reklama

reklama

Rock Machine Blizz CRB 70-29 | Uhlí, které nestárne (TEST)

Už to bude nějaký pátek, co je zde s námi stále pohledný a stále dobře fungující Rock Machine Blizz CRB. Tedy sportovní bike na úhledném, lehkém a pevném karbonovém rámu. Pravdou je, že se tento základ za roky svojí existence nijak zásadně nezměnil, přesto je to kolo, které i nadále dokáže potěšit, povzbudit a rozproudit krev v žilách.

Pokud mám být konkrétní, zanedlouho tomu bude solidních pět let, kdy jsem Blizz CRB testoval vůbec poprvé. Tehdy i dnes byla „na stole“ vrcholná verze 70-29*. V době uvedení na trh jsem byl z tohoto kola dost nadšený, skvěle jsem se s ním bavil a v mnoha ohledech žasl, co takový karbonový XC pevňák dokáže.

*V průběhu času bývala k dispozici i luxusnější varianta RM Blizz CRB 90-29, jako třeba kousek prakticky představený v roce 2019. Výhledově se na trh chystá verze s bezdrátovým řazením SRAM AXS a bezdrátovou sedlovkou RS Reverb – představeno jako koncept v roce 2021, připomenutý v prezentaci modelů určených pro rok 2023/2024.  

Za uplynulých pět let se ale svět dost změnil! Změnilo se ledacos na planetě Zemi, také horská kola si za tu dobu prošla nemalým vývojem. Rock Machine Blizz CRB ale zůstal víceméně nedotčený. Dnes má vlastně jen jiné osazení a odlišný lak, konstrukčně a tvarově je prakticky stejný. Aktuální hodnocení proto nemusí být obvyklou hloubkovou analýzou všech jízdních aspektů, bohatě stačí připomenout si, co je Blizz CRB vlastě zač.

Rock Machine Blizz CRB 70-29 (2023)

Výhybka do trailového světa!

Jednou ze zajímavostí v historii modelu Rock Machine Blizz CRB byla jeho dočasná výhybka vedoucí do trailového světa. Jeden čas se totiž stejný rám dal pořídit s vyšší vidlicí (130 mm namísto standardních 120 mm) a také s hrubšími plášti na kolech tehdy chvilkově oblíbeného standardu 27,5 Plus (test Rock Machine Blizz CRB 50-27+, rok 2018).

I tato plusková, trailová mutace byla rozhodně zajímavá, zábavná a stála za úvahu, sportovnější rovina ale tomuto kolu sedí asi víc!

Rock Machine Blizz CRB 70-29 (2023) / Rock Machine Blizz CRB 70-29 (2018)

reklama

Starší recept a nová doba

Jedním z faktických rozdílů, který můžu ale také nemusím prožívat, je skutečnost, že jsem v minulosti jezdil tento bike většinou ve velikosti M. Letos jsem měl ale na hraní větší Lko. Tato skutečnost přitom ovlivňuje dojmy z posedu a také z ovládání, což mě ale nemůže rozhodit, už jen proto, že jsem výškou postavy (180 cm) tradičně na hranici velikostí M a L. V pohodě proto zvládám obě!

Co mě přitom před tímto testem asi nejvíce zajímalo a co mi vrtalo v hlavě, byla otázka, jak budu vnímat ovládání a geometrii Blizzu CRB perspektivou aktuální doby? Před lety mi připadala dost progresivní, ale co dnes? Tuhost, lehkost, efektivita nebo tlumení rámu nebudou, alespoň věřím, zásadně jiné, ale ovládání?

Vždyť právě geometrie je tím, co se za poslední roky zatraceně změnilo prakticky ve všech kategoriích!

Vstupy kabeláže do rámu najdeme těsně za hlavou. Dříve byla k dispozici také verze s přesmykačem, proto je zde jeden otvor nevyužit.

Větší rám = více laktátu!

Jak jsem už vzpomínal výše, aktuálně testovaný Blizz CRB 70-29 byl velikosti L, tedy spíše větší, než na co jsem zvyklý, vyšší, než jaké jsou moje obvyklé preference. Tuto skutečnost jsem přitom poznal hned z kraje, a to rovnou na několika frontách. Už jen kolo postavené vedle mě působilo celkově větším dojmem, spíše dojmem statného XC šviháka než kompaktní trailové hračky.

Tento pocit se potvrdil i ve chvíli, kdy jsem se vyhoupl do sedla. Zde mě na místě kokpitu čekala sice rozumně široká řídítka (760 mm), ale také, na můj vkus, trochu delší představec (80 mm). Musím ale uznat, že k dané třídě a velikosti kola vlastně dobře seděl.

Samotný posed byl každopádně příjemný, tedy rozumně sportovně delší, ale stále v normě. Hádám, že sportovní nadšenci by svůj úchop měli tendenci snížit otočením představce (nedivil bych se), příznivci moderního down-country by naopak řešili kratší „kostičku“ na pozici představce.

Celkově ale není moc co vytýkat, jelikož prostoru pro úpravy jedním či druhým směrem je zde víc než dost, a to se počítá! Nehledě na to, že ani výchozí posed není v žádném případě mimo!

Teleskop na XC? Jasně, ale takhle dlouhý?

Pokud mám vypíchnout jednu zásadní novinku v obsahu výbavy, která má vliv na celkový dojem z kola, pak je to určitě teleskopická sedlovka. Navíc, v našem případě u velikosti L, v nešizené délce 170 mm! I díky tomu jsem se vlastně dostal na hranu jejího možného zasunutí do rámu! Zřejmě krátké nohy!

Teleskopická sedlovka, navíc takto dlouhá, je rozhodně příjemným doplňkem, její přítomnost ale může být někdy až trochu matoucí. Přiznám se totiž, že hluboké zasunutí sedla a spousta místa nad rámem mě občas svedlo do míst, kde už to začínala být docela hrana. Tedy do sekcí, kde jsem pomalu narážel na limity výbavy (vidlice, brzdy a hlavě pláště), ale i limity geometrie. Stále je to více jak pět let starý koncept XC kola!

Nebo ještě trošku jinak. Přitvrdit Blizz CRB hrubšími a širšímu plášti, dát mu silnější čtyřpístkové brzdy, upravit kokpit apod., pak by se s ním i dnes daly zvládat slušně terénní výzvy! Je ale vlastně nutné o tom přemýšlet, když si člověk může vybrat Blizz TRL (test 2021), který je přesně k tomu určený!

Teleskop se zdvihem 170 mm (u vel. L a XL) je v XC třídě poměrně nevídanou záležitostí. Já ho ale musel „narvat“ naplno do rámu, abych se vůbec vyškrábal do sedla.

Geometrie: Tehdy revoluce a dnes?

Pokud se obloukem vrátíme k ovládání Blizze CRB a k jeho geometrii, nelze nepřipomenout zajímavou historku, která se k jeho vzniku váže. Když se totiž Blizz CRB představoval světu, musel jeho tvůrce (Jára Spěšný, alias Spaceman) poněkud mlžit, „aby to vůbec prošlo“. Tehdy totiž tvrdil, že Blizz CRB má úhel hlavy 69° v případě použití vidlice se 120 mm kroku a 68°, pokud se nasadí 130 mm.

Byl to prý sice trochu boj, každopádně v roce 2017 mu to u vedení málem neprošlo, jelikož tehdejší zvyky stran úhlu hlavy u XC kol byly… Sakra někde jinde! No jo, jenže co by se stalo, kdyby už tehdy řekl pravdu? Když se totiž podíváme do tabulky geometrie dnes, najdeme zde hodnotu 67,4° (u testovaného kusu se 120mm vidlicí)!

Ať už to vezmeme z jedné či druhé strany, takováto geometrie byla, v době uvedení Blizze CRB, slušně revoluční, ale dnes? Pokud bychom vycházeli z údajů deklarovaných v počátcích tohoto modelu, řekli bychom, že je 69° docela retro. Dle aktuálního čísla (67,4°) lze hovořit o stále poměrně moderním přístupu, avšak o žádném zásadním převratu.

Pro porovnání, například Cannondale Scalpel HT nabízí dnes úhel hlavy 67° (100 mm vidlice), respektive 66,5° (110 mm vidlice). Jeho předchůdce, model F-Si z roku 2018, měl ale úhel hlavy 69° (100 mm).

Pro srovnání nejnovější Cannondale Scalpel HT Hi-Mod 1 (hlava 67°, vidlice 100 mm)
Rock Machine Blizz CRB 70-29 (2023)

(Polo)moderní geometrie v praxi

Co tato čísla znamenají v současné trailové a down-country realitě? Celkově shrnuto lze hovořit o ovládání vyváženém, poslušném i dostatečně pohotovém. Jak mi před oněmi pěti lety přišlo dost „futuristické“, tak dnes bych ho považoval za slušný XC standard.

Vlastně se mi docela líbila kombinace aktuálních úhlů a delšího rámu díky velikost L. V nižších rychlostech bylo totiž řízení vlastně dost svižné a obratné, s rostoucím tempem se zase Blizz CRB dostával do hodně vyklidněné polohy. Čím rychleji se jelo, tím byl jistější a plynuleji se pokládal do zatáček.

Abych to ale celé nehalil jen do oblaku růžové cukrové vaty… Ona živost v nižších rychlostech mi vlastně občas trochu vadila, proto bych klidně hlavu ještě o něco položil. Nejvíc byl tento efekt „nepříjemný“ ve strmějších sekcích, kde se člověk trochu víc pověsil na brzdy a zatížil přední vidlici. Právě tady bych si dokázal představit více jistoty a sebedůvěry. Ale ono je to hodně o přístupu a o smysluplném využití takto postaveného kola.

Další dobře známé křivky najdeme u plynule se rozšiřující sedlovky.

Do kopce to asi poletí, ne?

Když se ale vrátíme na zem, mezi XC kola, musím uznale pokývat hlavou nad ochotou, klidem a jistotu v náročnějších a strmějších výjezdech. Tady rozhodně hraje do karet aktuálně zkoušená větší velikost rámu (L), kdy má člověk více místa pro práci s tělem i s těžištěm.

Fakticky jsem se nemusel nijak pracně posouvat po sedle, alespoň ne přehnaně často. Obvykle stačilo zatnout zuby, chytit řídítka a dupat a za chvíli jsem byl na vršku i pověstných technických stoupání!

Vyprávět přitom zároveň o krásně tuhém základu tohoto rámu, který příkladně přenáší sílu jezdce na zadní kolo… Je to vůbec nutné? Skoro ne. Stejně tak, že je celek hezky lehký, efektivní, zlehka stoupá a poslušně pádí vpřed.

Přidat můžu i poznámku, že je celá sestava, včetně použitých kol a plášťů, také dostatečně komfortní – Blizz CRB z vás duši rozhodně nevytřese.


KOMPONENTY

Drobné vady na kráse

Jestli bych měl něco na tomto kole „zdrbnout“, pak se musím přiznat, že jsem nebyl vysloveně nadšený z vidlice RockShox Reba a z brzd Shimano SLX (M7100).

Vidlice Reba mi připadala, že by možná potřebovala trochu péče, trochu lépe zajet a pak by snad podávala lepší výkony. Neříkám, že nebyla funkční, tlumila slušně, zároveň ale moc dobře vím, že to jednotky značky RockShox umí o poznání lépe. Ale možná šlo je o nedostatek konkrétního kusu v rámci předprodukčních exemplářů. I to se stává.

Vidlice RockShox Reba RL je slušným prvkem vybavení. Kousek na testovaném Blizzu CRB měl ale svoje drobné mouchy.

Brzdy Shimano SLX BL-M7100

Naopak spíše systémový nedostatek vidím v brzdách Shimano SLX s „pouhou“ dvojící pístků. Za běžných situací jsou tyto čelisti silné víc než dost. Někdy jsou vlastně snad až zbytečně agresivní. Pokud ale dojde na větší a delší zátěž, docela rychle ztrácí sílu a jednoduše vadnou.

Můžu-li radit, není nutné měnit či rovnou zahazovat celý brzdový systém. Mám totiž vyzkoušeno a potvrzeno, že často stačí jen nasadit jiné disky a destičky (osvědčily se mi hlavně díly Galfer), načež se projev brzdové soustavy obvykle posune o solidní kus vpřed.

reklama

Ostatní komponenty

Rock Machine Blizz CRB 70-29 – závěr

Karbonový „down-country“ rakeťák Rock Machine Blizz CRB je kolem se vskutku zajímavým příběhem, jak jsme si popsali výše v textu. Už jen to skrývání a tajení skutečného úhlu hlavy v dobách, kdy se toto kolo mělo poprvé ukázat světu. Pravdou ale je, že co bylo ještě včera revoluční, je dnes standardní či pomaličku zastarávající.

Pokud jde o nejnovější XC a down-country pevňáky, pak už sice Blizz CRB nemůžeme řadit mezi vyslovené revolucionáře a progresivisty, zároveň ale díky tomu, že v dobách jeho uvedení na trh dost výrazně předběhl svou dobu, je toto kolo i dnes rozhodně aktuální. Stejně tak je pro mě příjemným zjištěním, že jsou křivky jeho rámu, i po těch letech, stále svůdné a přitažlivé – vskutku nadčasové!

Fakticky ale nejde jen o dostatečně moderní přístup a nestárnoucí vzhled, ale hlavně o funkčnost, osvědčenou kvalitu a vyvážené jízdní parametry. Jak se mi rám Blizze CRB i po těch letech stále líbí, tak se mi zároveň líbí i jízda na něm. I dnes je toto kolo lehké, svižné a obratné. Je to parťák, co zlehka nabírá na rychlosti a lačně strádá výškové metry, s jistotou se popere i s technickými výjezdy, přitom se rozhodně nebojí ani cestou dolů!

Jedním drobným paradoxem je možná použitá sedlovka se zdvihem 150 mm u velikosti M a 170 mm u L a XL. Na jedné straně její přítomnosti hlasitě tleskám, protože proč se omezovat šizeným XC zdvihem, že? Na straně druhé až takto dlouhý krok svádí jezdce k boji s terénem těžším než na co geometrie, ale i zbytek osazení reálně dostačují.

Ale ona je to vlastně jen určitá jezdecko-filosofická otázka, kterou je třeba si dopředu zodpovědět: „Chci se pohybovat v ostřejším terénu? Pak tomu musím uzpůsobit zejména brzdy a pláště.“

„Chci si užívat volnost, rychlost a nespoutanost down-country? Pak stačí nenechat se svést délkou sedlovky a servírovat kolu terén, pro jaký bylo navrženo!“

Text a foto: Štěpán Hájíček

Při testování a focení jsem používal brýle MAX1 Trail a Hunter

Rock Machine Blizz CRB 70-29 (MY2023) – základní údaje

Cena: 62 990 Kč
Hmotnost: 12,00 kg (vel. L, bez pedálů – *skutečně rovných 12!)
Kola: 29“
Zdvih vidlice: 120 mm
Kokpit (řídítka/představec): 760/80 mm
Sedlovka (zdvih): 150 mm (M) / 170 mm (L, XL)

Více informací: rockmachinebikes.com

PLUS

  • I po těch letech stále dobře vypadající karbonový rám, jehož křivky jsou příkladně nadčasové
  • Velice dobrý poměr hmotnosti, vysoké tuhosti, ale i rozumného komfortu zadní stavby
  • Kdysi revoluční geometrie je dnes stále dostatečně aktuální (hlava 67,4°)
  • Blizz CRB je příjemně živý a obratný, ale zároveň i přiměřeně jistý a stabilní
  • Sedlovka se zdvihem 170 mm (vel. L) je u XC kol jednoznačně nadstandard, ale vítaný!
  • Pláště WTB Ranger 29×2,25“ jsou příjemně rychlé a také dostatečně jisté. Alespoň na pevnějším a suchém povrchu.
  • Pro mnohé je to jen drobnost, ale tvůrci tohoto kola jsou dost pyšní na jemné barevné přechody na horní a spodní trubce!

MÍNUS

  • Nějak jsem se nemohl zbavit dojmu, že by použitá vidlice RockShox Reba mohla fungovat lépe. Ale možná je to jen problém jednoho kusu z předprodukční série.
  • Trochu rozpačitý jsem byl z brzd Shimano SLX (dvoupístky). Při běžném provozu jsou dostatečně silné, někdy skoro až moc agresivní. Naopak při vyšší a delší zátěži tyto brzy vadnou. Obvykle přitom pomáhá vyměnit pouze destičky a kotouče (za mě třeba Galfer).
  • Použitý kokpit ke kolu vlastně dobře sedí, sám bych ale nejspíš použil kratší představec a klidně o kousek širší řídítka. Ale to už jsme na úrovni osobního tuningu.