reklama

reklama

Jak dostat eBike pod 16 kg? | Orbea Rise 2023 (Tech Lab)

Bude to pouhých pár dní, kdy jsem zveřejňoval test Pivotu Shuttle SL a následně i samostatný článek o jím použitém motoru Fazua Ride 60. Toto spojení jsem přitom vychválil jako příkladnou cestu, jak lze z těžkých a těžkopádných eBiků udělat výrazně lehčí a hravější stroje. Pak na mě vyskočilo video představující Orbeu Rise a najednou si říkám, že pravidla hry nejspíš přepisují i další!

Budu se možná trochu opakovat, každopádně všichni, kdo se trochu zajímáme o stroje z kategorie eMTB, jistě víme, že biky s poctivým motorem a dostatečně velkou baterií se hmotnostně šplhají jednou více, jindy méně nad 20 kg. Taková je prostě realita.

Pivot Shuttle SL a Fazua Ride 60 jako etalon nové třídy!

Vedle těchto „klasických velkých eBiků“ se postupně rodí a rozšiřuje také skupina podstatně lehčích kol s menšími a lehčími motory a s menšími bateriemi. Opět připomenu Specialized a jejich Levo SL, alternativně Kenevo SL, případně Trek Fuel EXe a nyní třeba i Pivot Shuttle SL, a postupně i řadu dalších.

Pokud se zaměříme na příklad Pivotu Shuttle SL, který jsem si sám vyzkoušel, pak jde celá hra následujícím směrem. Adekvátně lehký karbonový rám, rozumné hodnoty odpružení (150/130 mm) a moderní, kompaktní a lehká pohonná jednotka s rozumně velkou baterií (parametry níže v přehledu).

Výrobcem slíbená cílová hmotnost celku je 16,5 kg u nejvyšší dostupné verze, zřejmě u malého rámu. Faktická hmotnost druhé nejvyšší výbavy ve velikosti „L“ totiž byla lehounce nad 18 kg. Nutno přiznat, že i to je krásný údaj, který za řídítky rozhodně poznáte (v kladném slova smyslu).

Pivot Shuttle SL

reklama

Stejný cíl, různé cesty!

Fajn, Pivotem Shuttle SL, s nejnovějším a v mnohém převratným motorem Fazua Ride 60 (celková hmotnost systému 4,2 kg), jsme si stanovili určitý ideál, etalon či výchozí bod, od něhož se lze odrazit, podle nějž lze ostatní kola porovnávat.

Nutno podotknout, že motor Fazua Ride 60 má sice zdánlivě skromnější točivý moment (60 Nm), vzhledem k hmotnosti kola a jeho zaměření ale tato hodnota bohatě dostačuje. Navíc nižší výkon a točivý moment znamenají teoreticky menší zátěž, menší odběr proudu z baterie a tedy i hospodárnější využití její kapacity.

Když nyní otočíme list a podíváme se na jinou novinku – Orbea Rise – zjistíme, že tento eBike využívá víceméně klasický pohon Shimano, menší baterku a různé softwarové úpravy, díky čemuž by se měl relativně pohodlně dostat pod 16 kg u kompletního kola!

Pivot Shuttle SL

Zajímá vás srovnání parametrů pohonu Fazua na Pivotu s Shimanem u Orbey:

Fazua Ride 60

  • Motor
    • točivý moment – 60 Nm
    • výkon – až 450 W
    • hmotnost – 1,96 kg
  • Baterie
    • kapacita – 430 Wh
    • hmotnost – 2,2 kg
    • Range Extender – *bude představen na jaře 2023

Shimano EP802 (Orbea Rise)

  • Motor
    • točivý moment – 60 Nm (*omezen z výchozích 85 Nm)
    • výkon – až 500 W (*možné softwarové omezení by Orbea)
    • hmotnost – 2,6 kg
  • Baterie
    • kapacita – 360 Wh / 540 Wh
    • hmotnost – 1,9 kg / *hmotnost není udávána
    • Range Extender – 252 Wh
ORBEA Rise – 2023
ORBEA Rise – geometrie

Kde Orbea čaruje?

Jak je vlastně možné, že Orbea dokázala srazit hmotnost celého kola pod úroveň Pivotu, přestože používá větší a těžší motor (Shimano EP8), paradoxně menší baterii, jinak ale podobný trailový recept se zdvihy 150-140/140 mm? Sám dost dobře nevím, našel jsem ale pár míst, kde Orbea „cheatuje“, nebo alespoň částečně ohýbá realitu ve svůj prospěch.

Základem jejich super lehkého eBiku bude jistě špičkový a hodně lehký rám. Pomoci této koncepci jistě může i fakt, že baterie tohoto eBiku není jednoduše vyjímatelná, ale napevno usazená v rámu. Podobně jako v případě Pivotu byste museli nejdřív vyndat motor a až poté byste se dostali k akumulátoru.

Použitý akupack je přitom další berličkou, jak si dopomoci k nižší celkové hmotnosti. Orbea totiž u svého modelu Rise primárně nasazuje vlastní lehoučkou baterii s kapacitou „pouhých“ 360 Wh. Porovnejte s Fazou s hodnotou 430 Wh. Jako alternativa se u Orbey nabízí větší a těžší baterie (nevíme o kolik), která nabídne lákavých 540 Wh.

Vedle toho lze už nyní počítat s možností přídavného „prodlužovače dojezdu“ (Range Extender), který se jednoduše upevní na rám, připojí do systému a přidá kolu 252 Wh. Dohromady s menší baterkou tak budete mít k dispozici celkem 612 Wh, s větší pak dokonce 792 Wh. Jenže to už jsme mezitím dávno opustili vody superlehkého kola s hmotností okolo 16 kg!

Orbea Rise – baterie 360 Wh / 540 Wh

„You can’t have your cake and eat it!“

Zřejmě nebude nutné dát se hned na modlení, uctívat satana, nebo se upisovat čertu vlastní krví, aby bylo možné i s motorem Shimano postavit plně odpružený eBike na úrovni 16 kg. Stačí použít lehoučkou baterii (1898 g) s omezenou kapacitou, maximálně odlehčit rám, vybavit ho prvotřídními komponenty a pak se může dílo podařit.

Samozřejmě, koncept lehkého atletického eBiku namísto sice výkonného, ale těžkého hromotluka je rozhodně lákavý. Už jen z hlediska ovládání a práce s kolem je každé kilo dolů rozhodně znát. Jestli se v dohledné době stane hmotnost 16-18 kg standardem u eMTB fullů, pak to bude nádhera. Jenže ono je vždy něco za něco.

Člověk nemůže mít koláč a zároveň ho i jíst. Tedy, nemůže chtít extra lehké balení a extra silný motor s dlouhou výdrží! U Fazuy se proto hledal optimální kompromis při tvorbě zcela nového motoru a baterie a zdá se, že se to dost povedlo. Orbea místo toho ladila již existující produkty a také není rozhodně mimo!

Orbea 1,5x faktor a hrátky s výkonem

Stále dokola omíláme lehkou baterii s menší kapacitou (360 Wh a 1,9 kg), která je ale jen částí příběhu, polovinou úspěchu. Tou druhou je samotný motor, který je mechanicky stejný jako běžné jednotky EP8. Váží tedy standardních 2,6 kg, jeho softwarové mapy jsou ale upraveny tak, aby ideálně doplňovaly koncept lehkého trail-biku s méně agresivním motorem.

V praxi to znamená zejména omezení na straně výkonu, aby motor jednoduše „tolik nežral“ a použitá baterie vůbec něco vydržela. Faktem je, že si lehčí kolo bohatě vystačí s menší silou pohonné jednotky, proto se právě točivý moment cíleně snížil z běžných 85 Nm na Orbeáckých 60 Nm. Tuto úpravu vizuálně poznáte podle označení EP8 RS na samotném motoru.

*Kdo by asi moc chtěl, ten by si mohl na svém kole plný výkon nejspíš „odemknout“, jenže pak by asi častěji narážel na kapacitu baterie!

ORBEA Rise – 2023

Aby to celé dávalo smysl, přišla Orbea s teorií, které bych s přivřením oka věřil. Tedy, že díky lehčímu kolu, sníženému výkonu a jinak nastaveným mapám výkonu lze aplikovat „faktor 1,5“ pro porovnání kapacity použité baterie s klasickým eBikem s hmotností nad 20 kg!

*Počítá se přitom nejen s úsporou hmotnosti, ale i s aktivnějším zapojením jezdce.

Fakticky by to mělo znamenat, že s výchozí kapacitou 360 Wh byste na tom měli být podobně jako u „VELKÉHO eBiku“ s kapacitou 540 Wh. V případě větší, 540 Wh baterie, pak tento přepočet vychází na ekvivalent 810 Wh!

Zní to dost slibně, co říkáte? Jaká ale bude realita?

Více info o zajímavých technologiích řady ORBEA Rise: www.orbea.com/../rise/technology

Specifické vychytávky Shimano EP8/EP6, FREE SHIFT, AUTO SHIFT

Když už jsem se tak ponořil do rozkrývání pozadí vzniku a realizace velice lákavých parametrů novinky Orbea Rise, zjistil jsem, že mi letos uniklo pár zajímavých vylepšení u Shimana obecně. Třeba skutečnost, že se vedle chválené a osvědčené jednotky EP8 (aktualizovaná verze EP801) nově na nabízí i dostupnější verze EP6, která je vlastně jen o něco těžší (motor váží 3 kg), jinak ale nabízí víceméně stejné parametry jako EP8.

Zajímavou novinkou pro mě byla i skutečnost, že Shimano dokáže, u jím plně vybavených elektrokol, nabídnout řešení zvaná FREE SHIFT a AUTO SHIFT. Potřeba je k tomu spolupráce s novou elektronickou sadou Shimano XT Di2, pak by to mělo fungovat hodně zajímavě.

Shimano FREE SHIFT

FREE SHIFT znamená, že při potřebě změny převodu nemusíte nutně šlapat, stačí stisknout páčku a systém vyřeší vše sám! Pokud tomu správně rozumím, tak toto řešení nebude (nemůže) fungovat, pokud budete stát na místě, za jízdy ale ano! Jak? Cvaknete páčkou ovladače řazení, motor zlehka pootočí převodníkem, přehazovačka s řetězem poskočí na vybraný pastorek a je hotovo, vše se zase zastaví.

Díky tomu, že se převodník otáčí nezávisle na klikách, můžou vaše nohy zůstat stabilně v neutrální pozici, převod se přitom sám změní. To může být docela fajn třeba v případě, že se blížíte ke konci sjezdu, potřebujete se ještě soustředit na jízdu, nechat nohy v klidu, zároveň ale vidíte, že vás bude vzápětí čekat výjezd na který je potřeba mít nachystaný ten správný převod. Stačí pár drobných pohybů palcem a je vyřešeno!

reklama

Shimano AUTO SHIFT

Realizace druhé zmíněné inteligentní funkce, pojmenované AUTO SHIFT, je snad vcelku zřejmá. Při její aktivaci nemusíte na řazení sahat vůbec, vše totiž řídí automatika. Senzory na kole vyhodnocují rychlost, sklon, otáčky klik, sílu na pedálech a kdo ví co ještě a kolo samotné automaticky vybírá převody, které by vám měly vyhovovat. Bude to asi podobné jako v autě s dvojspojkovou robotizovanou převodovkou (např. DSG od VW).

Po této funkci bych osobně asi moc netoužil, jsem stále dost zvyklý na to mít nad kolem plnou kontrolu, ale… V autě jsem už také přišel na chuť automatu a ovládat manuál se mi mnohdy vlastně nechce. Prostě pohodlíčko!

Sliby zatím vypadají zajímavě, uvidíme, jaká bude praxe a tvrdá realita! Orbea Rise se v testu na BikeAndRide.cz nejspíš neukáže, nová řešení od Shimana ale, pevně věřím, do ruky dostanu na některém z nových test biků v příštím roce. Počkejme si!

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Shimano, Orbea, autor