyte jezdil, nebo jej dokonce vlastnil, by měl/mohl tušit, že zrovna Whyte nepřistoupí k této otázce vysloveně tuctově.
Když už Whyte něco nového vymyslí, postaví a představí světu, tak si můžete být téměř jisti, že bude onen produkt (zase) do detailu promyšlený, plný zajímavých nových řešení, že přijde s řadou originálních myšlenek, které dost možná opět posunou celý obor, nebo alespoň dotčený segment, (přinejmenším) o další vývojový krůček vpřed.
Můžete vzít jed na to, že zrovna řada Whyte E-Lyte je schopná podobou „díru do světa“ light-eMTB rozhodně udělat!
Když hledáš správný příměr
Já sám, na rozdíl o Whytu, vlastně nic nového při svém popisu vymýšlet nemusím, jelikož jsem na to už před časem jednou přišel, proto si stačí vzpomenout… Když jsem se totiž nedávno snažil někomu popsat na jaké filozofické vlně „jede“ Whyte, hledal jsem svůj vlastní příměr v automobilovém průmyslu a:
Whyte je jako… Bentley? Ne! Rolls-Royce? Taky ne! Už vím, říkával jsem, že Whyte je jako McLaren v cyklistické světě!
Jasně, i mezi auty najdete celou řadu „zářivějších značek“ jako je modelově „italská škola“ zastoupená Ferrari a Lamborghini, ale když dojde na inovace, jízdní vlastnosti, pozornost kladenou každému detailu, mimořádnou technickou vytříbenost, není mnoho aut, která by se dala srovnávat s nejnovějšími kousky od McLarenu.
Ač jejich sex-appeal úrovně aut z italských stájí mnohdy zkrátka nedosahuje. Ale tady zní otázka především: „Chcete auto, s kterým se budete předvádět ve městě před drahou kavárnou, nebo auto, s nímž budete reálně řádit někde (ideálně) na okruhu?“
Karbon je zpět z Humpolce!
Další perličkou a informací, kterou by nejspíš dostatečně silně docenili především skalní příznivci značky Whyte, je skutečnost, že se tato značka po letech soustředění se čistě na hliník (karbonové skvosty nechal jednoduše jiným a dělal to, v čem se cítí silný) opět vrací ke karbonovým rámům. Opět to ale není pouze z důvodu aktuální módní vlny, ale z čistého pragmatizmu. Ten říká, že postavit kolo s parametry, které byly na jeho počátku jasně vytyčeny, bez zapojení karbonu prakticky nelze!
Whyte E-Lyte „out of the box!“
Dost již „sladkých řečí“ okolo, pojďme se konečně podívat, proč a čím je nová řada Whyte E-Lyte nakolik jiná a zajímavá! Předně si pojďme zasadit vše do kontextu, kdy modely Whyte E-Lyte budou figurovat ve dvou svým zaměřením, výbavou a zpracováním odlišných setupech:
- Whyte E-Lyte 140 – 140/135 mm, kola 29“, XC/light-trail
- Whyte E-Lyte 150 – 150/142 mm, kola 29“, trail/enduro
Klíčem k úspěchu obou takto lehce rozvětvených řad přitom bude již zmíněný zcela nový karbonový rám (první vzorky byly k vidění letos na veletrhu Eurobike), postavený okolo klasického, u Whytu nanejvýš osvědčeného a do detailu odladěného zavěšení Quad-link 4. Víceméně klasický čtyřčep, poctivý horst-link, ale precizně, rok za rokem zdokonalovaný a vypiplaný.
Srdcem všech těchto strojů pak bude již vícekrát zmiňovaný motor Bosch Performance Line SX, který nabídne dnes už poměrně známé hodnoty:
- Točivý moment: 55 Nm
- Špičkový výkon: 600 W
- Baterie (v rámu): 400 Wh
- Externí baterie: 250 Wh (PowerMore 250)
- Hmotnost (celé soustavy – motor+baterie): cca 4 kg
Kde úřadoval Mr. McLaren?
Dobrá, zatím známe základní parametry, karbonový rám, nový motor od Bosche, hodnoty zdvihu, zařazení modelů… Ale kde je ten oslavovaný „ostrovní inženýring“? Stačí se zaměřit na různé detaily, které ale vlastně na první pohled do očí vysloveně nebijí. To ale není zrovna u Whytu ničím výjimečným!
Pojďme začít údaji o hmotnosti, kdy bude nejlepší, nejlépe osazená variant Whyte E-Lyte 140 Works (vel. M) zaměřená na sportovní XC/trail, dosahovat úctyhodné hmotnosti 16,4 kg! Kompletní kolo se vším potřebným, s poctivým osazením, kvalitními plášti, brzdami, řazením SRAM Transmission. Jen prostě zaměřeným na hmotnost a rychlost. Ale proč ne?
Další kousky, určené pro náročnější terénní provoz jsou již o poznání těžší 19,2 kg / 18,8 kg u modelů Whyte E-Lyte 150 Works / E-Lyte 150 RSX. Vždy jde o kompletní kolo (vel. M), na které stačí hodit pedály, naladit odpružení a vyrazit do akce zcela bez kompromisů.
Stejný motor, ale jiný přístup
Upřímně řečeno, zatím se stále jen „plácáme po povrchu“ všech zapojených a aplikovaných nápadů, řešení a inovací. Pojďme se nyní ponořit trochu hlouběji*. Kde začít? Detaily většími než malými, třeba?
*Zčista jasna se mi vybavila vzpomínka na jeden post-apo román od Hugha Howeyho – Písek.
Podívejte se kupříkladu na motor a jeho umístění. U klasických řad s jednotkou Bosch CX otáčí Whyte motory Bosch částečně na výšku, aby mohl baterii posadit před motor, tedy co nejníže to jde, především s ohledem na těžiště, potažmo ovladatelnost celého kola.
U řady E-Lyte s motory Bosch z řady SX ale Whyte zvolil trochu jiný přístup. Zde jsou motory Bosch SX otočené naopak svou špičkou lehce dolů. Důvodem je opět optimalizace celkového těžiště, jen trochu jiným způsobem. U kol řady Whyte E-Lyte se totiž počítá s častým využitím přídavné baterie PowerMore 250 Wh, případně s bidonem o objemu až 750 ml, který lze umístit do stejného bodu. *Alternativně se do rámu vejde ještě druhá menší lahev Fidlock 400 ml.
Právě kvůli tomu je motor pootočen lehce dolů, aby bylo možné umístit přídavný akumulátor co nejníže v rámu, případně jeho vliv kompenzovat právě lahví s nezbytnou hydratací. Celé je to opět otázkou důsledného domýšlení všech detailů a jízdních situací, snahou nabídnout skutečně komplexní produkt, při jehož vývoji se myslelo na všechny důležité aspekty provozu. Kdo jiný jde tak daleko?
Baterie PowerMore 250 není jen na přání!
Poměrně klíčovou informaci v tomto „příběhu“ hraje skutečnost, že se Whyte rozhodl netroškařit, naopak chtěl být velkorysý. Proto ke svým nejvyšším modelům z řady E-Lyte Works bude, jako součást základního balení, dodávat rovnou i přídavné akumulátory Bosch PowerMore 250! Celé kolo pak nabídne kombinovanou kapacitu 650 Wh (400+250 Wh), což není vůbec špatné, ne?!
Jasně, tzv. Range Extender samozřejmě přihodí nějaké to kilo navíc, konkrétně 1,6 kg, ale to je stále poměrně přijatelné. V případě nejlehčího stroje Whyte E-Lyte 140 Works to máte 16,4 kg samotného kola + 1,6 kg přídavné baterie… Stále jste na solidní hmotnosti 18 kg, navíc s celkovou kapacitou 650 Wh! To je dost luxusní!
Nebyl by to Whyte, kdyby…
Pomalu ale jistě se blížíme k záběru dnešního představení, proto doplňme, připomeňme ještě pár více či méně klasických whytovských řešení… Předně se v prezentačních materiálech na více místech připomíná extra pečlivé utěsnění všech ložisek zadní stavby, jakož i dalších klíčových míst. Především proto, aby tato kola obstála i v typicky deštivém britském počasí. I to je jedna z výhod ostrovních kol oproti např. „jižanské produkci“.
Ničím novým by pro fanoušky Whytu neměl být systém pro úpravu geometrie, řešení pojmenované shape.it V2, jehož pomocí lze jemně ladit vyznění geometrie (primárně lze celé kolo více položit). Pomocí systému shape.it se také mění zdvih zadní stavby u modelů E-Lyte 140 a 150 atd. Mění se zřejmě i pracovní krok tlumiče.
Hodně chytré a praktické mi připadá řešení vedení kabeláže. Té bude na nových kolech vlastně minimum, jelikož zde budou důležitou roli hrát elektronické bezdrátové sady SRAM Eagle Transmission. Každopádně vtip je v tom, že si majitel kola může vybrat, zda chce hadice brzdy a bovden teleskopické sedlovky tahat standardně rámem, nebo využije kit umožňující jeho zapuštění do hlavového složení?!
Osobně mě nenapadá důvod, proč by někdo měl dobrovolně chtít cpát hadice a lanka přímo do hlavy, za mě je to mimořádně nepraktické a vzhledově nepříliš zajímavé řešení, ale znáte to: „100 lidí, 100 chutí“. Každopádně Whyte vám dá možnost si jednoduše vybrat tu, či onu cestu.
Celková změna designu – řekneme si příště!
Abychom to úplně nezamluvili. S příchodem nové řady Whyte E-Lyte se zároveň světu představuje i zcela nová „firemní identita“ zahrnující jak výrazně přepracované logo WHYTE (klasický paroháč naštěstí zůstává), tak i celkově jiné laky a grafické zpracování u drtivé většiny vyráběných kol. O tomto designové posunu by se dalo také chvíli povídat, ale to si nechme na jindy.
Mnohem podstatnější je z mého pohledu informace, že nové stroje Whyte E-Lyte budou na trhu dostupné již od prosince tohoto roku! Asi nelze čekat, že hnedle zaplní sklady ve všech zemích světa, ale pokud někdo po tomto kole zatouží, tak má reálnou šanci dostat jej již pod stromeček. 🎄
Ba co víc, první testovací vzorky by do ČR mohly dorazit také s koncem tohoto roku, proto… Sice jsem si stanovil své osobní „embargo na testy“ minimálně na celý prosinec 2023, určité výjimky bych ale udělat mohl. 😇 Těšit se tak máte (máme) rozhodně na co!
Text: Štěpán Hájíček / Foto: Whyte
PS: Po dotazu, který z nabízených modelů bych já sám vybral jako vhodný testovací vzorek, jsem se klonil spíše k některému z provedení E-Lyte 150, než k super-lehké verzi E-Lyte 140 Works. Ta je sice krásná a zajímavá, víc lidí ale, minimálně dle mého názoru, sáhne spíše po větším zdvihu a větší míře všestrannosti. Tak se nechme překvapit…