reklama

reklama

SRAM Transmission – Nová éra MTB řazení (TECH NEWS)

Inovace někdy postupuje krůček za krůčkem, jindy poskočí naráz o několik schodů dopředu, tak jako zrovna dnes! SRAM totiž aktuálně představuje dvě důležité novinky – jednou je určitá evoluce brzdových systémů Code a Level s označením Stealth (viz samostatný článek), druhou, skokovou či přelomovou je zcela nový koncept bezdrátového MTB řazení SRAM Transmission!

Věřili byste tomu, že „dvanáctkové“ MTB řazení SRAM Eagle je s námi už poctivých 6 let? A také, že se SRAM věnuje vývoji, propagaci a zdokonalování pohonů v systému 1x už neskutečných 11 let? Je fakt, že si ještě vzpomínám na doby tří a dvou-převodníků a postupně rostoucí počty pastorků na kazetách, které byly s každou generací větší a větší… No, už jsem prostě pamětník! Tak radši koukneme na ty novinky ne?

reklama

SRAM Transmission (T-Type)

Když si prohlížíte nové řazení souhrnně označené SRAM Transmission, nebo SRAM Eagle Transmission, a k němu příslušné materiály, říkáte si, že skoro nezůstal kámen na kameni! Nebo vše naopak letmo prohlédnete a napadne vás, že to zase tak radikální změna není – proč kolem toho všichni tak blázní?!

Jasně, na jednu stranu máme i v nové rodině SRAM Transmission klasickou skladbu klik, převodníku, bezdrátové přehazovačky a dálkového ovládání. Podobně jako u systému SRAM AXS, jejímž je tato novinka přímým nástupcem a s níž je v určitých bodech kompatibilní. Ale jen tu a tam, protože mnoho věcí je skutečně výrazně jinak!

Předně spojení přehazovačky a rámu u nějž zcela odpadá pomocný hák, jelikož se přehazovačka montuje přímo na rám, přesněji přímo na pevnou osu zadního kola. SRAM používá obecné označení „Hangerless Interface“ – první svého druhu!

Proč to vše? Napadá vás snad jiné řešení, jak dostat přehazovačku co nejblíže ke kazetě nebo k rámu kola a ideálně ji zarovnat ve stejné ose než ji jednoduše pověsit na stejnou osu jako kolo? Mě tedy ne!

SRAM Eagle AXS / SRAM Transmission

Od základu nové spojenectví

Přímou montáží přehazovačky rovnou na rám odstranil SRAM poslední potenciálně slabé místo – hák přehazovačky – celý spoj výrazně zpevnil a posunul na zcela novou úroveň. Vedle pevnějšího spojení a zaručené souososti je nutné také zmínit, že s touto změnou mizí z přehazovačky většina stavěcích šroubků, proto by i instalace a seřízení měly být výrazně jednodušší než kdykoliv předtím.

Zároveň můžeme doplnit, že postup párování nové přehazovačky a nového dálkového ovládání je shodný s tím, na co jsme byli doposud zvyklí u sad SRAM AXS. Tedy nic, co by mělo, v tomto směru alespoň trochu zkušeného bikera překvapit.

Zpět ale k přehazovačce a jejímu spojení s rámem, které je zcela klíčové. Vtip celého řešení je nejen v tom, že se vynechá klasický hák a přehazovačka se spojí s rámem napřímo, ona jej dokonce obejme z obou stran – nasune se na patku rámu. Mazec ne?

Univerzální zaklínadlo UDH

„Dobře, takže pokud se montuje přehazovačka přímo na rám, navíc oboustranně, pak tomu musí být uzpůsoben i rám samotný, ne?“ Jistě, to musí! Nejspíš vás napadne další otázka, kolik takových rámů dnes existuje? Odpověď je přitom snad až nečekaně optimistická – je jich celá řada!

SRAM tento technologický posun zřejmě plánoval již dlouho dopředu, proto posledních několik let „tlačil“ na řadu předních výrobců, aby začali v co největší míře používat jeho „otevřený standard“ nazvaný UDH neboli „Universal Derailleur Hanger“ (Univerzální hák přehazovačky). Je-li přitom vaše kolo vybaveno tímto řešením, pak je bez okolků kompatibilní s novým řazením SRAM Transmission.

Nejste si jisti, jestli právě vaše kolo spadá do této skupiny? Stačí se podívat na stránku bikefinder.sram.com/udh-bikes a zde najít svou značku a model.

SRAM Eagle Transmission – upevnění na rám

Co když spadnu, fláknu kolo na přehazovačku apod.?

Ano, klasický hák přehazovačky měl tu výhodu, že pokud dostala hazka ránu, obvykle se ohnul hák, který bylo jednoduché vyměnit a citlivá mechanika řazení zůstala většinou bez (zásadního) poškození. Jak to bude se SRAM Trasmission?

quotation-BnR

„Tradiční hák přehazovačky může způsobit různé problémy. Když se ohne lehce, tak rozhodí celé řazení. Když se ohne hodně, pak se může přehazovačka dostat do výpletu zadního kola a způsobit dramatické škody. Oproti tomu je systém Eagle Transmission konstruován tak, aby byl maximálně pevný a robustní a aby jednoduše zvládl i případné nárazy z přední a boční strany. Obvykle by proto neměl být problém pokračovat po pádu dále v jízdě bez znatelné změny v kvalitě řazení.“

Navíc nové přehazovačky Eagle Transmission jsou konstruovány tak, aby jejich části, které jsou nejvíce exponované, bylo možné poměrně snadno vyměnit. Obvykle by tedy neměl být problém nahradit pár dílčích součástí „vnějšího pláště“ a zachovat tím čistý a nepoškozený vzhled, i když dostala hazka slušnou nakládačku! *Dobře je to vidět v přiloženém videu v čase 2:25.

Když škrtneš jedničku a pár dalších písmen

Asi nikoho nepřekvapí, že nový SRAMácký koncept „Transmission“ bude představen v podobě několika nejvyšších a nejdražších sad. Aby přitom nevznikal zmatek a nepletlo se označení různých rodových linií, zvolil SRAM maličko jiné názvosloví. Z označení nových modelů řady Transmission totiž mizí „jednička“ a vracíme se k jednoduššímu zápisu.

Fakticky se v nové podobě představí 3 sady. Super lehká závodní XC sada SRAM XX SL, nejvyšší z luxusních všestranných kusů SRAM XX a lehce cenově přijatelnější sada SRAM X0. Ta vlastně byla v dobách vícepřevodníků SRAMáckým vrcholem… Slušný posun!

K těmto označením můžete dále přihodit výraz „Eagle“, symbolizující uspořádání 1×12, pojem Transmission už vysloveně nutný není. Škrtnuta byla i zkratka AXS, jelikož všechny nové sady Transmission jsou digitální, bezdrátové. Všechny ale nadále využívají rozhraní AXS, lze je ladit pomocí AXS aplikace a lze je párovat s vybranými díly z rodiny SRAM AXS.

SRAM XX SL Transmission
SRAM XX Transmission
SRAM X0 Transmission

Ne zcela uzavřený systém SRAM Transmission (T-Type)

Přestože je nový systém SRAM Transmission v mnohém nový a revoluční, zachovává si určité rysy předchozích řešení a tu a tam nabízí i určitou zpětnou kompatibilitu. Začneme-li u již zmiňovaného bezdrátového rozhraní AXS, pak ještě jednou připomeňme, že přehazovačky SRAM Trasmission by mělo být možné ovládat víceméně libovolnými ovladači SRAM AXS ze současných sad.

V mechanické rovině je to naopak něco zcela jiného. Rodina SRAM Transmission je v mnoha směrech ojedinělá, proto jsou možnosti kombinace těchto dílů a komponentů ze starších sad značně omezené. Reálná mezigenerační kompatibilita se týká vlastně jen převodníků, a to ještě omezeně.

Nejnovější kliky a převodníky SRAM T-Type (technické označení dílů z rodiny Trasmission) jsou zpětně kompatibilní, lze je použít na kolech s aktuálním řazením SRAM Eagle. Obráceně to ale možné není! Systém T-Type totiž využívá odlišně tvarované řetězy a zuby převodníků.

Prakticky jedinou další výjimku tvoří silniční kliky a převodníky SRAM 1x AXS, které lze použít i pro T-Type pohon. Plochý silniční řetěz ale, i při vzhledové podobnosti, kompatibilní s řazením SRAM Transmission není!

reklama

Čím tvrdší podmínky, tím lépe řadí!

Jedna z praktických deklarací, kterou bude potřeba výhledově ověřit v terénu, se týká skutečnosti, že nové řazení SRAM Transmission by nemělo mít problém s řazením při plném tahu, spíše naopak. Zajímavé… Doteď jsme se učili a všem nováčkům vysvětlovali, že když chtějí změnit rychlost, musí řetěz trochu odlehčit (netlačit tolik na pedály) a počkat, než pohon přeskočí z jednoho pastorku na druhý. To by pro SRAM Transmission už platit nemělo!

V propagačních materiálech se na nejednom místě tvrdí, že nový systém T-Type dokáže řadit skvěle i pod plným tahem, čemuž byl uzpůsoben řetěz, kazeta i přehazovačka. Naopak se opakovaně setkáte s tvrzením, že nové řazení funguje tím lépe, čím vyšší zatížení musí snášet!

Toto vše zní skoro až pohádkově, uvidíme ale v praxi, zda je to skutečně pravda, nebo jen marketing, ale osobně bych tomuto tvrzení rád věřil. Ostatně pravdivosti nasvědčuje i zmínka v oddílu „otázek a odpovědí“ (FAQ). Zde jsem narazil na poznámku, že je hrubší a hlasitější chod řazení při zkoušce na montážním stojanu zcela normální, jelikož vše je vyladěno pro kolo v zatížení, u fullů pak pro pozici v sagu (zatížení kola vahou jezdce).

To nejzajímavější z jednotlivých sad SRAM Transmission

Zatím jsme si popsali celou rodinu dílů SRAM T-Type v obecné rovině, jak je to s jednotlivými díly? Nerad bych tento článek překvalifikoval na katalog, proto se pokusím vypíchnout jen ty nejzajímavější prvky. Když to vezmu v pořadí, jak jsou jednotlivé díly prezentované v novinářské prezentaci, tak můžeme začít u přehazovaček. I když tady už padlo snad vše podstatné.

Dostupné budou tři řady XX SL, XX a X0, kvalitativně, materiálově a cenově i vzhledově očekávatelně odlišné. Jedna vychytávka, která je snad společná všem přehazovačkám SRAM Transmission – kladky Magic Wheel. Jejich kouzlo je v tom, že se normálně otáčí okolo ložiska ve svém středu. Pokud by ale kladku zastavil třeba klacík, má možnost otáčet se samostatně jen okruží se zuby! Nechápete? Mrkněte na video výše, čas 2:15.

SRAM AXS POD Controllers

Jedna z významných inovací, na kterou zatím nepřišla řeč, se týká ovládání nového řazení. Zapomeňte na nekonečné diskuze, zda je lepší použít na dálkovém ovladači páčky AXS Controler nebo AXS Rocker Paddle! I když i toto ovládání lze s novinou SRAM Transmission spárovat (moje dosavadní zkušenosti s páčkami SRAM AXS). Každopádně nové, čerstvě upečené ovládání se jmenuje SRAM AXS PAD a vypadá, že by mohlo vyřešit všechny bolístky předchozích variant.

Novinka AXS POD se již nesnaží vzhledem a ergonomií přiblížit původním mechanickým páčkám, ale mnohem více připomíná jednoduché, prosté a elegantní „čudlíkové řešení“ jaké k digitálnímu řazení padne, alespoň po stránce vzhledu, jako ulité. Prostě jedna krabička, dva velké knoflíky a úžasně všestranné možnosti polohování, otáčení, uzpůsobení přes AXS App apod.

Hodně chytře je řešený už jen samotný nosný držák s dvojicí kruhových otvorů – jeden pro řídítka, druhý pro ovladač. Oba otvory mají totiž stejný průměr, proto stačí tento nosný prvek přehodit, otočit a namontovat jednou na pravou stranu, podruhé na levou stranu řídítek! Jak zrovna potřebujete. Jednoduché, geniální!

Druhou možností je očekávatelně varianta, která se montuje na SRAMácký úchyt MatchMaker – objímku brzdové páky.

*Ovládání AXS POD je fakticky identické pro všechny tři představené sady.

Dálkové ovládání SRAM AXS PAD

Kliky a převodníky SRAM T-Type

Nejen vzhledově, ale i fakticky zajímavé jsou nové kliky SRAM ze skupiny T-Type nabízející mnoho různých možností a konfigurací. Třeba super-lehké karbonové kliky SRAM XX SL s dutým jádrem na jedné straně, nebo elegantní a zajímavě děravé hliníkové kliky SRAM X0 na straně druhé (víc se mi líbí X0).

Jedny či druhé kliky lze propojit s novými wattmetry Quarq a to v různých podobách. Někde se preferuje minimalistická podoba usazená uvnitř osy (podobně jako u nedávno představené sady SRAM Force AXS D2), jinde trochu větší řešení s originálními a zajímavě řešenými výměnnými převodníky.

Co se mně osobně líbí nejvíc je řešení použité na klikách XX a X0, které je možné doplnit o přídavné bashguardy, tedy o ochranu převodníku na jedné a druhé exponované straně. Taková drobnost a přitom může být tak užitečná! Škoda jen, že tyto bashguardy lze upevnit jen na nové kliky a převodníky – nejsou zpětně kompatibilní.

Různé varianty klik SRAM XX Transmission

Kazety SRAM T-Type

Další klíčovou inovaci nové rodiny řazení SRAM Transmission představují nové kazety T-Type. Na první pohled možná nevypadají až tak revolučně, krom jiné barvy a lehce odlišné konstrukce, fakticky jsou ale jedním z klíčů k budoucímu vyhlášenému úspěchu rodiny SRAM T-type. Jejich specifická stavba a tvarování zubů jsou totiž zcela zásadní pro jemné, přesné a plynulé řazení, a to i za plného tahu, jak bylo vyzdvihováno výše!

Rozsah nových kazet je stejný jako doposud – 10-52 zubů, tedy 520 %. Shodné je i jejich usazení na ořechu XD. Co se naopak liší je skladba velikostí jednotlivých pastorků, zejména v nejvyšší části kazety. Zde se měnil průběh stupňování s cílem dosáhnou plynulejšího, progresivního nárůstu počtu zubů, než jak tomu bylo doposud.

Odlišná je i již letmo zmíněná konstrukce a skladba materiálů, což se ale logicky mění úroveň od úrovně (označení XX SL – 1299 / XX – 1297 / X0 – 1295).

Plochý řetěz pro MTB

V rychlosti si ukažme také zcela nové řetězy s plochou horní částí (tzv. Flattop), inspirované silničními modely SRAM, k nimž patří i nová rychlospojka a další příslušenství. Tyto řetězy byly navrženy čistě a výlučně pro systém T-Type (Transmission) a nelze je použít nikde jinde! Stejně tak (zatím) nelze na SRAM Transmission použít žádné jiné řetězy. Ony se jistě nějaké alternativy časem najdou.

SRAM XX SL Transmission – Flattop řetěz

Sady SRAM Transmission – MTB i eMTB

Jelikož žijeme v době, v jaké žijeme, nelze navrhnout nové řazení jen pro „mechanické“ biky a zapomenout na ty „elektrické“. I proto jsou jednotlivé sady konstruovány tak, aby obstály i při vysokém zatížení na elektrokolech. Za tímto účelem také vznikly speciální převodníky určené pro nejrozšířenější motory jako je BOSCH, Brose (Specialized) a Shimano STePS.

Převažujícím typem jsou převodníky s hliníkovým unašečem a ocelovým nýtovaným převodníkem, v provedení BOSCH bude k dispozici i levnější celoocelové provedení.

SRAM Eagle Transmission – vhodné i pro eMTB

Převodníky T-Type

Samotné převodníky SRAM T-Type jsou také zajímavé. Nově používají Direct-Mount spojení s 8 šrouby, nikoliv 3 jak tomu bylo dřív. Údajně je to kvůli wattmetrům Quarq. Dostupné budou i ocelové převodníky s uchycením 104 BCD, ale také jedna dost originální varianta určená pro kliky XX SL s wattmetrem.

Revoluce klepe na dveře!

Hotovo! Toto je kompletní základní představení nové rodiny pohonu SRAM Transmission, který má potenciál změnit mnoho věcí a návyků v MTB. Alespoň pokud se toto řešení uchytí a rozšíří. Toho bych ale příliš nebál. Novinka bude jistě dražší a zprvu se tak bude objevovat jen na luxusních kolech, až se ale časem podívá i do rodiny GX, pak se jistě dočká širšího přijetí.

Otázkou může být, zda se tato konstrukční filosofie (Transmission / T-type) někdy „propadne“ i mezi čistě mechanické sady, nebo zda zůstane pouze na elektronické vlně? Mně by se třeba mechanické GX ve variantě T-Type rozhodně líbilo. Brání vlastně něco tomu, aby i taková sada výhledově přišla?

Těžko říct. Nové řešení T-Type bude možná více spoléhat na vlastní čidla, jelikož nemá klasické stavěcí šrouby. Ale to by se asi dalo u levnější mechaniky nějak vyřešit pár dorazovými šroubky. Uvidíme, nechme se překvapit.

Text: Štěpán Hájíček / Foto: SRAM

Více informací na webu: www.sram.com