reklama

reklama

GIANT Trance X Advanced E+ Elite – Nejlehčí eBike s velkým motorem (NEWS)

Svět elektrických horských kol se donedávna hnal za jednou společnou metou – za maximálním výkonem a maximální kapacitou baterie! Jenže před časem se začala oddělovat samostatná větev „lehkých eBiků“, která se naopak snaží dosáhnout co nejnižší hmotnosti. Do této skupiny se nově přidává i GIANT (LIV), který ale celé téma uchopil „maličko“ jinak!

Nebo jak se to vezme. Hlavní proud „lehkých eBiků“ reprezentují stroje jako jsou Specialized Levo SL (Kenevo SL), ale také Trek Fuel EXe nebo třeba námi osobně zkoušený Pivot Shuttle SL. Jejich společným jmenovatelem je lehký karbonový rám, kvalitní komponenty, ale také specifický zmenšený a odlehčený motor se sníženým výkonem, kterému bohatě postačí moderní hmotnostně a velikostně redukované baterie.

Do jisté míry druhou cestu představují kola jako je Orbea RISE (brzy v testu), která využívá motor Shimano EP8 se záměrně upravenou výkonnostní mapou. Tedy se sníženou výstupní silou, aby mělo kolo dostatečnou výdrž a dojezd i při použití malé, lehké a skladné baterie (základ 360 Wh).

reklama

GIANT – Lehká baterie a „plnotučný“ motor

Nyní se dostáváme k zásadnímu obratu, který přináší Giant se svou zcela novou řadou Trance X Advanced E+ Elite (paralelně také Liv Intrigue X Advanced E+ Elite). I zde je základní myšlenka lehkého eBiku shodná s tím, co je popsáno výše u konkurenčních značek. Lehký karbonový rám, vybrané komponenty, rozumné zdvihy. Rozdíl nastává v podstatném bodě, kterým je pohon!

Giant totiž odmítá cestu zmenšování své pohonné jednotky nebo snižování jejího výkonu, naopak vsází na svůj aktuálně nejpokročilejší a nejvýkonnější aparát – SyncDrive Pro (by Yamaha), který nabízí ničím neškrcených 85 Nm točivého momentu a až 400 % dopomoci k síle jezdce.

Sebevědomí Giantu vychází z faktu, že tento motor váží velice rozumných 2,7 kg, díky čemuž lze šetřit jinde než na pohonné jednotce. Proč přitom omezovat jezdce nižším výkonem, který se může hodit i v případě lehkého eBiku?

Klíčový je samozřejmě i fakt, čím bude tento motor „živen“? Ano, zde je další bod zásadní technologické inovace. Zcela nový akumulátor EnergyPak 400 (kapacita 400 Wh) s hmotností pouhých 2,3 kg, který je de facto napevno usazen ve spodní rámové trubce. Nevyklápí se ven, jako u jiných eBiků Giant.

Kouzelné zaklínadlo 22700

Nový akublok EnergyPak 400 je přitom, dle tvrzení Giantu, dobře o polovinu lehčí než starší baterie Giant se podobnou kapacitou. Případně to můžeme říct i tak, že oproti starším bateriovým blokům lze na tomto akumulátoru ušetřit ohromující 4 kg! Nelze se pak příliš divit, že vrcholný Giant Trance X Advanced E+ Elite 0 váží dohromady luxusních 18,8 kg (ve velikosti M)!

Každopádně zpět k baterii EnergyPak 400, která využívá nejnovější články s označením 22700 vyvíjené společně se značkou Panasonic. Pokud vám tato čísla a pojmy něco připomínají, pak vězte, že stejné články jsou použity také v nové baterii Giant EnergyPak Smart 800 (800 Wh), která si našla místo třeba v útrobách jiné čerstvé novinky – GIANT Stance E+ Pro (představeno minulý týden).

Rozdíl v kapacitě i hmotnosti je jasně daný odlišným počtem článků, kdy nový lehký eBike Giant Trance X Advanced E+ Elite používá 20 těchto článků (EnergyPak 400), velký akubolok EnergyPak 800 jich obsahuje 40.

Má smysl znovu popisovat výhod těchto článků? Vyšší energetická hustota, lepší chlazení, snazší řízení průtoku energie atd. Prostě mnoho výhod, které by měly novince Giant Trance X Advanced E+ Elite poskytnout dostatek síly a výdrže i při nasazení silného motoru SyncDrive Pro.

*Komu by nestačila „instalovaná kapacita“ baterie, ten může sáhnout po novém přídavném akumulátoru EnergyPak Plus 200 (umístění na rám), jenž přidá k dobru dalších 200 Wh.

Giant Trance X Advanced E+ Elite – základní charakteristika

Abychom se nemotali jen v rovině teoretické, pojďme si říct, jak budou vypadat kola z řady Giant Trance X Advanced E+ Elite a sesterské modely LIV? Předně dostanou již vzpomínaný špičkový karbonový rám, kdy je třeba přední trojúhelník vyráběn jako ucelený kus – Modified Monocoque Construction.

Poměrně zajímavé jsou i další specifikace. Začněme faktem, že Trance X Advanced E+ Elite bude mulletem, tedy vybaven rozdílně velkými koly (29“ / 27,5“). Zdvihově nabídne trailových 150 mm vepředu a více než dostatečných 140 mm vzadu. Poctivé bude ale třeba i obutí kombinující pláště Maxxis Minion DHF 29×2,5“ vepředu a Maxxis Dissector 27,5×2,4“ vzadu.

Abychom nezapomněli. U Giantu je poslední dobou poměrně typické, že svá plně odpružená kola osazuje Flip-chipy pro úpravu geometrie. To samé platí i v případě lehkého elektrického Trancu X Advanced E+ Elite. Pro ilustraci změnou polohy z LOW na HIGH se posune úhel hlavy z hodnoty 65,8° na 66,5°.

Lehké kombo řídítek – Contact SLR Trail

Jenou z technických fines, která by si pomalu za sloužila vlastní článek, je jednodílný karbonový set představce a řídítek Contact SLR Trail. Už jen díky jeho váze luxusních 255 g se podařilo dostat hmotnost nejlepších modelů Giant Trance X Advanced E+ Elite pod magických 20 kg!

Pro srovnání klasické sety představce a řídítek Giant:

  • Contact SLR Trail (kombo) – 225 g
  • Contact SLR Trail (karbon) + Contact SL 50 – 329 g
  • Contact SLR (Alu) + Contact SL 50 – 469 g

Podstatné je, že tato řídítka s představcem nejsou jen lehká a vzhledově zajímavá, ale také dost dobře promyšlená. Na jedné straně nabízí nekompromisně široký úchop (800 mm), na straně druhé pak i pevnost odpovídající DH standardům! Zároveň by díky jednodílnému provedení měla být schopná zpracovat mnohem lépe vibrace přicházející od terénu, než jak je tomu v případě běžně skládaného kokpitu. *Až o 42 % lepší tlumení oproti hliníkovému setu Giant.

Další z řady předností tohoto řešení je jeho promyšlená všestrannost. Díky chytrým podložkám lze měnit délku představce v rozmezí 40, 45 a 50 mm, zároveň se může měnit i jeho sklon – 0, +3°, -3°. Jako bonus lze na horní stranu představce doplnit úchyt určený pro usazení různého příslušenství – akční kamery, světla, computery.

reklama

Giant Trance X Advanced E+ Elite & Liv Intrigue X Advanced E+ Elite v kostce

O specifických vlastnostech, přednostech a inovacích nových kol Giant Trance X Advanced E+ Elite & Liv Intrigue X Advanced E+ Elite by se dalo mluvit ještě docela dlouho. Pojďme si ale jejich přednosti raději ještě stručně shrnout a počkejme až se nám některé z těchto kol dostane do ruky.

Text: Štěpán Hájíček / Foto: GIANT Bicycles

Giant Trance X Advanced E+ Elite & Liv Intrigue X Advanced E+ Elite

  • nejlehčí celoodpružená elektrokola Giant/Liv – top model Trance X Advanced E+ Elite 0 (vel. M) – 18,8 kg!
  • karbonový rám Advanced Composite s karbonovým horním vahadlem
  • konfigurace mullet – přední kolo 29“, zadní 27,5“
  • odpružení Maestro, zdvihy 150/140 mm (P/Z)
  • plnohodnotný motor SyncDrive Pro (by Yamaha) 2 generace – 85 Nm, podpora až 400 %
  • nová kompaktní baterie EnergyPak Smart 400 (400 Wh) vyvíjená společně se značkou Panasonic (20 článků nového typu 22700)
  • možné rozšíření o novou přídavnou baterii EnergyPak Plus 200
  • RideControl Go: multifunkční ovládání a barevné kontrolní diody na horní rámové trubce
  • RideControl Ergo 3: nenápadný 3tlačítkový ovladač přímo u gripu
  • karbonová řídítka s integrovaným představcem Giant Contact SLR Trail (u vyšších modelů)
  • otočný Flip-chip pro úpravu geometrie (HIGH / LOW)
  • univerzální patka přehazovačky SRAM UDH
  • vedení bovdenů vnitřkem rámu, vstup skrz hlavové složení
  • Více informací: giant-bicycles.com / liv-cycling.com

GIANT Trance X Advanced E+ Elite – ceny

GIANT Trance X Advanced E+ Elite 0 – 336 999 Kč
GIANT Trance X Advanced E+ Elite 1 – 249 999 Kč
GIANT Trance X Advanced E+ Elite 2 – 169 999 Kč
GIANT Trance X Advanced E+ Elite 3 – 152 999 Kč

LIV Intrigue X Advanced E+ Elite – ceny

LIV Intrigue X Advanced E+ Elite 1 – 249 999 Kč
LIV Intrigue X Advanced E+ Elite 2 – 169 999 Kč
LIV Intrigue X Advanced E+ Elite 3 – 152 999 Kč