reklama

reklama

Cannondale Scalpel HT | Příběh pokračuje! (TECH NEWS)

Vzpomínáte na počátky XC hardtailů? Pláště hubené tak, že se dnes něco podobného jezdí maximálně na gravelu, nesmyslně vysoké rámy, nekonečně dlouhé představce, tragicky ostré úhly hlavové trubky… Pak se začaly věci měnit, přičemž jistým „věrozvěstem“ nových časů byl, alespoň z mého pohledu, Cannondale F-Si.

Cannondale F-Si, který jistě nebyl sám, byl strojem, který do světa pevných XC rámů přinesl výrazně progresivnější geometrii, do jisté míry trailové návyky, krátké představce a celkově o dost jiný a svěží vítr. Pokud si dobře vzpomínám, pak se řada F-Si postupně objevila ve svou svébytných generacích. První s vidlicemi Lefty PBR, druhá generace přišla již s vidlicemi Lefty Ocho.

Obě zmíněné generace jsem osobně jezdil a velice dobře se v jejich společnosti bavil (viz odkazy výše). Pro zajímavost jeden reprezentativní údaj – úhel hlavové trubky činil u modelu testovaného v roce 2015 69,5°, druhá generace, zkoušeno v roce 2018, pak v tomto směru „klesla“ na 69°.

reklama

Scalpel, ale bez ostří!

Dnes je ale situace jiná. Můj oblíbený model F-Si končí, jestli si informace o aktuální novince správně vykládám, a na místo něj přichází Cannondale Scalpel HT! Model, který dobře známe a který si vydobyl více než dobré jméno ve světě nejen závodního XC. Tedy minimálně „klasický“ Scalpel s plným odpružením (např. První dojmy z jízdy / test Cannondale Scalpel SE / 2020).

Toto „chirurgické náčiní“ se nyní objevuje také v pevné formě, zřejmě aby se ukázalo, že změny nejsou jemné, že nejde jen o další evoluci řady F-Si, ale o výrazně nové a přepracované kolo!

Začít přitom můžeme opět u úhlu hlavy, který se u řady F-Si měnil (mezigeneračně) jen zlehka, kdežto nový Cannondale Scalpel HT přináší posun o celé dva stupně! Konkrétně se musíme připravit na pokles na úroveň 67°, respektive na 66,5°, alespoň v případě modelu se 110 mm zdvihu vidlice!

Cannondale tento posun prezentuje snahou dosáhnout vyšší stability a jistoty ovládání, abyste se sjezdy nesnažili jen „přežít“, ale také si je mohli naplno užít. Hezky to shrnují hesla: „Brzdi později, zatáčej ostřeji, napal to z kopce dolů!“

Proporční, poddajné, se zdvihem na přání

Dalším posunem může být aplikace důsledné proporční úpravy geometrie napříč jednotlivými velikostmi, což se zatím aplikovalo hlavně na fully a silniční kola Cannondale. Nyní by měl být každý rám optimalizován co nejlépe jezdci dané postavy prakticky na míru. Toto lze demonstrovat třeba na posunu v délce zadní stavby začínající na 430 mm (S), končící na údaji 445 mm (XL).

Jinou zajímavou oblastí jsou „zóny cílené deformace“ nacházející se v prostoru zadní stavby, které by měly pomoci s celkovým komfortem a jistotu v náročném terénu. Pokud mě zrak a rozum nešálí, pak na rámu Scalpel HT nacházím určité prvky z klasického Scalpelu (zploštění vidlice v blízkosti patek) nebo také z gravel řady Topstone (např. níže posazené vzpěry).

A konečně, u nejvyšších modelů si bude možné vybrat, zda se vám bude více líbit model se 110 mm zdvihu vidlice Lefty Ocho, nebo jestli si vystačíte s klasickou XC kapacitou 100 mm. Konkrétně zdvih 110 mm by měl být přítomen na modelu Scalpel HT Hi-Mod 1, zdvih 100 pak najdeme na všech dalších kusech od Scalpelu Carbon 2 níže.

Pro doplnění, nejlevnější dva modely – Scalpel HT Carbon 3 a Carbon 4 – se budou muset obejít bez Lefty a dostanou „pouze“ vidlice RockShox SID SL (100 mm).

Chytré detaily

Mezi zajímavé „chytré detaily“ lze zařadit kupříkladu, u kol Cannondale již vcelku běžný, senzor Garmin na přením náboji (foto výše), který měří především ujetou vzdálenost a upozorňuje vás, pomocí aplikace Cannondale, třeba na doporučené servisní intervaly.

Jinou „parádičkou“ jsou univerzální kabelové vstupy, kdy můžete rámem protáhnout bezúdržbové nepřerušované bovdeny, či naopak ušetřit pár gramů a tahat rámem jen lanka. A mimochodem, hmotnost nového rámu Cannondale Scalpel HT činí luxusních 895 gramů, proto můžete stoupat. A stoupat. A stoupat!

Jak již víceméně vyznělo z kontextu, Cannondale Scalpel HT bude existovat ve čtyřech samostatných modelech, vrcholný Hi-Mod dostane vidlici Lefty Ocho se 110 mm zdvihu, Carbon 2 stejnou vidlici na 100 mm. Dostupnější verze Carbon 3 a Carbon 4 pak rovněž 100 mm zdvihu, avšak s vidlicemi RockShox SID SL.

Platformy za nášlapy, volné triko za lycru

Jak to bude s dostupností u této novinky je těžké hádat, každopádně bude-li šance, pak rád zahodím chrániče a boty určené pro ploché pedály, natáhnu si lycru (a volné kraťasy) a rád zkusím další F-Si… Pardon, nový Cannondale Scalpel HT!

Text: Štěpán Hájíček / Foto a grafika: Cannondale

Více informací na webu: www.cannondale.com

Cannondale Scalpel HT – ceny

Cannondale SCALPEL HT Hi-MOD 1 – 189 999 Kč
Cannondale SCALPEL HT CARBON 2 – 122 999 Kč
Cannondale SCALPEL HT CARBON 3 – 89 999 Kč
Cannondale SCALPEL HT CARBON 4 – 67 999 Kč

reklama